شیر کنترل جریان

همه ما در زندگی خود از یک یا دو سوپاپ استفاده کرده ایم ، درست است؟ شیرهای ظرفشویی ، شیرهای دوش و ... همه شیر هستند ، اما آنها شیرهای کنترل نیستند زیرا شما باید مقدار مورد نظر جریان را به صورت دستی تنظیم کنید. یک شیر کنترل می تواند این کار را به صورت خودکار یا حداقل از راه دور انجام دهد. این دستگاه بسیار کاربردی است و این مقاله همه آنچه را که باید در مورد آن بدانید به شما می گوید.

شیر کنترل

شیر کنترل چیست؟

در کارخانه های صنعتی ، شیرها عملکرد مشابه شیرهای دوش و سینک را انجام می دهند، آنها میزان جریان را در فرایندها کنترل می کنند. با این حال دریچه های صنعتی نیاز به دقت بیشتری دارند ، بنابراین ما به سیستم کنترل اجازه می دهیم تا آنها را بجای خودمان انجام دهیم. یک شیر کنترل میزان جریان سیال را تنظیم می کند زیرا موقعیت سوپاپ یا دیسک سوپاپ توسط محرک تغییر می کند. از شیرهای کنترلی برای حفظ متغیر فرآیند تا حد امکان به نقطه تنظیم مورد نظر استفاده می شود. نقاط تنظیم کنترل کننده معمولاً میزان جریان ، فشار و دما هستند. پارامترهای محصول ، مانند چگالی ، غلظت ، سطح مایع و سایر موارد را می توان با شیرهای کنترل کنترل کرد. شیرهای کنترل به طور خودکار فشار و/ یا سرعت جریان را تنظیم می کنند و برای هر فشاری در دسترس هستند. اگر سیستم های مختلف نیروگاهی تا و در ترکیب فشار و دما که به سوپاپ کلاس 300 نیاز دارند ، گاهی اوقات (جایی که طراحی اجازه می دهد) عمل کنند ، همه سوپاپ های کنترل انتخاب شده برای قابلیت تعویض ، کلاس 300 خواهند بود. با این حال ، اگر هیچ یک از سیستم ها از رتبه بندی شیرهای کلاس 150 بیشتر نباشند ، این ضروری نیست.

دسته بندی شیرهای کنترل بر اساس سخت افزار ، نرم افزار و خدمات

ما در کالا صنعتی ، شیرهای کنترل را از نظر ماهیت عرضه از نظر سخت افزار ، نرم افزار و خدمات بخش بندی می کنیم. درآمدهای سخت افزاری شامل مجموعه شیرهای کنترل به طور کلی است از جمله:

  1. بدنه دریچه
  2. محرک سوپاپ 
  3. موقعیت یاب سوپاپ
  4. لوازم جانبی

درآمدهای سخت افزاری نیز شامل محرک های سوپاپ یا موقعیت یاب هایی است که به طور جداگانه ارسال می شوند. نرم افزار به اندازه ، کنترل، برنامه نویسی، نرم افزارهای نظارتی و نرم افزارهای سفارشی مربوط به فروش شیر کنترل اشاره دارد.

نصب شیر کنترل

  • بدنه سوپاپ 
  • محرک 
  • موقعیت یاب 
  • لوازم جانبی است.

بدنه شامل مجموعه

  • کاپوت 
  • قطعات تریم است.

طراحی آن در برابر فشار استاتیک و فشار افتراقی مایع مقاومت می کند ، جریان سیال را امکان پذیر می کند ، انتهای اتصال لوله را فراهم می کند و سطوح نشیمن و یک عضو بسته کننده شیر را پشتیبانی می کند. محرک ها دستگاه های پنوماتیک ، هیدرولیک یا الکتریکی هستند که نیروی باز و بسته شدن شیر را فراهم می کنند. موقعیت یاب ها برای حفظ نقطه تنظیم مورد نظر ، حرکت فعال کننده واقعی را کنترل و کنترل می کنند. لوازم جانبی شامل مبدل های الکترو پنوماتیک ، تنظیم کننده فشار ، چرخ های دستی ، نشانگرهای موقعیت و سوئیچ های محدود




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

انواع بدنه شیرهای کنترل

انواع زیادی از بدنه شیر کنترل در بازار وجود دارد. بسته به کاربرد شما ، یک نوع بدنه ممکن است عملکرد بهتری نسبت به دیگری داشته باشد.

