فن آکسیال




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

امروزه هواکش یکی از تجهیزات بسیار مهم وکاربردی می باشد که در اکثر کارگاه، کارخانه، منازل، از آن  جهت تهویه و جابه جایی هوا استفاده می شود. فن آکسیال از انواع هواکش های پرکاربرد در صنعت است که می تواند جریان هوایی پرحجم ولی کم فشار را تولیدکرده و به سرد شدن محیط کمک کند. هواکش های آکسیال را هواکش محوری نیز می نامند، زیرا عملکرد آن ها به گونه ای است که هوا را در راستای محور پروانه جابه جا می کند.

تفاوت هواکش آکسیال صنعتی و خانگی چیست؟

فن های محوری به دو نوع صنعتی وخانگی تقسیم می کنند که در هواکش های خانگی معمولا تعداد الکتروموتور ۱ عدد است ولی در فن های صنعتی معمولا تعداد موتور بیشتر از این مقدار می باشد.  جنس پره های هواکش محوری از مواد مختلف می سازند و در هواکش خانگی اغلب جنس پره ها از پلاستیک فشرده یا آلومینیوم است اما در فن های صنعتی جنس پره ها را معمولا از موادی مستحکم تر مثل چدن، گالوانیزه، فولاد تولید می کنند و استحکام جنس پره ها در هواکش صنعتی باعث شده تا با قدرت بیشتری هوا را از محیط خارج کرده و تهویه انجام دهد.

قیمت فن آکسیال یا محوری

قیمت فن های محوری به عوامل مختلفی وابسته می باشد که یکی از مهترین موارد در تعیین قیمت این نوع از هواکش ها قدرت موتور است‌. یکی از قسمت های بسیار مهم و اساسی هواکش آکسیال، موتور آن می باشد که با توجه به قدرت آن ، قیمت فن های محوری از رنج کم تا زیاد متغیر خواهد بود. یکی از موارد دیگری که در قیمت هواکش می تواند تاثیر بگذارد، تعداد وجنس پره ها می باشد. هرچه تعداد پره های فن زیاد باشد، مسلما قیمت آن افزایش می یابد. علاوه بر موارد مذکور، هرچه جنس به کار رفته در ساخت پره هواکش گران قیمت تر باشد، قیمت دستگاه هم افزایش خواهد یافت.

نکات مهم در خرید فن آکسیال

در هنگام انتخاب فن محوری لازم است به موارد زیر حتما توجه شود. 

  1. دورفن
  2. مکنده یا دمنده بودن هواکش
  3. ابعاد هواکش 
  4. کاربرد دستگاه
  5. دمای هوا

کاربرد هواکش آکسیال یا محوری

این نوع فن ها هوا را با فشار کم ولی در میزان زیاد جا به جا می کنند و به همین علت برای تهویه هوا در مصارف عمومی بسیار مناسب می باشند. از هواکش های آکسیال برای سرد کردن فضاهای بسته مثل داخل کامپیوتر و فضاهای بزرگ هم چون محیط های اداری هم استفاده می شود. یکی از کاربردهای دیگر هواکش محوری در صنایع ماشین سازی می باشد که از آن برای خارج کردن حرارت  موتور و خنک سازی استفاده می کنند. فن هایی که در جلوی رادیاتور اتومبیل شما نصب شده است از نوع آکسیال می باشند.

انواع هواکش آکسیال 

هواکش های آکسیال از لحاظ نوع پروانه به سه نوع پره ای، لوله ای، پروانه ای تقسیم می شوند که به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. هواکش پره ای یا جریان محوری
  2. هواکش پروانه ای یا ملخی
  3. هواکش لوله ای یا کانالی

هواکش پره ای یا جریان محوری 

هواکش پره ای یکی از انواع فن های آکسیال است که جریان هوای متوسط با فشار بالا را تولید می کند و بازدهی آن ها به نسبت دیگر هواکش های محوری بیشتر می باشد. این نوع از فن ها برای محیط های صنعتی که دارای آلودگی زیاد هستند، بسیار مناسب است. 

هواکش پروانه ای یا ملخی 

این نوع هواکش از یک پروانه سه تا شش پره ای ویک قاب و موتور ساخته شده و فن های پروانه ای به گونه ای طراحی شده است که جریان هوا با فشار کم را تولید می کند. فن های ملخی به دونوع سایز کوچک و بزرگ تقسیم می شوند که هواکش های کوچک به صورت کوپل به موتور متصل شده و در ابعاد بزرگ تر به شکل فول تسمه به موتور وصل شده است. 

هواکش لوله ای یا کانالی 

این نوع از هواکش ها شبیه فن های پروانه ای می باشند  و تنها فرق آن ها این است که الکتروموتور و پره های آن، در یک محفظه استوانه ای قرار گرفته شده است و البته هواکش لوله ای نسبت به پروانه ای بازدهی بالاتر دارد وصدای بیشتری تولید می کند.

مزایا و معایب هواکش آکسیال

هواکش های آکسیال چه ویژگی هایی دارند؟

کم مصرف بودن

هواکش محوری به نحوی ساخته شده است که انرژی کمی را مصرف می کند و همین ویژگی باعث می شود که در بسیاری از صنایع مختلف از این نوع فن ها جهت تهویه هوا استفاده شود.

تنظیم سرعت دستگاه 

هواکش های آکسیال را می توان متناسب با نیاز خود و محیط، درجه سرعت فن آن را تنظیم کرد و این تنظیم درجه سرعت بر روی تغییر میزان حجم هوای تولیدی توسط هواکش تاثیری ندارد.

کم بودن هزینه تعمیرات و نگهداری هواکش محوری 

هواکش های محوری نسبت به انواع دیگر فن ها طرح های ساده تری دارند وهمین مسئله باعث می شود که در صورت خرابی، هرگونه مشکلی را به راحتی شناسایی و اصلاح کرد و به همین دلیل از آن ها در تجهیزات اگزوزدار و برنامه های خنک کننده صنعتی استفاده شود.

تنوع مختلف هواکش های محوری

فن های محوری بر خلاف انواع هواکش های دیگر از لحاظ میزان قدرت، ابعاد وجنس  دارای تنوع زیادی هستند و همین موضوع باعث می شود که زمان خرید کار انتخاب برای مشتری آسان شود. این نوع فن به دلیل استحکام و ساختار بادوام آن در هواپیما، بالگرد، کشتی استفاده می شود.

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...