بستن
دسته بندی کالا
  • 1853
  • 870 مرتبه
راهنمای نصب موتور ویبره صنعتی

راهنمای نصب موتور ویبره صنعتی

چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403

موتورهای ویبره صنعتی یکی از تجهیزات مکانیکی مهم در صنایع بوده و با ایجاد لرزش به انجام فرایندهای مختلفی مانند سورتینگ، جابه‌جایی مواد، سرند، غربالگری و … کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نکات استفاده و نگهداری این موتورها، نصب صحیح آن‌ها است.

نصب نادرست موتور ویبره منجر به کاهش راندمان موتور، افزایش استهلاک و حتی آسیب‌دیدگی آن می‌شود. به همین علت در این مقاله نحوه نصب موتور ویبره را به‌صورت گام‌به‌گام آموزش می‌دهیم.

مراحل نصب موتور ویبره

نصب موتور ویبره

مراحل نصب موتور ویبره عبارت‌اند از:

  1. انتخاب محل مناسب
  2. نصب پایه
  3. اتصال سیم‌های برق
  4. بررسی نهایی و راه‌اندازی

انتخاب محل نصب

موتور ویبره باید بر روی سطحی کاملاً صاف و تراز نصب شود. وجود ناهمواری یا شیب می‌تواند باعث لرزش نامتعادل و ناپایدار موتور شده و در نتیجه راندمان موتور را تا حد زیادی کاهش داده و آن را مستهلک نماید. می‌توانید برای اطمینان از تراز بوده سطح نصب، از ترازسنج استفاده نمایید.

محل نصب موتور ویبره باید به‌گونه‌ای باشد که امکان دسترسی آسان به آن برای تعمیر و نگهداری وجود داشته باشد. این امر به شما این امکان را می‌دهد که در صورت بروز مشکل، به‌سرعت و به‌آسانی به موتور دسترسی پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

موتور ویبره نباید در معرض رطوبت و مواد خورنده قرار بگیرد. این عوامل باعث کاهش عمر مفید دستگاه شده و به آن آسیب می‌رسانند.

نصب پایه موتور

موتورهای ویبره در هنگام کار لرزش بسیار زیادی ایجاد می‌کنند و اگر پایه‌های موتور به‌درستی نصب نشوند، ویبراتور آسیب می‌بیند. برای نصب پایه باید از پیچ‌هایی با سایز مناسب استفاده شود تا موتور را در جای خود نگه دارد.

سربندی و اتصال سیم‌های برق

پس از اطمینان از نصب صحیح پایه‌های موتور، باید موتور را به جریان برق متصل نمایید. برای موتور ویبره‌های سه‌فاز باید ابتدا سربندی را به یکی از روش‌های گفته شده در مقاله سربندی موتور سه‌فاز انجام دهید و در ویبراتورهای تک‌فاز، کافی است کابل موتور را به برق وصل کنید. برای سربندی و اتصال کابل های فاز، حتماً باید دانش و مهارت کافی در زمینه برق صنعتی داشته باشید. درصورتی‌که تخصص یا تجربه کافی در این زمینه ندارید از یک تکنسین برق کمک بگیرید.

بررسی نهایی و راه‌اندازی موتور

  1. قبل از راه‌اندازی موتور، یکبار دیگر تمامی اتصالات را بررسی نمایید. از جمله اتصالات سربندی و سیم‌های برق، پیچ و مهره‌های پایه و سایر اجزای موتور.
  2. پس از راه‌اندازی موتور، عملکرد آن را بررسی نموده و در صورت مشاهده مشکل، آن را خاموش نمایید.

آنچه گفته شد، مراحل اصلی نصب موتور ویبره بود. موتورهای ویبره در کاربردهای متنوعی استفاده می‌شوند. محل نصب و تعداد ویبراتورها در هر کاربرد متفاوت است. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین کاربردهای موتور ویبره، تعداد ویبراتور موردنیاز و محل نصب آن‌ها می‌پردازیم.

نصب موتور ویبره در سیلو

از سیلوها برای ذخیره‌سازی مواد فله‌ای مانند آهک، شن، سیمان، زغال‌سنگ، غلات و … استفاده می‌شود. تخلیه مواد انباشته شده در سیلوها به دو علت دچار مشکل می‌شود:

1) قوس پل: زمانی که مواد فله داخل قیف خروجی گیرکرده و دیگر به‌صورت خودکار تخلیه نشوند، قوس پل ایجاد شده است. 

قوس پل

2) قوس شفت: زمانی که چسبندگی مواد فله به دیواره‌های مخزن باشد، قوس شفت تشکیل شده است. این چسبندگی به‌قدری زیاد است که مواد کنار دیواره تا وسط مخزن انباشته شده و تنها ستون مواد ایستاده روی ظرف را می‌توان جدا کرد.

قوس شفت

انتخاب نوع موتور ویبره برای سیلوها بر اساس عوامل زیر انجام می‌شود:

  • اندازه دانه
  • شکل دانه
  • میزان رطوبت مواد فله
  • شکل سیلو و قیف
  • قطر قیف
  • و …

در این کاربردها می‌توان از موتور ویبره‌های 3000 برای ارتعاش مواد ریزدانه و موتور ویبره‌های 1500 دور برای ارتعاش مواد درشت‌دانه استفاده کرد. البته برای جلوگیری از شکستن و آسیب‌دیدن دیواره‌های سیلو، زمان روشن بودن موتور ویبره باید تاحدامکان کم باشد.

