پمپ باد | کمپرسور باد




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

پمپ باد یا کمپرسور باد، دستگاه‌ مکانیکی است که برای فشرده‌سازی حجم مشخصی از هوا بکار می‌رود. در این نوع پمپ با کاهش حجم هوای محبوس داخل محفظه خود، باعث می‌شود که هوا فشرده شود. هوای فشرده شده در مخزنی ذخیره شده و در مواقع مورد نیاز از این هوای فشرده به منظور کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. کمپرسور باد در موارد زیادی از بعد خانگی گرفته تا صنعتی کاربرد دارد. از آنجایی که استفاده از پمپ باد بسیار گسترده است، در ادامه به معرفی اجزا، کاربردها، نحوه عملکرد و البته محصولاتی که با حجم‌ها و برندهای مختلف در سایت کالاصنعتی قابل سفارش است، پرداخته می‌شود.

 

قیمت کمپرسور باد یا پمپ باد

کمپرسور باد یا پمپ باد مانند سایر انواع پمپ در توان‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر چقدر توان و قدرت آن بیشتر باشد، قیمت کمپرسور باد بیشتر می‌شود. عواملی دیگر که بر قیمت کمپرسور باد یا پمپ باد تأثیرگذار است می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • گنجایش مخزن
  • ظرفیت هوادهی
  • کیفیت قطعات
  • برندهای تولیدکننده
  • نوع برق مصرفی

مانند خیلی از پمپ‌های صنعتی و نیمه صنعتی، کمپرسور باد با توجه به توان و ظرفیت گنجایش هوادهی می‌تواند تک فاز یا سه فاز باشد. کمپرسور باد سه فاز برای کاربردهای بزرگ‌تر برای متراکم کردن حجم بیشتری از هوا استفاده می‌شود و بنابراین قیمت بالاتری دارد. برای دریافت قیمت کمپرسور باد با حجم‌های مختلف از برند محک می‌توانید با کارشناسان کالاصنعتی تماس بگیرید.

خرید کمپرسور باد

امروزه خرید اینترنتی محدود به هیچ کالایی نمی‌شود، کمپرسور باد یا پمپ باد نیز از این قاعده مستثنی نیست. خیلی از خریداران کمپرسور باد از نوع، مدل پمپ باد خود اطلاع دارند. مشتریانی هم که دقیقا نمی‌دانند چه مدل کمپرسور بادی مناسب نیاز آنهاست با توجه به دادن داده‌هایی مثل مقدار حجم هوایی که لازم است متراکم شود و توان آن می‌توانند خرید کمپرسور باد را انجام دهند. برای خرید کمپرسور باد صنعتی به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت کالاصنعتی مراجعه کرده یا با کارشناسان بخش پمپ ما تماس حاصل فرمائید.

نکات مهم هنگام خرید پمپ باد

در هنگام خرید کمپرسورهای باد باید به این نکته توجه شود که حجم هوای مورد نیاز دستگاه‌ها یا شرایط کاری ما چیست؟ در مواردی که فشار بالای 10 بار نیاز است و حجم هوای مورد نیاز کمتر از 1200 لیتر بر دقیقه است و نیازی به دائم روشن بودن پمپ نیست بهترین انتخاب پمپ باد پیستونی خواهد بود؛ اما اگر کار به گونه‌ای است که حجم هوای بیش از 1200 لیتر در دقیقه نیاز است و صدا و استهلاک کمتری مدنظر است باید از پمپ‌های اسکرو استفاده شود.

خرید کمپرسور باد به دلیل داشتن ظرفیت‌های گوناگون، مصرف سوخت کم، داشتن طول عمر بالا، امکان کار در فشارهای بالا، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و مقرون به صرفه بودن وکاربرد‌های متعدد بسیار بر طرفدار است و از طرفی ایجاد صدای زیاد، کارایی و راندمان پایین، اشغال فضای زیاد، حمل و نقل دشوار بخاطر وزن زیاد، حساس بودن نسبت به ورود مایعات، لرزش زیاد در حین کار و  روغن ریزی و روغن پاشی از معایبی است که موقع خرید باید مد نظر داشته باشید. به طورکلی نکاتی که باید هنگام خرید کمپرسور باد به آن توجه نمود شامل موارد زیر است:

