• 1849
  • 5602 مرتبه
دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب

دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب

دوشنبه 14 اسفند 1402

یکی از مشکلات فنی که در دستگاه پمپ آب خانگی اتفاق می‌افتد، خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب می‌باشد که این اتفاق می‌تواند علاوه بر اینکه آسیب‌های جدی به دستگاه پمپ آب وارد کند، آزار و اذیت ناشی از صدای غیر یکنواخت را نیز برای ساکنین ساختمان‌های مسکونی ایجاد کند. به همین علت، در ابتدا دانستن دلایل روشن و خاموش شدن یا قطع و وصل شدن پمپ آب خانگی و سپس راه‌های رفع آن مهم و ضروری است. در این مقاله قصد داریم به علت‌های قطع و وصل مکرر پمپ آب خانگی بپردازیم و راه‌های رفع و تعمیر آن‌ها را ذکر کنیم.

علت قطع و و صل شدن مکرر پمپ آب

5 دلیل قطع و وصل شدن مکرر پمپ آب خانگی

دلایل متعددی می‌تواند ‌مشکلی در کنترل دفعات قطع و وصل شدن مکرر پمپ آب ایجاد کند. این علت‌ها می‌تواند ناشی از خرابی خود دستگاه پمپ آب باشد یا ایجاد مشکلی در سایر تجهیزات وابسته به آن که در کنار پمپ نصب می‌گردند. جهت نصب پمپ آب خانگی با مخزن، تجهیزاتی که همراه با پمپ آب خانگی بکار می‌روند، شامل منبع انبساط، پنج راهی، شیر یک طرفه، ست کنترل و کلید اتومات یا پرشر سوئیچ می‌باشد، و ایجاد مشکل در عملکرد هر کدام از آنها می‌تواند باعث علت قطع و وصل شدن مکرر پمپ آب شود.

1) استفاده از پمپ بی کیفیت و خراب

این اولین مورد جهت جلوگیری از اختلال در عملکرد پمپ آب از جهت قطع و وصل مکرر آن می‌باشد. در صورتی که به هر دلیلی پمپ آب انتخاب شده، خرابی در اجزای داخلی و یا در سیستم مدار خود داشته باشد، می‌تواند مشکل روشن و خاموش شدن مکرر و تامین فشار را ایجاد کند. یکی از راه‌های جلوگیری از خرابی زودهنگام پمپ، انتخاب پمپ آب خانگی به طرز صحیح آن است. پارامترهای زیادی که در انتخاب صحیح پمپ آب مثل توان، هد، دبی، برند و ... اهمیت دارند تا مناسب پمپاژ آب واحد شما باشند و علاوه بر تامین آب مورد نیاز در طی زمان امکان خرابی و مشکلاتی مثل قطع و وصل شدن پمپ آب نیز اتفاق نیوفتد.

به همین منظور بایستی حتما از پمپ آب با کیفیت و از برندهای معتبر استفاده کرد. در سایت کالاصنعتی می‌توانید بهترین برند پمپ آب خانگی را تهیه کنید. همچنین در صورتی که تعمیر و نگهداری پمپ آب بصورت دوره‌ای انجام گیرد از مشکلات مربوط به خاموش و روشن پمپ جلوگیری می‌شود. یکی از بخش‌های مربوط به نگهداری، روغن کاری پمپ آب خانگی است.

2) وجود نشتی در لوله کشی و اتصالات

نشتی در دو قسمت از لوله کشی پمپ آب می‌تواند اتفاق بیوفتد؛ یکی در قبل از پمپ آب و دیگری بعد از پمپ آب. در صورتی که قبل از پمپ آب نشتی وجود داشته باشد، داخل لوله قبل پمپ، هوا وارد پمپ می‌شود و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد پمپ و روشن و خاموش شدن آن می‌شود.

در صورتی که بعد از پمپ آب نشتی ایجاد شود، پمپ آب برای جبران آب از دست رفته و کمبود فشار ایجاد شده بایستی زودتر از موعد روشن شود و این خود تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ را افزایش می‌دهد. بدین منظور لازم است حتما قبل از نصب و بعد از نصب پمپ نشتی‌گیری سیستم لوله‌کشی انجام شود.

3) خرابی شیر یک طرفه

شیر یک طرفه در دو مسیر افقی و عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیر یک طرفه در صورت خرابی می‌تواند برگشت به طرف پمپ و محفظه آن را در پی داشته باشد و افت فشاری در مسیر اتفاق بیوفتد؛ در نتیجه پمپ برای افزایش فشار بایستی مداوم روشن و خاموش شود.

5 علت قطع و وصل مکرر پمپ آب

4) گرفتگی و مسدودی مسیر جریان با ذرات جامد و یا هوا گرفتن پمپ

در صورت گرفتگی مسیر جریان آب (گرفتگی فیلتر) در عملکرد پمپ اختلال ایجاد و دستور قطع و وصل پمپ آب جهت به جریان انداختن آب به طور مداوم اتفاق می‌افتد. به همین علت چک‌کردن گرفتگی مسیر جریان و رفع یا تعویض فیلتر پمپ لازم و ضروری است. جهت مطالعه درباره فیلتر پمپ و استرینر مقاله مذکور را می‌توانید مطالعه کنید.

5) خراب بودن ست کنترل و یا کلید اتومات و لوازم دیگر

ست کنترل معمولا در ساختمان‌های تا 4 طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی ست کنترل به عنوان سنسور قطع و وصل پمپ آب دقیقا کنترل روشن و خاموش شدن آن و تنظیم فشار آب می‌باشد. در صورت خرابی در این دستگاه عملکرد قطع و وصل پمپ آب دچار اختلال جدی می‌شود. البته ممکن است مشکل از خرابی ست کنترل نباشد و مشکل از تنظیم نبودن قسمت فرمان ست کنترل باشد.

