• 1765
  • 1599 مرتبه
کوپلینگ موتور

کوپلینگ موتور

یک شنبه 09 اردیبهشت 1403

اکثر تجهیزات صنعتی برای به حرکت درآمدن نیاز به الکتروموتور دارند. الکتروموتور به عنوان یک محرک عمل کرده و نیرو مکانیکی را به تجهیز بعدی انتقال می دهد. برای اتصال الکتروموتور به تجهیزات بعدی راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از رایج ترین آن ها، استفاده از کوپلینگ است. کوپلینگ موتور یا کوپلینگ شفت موتور قطعه ای مکانیکی است که به منظور اتصال شفت موتور به شفت دیگر وسایل مانند گیربکس ها، پمپ ها جهت انتقال نیرو و گشتاور مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب کوپلینگ های استفاده شده برای شفت موتور، انعطاف پذیر هستند و می توانند ناهماهنگی های میان دو شفت را جبران کنند. در ادامه به بررسی مهم ترین انواع کوپلینگ الکتروموتور پرداخته می شود.

خرید کوپلینگ الکتروموتور

جهت انتخاب و خرید انواع کوپلینگ مناسب برای پمپ با قیمت ارزان، ارسال و سفارش یک روزه، کافی است به صحفه خرید کوپلینگ در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید. همچنین به منظور انتخاب مناسب کوپلینگ میتوانید با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید و مشاوره فنی رایگان دریافت کنید.

خرید انواع کوپلینگ الکتروموتور

با توجه به اینکه کوپلینگ تاثیر زیادی در عملکرد الکتروموتور دارد برای انتخاب بهترین کوپلینگ برای الکتروموتور بایستی پارامترهای مهمی را بررسی کنید. در ادامه به بررسی پارامترهای مهم در هنگام انتخاب و خرید کوپلینگ الکتروموتور میپردازیم.

  • تعیین نوع کوپلینگ بر اساس کاربرد
  • تعیین نیازهای موتور
  • بررسی سرعت و گشتاور الکتروموتور
  • بررسی ناهماهنگی ها و ناهمترازی ها

انواع کوپلینگ الکتروموتور

کوپلینگ های به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  1. کوپلینگ های صلب
  2. کوپلینگ های انعطاف پذیر

تفاوت میان این دو نوع کوپلینگ در این است که کوپلینگ های انعطاف پذیر برخلاف کوپلینگ های صلب می توانند انواع ناهماهنگی های میان دو شفت را در خود جای دهند و به همین علت همانطور که گفته شد اکثر کوپلینگ الکتروموتورها از نوع انعطاف پذیر هستند. مهم ترین کوپلینگ های استفاده شده در الکتروموتور ها عبارت اند از:

  • کوپلینگ UCC
  • کوپلینگ ستاره ای HRC
  • کوپلینگ N-EUPEX
  • کوپلینگ روتکس
  • کوپلینگ میل پینی
  • کوپلینگ دنده ای
  • کوپلینگ دیسکی

انوع کوپلینگ الکتروموتور

در ادامه به معرفی مختصری از انواع کوپلینگ های الکتروموتور پرداخته می شود.

کوپلینگ UCC

کوپلینگ های UCC که با نام کوپلینگ های هزارخواری یا کوپلینگ های چدنی تفلونی نیز شناخته می شوند اغلب برای کاربردهای سبک استفاده می شوند. مهم ترین کاربرد کوپلینگ های چدنی تفلونی برای نصب الکتروموتور به پمپ های هیدرولیکی می باشد.

کوپلینگ HRC

این کوپلینگ الکتروموتور ساده ترین نوع کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری است که از دو هاب به همراه یک الاستومر میان دو هاب تشکیل شده است. کوپلینگ HRC برای کاربردهای سبک مورد استفاده قرار میگیرد.