  • حجم هوای موردنیاز و ظرفیت پمپ که بهتر است ظرفیت از حجم هوا بیشتر باشد
  • شرایط محیطی و آب و هوایی و محل نصب پمپ باد
  • درنظرداشتن میزان زمان کار و استراحت پمپ باد
  • انتخاب درست دور الکتروموتور موردنیاز پمپ
  • درنظرداشتن میزان نشت در دستگاه‌های مصرفی و لوله کشی‌ها
  • تعیین مقدار فشار موردنیاز
  • درنظرداشتن مقدار صدا و لرزش دستگاه و تأثیر آن بر افراد
  • هزینه‌های نصب و راه اندازی و تمهیدات تعمیر و نگهداری پمپ

کاربردهای پمپ باد

کمپرسور باد یا پمپ باد کاربردهای زیادی در صنعت دارد. وظیفه اصلی پمپ باد تامین هوای فشرده مورد نیاز در هر همه کاربردها است. در زیر برخی از کاربردها آورده شده‌اند:

  • در صنعت خودروسازی جهت رنگ‌آمیزی بدنه خودرو
  • در دندان پزشکی برای جابجاکردن ابزارآلات
  • در تفنگ‌های بادی برای تمیزکردن و پاک کردن گرد و خاک
  • در ابزارهای پنوماتیک مثل مته و چکش بادی
  • در آپاراتی‌ها و تعمیراتی خودرو برای بادکردن باد لاستیک‌ها
  • در صنایع چوب و نجاری‌ها برای عملیات مختلف سوراخ‌کاری، میخ‌کوبی و...

مکانیزم عملکرد کمپرسور باد

یک پمپ باد دارای محفظه‌ای به نام سیلندر است که در آن دریچه‌هایی جهت مکش و تخلیه هوای فشرده تعبیه شده و در داخل این سیلندر پیستونی توسط میل لنگ حرکت رفت و برگشتی را انجام می‌دهد و بدین طریق عمل متراکم سازی هوا انجام می‌شود. در این مکانیزم با روشن شدن موتور دریچه ورودی هوا باز شده و هم زمان پیستون توسط میل لنگی که دوران به وسیله موتور است شروع به حرکت کرده و حجم داخل سیلندر افزایش پیدا می‌کند و بدین طریق محفظه سیلندر از هوای ورودی پر می‌شود.

با پرشدن محفظه سیلندر و درست در زمانی که پیستون به پایین‌ترین حد خود رسیده دریچه ورودی بسته شده و جهت حرکت پیستون به سمت بالا تغییر پیدا می‌کند تا در این هنگام هوای داخل محفظه توسط پیستون متراکم شود. در روی پیستون رینگ‌های تعبیه شده که با سطح داخل سیلندر بسیار منطبق هستند و بدین ترتیب از هدررفت هوای داخل سیلندر جلوگیری می‌کنند. زمانی که هوای داخل سیلندر به اندازه کافی متراکم شود شیر تخلیه به صورت اتوماتیک باز شده و این حجم از هوای فشرده شده با فشار بالا از سیلندر به داخل مخزن ذخیره سازی هدایت می‌شود. ازآنجایی که در این پمپ‌ها جریان هوا به طور مداوم تحت کنترل است پس می توان گفت که با روش‌های دیگر متراکم سازی متفاوت هستند به نوعی که قدرت کاری یک پمپ باد به حجم محفظه سیلندر و کارایی پیستون وشاتون و میل لنگ بستگی دارد.

با توجه به نوع کار و موارد استفاده پمپ‌های باد، فشار تولیدی در این دستگاه‌ها بین 8 تا 10 بار است که البته در موارد خاص این فشار می‌تواند تا 12 بار افزایش یابد. پمپ‌های باد پیستونی در فشارهای کم تا متوسط تک مرحله یا تک استیج هستند و در فشارهای بالا به صورت دو استیج یا مولتی استیج تولید می‌شوند.
پمپ باد پیستونی تک مرحله‌ای به عنوان متداول‌ترین پمپ باد پیستونی و ساده‌ترین فشرده ساز عمل متراکم کردن هوا را انجام می‌دهد. پمپ‌های باد تک مرحله ای قادر به تولید فشار تا 8 بار و دبی حداکثر تا 750 لیتر بر دقیقه هستند.

