• 1699
  • 2994 مرتبه
بلبرینگ دور بالا

بلبرینگ دور بالا

جمعه 17 فروردین 1403

بلبرینگ های دور بالا اجزای مکانیکی حیاتی هستند که در طیف گسترده ای از کاربردها از ماشین آلات صنعتی گرفته تا تجهیزات پزشکی یافت می شوند. این بلبرینگ ها برای تحمل بارهای شعاعی و محوری بالا در سرعت های چرخشی بسیار بالا طراحی شده اند و عملکرد روان و عمر طولانی را تضمین می کنند. انتخاب بیرینگ مناسب با تعیین نوع آن (بلبرینگ، رولبرینگ) شروع می شود. برای مثال رولبرینگ ها برای بارهای بزرگتر مناسب هستند. یکی از پارامترهای مهم در انتخاب بلبرینگ و رولبرینگ ها، کلاس لقی آن ها است. کلاس لقی یا بلبرینگ دور بالا چیست؟ با چه پسوندی نشان داده می شود؟ برای چه کاربردهایی استفاده می شود؟ این ها سوالاتی است که در این مقاله به آن ها پاسخ خواهیم داد. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به تمامی بلبرینگ و رولبرینگ ها با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. برای اطلاع بیشتر به مقاله بلبرینگ چیست مراجعه کنید.

بلبرینگ دور بالا

پسوند C3 در بلبرینگ‌

یکی از سوالاتی که مشتریان همواره از ما دارند این است که پسوند C3 در بلبرینگ ها به چه معناست؟ تفاوت این بلبرینگ با بلبرینگ های عادی چیست؟

در جواب به این سوالات باید بگیم که در بلبرینگ و رولبرینگ ها پسوند C3 به این معنی می‌باشد که یک فضای اضافی بین رینگ‌های بلبرینگ برای انبساط وجود دارد. در تمامی بلبرینگ ها چنین فضایی وجود دارد و در بلبرینگ‌های با پسوند C3 این فضا بیشتر می‌باشد. به طور کلی پسوندهای C1 تا C5 در شماره بلبرینگ و رولبرینگ ها به مقدار فاصله داخلی بلبرینگ اشاره دارد که به آن لقی نیز گفته می‌شود. این لقی در واقع فاصله بین عناصر غلتان و رینگ‌های بلبرینگ می‌باشد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به تمامی پسوند ها و پیشوند های بلبرینگ ها می توانید مقاله آشنایی با شماره فنی بلبرینگ را مطالعه کنید.

کد لقی بلبرینگ

همانطور که اشاره شد، کلاس لقی بلبرینگ و رولبرینگ ها تنها مختص به C3 نمی باشد و این یازه از C1 تا C5 است. در ادامه به بررسی هر کدام از این پسوند ها پرداخته شده است:

  • C1: لقی کمتر از C2 نامیده می‌شود و کمترین لقی را در بین بلبرینگ‌ها دارد و بسیار کم کاربرد می‌باشند.
  • C2: لقی کمتر از استاندار نامیده می‌شود. C2 لقی بیشتری نسبت به C1 دارد ولی همچنان از حالت استاندارد لقی کمتری دارند. این بلبرینگ‌ها نیز غیر معمول هستند و کاربرد بسیار محدودی دارند.
  • C0 یا CN: این کلاس لقی، لقی استاندارد نامیده می‌شود که معمولاً بدون پسوند در بلبرینگ‌ها می‌باشد و یکی از متداول ترین کلاس لقی می‌باشد.
  • C3: کلاس لقی C3، لقی بیش از استاندارد می‌باشد. این کلاس لقی رایج‌ترین نوع بلبرینگ است و برای اکثر کاربردها انتخاب صحیحی می‌باشد.
  • C4: لقی C4 لقی بیشتر از C3 می‌باشد و به اندازه C3 رایج نیست. این کلاس لقی اغلب در بلبرینگ‌های میل لنگ موتور کوچک استفاده می‌شود.
  • C5 : C5 نیز بالاترین درجه لقی را در بین بلبرینگ‌ها دارد که این کلاس لقی نیز کاربردهای بسیار محدودی دارد.