قسمت بدنه شیر کنترل با محصول در تماس است. برای کنترل دما ، فشار و شیمی یک محصول ، ما باید مواد و CV مناسب (ضریب دریچه) را مقیاس بندی کنیم.

وقتی از انواع سوپاپ صحبت می کنیم ، منظورمان انواع بدنه شیرهای کنترل است. ما می توانیم آنها را به دو گروه خطی و چرخشی تقسیم کنیم.

یک شیر کنترل خطی از حرکت مستقیم یک ساقه کشویی برای کاهش یا افزایش جریان استفاده می کند. و یک شیر کنترل چرخشی دارای عنصری است که برای کاهش یا افزایش آن در داخل جریان می چرخد.

بدنه شیر کنترل خطی

یک شیر خطی دارای یک عنصر باز و بسته است که در یک خط مستقیم حرکت می کند. بنابراین اجازه دهید نگاهی به انواع شیرهای کنترل خطی بیندازیم.

بدنه شیر کنترل Globe

ما دریچه های کره ای زیادی در سراسر جهان پیدا خواهیم کرد و آنها نیز در دو نوع ، صندلی تک نفره و صندلی دو نفره وجود دارند. بیایید تفاوت این دو مدل را درک کنیم.

بدنه سوپاپ کنترلی Globe تک سیت

در این سناریو ، سیالی که از دریچه عبور می کند تنها یک دهانه برای عبور دارد. بسته به دوشاخه ، می توانیم وضعیت سوپاپ را تغییر دهیم ، در حالی که شیر در حالت طبیعی بسته یا باز است. ما باید به خاطر داشته باشیم که محصول همیشه باید در موقعیت طبیعی خود در برابر شیر حرکت کند.

بدنه سوپاپ کنترل دو راهه Globe

این نوع سوپاپ باعث می شود سیال به طور همزمان از دو روزنه عبور کند. در اینجا ما همچنین می توانیم موقعیت طبیعی شیر را به صورت بسته یا باز داشته باشیم. با این حال ، پلاگین دارای طراحی متفاوتی است ، زیرا باید دو دهانه را به طور همزمان باز و بسته کند.

بدنه شیر کنترل 3 راه Globe

این تنوع هدفی کاملاً متفاوت از شیرهای کنترل تک و دو نفره دارد. هنگامی که ما نیاز به ترکیب دو محصول داریم یا می خواهیم یک محصول را به دو خروجی تقسیم کنیم ، از این یکی استفاده می کنیم. بسته به کاربرد ، ساختار داخلی بدنه های دریچه پیچیده تر می شود.

شیر کنترل قفس Globe

این مدل از یک مفهوم بسیار قدیمی ناشی می شود ، اما به روز رسانی آن را مرتبط نگه می دارد. یک شیر کنترل قفس کره ای با یک صندلی دارای یک اصل کار مشابه اما یک پلاگین متفاوت از شیر کنترل کره است. با این حال ، ما هنوز هم باید سیال عبوری از سوپاپ را در برابر نیروی دوشاخه کنترل کنیم.

علاوه بر این ، ما می توانیم یک صندلی یکنواخت متعادل ، با پلاگین مشابه آنچه در صندلی دو نفره پیدا می کنیم ، بدست آوریم. نیروی دو طرف پلاگین متعادل می شود ، بنابراین برای بستن آن نیازی به اعمال نیروی زیاد نداریم.