پمپ باد دو مرحله‌ای توانایی ایجاد فشار بالاتری را دارد و دارای دو مرحله کاری می‌باشد، به این صورت که ابتدا هوا به سیلندر بزرگ‌تر وارد شده و مقداری فشرده می‌شود و سپس از طریق لوله‌ای به سیلندر دوم که کوچک‌تر است وارد شده و در آنجا فشرده‌سازی نهایی صورت می‌گیرد و در نهایت هوای فشرده شده به مخزن ذخیره سازی هدایت می‌شود.

اجزای پمپ باد

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور باد می‌تواند در هر مدل و برند متفاوت باشد، اما قطعات به کار رفته در ساخت همه آنها یکسان است. راندمان کمپرسور باد به کارایی و عملکرد این اجزا بستگی دارد. از جمله مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

واحد هواساز کمپرسور باد

اصلی‌ترین بخش یک کمپرسور باد واحد هواساز آن است. هواساز با الکتروموتور کوپل می‌شود و وظیفه مکش هوا و سپس فشرده‌سازی آن را برعهده دارد. سپس هوای فشرده شده را به مخزن ذخیره کمپرسور باد انتقال می‌دهد.
 

موتور کمپرسور باد 

جز مهم دیگر کمپرسور باد بخش موتور آن است و توان موردنیاز برای انجام کار توسط آن تأمین می‌شود. در فرایند ساختن پمپ های باد موتورها به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

  • موتورهای تسمه‌ای مانند دینام و هواساز
  • موتورهای کوبل یا پیستونی
  • موتورهای بدون روغن یا oil free
  • موتورهای هرمتیک یا یخچالی

از آنجا که موتورهای هرمتیک و بدون روغن بدون صدا هستند از آنها برای ساخت پمپ‌های هوا بدون صدا و سایلنت استفاده می‌شود این در حالی است که پمپ‌های تولید شده با موتورهای تسمه‌ای و پیستونی دارای صدای خیلی بیشتری نسبت به دو مدل دیگر هستند. معمولا در کارگاه‌های صنعتی و کارخانه‌ها که صدای زیاد و بخار روغن در محیط مشکلی ایجاد نمی‌کند و مهم تلقی نمی‌شود از پمپ‌های پیستونی و تسمه‌ای استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که برای مصارف بهداشتی و در مکان‌هایی که نیاز است تا هوای پاک و تمیز و فشرده‌ای داشته باشیم لازم است تا از موتورهای بدون روغن استفاده کنیم که هم بدون صدا هستند و هم آلودگی از بابت بخار روغن در هوا ندارند.
 

در نهایت اگر به پمپی نیاز دارید که قیمت پایینی داشته باشد و صدای بسیار کمی تولید کند می‌توانید از موتورهای یخچالی که بهترین گزینه هستند استفاده کنید. موتورهای هرمتیک یا یخچالی نسبت به نمونه‌های قبل قیمت کمتری داشته و صدای خیلی کمتری دارند فقط در هنگام استفاده از آنها باید به این موضوع توجه داشت که روغن آنها هر 6 ماه یکبار تعویض شود. برای اطلاع از قیمت پمپ با ما در تماس باشید.

 

مخزن ذخیره سازی پمپ باد

یکی از مهم ترین قطعات هر کمپرسور باد، مخزن آن است که باید در انتخاب آن دقت کرد. در هنگام انتخاب نوع مخزن باید حتما به ضخامت ورق آن توجه داشت؛ چون ورقی با ضخامت مناسب می‌تواند عمر مخزن شما را افزایش دهد. هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد مقاومت آن هم بیشتر است و به همین نسبت وزن آن نیز افزایش پیدا می‌کند؛ از این رو به طور کل توصیه می‌شود برای مخزن از ورقی به ضخامت 1.5 تا 3 میلی‌متر استفاده شود. مورد دیگری که در مخزن باید توجه داشت این است که مخزن دارای رنگ کوره‌ای و جوش زیر پودری باشد چرا که در غیر این صورت رنگ آن خشک شده و پوسته پوسته می‌شود. در کاربردهای پزشکی و آزمایشگاهی که شرایط حساس‌تری را دارند داخل مخزن را اپوکسی می‌زنند تا هم از پوسیدگی جلوگیری شود و هم هوای تمیزتری در اختیار باشد؛ بنابراین در انتخاب مخزن توجه لازم داشته باشید.