در بلبرینگ و رولبرینگ ها اگر مقدار کمی لقی داشته باشند، مشکلی ایجاد نمی شود ولی اگر این لقی بیش از اندازه باشد و با بلبرینگ اصلی خیلی متفاوت باشد، بلبرینگ بر اثر اصطکاک زیاد، گرما و... دچار خرابی زود هنگام شده و طول عمر آن به شدت کاهش می یابد. به طور کلی لقی داخلی بلبرینگ به معنای آزادی حرکت رینگ های داخلی و خارجی بلبرینگ است.

علامت اختصاری بلبرینگ های دور بالا

علامت اختصاری رایج برای بلبرینگ های دور بالا HRB است که مخفف High-Speed Roller Bearing به معنای بلبرینگ غلتکی دور بالا است. همچنین ممکن است بسته به استاندارد یا سازنده خاص،  از علامت های اختصاری دیگری نیز استفاده شود، مانند:

  • HSB: بلبرینگ دور بالا
  • HR: بلبرینگ غلتکی دور بالا
  • HSR: بلبرینگ غلتکی مخروطی دور بالا
  • HCB: بلبرینگ تماس زاویه ای دور بالا

مشخصات بلبرینگ دور بالا

بلبرینگ های دور بالا برای تحمل بارهای شعاعی و محوری در سرعت های چرخشی بسیار بالا طراحی شده اند. در ادامه به بررسی مشخصات فنی بلبرینگ های دو بالا میپردازیم.

ظرفیت بار بالا: ظرفیت بار بلبرینگ دور بالا به نوع، اندازه و طراحی آن بستگی دارد. آنها می توانند بارهای شعاعی و محوری بالا را در سرعت های چرخشی بسیار بالا تحمل کنند.
سرعت بالا: بلبرینگ های دور بالا برای کار در سرعت های چرخشی تا چندین هزار دور در دقیقه طراحی شده اند.
عمر طولانی: با روانکاری و نگهداری مناسب، بلبرینگ های دور بالا می توانند عمر طولانی داشته باشند.
عملکرد روان: عناصر غلتشی صاف و دقیق به عملکرد روان و کاهش اصطکاک کمک می کنند.

کلاس لقی در بلبرینگ ها

انواع لقی بلبرینگ

همانطور که گفته لقی به معنای حرکت آزادانه دو رینگ نسبت به یکدیگر است. از آنجایی که رینگ ها در دو جهت لقی دارند و حرکت می کنند، دو نوع لقی بلبرینگ نیز وجود دارد:

  1. لقی شعاعی بلبرینگ، عمود بر محور مرکزی اندازه گیری می‌شود.
  2. لقی محوری بلبرینگ، در امتداد محور مرکزی اندازه گیری می‌شود.

حداکثر فاصله تئوری بلبرینگ چقدر است؟

حداکثر فاصله تئوری بلبرینگ چقدر است

مقدار واقعی فاصله داخلی بلبرینگ باید تا حد امکان حداقل (چند میکرون) یا حتی 0 تحت بار و پس از مونتاژ باشد.

درجه صحیح لقی بلبرینگ نیز به این عوامل بستگی دارد:

  1. کاربرد بلبرینگ
  2. دمای دستگاه و بلبرینگ
  3. کاربردهای شفت و پوشش بلبرینگ

به دلیل این عوامل تأثیرگذار، انتخاب کد C مناسب بلبرینگ به کار دقیقی نیاز دارد. ابتدا باید فاصله نظری بلبرینگ را به درستی محاسبه کنید.

