• 1846
  • 4818 مرتبه
علت داغ شدن پمپ آب خانگی

علت داغ شدن پمپ آب خانگی

شنبه 12 اسفند 1402

همانطور که امروزه استفاده از پمپ آب جهت تامین فشار آب واحدهای مسکونی بسیار رایج شده است اما به همان میزان نیز مشکلات و چالش‌هایی در عملکرد پمپ آب وجود دارد. یکی از مشکلاتی که در این دستگاه بوجود می‌آید، داغ ‌شدن پمپ آب می‌باشد. زمانی که پمپ آب در حال کارکردن است، اندکی گرم‌شدن آن طبیعی می‌باشد اما داغ ‌شدن بیش از حد پمپ آب اتفاقی است که رفع آن امری مهم و ضروری می‌باشد. علی رغم اینکه پمپ آب خانگی برای پمپاژ آب استفاده می‌شود و در واقع خود سیال پمپاژ شونده باعث خنک‌کاری پمپ می‌شود اما با اینحال دلایل مختلفی می‌تواند باعث داغ شدن پمپ آب خانگی شود. در این مقاله کالاصنعتی به 8 علت داغ شدن پمپ آب پرداخته خواهد شد و برای رفع هر یک راه حلی ارائه می‌شود.

علت داغ شدن پمپ آب خانگی

8 دلیل داغ شدن پمپ آب خانگی

دلایل متعددی می‌تواند باعث داغ شدن پمپ آب خانگی شود که برخی ناشی از خرابی در اجزای دستگاه پمپ و برخی دیگر مربوط به تجهیزات جانبی که همراه با پمپ آب نصب می‌شود. در زیر 8 مورد از علل گرم شدن بیش از حد پمپ آب خانگی توضیح داده شده‌اند.

1) اتصال در سیستم مدار پمپ

زمانی که جریان برق در مدار برقرار و جریان وارد الکتروموتور پمپ می‌شود به دلایل گوناگونی احتمال اتصال در سیم پیچ الکتروموتور وجود دارد. در حالت اتصال کوتاه، مسیر جریان برق نیز کوتاه شده و در واقع جریان برق از مقدار سیم کوتاه‌تری عبور می‌کند که در نتیجه آن نیم سوزشدن و داغ شدن پمپ را در پی دارد.

اتصال در سیستم مدار پمپ

2) داغ شدن پمپ آب به دلیل استفاده از دستگاه پمپ آب با کیفیت پایین

استفاده از پمپ بی‌کیفیت و قلابی که از قطعات داخلی با کیفیت پایین و یا الکتروموتور با سیم پیچی نامناسب تشکیل شده است نیز می‌تواند مشکلاتی در عملکرد پمپ از لحاظ داغ شدن خارج از معمول در پی داشته باشد. همچنین استفاده از پمپ آب دست دوم یا استوک که قبلا مشکلاتی در کارکرد خود داشته‌اند و قطعه‌ای از آن با قطعه‌ای بی‌کیفیت تعویض شده است نیز همانند حالت قبلی می‌تواند مشکل داغ شدن پمپ آب را ایجاد کند.

استفاده از پمپ آب بی کیفیت

3) کشیدن بار اضافی از پمپ آب

هرکدام از پمپ‌های آب دارای ظرفیت و توان حداکثری می‌باشند که بر روی پلاک روی پمپ درج شده است. ظرفیت پمپ آب براساس متراژ واحد مسکونی و تعداد طبقات ساختمان تعیین می‌شود. در صورتی که از پمپی با ظرفیتی کمتر از مقدار ظرفیت تعیین‌شده برای ساختمانی استفاده شود، زمان پمپاژ و افزایش فشار آب واحدها به پمپ بار اضافی وارد می‌شود. بار اضافی به معنی کشیدن جریان بیشتر و در نتیجه داغ شدن سیم‌پیچ‌های الکتروموتور پمپ می‌شود.

به منظور حل این مشکل بایستی از پمپ با ظرفیت مناسب برای ساختمان استفاده کرد تا از بار اضافی پمپ برداشته و پمپ به حالت عادی خود کار کند.

4) عدم استفاده از مخزن ذخیره آب

همانطور که در مقاله نصب پمپ آب خانگی با مخزن بیان شد، نصب مخزن ذخیره آب در سیستم پمپاژ آب خانگی لازم و ضروریست و علاوه بر اینکه از لحاظ قانونی نصب آن واجب می‌باشد، جهت عدم مکش مستقیم آب از لوله آب شهری و مشکلات کمبود فشار آب نیز استفاده می‌شود.

در صورت نبود مخزن ذخیره آب، ممکن است فشار آب ورودی کم بوده و پمپ بصورت خشک کار کند و داغ شدن پمپ را منجر شود.

5) ویسکوزیته بیش از حد

هر پمپ برای پمپاژ سیالات با خواص فیزیکی خاصی طراحی شده است. در صورتی که ویسکوزیته سیال از مقدار تعیین شده در مشخصات فنی پمپ بیشتر باشد، بار پمپ افزایش و فشار داخلی پمپ افزایش می‌یابد و درنتیجه داغ شدن پمپ را در پی دارد.