کوپلینگ N-EUPEX

کوپلینگ N-EUPEX که با نام کوپلینگ KB نیز شناخته می شود، پرکاربردترین نوع کوپلینگ الکتروموتور است. کوپلینگ KB نوعی از کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری است که در سه نوع A، B و H تولید و طراحی می شود. 

کوپلینگ n-eupex

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کوپلینگ های N-EUPEX می توانید به صفحه این کوپلینگ مراجعه کنید.

کوپلینگ روتکس

این سری از کوپلینگ ها مانند کوپلینگ KB، یک نوع کوپلینگ انعطاف پذیر است و از قطعه ای به نام الاستومر در آن استفاده شده است. کوپلینگ های روتکس یکی از محبوب ترین کوپلینگ ها هستند و معمولا برای مصارفی که کوپلینگ KB پاسخگو نیست، مورد استفاده قرار میگیرند. این کوپلینگ الکتروموتور به صورت چدنی و فولادی تولید می شوند. همچنین الاستور کوپلینگ روتکس را می توان بنا به نیاز مشتری با متریال های خاصی تولید کرد.

کوپلینگ روتکس

کوپلینگ میل پینی

کوپلینگ میل پینی از دیگر کوپلینگ های پرمصرف در الکتروموتور ها است. این کوپلینگ با نام کوپلینگ هالوپین یا کوپلینگ پین و بوش نیز شناخته می شود که از پین و بوش های فولادی به همراه بافر تولید شده است. کوپلینگ میل پینی برای زمان هایی که کوپلینگ های KB و روتکس پاسخگو نباشند استفاده می شود. 

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای یکی از انواع کوپلینگ های انعطاف پذیر فلزی است که برای کاربردهای بسیار سنگین مناسب است. از آنجایی که تمامی اجرا این کوپلینگ فلزی است و هیچگونه عنصر الاستومری در ساختار آن وجود ندارد، این کوپلینگ برای محیط های با دمای بالا بسیار مناسب است.

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دیسکی

کوپلینگ دیسکی یکی از قدرتمند ترین کوپلینگ های موجود است. این کوپلینگ های برای کاربردهای سنگین استفاده می شوند و از آنجایی که انعطاف پذیر هستند می توانند ناهماهنگی های میان دو شفت را جبران کنند. کوپلینگ دیسکی همانند کوپلینگ دنده ای تماما فلزی است و به همین علت می توانند در محیط های با دمای بالا به خوبی کار کنند.

انواع ناهمترازی میان دو شفت

همانطور که گفته شده بهترین انتخاب برای کوپلینگ الکتروموتور، کوپلینگ های انعطاف پذیر هستند. کوپلینگ های انعطاف پذیر علاوه بر انتقال گشتاور توانایی جبران انواع ناهماهنگی های میان دو شفت را دارند. ناهمترازی های میان دو شفت به سه دسته تقسیم می شوند که در شکل زیر مشاهده می کنید:

انواع ناهمترازی میان دو شفت

ساخت کوپلینگ الکتروموتور

کوپلینگ الکتروموتور برای کارهای سبک تر مانند کوپلینگ های KB یا HRC معمولا به صورت آماده موجود هستند و به راحتی قابل تهیه می باشند. در بسیاری از مواقع کوپلینگ الکتروموتور مخصوصا برای کاربردهای سنگین موجود نیستند و باید به صورت سفارشی تولید شوند. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده انواع قطعات صنعتی سفارش ساخت انواع کوپلینگ الکتروموتور را می پذیرد. کوپلینگ های تولید شده توسط کالا صنعتی بر اساس استاندارد های جهانی ارائه شده و با بالاترین کیفیت عرضه می شوند. تمامی کوپلینگ های تولید شده توسط کالا صنعتی دارای 2 سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشد.

در این مقاله در مورد انواع کوپلینگ الکتروموتور توضیحاتی ارائه شد. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در مورد کوپلینگ مناسب کاربرد خود با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. شرکت کالا صنعتی همچنین سفارش ساخت انواع کوپلینگ های صنعتی را می پذیرد.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.