دلایل اهمیت کد C صحیح بلبرینگ ها

پسوند C در بلبرینگ ها همانطور که گفته شد نشان دهنده فاصله داخلی بین رینگ های بلبرینگ می باشد. اگر بلبرینگی استفاده شود که لقی آن مناسب با عملکرد شما نباشد، باعث خرابی آن می شود. فاصله داخلی بلبرینگ تا حد زیادی عملکرد عملیاتی بلبرینگ ها را تعیین می کند. برای نمونه اگر به جای بلبرینگ دور بالا C3، یک بلبرینگ ساده انتخاب شود، این بلبرینگ توانایی پاسخگویی به عملکرد مورد نظر را ندارد و بعد از مدت کمی شکسته می شود. این سری بلبرینگ ها در بسیاری از الکتروموتور، گیربکس صنعتی، پمپ ها و... مورد استفاده قرار میگیرند. در برخی از کاربردها نیاز است از بلبرینگ با لقی بالا C3 و C4 استفاده کرد. مهم ترین این کاربردها عبارت اند از:

  1. هنگامی که فشار قابل توجهی روی شفت و/یا محفظه وجود دارد.
  2. هنگامی که یک ناهماهنگی بسیار جزئی بین محفظه بلبرینگ و شفت وجود دارد.
  3. هنگام استفاده در دماهای بالا

به عنوان مثال در کاربردهایی که سرعت حرکت بلبرینگ زیاد می‌باشد، گرمای زیادی تولید می‌شود. این گرما از مسیر خارجی به محفظه و از مسیر داخلی به شفت منتقل می‌شود که این باعث انبساط می شود که فاصله موجود در بلبرینگ را پر می‌کند. اگر در این کاربردها از بلبرینگ‌های C3 استفاده نشود، فضایی برای انبساط وجود ندارد و منجر به خرابی بلبرینگ می‌شود.

کاربرد بلبرینگ های دور بالا

شرایط زمانی که دستگاه در حال کار است مثال فاصله داخلی بهینه بلبرینگ در کد C
انحراف قابل توجه شفت بلبرینگ چرخ نیمه شناور در خودروها C5 یا معادل آن

بخار از طریق میله‌های توخالی یا میله‌های فشاری که در معرض دماهای بالا قرار دارند جریان می‌یابد

قسمت خشک کن ماشین آلات کاغذ؛
غلتک‌های حمل و نقل در کارخانه‌های نورد
موتورهای کششی برای قطار
C3,C4
C3
C4
بارهای ضربه‌ای بالا و ارتعاشات یا هر دو رینگ داخلی و خارجی دارای تناسب پرس هستند غربال‌های ارتعاشی
کانکتور هیدرولیک
گیربکس تراکتور
ویبراتور ها 
C3,C4
C4
C4
رینگ‌های داخلی و خارجی شل گیره‌های نورد برای کارخانه‌های نورد C2 یا مشابه
صدای کم و بدون لرزش موتورهای کوچک با ویژگی‌های خاص C1، C2، CM
تنظیم برای جلوگیری از انحراف قابل توجه شفت دوک اصلی ماشین تراش CC9، CC1

کاربرد انواع کلاس لقی در بلبرینگ ها

در این مقاله در مورد بلبرینگ های دور بالا مطالبی را ارائه کردیم. به طور خلاصه به تمامی بلبرینگ های که دارای پسوند C3,C4,C5 هستند بلبرینگ دور بالا می گویند. معمول ترین و پرکاربردترین نوع بلبرینگ های دور بالا، بلبرینگ های C3 است. دلیل نامگذاری این بلبرینگ ها به بلبرینگ دور بالا این است هنگامی که دور و چرخش یک بلبرینگ از حد معمول بالاتر است باعث ایجاد گرما می‌شود و بلبرینگ‌های با کلاس لقی استاندارد دچار خرابی زودرس می‌شوند. در این مقاله در مورد انواع کلاس های لقی بلبرینگ ها، ویژگی ها و کاربرد آن ها صحبت کردیم. ما در شرکت کالا صنعتی انواع بلبرینگ های دور بالا را یه مشتریان خود با ضمانت اصالت ارائه می دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره رایگان و خرید بلبرینگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.