• 1787
  • 816 مرتبه
نکاتی در مورد تعمیر و نگهداری کوپلینگ ها

نکاتی در مورد تعمیر و نگهداری کوپلینگ ها

سه شنبه 03 آبان 1401

کوپلینگ ها اجزای جدانشدنی صنعت هستند که وظیفه آن ها اتصال دو شفت محرک و متحرک است. کوپلینگ ها به متصل کردن دو شفت به یکدیگر عمل انتقال نیرو، گشتاور و جذب ناهمراستایی ها و ناهماهنگی ها را انجام می دهد.

چرا شکست کوپلینگ ها تا به این اندازه مهم است؟

کوپلینگ های انعطاف پذیر دستگاه های ساده ای هستند که نصب و نگهداری آن ها دشوار نیست، اما بسیاری از آن ها بسیار زودتر از موعد از کار می افتند. این خرابی‌ها همچنین علی‌رغم اینکه دستگاه‌ها به‌طور ویژه برای تحمل ناهماهنگی جزئی و مقابله با شرایط سخت عملیاتی از جمله دما، رطوبت، بار و غیره طراحی شده‌اند، اتفاق می‌افتد. در ادامه چند اشتباه رایج در مونتاژ و نگهداری کوپلینگ های انعطاف پذیر را بررسی می کنیم.

ناهماهنگی ها

کوپلینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان جذب برخی ناهماهنگی‌ها را فراهم کنند، ناهماهنگی بیش از حد بین شفت‌های متصل یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی آن ها است. اغلب اوقات، یک نصب کننده کوپلینگ، تراز کوپلینگ را قبل از نصب یک کوپلینگ جدید بررسی نمی کند و به سادگی فرض می کند که اگر کوپلینگ مناسب باشد، شفت ها باید به درستی تراز شوند. گاهی اوقات، نصب کننده حتی نمی داند که تراز مورد نیاز است. یکی از نشانه های ناهماهنگی کوپلینگ وجود گرد و غبار در زیر قطعه است.

نکته پیشگیری: قبل از نصب کوپلینگ، همراستایی را یک پیش نیاز قرار دهید. ابزارهای تراز لیزری کار را آسان، سریع و دقیق می کنند.

پیروی نکردن از دستورالعمل های نصب سازنده

اغلب اوقات، نصب کننده ها کوپلینگ ها را بدون ارجاع به دستورالعمل های سازنده مونتاژ می کنند و این می تواند منجر به خرابی زودرس شود. تکنسین ها باید به دستورالعمل های نصب سازنده خاص مراجعه کنند، از آن ها سوالاتی در مورد نصب کوپلینگ ها بپرسند و آن‌ها را رعایت کنند و در روند کار عجله نکنند.

مشخصات کوپلینگ نادرست

همه کوپلینگ های انعطاف پذیر یکسان نیستند. انواع مختلفی وجود دارد و برای انتقال بهینه نیرو، باید کوپلینگ مناسب انتخاب شود. متأسفانه، همیشه این اتفاق نمی افتد و نتیجه آن شکست زودرس کوپلینگ است.

نکته پیشگیری: اطمینان حاصل کنید که کوپلینگ های مناسب دارید و بخش تعمیر و نگهداری از مشخصات طراحی مختلف قطعات آگاه است. اگر عملیات شما با وجود مرتب بودن تراز، با شکست مکرر کوپلینگ مواجه می‌شود، توصیه می‌شود که مهندسان شرایط سیستم را در هنگام خرابی مستند کنند تا بتوان از کوپلینگ مناسب‌تری استفاده کرد که مناسب‌تر با بار، گشتاور، دما، اسب بخار و غیره دستگاه باشد.

روانکاری ناکافی

همیشه از مشخصات که سازنده معرفی می کند در مورد روان کاری پیروی کنید. هم فرکانس روان کاری و هم نوع روانکار مورد نیاز بسیار مهم است. عدم رعایت دستورالعمل ها منجر به مشکلاتی می شود.

نکته پیشگیری: به یاد داشته باشید، ممکن است نتوانید از روان کننده مشابهی برای کوپلینگ و یاتاقان ها استفاده کنید، بنابراین همیشه دستورالعمل ها را به دقت بررسی کنید.

