تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک

  • پنوماتیک
  • پمپ هیدرولیک
  • شیر هیدرولیک
  • هیدرو موتور
  • لوازم جانبی هیدرولیک
  • چک ولو
  • فیلتراسیون

سه روش رایج در انتقال انرژی از یک محل به محل دیگر استفاده از یک سیال جاری تحت فشار، انتقال مکانیکی و الکتریکی است. دو مزیت اصلی انتقال انرژی از طریق سیالات، قابلیت تغییر جهت سریع انتقال و قابلیت افزایش نیرو، بدون آسیب رسیدن به سیستم می باشد. ماهیت انعطاف سیال در عبور از شیلنگهای منعطف، این ویژگی را ایجاد میکند. به همین دلیل میتوان جهت جریان سیال را در سیستم تغییر داد.

انواع سیستم انرژی سیالات

سیستم های انرژی سیالات به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. هیدرولیک (Hydraulic)
  2. پنوماتیک (Pneumatic)

در هیدرولیک از یک مایع ( معمولا جزو روغن های بر پایه نفت خام ) برای انتقال انرژی استفاده میشود. در پنوماتیک از یک گاز (معمولا هوا) به عنوان سیال برای انتقال انرژی استفاده می شود. تفاوت اصلی بین روغن و هوا تراکم پذیری آنهاست که روغن تقریبا غیرقابل تراکم است ولی هوا قابل تراکم می باشد. هر یک از اینها ویژگی ها، مزایا و معایبی دارند که باید با توجه به نیازهای سیستم از آنها استفاده کرد. قابلیت تراکم هوا، یک حالت فنری در سیستم ایجاد می کند و انبساط سریع هوا به هنگام تخلیه از عملگرها سبب می شود عملگرهای پنوماتیکی پاسخ سریعی به فرمان ها بدهند. در مقابل، قابلیت تراکم هوا سبب می شود که نتوان جابجایی عملگر در یک سیستم پنوماتیکی را با دقت کنترل نمود. قابلیت عدم تراکم پذیری روغن در سیستم های هیدرولیکی باعث می شود که حرکت در قطعات عملگر خیلی آهسته تر از قطعات پنوماتیکی ولی با دقت بیشتری انجام شود. همچنین سیستم های هیدرولیکی با فشار های بین 350  –  35 بار کار میکنند.

انواع سیستم های انرژی سیالات




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

کاربرد تجهیزات هیدرولیک

بطورکلی میتوان گفت سیستم های هیدرولیکی در موارد زیر به کار گرفته می شوند:

  1.  زمانیکه قدرت زیادی مورد نیاز است
  2. زمانیکه دقت حرکت عملگرها زیاد است
  3. زمانیکه حرکت یکنواخت و آهسته مورد نیاز است

کاربرد تجهیزات پنوماتیک

پنوماتیک برای کاربردهایی که نیازمند ویژگی های زیر است، مناسب است:

  1. زمانیکه قدرت و نیروی کم تا متوسط نیاز است
  2. زمانیکه دقت حرکت پایین تا متوسط نیاز است
  3. زمانیکه عکس العمل سریع مورد نیاز است

تفاوت سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک

در جدول زیر بطور مختصر تفاوت بین هیدرولیک و پنوماتیک شرح داده شده است:

پنوماتیک هیدرولیک
از گازهای قابل تراکم استفاده می کند. (تقریبا همیشه هوا) از مایع تقریبا غیر تراکم استفاده می کند
حرکت سریع و پرشی حرکت آرام و روان
نه به دقت هیدرویک  خیلی دقیق
روانکار باید اضافه گردد خود روانکار
عموما تمیز نه خیلی تمیز (معمولا مقداری نشتی وجود دارد)
فشار در حدود 7 بار فشار از 35 الی 350 بار

در واقع سیستم های سیالاتی در صنعت، دو دسته هستند:

  1. انتقال سیالات
  2. انرژی سیالات

هدف از بکار گیری سیستم های انتقال سیالات، فقط جابجا کردن سیالات از یک نقطه به نقطه دیگر است. در سیستم های انرژی سیالات نیز طبعا، هدف اصلی انتقال انرژی سیالات است. در این سیستم ها میتوان بارهای سنگین را جابجا کرد به همین دلیل فشار در این سیستم ها خیلی زیاد است. البته در سیستم های انرژی سیالات نیز مقوله انتقال سیالات نیز مطرح است.

تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک

کاربرد سیستم انرژی سیالات

کاربرد سیستم های انرژی سیالات در صنایع مختلف به سه گروه تقسیم میشود:

  1. هیدرولیک خودرویی
  2. هیدرولیک صنعتی
  3. پنوماتیک صنعتی

در هیدرولیک خودرویی، تجهیزاتی نظیر بولدوزرها، بیل های مکانیکی، ماسین های کشاورزی و خودروهای دیر مانند کامیون های حمل زباله مورد بررسی قرار می گیرند. در هیدرولیک و پنوماتیک صنعتی، تجهیزاتی مانند ماشین های ابزار، روبات ها، دستگاه های پرس و... بررسی می شوند. برای دریافت مشخصات فنی و خرید پمپ آب کشاورزی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

سیستم هیدرولیک

سیستم های هیدرولیک سه قسمت اصلی دارند:

  1. واحد تامین قدرت 
  2. واحد کنترل
  3. واحد خروجی

قسمت های اصلی سیستم های هیدرولیک

واحد تامین قدرت

واحد تامین قدرت در سیستم هیدرولیک را میتوان به قلب در بدن تشبیه کرد. درقسمت تامین قدرت، جریان سیال مورد نیاز سیستم ایجاد و ارسال می شود. قسمت های اصلی واحد تامین قدرت عبارتند از محرکه اولیه و پمپ.

محرکه اولیه

محرکه اولیه قطعه ای است است که توان مکانیکی مورد نیاز را برای به گردش درآوردن پمپ تامین میکند. در سیستم های هیدرولیک صنعتی، معمولا یک الکتروموتور به عنوان محرکه اولیه استفاده می شود. در سیستم هیدرولیک خودرویی نظیر ماشین آلات حفاری و کشاورزی، محرکه اولیه همان موتور خودرو است.

پمپ

پمپ هیدرولیک توان مکانیکی را گرفته و به توان سیالاتی (سیال جاری که فشار دارد) تبدیل میکند. قسمت خروجی سیستم، شامل عملگرها و بار اعمالی به سیستم است. عملگر (Actuator) قطعه ای است که توان سیال را به توان مکانیکی تبدیل میکند و این توان بار را به حرکت می دهد. عملگرها ممکن است از نوع خطی (سیلندرها) باشند که حرکت مستقیم الخط ایجاد می کنند و یا از نوع دورانی (موتورهای هیدرولیک) باشند که حرکت دورانی را به وجود می آورند.

واحد کنترل

قسمت کنترل، قسمت میانی یک سیستم هیدرولیک است. در این قسمت شیرهای کنترل جهت، شیرهای کنترل فشار و شیرهای کنترل جریان قرار دارند. با کنترل جهت جابجایی سیال در سیستم میتوان جهت حرکت عملگرها را کنترل کرد، برای مثال باعث باز یا بسته شدن سیلندرها شود. با کنترل فشار سیال میتوان نیروی خروجی عملگرها و سرعت حرکت عملگرها را کنترل کرد.

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...