نحوه نصب موتور ویبره روی سیلو

برای نصب موتور ویبره به بدنه سیلو باید دو نکته را در نظر بگیرید.

  1. عملکرد ویبراتور
  2. استحکام بدنه سیلو

به‌هیچ‌وجه نباید ویبراتور خارجی را مستقیماً به دیواره مخزن یا قیف خروجی پیچ کرد؛ زیرا فشار در این ناحیه به‌قدری زیاد می‌شود که فلز بدنه سیلو را پاره می‌کند. همچنین محدوده اثر ویبره به ناحیه نسبتاً کوچکی محدود می‌شود و برای جلوگیری از این مشکل، باید یک صفحه تقویتی که ویبراتور روی آن نصب شده است، به بدنه سیلو متصل شود.

نصب موتور ویبره سیلو به وسیله پروفیل u شکل

یکی از روش‌های مطمئن و کارآمد برای نصب موتور ویبره روی سیلو، استفاده از پروفیل‌های فولادی U شکل (ناودانی) و جوشکاری آن‌ها به بدنه سیلو است. برای این منظور می‌توان از ناودانی 80 تا 120 با طول تقریبی 40 تا 200 سانتی‌متر استفاده کرد.

منطقی است که ناودانی را به میلگردهای افقی جدار سیلو جوش داده و ویبراتور را به‌صورت عمودی و مشابه شکل فوق روی ناودانی نصب کرد. جهت چرخش وزنه‌های لنگ ویبراتور باید به‌گونه‌ای باشد که در نمای جانبی ویبراتور روی دیواره سیلو، وزنه‌های از بالابه‌پایین حرکت کنند.

نحوه قرار گرفتن موتور ویبره سیلو روی پروفیل u شکل

یکی دیگر از روش‌های نصب موتور ویبره روی سیلو، استفاده از ورقه‌های تقویت‌کننده و جوش‌دادن آن‌ها به جداره خارجی سیلو است. از این روش در مواردی که چندین ویبراتور باید به بدنه سیلو متصل شوند استفاده می‌شود.

نصب موتور ویبره روی ورقه تقویت کننده

برای نصب چند موتور ویبره روی بدنه سیلو، ابتدا باید محل آن‌ها به‌دقت انتخاب شده و سپس عملکرد موتور ویبره را بررسی کنید. عملکرد موتور ویبره بر اساس دو عامل دامنه ارتعاش و جریان مصرفی موتور سنجیده می‌شود. اگر دامنه ارتعاش بیشتر از 1 میلی‌متر باشد و جریان مصرفی از مقدار نامی درج شده روی پلاک بالاتر رود، موتور ویبره ارتعاشات بسیار زیادی به دیواره سیلو وارد می‌کند و باید نیروی گریز از مرکز وزنه‌های ویبره مجدداً تنظیم شود.

نصب چندین موتور ویبره روی بدنه سیلو

نکات مهم برای نصب موتور ویبره روی سیلو

  1. پس از چند ساعت تا یک روز کارکرد موتور ویبره، باید مجدداً اتصالات پیچ‌ومهره‌ای پایه‌ها را بررسی و سفت کنید.
  2. ویبراتورهای سیلو تنها زمانی روشن می‌شوند که قصد داریم مواد فله را از سیلو تخلیه کنیم؛ در غیر این صورت، موتور ویبره باعث تراکم ناخواسته مواد می‌شود.
  3. یکی از راه‌های جلوگیری از تراکم ناخواسته مواد، استفاده از کلید روشن و خاموش موتور ویبره هماهنگ با باز و بسته‌شدن درب سیلو است.
  4. موتورهای ویبره باید مجهز به کلیدهای محافظ باشند تا در صورت بروز مشکل فوراً خاموش شوند.

سایر کاربردهای نصب موتور ویبره روی سیلو

از سیلوها فقط برای ذخیره‌سازی مواد استفاده نمی‌شود؛ گاهی اوقات برای حمل‌ونقل مواد فله‌ای نیز از سیلو استفاده می‌شود. در این موارد به دلیل ضربه‌های وارده در حین حمل‌ونقل سیلو، مواد داخل آن متراکم شده و در نهایت خروج آن‌ها از سیلو با مشکل مواجه می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل نیز می‌توان از موتورهای ویبره استفاده نمود.

موتورهای ویبره علاوه بر نصب مستقیم روی جداره سیلو، می‌توانند به همراه واحدهای تخلیه سیلو نیز به کار روند؛ در این واحدها یک مخروطی و الک درون سیلو قرار گرفته و توسط موتور ویبره‌ای که بیرون سیلو قرار دارد به لرزه در می‌آیند. واحدهای تخلیه در قسمت خروجی سیلو نصب می‌شوند و به تخلیه مواد کمک می‌کنند.

کاربرد موتور ویبره در وسایل کمکی تخلیه سیلو

واحد تخلیه سیلو به همراه موتور ویبره

نتیجه‌گیری

در این مقاله مراحل کلی نصب موتور ویبره را بیان نموده و به طور خاص یکی از کاربردهای این موتورها، یعنی سیلوها را بررسی کردیم. در آینده به بررسی سایر کاربردهای این دستگاه‌ها مانند میز ویبره و نحوه نصب ویبراتور در آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین طیف وسیعی از موتورهای ویبره صنعتی از برندهای معتبر ایرانی و جهانی با قیمتی مناسب در وب‌سایت کالا صنعتی ارائه می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان ما و یا مراجعه به صفحه محصول، موتور ویبره متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر از طریق شماره‌تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۴۳۰۰ با ما در ارتباط باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.