بدنه شیر کنترل زاویه ای Globe

در اینجا ، ما یک اصل کار مشابه برای شیر کنترل کره زمین داریم ، اما می توانیم آن را بیشتر از زاویه و نه افقی نصب کنیم.

بدنه شیر کنترل دیافراگم

شیر کنترل دیافراگم دارای چند نکته منفی است ، اما بسته به کاربرد می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند. با طراحی کاملاً متفاوت از دریچه های کنترل کره ، ما بیشتر آن را با محصولات خورنده ، مایعات با گرانروی بالا و مایعات با مواد جامد می یابیم.

اگرچه اندازه و دما را برای ما محدود می کند ، اما ساختار آن مهر و موم عالی در برابر نشت ایجاد می کند.

بدنه شیر کنترل دو طرفه

این شیر در درجه اول تعمیر و نگهداری آسان را برای تکنسین ها و مهندسان میدانی ارائه می دهد. از محصولات بسیار خورنده استفاده می کند ، بنابراین ما باید به طور مرتب آن را نگهداری کنیم تا به درستی کار کند.

طراحی این سوپاپ تعویض قطعات داخلی را آسان می کند. متأسفانه هزینه آن بیشتر از سایر شیرآلات است ، زیرا سازگاری شیمیایی با محصولات خورنده به معنای مواد گران قیمت است.

بدنه شیر کنترل گیوتین

معمولاً شیرهای گیوتین جریان گاز و فشار کم فشار را مسدود می کنند. احتمالاً می توان حدس زد که این دستگاه چه شکلی است. بسته به مشخصات نشتی شما ، ما همچنین می توانیم صندلی تک و دو نفره بگیریم.

خدمات پروژه و تعمیر و نگهداری

تأمین کنندگان خدمات پروژه و تعمیر و نگهداری را به تولیدکنندگان ارائه می دهند. این امر به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا بر شایستگی های اصلی تمرکز کرده و به دنبال تامین کنندگان باشند تا پاسخگوی تک نقطه با توجه به نیازهای خود باشند و برنامه های تعمیر و نگهداری و ارتقاء تأمین کننده را برای حفظ سرمایه گذاری خود ارائه دهند.

خدمات پروژه 

  1. مهندسی پروژه 
  2. مهندسی برنامه 
  3. توسعه نرم افزار کاربردی 
  4. مدیریت پروژه می باشد.

خدمات تعمیر و نگهداری 

  1. نصب 
  2. راه اندازی

خدمات تعمیر و نگهداری همچنین شامل خدمات نگهداری و عملیات غیر قراردادی است. خدمات تعمیر و نگهداری غیر قراردادی شامل مهندسی ، برنامه نویسی ، آموزش و مدیریت شبکه است. خدمات عملیاتی شامل خدمات افزایش عملکرد است.

دسته بندی شیرهای کنترل بر اساس نوع محرک

محرک ها را به سه نوع اصلی پنوماتیک ، الکتریکی و دیگر محرک ها تقسیم کرده است. محرک های پنوماتیک بر اساس دیافراگم یا پیستون هستند. محرک های مبتنی بر دیافراگم از منبع تغذیه کنترل کننده یا موقعیت یاب استفاده می کنند و شامل سبک های مختلف مانند عملکرد مستقیم ، عملکرد معکوس و برگشت پذیر می شوند.

محرک های پیستونی از هوای گیاهی با فشار بالا استفاده می کنند و دوبار عمل می کنند تا حداکثر نیروی را در هر دو جهت ایجاد کنند. محرک های برقی از یک موتور الکتریکی و نوعی کاهش دنده برای حرکت سوپاپ استفاده می کنند.

انواع دیگر محرک ها شامل:

  1. محرک های هیدرولیک
  2. الکترو هیدرولیک

دسته بندی شیرهای کنترل بر اساس نوع موقعیت یاب

موقعیت دهنده های سوپاپ را به سه نوع اصلی تقسیم کرده است.