 

قطع و وصل کن یا پرشر سوئیچ

از دیگر قطعات مهم در پمپ‌های باد کلید قطع و وصل یا کلید فشار است که کار آن تنظیم فشار باد داخل مخزن است. به عنوان مثال اگر ما این کلید را روی بازه 5 تا 8 بار تنظیم کنیم هنگامی که فشار داخل مخزن به 8 بار برسد پرشر سوئیچ برق موتور را قطع کرده و آن را خاموش می‌کند و هنگامی هم که فشار داخل مخزن به 5 بار برسد مجددا برق موتور را وصل و موتور را روشن می‌کند. پس می‌توان گفت این کلید یک قطعه ایمنی است تا از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

 

سوپاپ اطمینان

از دیگر قطعات مهم در پمپ باد سوپاپ اطمینان است که قطعه ای ایمنی است و بروی مخزن نصب می‌شود تا از افزایش بیش از حد فشار داخل مخزن جلوگیری کند. زمانی‌که کلید قطع کن به هر دلیلی نتواند موتور را خاموش کند با جمع شدن فنر و باز شدن سوپاپ اطمینان فشار اضافی داخل مخزن خالی شده و به این ترتیب از خطرات احتمالی و انفجار مخزن جلوگیری می‌شود. پس باید به این نکته توجه شود که تحت هر شرایطی پمپ‌های باد دارای سوپاپ اطمینان باشند.

 

شیر یک طرفه

یک قطعه برنجی است که بین موتور و مخزن نصب می‌شود و تنها اجازه عبور هوا از سمت موتور به مخزن را به صورت یک طرفه می‌دهد پس امکان برگشت هوا از سمت مخزن به موتور وجود ندارد. اگر به هر دلیلی شیر یک طرفه خراب شود یا کیفیت بدی داشته باشد احتمال برگشت هوا از مخزن به سمت موتور و در نتیجه صدمه دیدن موتور وجود دارد و از طرفی دیگر هوای فشرده ای داخل مخزن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین هنگام خرید شیر یک طرفه توجه لازم را داشته باشید.

 

مانومتر یا گیج فشار

از دیگر وسایلی است که برروی مخزن نصب می‌شود تا میزان فشار هوای داخل مخزن را نمایش دهد. اگر این وسیله از کیفیت خوبی برخوردار نباشد شما قادر به تشخیص میزان فشار موجود و استفاده مناسب از هوای فشرده برای کارهای مختلف نخواهید بود. انتخاب نوع گیج فشار با مشورت کارشناس قطعا انتخاب را برای شما راحت‌تر می‌کند.

 

رگولاتور

این قطعه تنظیم کننده فشار باد خروجی است و زمانی بکار می‌رود که بخواهیم فشار باد خروجی بدون نوسان و تنظیم شده داشته باشیم.

 

فیلترها و میکروفیلتر‌ها

ذرات معلق در هوا می‌توانند به سیستم کمپرسور باد آسیب بزنند پس هوای ورودی به پمپ باید عاری از ذرات معلق مزاحم باشد. از این رو در مسیر ورودی هوای پمپ باد، فیلتر هوا نصب می‌شود تا از ورود این ناخالصی‌ها جلوگیری کند. دیگر فیلتر مورداستفاده فیلتر روغن است تا کیفیت روغن روانکاری قطعات متحرک کمپرسور باد حفظ شود. میکروفیلتر‌ها نیز از دیگر قطعات جانبی هستند که رطوبت باد خروجی را جذب کرده و هوای فشرده را خشک می‌کنند. از میکروفیلتر‌ها در کمپرسورهای باد صنایع غذایی و بهداشتی که رطوبت باعث خرابی محصول می‌شود استفاده می‌کنند.

 

شیر تخلیه خودکار

در زیر کمپرسور شیرخودکار نصب می‌شود تا در زمان‌های مقرر شده به طور اتوماتیک باز شود و مایعات جمع شده در پمپ را تخلیه کند. این شیر معمولا برای پمپ بادی مناسب است که دسترسی به قسمت پایین آنها دشوار است.

 

 

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...