هواکش مرغداری




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

فن مرغداری یا هواکش مرغداری یکی از انواع فن‌ صنعتی عرضه شده در بازار است که از آن به منظور تهویه مطبوع مرغداری استفاده می‌شود. این فن که به عنوان یکی از فن‌های محوری پرکاربرد شناخته می‌شود که با به جریان درآوردن هوا، دی اکسید کربن تولید شده را خارج و هوای درون محیط را بهبود می‌دهد.

اهمیت و کاربرد تهویه مرغداری

تهویه مرغداری و تأمین هوای سالم و مورد نیاز یکی از عوامل مؤثر و ضروری در رشد و پرورش مرغ است. اگر سالن های موجود در یک مرغداری از شرایط ایده آل برای تنفس سالم مرغ‌ها و همچنین زمانبندی دقیق برای تعویض هوای موجود در محیط برخوردار نباشد، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که یکی از اقدامات اولیه و اساسی مرغداران، نصب و راه اندازی تجهیزاتی مثل هواکش مرغداری است.

هواکش مرغداری

انواع تهویه مرغداری گوشتی

سیستم تهویه مرغداری در ایران که اکثرا در سالن‌های بسته صورت می‌گیرند، از نظر نحوه قرارگیری معمولا در چهار مدل طبقه بندی می‌شوند: هواکش طولی، هواکش عرضی، هواکش سقفی و سیستم نیمه باز. هر کدام از این مدل‌ها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  1. تهویه طولی یا تونلی مرغداری: این سیستم با هواکش‌هایی به وجود می‌آید که قدرت مکندگی بالایی دارند. به همین دلیل هواکش‌های پرقدرت در دیوار انتهایی سالن مرغداری نصب می‌شوند. نکته مهم درباره این سیستم، این است که فاصله فن تا دریچه ورودی باید بیش از ۶۰ متر باشد.
  2. تهویه عرضی مرغداری: در این مدل هم مانند مدل قبلی، فن‌های مرغداری در دیوار انتهایی سالن نصب می‌شوند اما یک تفاوت اساسی با سیستم تهویه طولی دارد: سیستم عرضی برای سالن‌هایی با عرض ۸ تا ۱۲ متر کاربرد دارد.
  3. هواکش سقفی مرغداری: این نوع هواکش‌ها، که در سقف سالن‌های پرورش نصب می‌شوند، به منظور ایجاد جریان هوای مداوم و کاهش دمای داخلی به کار گرفته می‌شوند. استفاده از هواکش‌های سقفی به خصوص در فصول گرم سال ضروری است تا از گرمازدگی پرندگان جلوگیری شود و شرایط محیطی ایده‌آل برای رشد و سلامت آن‌ها فراهم آورد. یکی از مزایای برجسته هواکش‌های سقفی، توانایی آن‌ها در ایجاد گردش هوای یکنواخت در تمام نقاط سالن است. این ویژگی از تجمع گازهای مضر مانند آمونیاک و دی‌اکسید کربن جلوگیری کرده و به بهبود کیفیت هوای تنفسی پرندگان کمک می‌کند.
  4. سیستم نیمه باز: این سیستم تلفیقی از سیستم هواکش طولی و عرضی است.

ویژگی‌های یک هواکش مناسب برای مرغداری

یک فن مرغداری مناسب باید وزن استاندارد داشته باشد. علاوه بر وزن، ابعاد و اندازه فن مرغداری هم باید متناسب با نیازهای سالن مرغداری باشد. با توجه به اینکه مساحت مرغداری زیاد است، باید از هواکش های قوی استفاده کنید. 

قیمت تهویه مرغداری

معمولا عواملی مثل مدل، اندازه و کیفیت ساخت هواکش در قیمت آن تاثیر دارد. هرچه یک سالن مرغداری بزرگ‌تر باشد، هواکش مرغداری هم باید توان بیشتر و اندازه بزر‌گتری داشته باشد. متناسب با نیاز شما، قیمت فن مرغداری می‌تواند متنوع باشد. علاوه بر این، بی ثباتی بازار هم در قیمت گذاری هواکش مرغداری تاثیر زیادی دارد.

خرید هواکش مرغداری

اگر قصد خرید فن تهویه مرغداری دارید، پیش از هرچیز باید نیازهای خود را مشخص کنید. برخی عوامل کلیدی مانند اندازه سالن و مدل سیستم تهویه سالن را در نظر داشته باشید. سپس گزینه‌های موجود در بازار را بررسی کنید تا با توجه به موارد ذکر شده، بهترین انتخاب را داشته باشید. کالا صنعتی انواع مختلف تهویه مرغداری را با قیمت مناسب و خدمات منحصر به فرد ارائه می‌دهد تا بهترین شرایط برای پرورش مرغ در مرغداری فراهم شود.

مهم ترین نکات برای خرید فن مرغداری

فن‌های مرغداری نقش حیاتی در تنظیم دما، رطوبت و گردش هوا دارند، بنابراین اهمیت انتخاب دقیق و هوشمندانه‌ای نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از اشتباهات رایج مرغداران در خرید فن مرغداری، توجه به ابعاد ظاهری و بی توجهی به نکات فنی است. در ادامه برخی از نکات برای انتخاب بهترین تهویه مرغداری را بیان می‌کنیم:

  • قدرت و کارایی فن: فن باید قادر به فراهم آوردن گردش هوای مناسب برای تمامی فضای مرغداری باشد.
  • مصرف انرژی فن: فن‌هایی با بازدهی بالا و مصرف انرژی پایین انتخابی اقتصادی‌تر هستند و باید هنگام انتخاب به آن توجه شود.
  • دوام و طول عمر فن: فنی که از مواد با کیفیت ساخته شده باشد، می‌تواند سال‌ها بدون نیاز به تعمیر یا تعویض، کارایی خود را حفظ کند.
  • توجه به نصب و نگهداری: انتخاب فنی که آسان  نصب و نگهداری شود، می‌تواند در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه شود.  به یاد داشته باشید، انتخاب درست فن می‌تواند به بهبود بهره‌وری و سلامت پرندگان شما کمک کند و در نهایت به افزایش سودآوری شما منجر شود.
  • فرم تیغه‌های فن: این فاکتور در میزان خروج هوا و یا جا به جایی هوا تاثیرگذار است. در طراحی صنعتی میزان تخلیه هوا و صدای تولیدی و تعداد دور پروانه به میزان برخورد هوا با تیغه ارتباط دارد.

برای مشاوره و انتخاب هواکش مرغداری میتوانید با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...