6) خرابی و شکست یاتاقان پمپ

یاتاقان یا بلبرینگ که وظیفه در تعادل و ترازبودن شفت در پمپ را برعهده دارد، در صورتی که تحت فشار و بار اضافی قرار بگیرد یا در صورتی که روغن کاری پمپ آب بصورت دوره‌ای و مناسب انجام نشود، دچار خرابی و شکستن می‌شود. از کار افتادن یاتاقان، شفت و در نتیجه پروانه متصل به آن را از ترازبودن خارج و ارتعاش را در پمپ ایجاد می‌کند. در این حالت پروانه پمپ به بدنه برخورد کرده یا الکتروموتور تحت ارتعاش قرار می‌گیرد و گیرپاژ شدن و درنتیجه بالارفتن دمای پمپ را در پی دارد.

خرابی و شکست یاتاقان پمپ

7) هواگرفتگی پمپ و عدم مکش آب کافی

می‌دانیم خود سیال پمپاژشونده در پمپ خانگی یعنی آب باعث خنک‌کاری شده و از داغ شدن پمپ آب تا حدودی جلوگیری می‌کند؛ اما زمانی که به هر دلیلی در حین روشن‌بودن پمپ، آب وارد پمپ نشود یا به اندازه کافی نباشد می‌تواند منجر به گرم‌شدن پمپ آب شود. از جمله دلایل نبود آب کافی در محفظه پمپ، عدم تنظیم ست کنترل و کلید اتومات است. همچنین وجود نشتی در اتصالات پمپ با لوله‌ها و هواگرفتگی در پمپ نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود.

8) استفاده از منبع انبساط نامناسب

یکی از اجزای مورد استفاده در سیستم پمپاژ آب خانگی که همراه با پمپ آب نصب می‌گردد، منبع انبساط یا مخزن تحت فشار است. نصب منبع انبساط برای کنترل تعداد دفعات خاموش و روشن شدن مکرر پمپ و کنترل فشار خروجی از پمپ امری لازم و ضروریست. انتخاب مخزن تحت فشار به طرز صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب درست منبع انبساط، تعیین حجم آن است. در صورتی که از منبع انبساطی با ظرفیت کوچکتر استفاده شود، زمانی که آب قطع شود و پمپ روشن باشد آب منبع به سرعت خالی شده و آب داخل محفظه پمپ کاهش یافته و در نتیجه داغ شدن پمپ آب را در پی دارد.

جمع بندی

در هر دستگاه مکانیکی و برقی در حین کارکردن می‌تواند مشکلاتی اتفاق بیوفتد. در پمپ آب خانگی یکی از مشکلات رایجی که برخی از مصرف‌کنندگان با آن مواجه می‌شوند، داغ کردن آن است؛ اما اینکه علت داغ شدن دستگاه و همچنین علت گرم شدن آب سرد پمپ آب چیست و چگونه رفع شود، سوالی است که بسیاری از افراد دنبال آن هستند. در این مقاله کالاصنعتی هشت مورد از علل اصلی داغ شدن پمپ آب خانگی توضیح داده شدند. در صورتی که هرگونه مشکل و سوالی درباره انواع پمپ آب خانگی وجود دارد، می‌توانید با کارشناسان تخصصی ما در میان بگذارید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 5
    سلام روز بخیر علت داغ شدن آب پمپ در منزل ما از چی میتونه باشه؟ با اینکه پمپ 1 اسب ونیکو رو به تازگی خریداری کردیم و همچین مشکلی داره
    • کاربر سایت

      1402/12/07 12:10:32
      • 0
      • 4

      سلام جناب زرآبادی گرامی، وقت شما بخیر

      گرم شدن آب خروجی شیر در زمان پمپاژ آب و همچنین داغ شدن خود دستگاه پمپ می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در ایم مقاله به طور کامل توضیح داده شده است. جهت راهنمایی بیشتر با کارشناس ما تماس بگیرید.

    • 0
    • 5
    سلام و عرض ادب، پمپ آب منزل ما علاوه بر اینکه داغ میکنه صدای ناجوری هم ازش میاد. صدایی شبیه تغ تغ. مشکلش به نظرتون از چیه و چکار باید کرد. ممنون
    • کاربر سایت

      1402/11/01 10:27:47
      • 0
      • 4

      سلام جناب ظفرمند عزیز، وقت شما بخیر

      داغ شدن پمپ آب میتونه علل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به اونها پرداخته شده. اما از آنجایی که می فرمائید همزمان هم داغ شدن و هم صدا از پمپ شنیده می شود، علتش می تواند خرابی یاتاقان یا شکستگی پروانه پمپ باشد که به با چرخش با بدنه برخورد می کند.

    • 0
    • 7
    سلام و وقت بخیر، برای اینکه از داغ شدن پمپ آب به دلیل اینکه منبع انبساط کوچک انتخاب شده چطور باید منبع انبساط مناسب تر انتخاب کنیم؟ ممنون
    • کاربر سایت

      1402/10/13 08:07:50
      • 0
      • 6

      سلام جناب جعفرزاده گرامی، وقت شما بخیر

      جهت انتخاب منبع انبساط مناسب از لحاظ ظرفیت ی توانید به مقاله مذکور رجوع کنید.

    • 0
    • 8
    سلام؛ پمپ آب منزل ما گاهی اوقات داغ میشه به حدی که حتی از شیر آب سرد هم آب گرم خارج میشه؟ چیکار کنیم. ممنون
    • کاربر سایت

      1402/09/14 08:11:19
      • 0
      • 8

      سلام آقای یحیوی

      داغ شدن پمپ علت های زیادی داره که در این مقاله به چندین مورد آن اشاره شد، اما رایج ترین علتش هواگرفتن پمپ است. برای بررسی علت داغ شدن پمپ آب منزل شما بهتر است با یک فنی کار تماس گیرید.