پنوماتیک 

موقعیت دهنده های پنوماتیک یک سیگنال پنوماتیک دریافت می کنند و محرک سوپاپ را با فشار هوای لازم برای حرکت سوپاپ به موقعیت دلخواه تامین می کنند

الکتروموماتیک 

موقعیت دهنده های الکتروموماتیک موقعیت یاب های دیجیتال دارای ریزپردازنده هایی هستند که عملکرد گسترده تری را ارائه می دهند.

دیجیتال

موقعیت یاب های دیجیتالی دارای ارتباطات دیجیتالی دو طرفه هستند که در مورد موضوعاتی مانند سایش ساقه و سایر کارهای تشخیصی به سیستم کنترل یا نظارت بازخورد می دهد. آنها همچنین می توانند دارای قابلیت های پیشرفته ای مانند کنترل PID تعبیه شده باشند.

اما نکته ی پایانی این مقاله اختصاص دارد به راهنمای انتخاب صحیح کنترل ولو یا همان شیر کنترل جریان ، که در زیر شرایط تاثیر گذار را به صورت اختصار مرور می کنیم:

راهنمای انتخاب صحیح کنترل ولو

شیر کنترل یک عنصر کنترلی نهایی است که برای تنظیم جریان مایع از طریق یک کانال استفاده می شود.

آنها می توانند دریچه گاز را در محدوده کاملاً باز تا کاملا بسته به جریان بیندازند. یک شیر کنترل عمود بر جریان نصب شده است، یک کنترل کننده می تواند باز شدن شیر را در هر مرحله بین ON و OFF تنظیم کند.

عوامل موثر بر انتخاب شیر

شیر کنترل در عملیات فرآیند مهم است. نه تنها مشخصات خود شیر مهم است، بلکه لازم است سایر موارد مربوط به شیر کنترل نیز به اندازه کافی در نظر گرفته شود تا بتواند مطابق با نیاز آن عمل کند.

نکات زیر در هنگام تعیین شیر کنترل باید در نظر گرفته شود:

هدف فرآیند

مهم است که فرآیند از جمله شیر کنترل را به خوبی درک کنید. باید به اندازه کافی شروع و خاموش شدن خود فرآیند، از جمله رفتار صحیح در شرایط اضطراری را درک کرد.

هدف استفاده

شیر کنترل برای اهداف مختلفی استفاده می شود، شیرهای کنترل برای کنترل سطح در یک مخزن استفاده می شود، همچنین شیرهایی وجود دارند که افت فشار را از یک سیستم پرفشار به یک سیستم کم فشار کنترل می کنند.

شیرهای کنترلی وجود دارند که قطع و رهاسازی سیالات را کنترل می کنند، دو سیال را مخلوط می کنند، جریان را به دو جهت جدا می کنند یا سیالات را مبادله می کنند. بنابراین، مناسب ترین شیر کنترل پس از تعیین اهداف یک شیر خاص انتخاب می شود.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی به شیر کنترل پس از تغییر سیگنال دستکاری، زمان پاسخ شیر کنترل است. شیر کنترل قبل از اینکه میل شاخه بر اصطکاک بسته بندی غلبه کند و شروع به حرکت کند، یک دوره زمانی مرده را تجربه می کند.

همچنین برای جابجایی مسافت مورد نیاز یک دوره زمان عملیاتی لازم است. لازم است تأثیر این عوامل بر قابلیت کنترل و ایمنی کل سیستم در نظر گرفته شود. برای شیر کنترل خوب، زمان پاسخ باید کمتر باشد.

ویژگی های خاص فرآیند

وجود یا عدم وجود خودتعادل، دامنه تغییرات در نرخ جریان مورد نیاز، سرعت پاسخ و غیره را از قبل تعیین کنید.