نگهداری ضعیف سیستم

بدون تعمیر و نگهداری مناسب، کارایی سیستم به خطر می افتد. یک کوپلینگ به اندازه پمپ، گیربکس صنعتی، مجموعه بلبرینگ یا هر جزء دیگر از ماشین آلات دقیق مهم است و باید سطح مناسب مراقبت و نگهداری از آن داده شود. یک برنامه نگهداری منظم باید شامل موارد زیر باشد:

  1. واشرها و حلقه های آب بندی را تمیز و روان کاری کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.
  2. همراستایی را بررسی کنید.
  3. روانکار مناسب بردارید.
  4. اطمینان حاصل کنید که اندازه شفت مناسب است.
  5. الاستومر فرسوده را تعویض کنید.

تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی کلید تضمین ایمنی است. کوپلینگ های صنعتی تفاوتی ندارند و برای صرفه جویی در زمان و هزینه تعمیرات، باید بهترین راه ها و روش های نگهداری از تجهیزات خود را بدانید.

نکات مهم برای نصب و نگهداری کوپلینگ ها

در ادامه به چند نکته مهم در مورد نصب و نگهداری کوپلینگ ها اشاره می کنیم.

1- کوپلینگ های صنعتی را جدا کنید.

هنگامی که کوپلینگ ها را بررسی می کنید، باید هر شکافی را بررسی کنید. برای انجام این کار باید کل کوپلینگ را به طور کامل یا جزئی جدا کنید. این کار دید بهتری از اجزای داخلی می دهد و باید سایش کوپلینگ را بررسی کرد و همچنین مطمعن شد که مشکلی در تراز وجود نداشته باشد.

2- اطمینان از درست بودن عمل روانکاری

اگر کوپلینگ ها نیاز به روانکاری دارند، باید مطمئن شد که برای عملکرد بهینه آن ها روانکاری به خوبی انجام شده باشد. برخی از انواع کوپلینگ هایی که نیاز به روانکاری دارند عبارت اند از:

  1. کوپلینگ دنده ای
  2. کوپلینگ زنجیری
  3. کوپلینگ فالک (شبکه ای)
  4. کوپلینگ KB

اگر کوپلینگ به درستی روانکاری نشده باشند، همه چیز پیچیده می شود. کوپلینگ ها برای حرکت مناسب نیاز به روانکاری دارند و در صورتی که به خوبی روانکاری نشوند، ممکن است مشکلاتی در عملکرد به وجود آید که می تواند کوپلینگ ها را خراب کند. در هنگام بررسی های دوره تعمیر و نگهداری ممکن است کوپلینگ مجددا به روانکاری نیاز داشته باشد. باید این موارد بررسی شود و به آن پرداخته شود. باید مطمئن شد از روانکار مناسب و مطابق با نیاز کوپلینگ استفاده شود. نوع روان کننده وابسته به نوع کوپلینگ و تشخیص سازنده متفاوت است.

3- مراقب آلودگی های محیط کار باشید

همانطور که قبلا گفته شد، هنگام بازرسی کوپلینگ ها لازم است مراقب باشید. یکی از عوامل خرابی کوپلینگ ها آلودگی محیط و دستگاه است. اگر محیط دور کوپلینگ آلوده باشد، این آلودگی می تواند به کوپلینگ ها به شدت آسیب برساند. به عنوان مثال اگر هنگام روانکاری مجدد کوپلینگ ها ذرات خارجی وارد کوپلینگ شوند، ممکن است به کوپلینگ ها آسیب های جبران ناپذیری وارد شود.

4- در صورت لزوم تعویض کنید

اگر متوجه ساییدگی و خرابی در کوپلینگ شده اید، ممکن است مجبور شوید آن را تعویض کنید. کوپلینگ ها عموماً نسبت به دستگاهی که در آن به کار گرفته می شوند ارزان هستند، بنابراین اگر فکر می کنید که تعویض آن ضروری است. در زمان و هزینه تعمیرات گران تر صرفه جویی می کنید. در صورتی که کوپلینگ ها نیاز به تعویض داشته باشند، ممکن است بر سایر قسمت های دستگاه تأثیر بگذارد.

5- دانش خود را بالا ببرید

هرچه بیشتر بدانید که چرا کوپلینگ ها شکست می خورند، کمتر احتمال دارد که مشکلات مربوط به شکست کوپلینگ را در کار خود تجربه کنید. هرچه تیم مکانیک و تعمیر و نگهداری شما در مورد اهمیت مشخصات صحیح، مونتاژ و نگهداری کوپلینگ ها اطلاعات بیشتری داشته باشند، ماشین آلات شما قابل اعتمادتر خواهند بود که به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر تجهیزات، افزایش بهره وری، خرابی کمتر و بهبود سودآوری کاملاً امکان پذیر خواهد شد.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.