شرایط مایع

شرایط مختلف سیال را می توان از برگه داده فرآیند بدست آورد و این شرایط اساسی برای انتخاب شیر کنترل می شود. شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. نام سیال
  2. اجزاء، ترکیب
  3. نرخ جریان
  4. فشار (در هر دو درگاه ورودی و خروجی شیر)
  5. درجه حرارت
  6. ویسکوزیته
  7. چگالی (وزن مخصوص، وزن مولکولی)
  8. فشار بخار
  9. درجه حرارت فوق العاده (بخار آب)

سیال، ویژگی های خاص

باید وجود خطرات احتمالی مربوط به ماهیت سیال، خورندگی یا دوغاب را تعیین کرد.

بردپذیری

در مواردی که یک شیر کنترل نتواند برد پذیری لازم را فراهم کند، توجه به استفاده از دو یا چند شیر ضروری می شود.

فشار دیفرانسیل سوپاپ

میزان افت فشار شیر کنترل در یک سیستم لوله کشی یک مشکل پیچیده است. از آنجایی که نرخ فشار دیفرانسیل شیر نسبت به کاهش فشار کلی کل سیستم کاهش می‌یابد، ویژگی‌های جریان نصب‌شده از ویژگی‌های جریان ذاتی دور می‌شوند. اگرچه تعمیم آن غیرممکن است، معمولاً مقداری برای PR بین 0.3 و 0.5 انتخاب می شود.

فشار خاموش شدن

بالاترین مقدار فشار دیفرانسیل در زمان خاموش شدن شیر کنترل، داده های مهمی است که باید در انتخاب محرک و برای اطمینان از طراحی به اندازه کافی قوی برای هر قسمت از شیر کنترل استفاده شود.

طرح هایی که در آنها فشار ورودی برابر با حداکثر فشار قطع می شود بسیار زیاد است، اما این روش ممکن است منجر به تعیین بیش از حد دریچه ها شود. بنابراین لازم است در هنگام تعیین فشار خاموش، شرایط استفاده واقعی در نظر گرفته شود.

نشتی سوپاپ

باید به وضوح مشخص شود که میزان نشتی صندلی در زمان بسته شدن سوپاپ قابل تحمل است. همچنین لازم است که فرکانس وقوع وضعیت خاموشی سوپاپ را بدانیم.

عملکرد سوپاپ

عمدتاً دو نوع عملکرد برای شیر کنترل وجود دارد:

1) عملکرد بر اساس سیگنال ورودی سوپاپ

جهت باز و بسته شدن شیر با توجه به افزایش یا کاهش سیگنال ورودی به شیر تنظیم می شود، اما عملکرد لزوماً مانند عملکرد بدون خرابی نیست. هنگامی که دریچه در نتیجه افزایش ورودی بسته می شود، این عمل مستقیم نامیده می شود.

هنگامی که دریچه در نتیجه افزایش سیگنال ورودی باز می شود، این عمل معکوس نامیده می شود.

2) عملکرد بدون خرابی

حرکت عملکرد شیر در جهت ایمنی فرآیند در صورت از بین رفتن سیگنال ورودی و منبع تغذیه است. این عملیات به‌عنوان «نقص هوا بسته»، «باز» یا «قفل» طبقه‌بندی می‌شود.

ضد انفجار

بر اساس محلی که دریچه نصب شده است، شیر کنترل به درجه کافی ضد انفجار نیاز دارد، هر دو برق مورد استفاده با شیر باید ضد انفجار باشند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه پنوماتیک برای فعالسازی شیر باید کافی باشد و مهم است که هوای تمیز با آب، روغن و گرد و غبار حذف شده فراهم شود تا قطعاتی مانند محرک و پوزیشنر بدون خرابی کار کنند. در عین حال، باید عامل را تعیین کرد.

فشار و ظرفیت به گونه ای که توان محرک کافی را تامین کند.

مشخصات پایپینگ

مشخصات لوله کشی که شیر کنترل در آن نصب شده است را تعیین کنید. از مشخصات مهم می توان به قطر لوله، استانداردهای لوله کشی، کیفیت متریال، نوع اتصال به لوله کشی و ... اشاره کرد.

  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...