به این منظور لازم است تنظیم بودن و یا خراب بودن مدار فرمان ست کنترل توسط تعمیرکار ماهر چک شود. در مواردی که به جای ست کنترل از کلید اتومات، منبع تحت فشار و پنج راهی استفاده می‌شود نیز ایراد در عملکرد هر کدام از این اجزا می‌تواند مشکل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ را در پی داشته باشد.

خرابی کلید اتومات

کلید اتومات همانند ست کنترل وظیفه کنترل فشار سیستم آبرسانی و فرمان قطع و وصل پمپ آب را برعهده دارد و بنابراین خرابی آن نیز بطور مستقیم در روشن و خاموش شدن مداوم پمپ تاثیرگذار است.

خرابی منبع تحت فشار

همچنین در صورت عدم تنظیم باد منبع تحت فشار و یا پارگی آن منجر به روشن و خاموش شدن مکرر و لحظه‌ای پمپ آب می‌شود و جهت رفع آن در صورتی‌که باد تیوب کم باشد، فشار باد تیوب تنظیم و اگر سوراخ شده باشد، بطور کامل منبع انبساط تعویض شود.

جمع بندی

مشکلات متعددی در دستگاه پمپ آب و نحوه عملکرد آن می‌تواند اتفاق بیوفتد. یکی از آن مشکلات خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب است. دلایل مختلفی از جمله خرابی خود پمپ و فرسودگی اجزای آن می‌تواند منجر به این اتفاق شود. البته همانطور که اطلاع داریم در سیستم پمپاژ آب خانگی از تجهیزات دیگری مثل مخزن تحت فشار، ست کنترل و کلید اتومات نیز استفاده می‌شود و بنابراین ایجاد مشکل در هر کدام از این اجزا می‌تواند خللی در کنترل میزان قطع و وصل شدن پمپ آب ایجاد کند. در این مقاله کالاصنعتی به علل رایج قطع و وصل مکرر پمپ آب پرداخته شد. در صورتی که پمپ آب نصب شده در واحد ساختمانی شما دچار چنین مشکلی شده است و از علت آن بی‌خبر هستید، کارشناسان ما در بخش فروش پمپ آماده راهنمایی تخصصی در این زمینه هستند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 0
    سلام و عرض ادب - پمپ منزل به صورت منظم و خود به خود هر 10 دقیقه یک بار بدون اینکه آبی استفاده شود روشن و خاموش می شود. مشکل از چیست؟ ممنون
    • 0
    • 2
    با سلام .پمپ آب ۱.۵ اسب و منبع انبساط ۱۰۰ لیتری داریم .فشار قطع پمپ ۳.۴ بار و فشار منبع ۳.۱ بار است .با روشن شدن پمپ آب فشار مخزن هم باید تغییر کند یا ثابت بماند ؟
    • کاربر سایت

      1403/02/06 08:27:42
      • 0
      • 1

      سلام جناب طیبی عزیز

      فشار منبع با فشار پمپ یکی و ثابت میشه ینی حدود 3.4 بار فشار دارد.

    • 0
    • 4
    سلام و ادب پمپ آب 0.5 اسب دارم که همراه با ست کنترل نصب شده بود. بعد مدتی ست کنترل خراب شد و نصاب بجاش منبع انبساط 24 لیتری نصب کرد. الان ولی پمپمون خیلی قطع و وصل میشود. با اینکه یکسره شیر آب بازه نباید یکسره روشن باشه؟
    • کاربر سایت

      1402/12/21 08:54:02
      • 0
      • 3

      سلام جناب یزدان بخش، وقت بخیر

      قطع و وصل پمپ آب علت های زیادی میتواند داشته باشد. یکی از علت ها میتواند از عدم تنظیم باد منبع انبساط باشد. منبع 24 لیتری حدود 1.5 بار باید باد شود. این مورد را به نصاب بگید که بررسی کند.

    • 0
    • 6
    سلام پمپ اب وست کنترل نصب کردم زمانی شیربازکنم روشن نمیشه شیرببندم دیرخاموش میشه فشارشم ضعیفه بنظرشما پمپ اب ضعیفه
    • کاربر سایت

      1402/12/13 09:28:07
      • 0
      • 3

      سلام آقای سپاهی عزیز، وقت شما بخیر

      در ابتدا لطفا بگید که چه پمپی برای چند طبقه ساختمان استفاده کرده اید. مشکل دیر روشن شدن پمپ آب شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است از خود دستگاه پمپ باشد یا اینکه از سیستم کنترلی شما یعنی ست کنترل باشد. احتمالا مشکل شما از عدم تنظیم بودن ست کنترل باشد با این حال بهتر است با یک تعمیرکار یا نصاب پمپ تماس بگیرید.

    • 0
    • 10
    با سلام. پمپ اب ما موقعی که از اب استفاده میکنیم روشن میشه اما خب قطع و وصل میشه باعث میشه فشار اب کم و زیاد بشه. منبع انبساط هم نصب شده.هواگیریم شده
    • کاربر سایت

      1402/11/24 09:03:55
      • 0
      • 7

      سلام جناب وقت شما بخیر

      در صورتی که از سلامت خود پمپ آب اطمینان دارید، بررسی کنید که مشکل از منبع انبساط هست یا نه؛ خیلی از مواقع مشکل قطع و وصل پمپ از تنظیم نبودن باد منبع انبساط است. پیشنهاد می شود با یک تعمیرکار مخزن تحت فشار تماس بگیرید.

    • 0
    • 8
    سلام وقت بخیر، یه سوال داشتم از خدمتتون، پمپ آب ما آخر شب روشن نمیشه و باید دکمه قرمز ست کنترل رو بزنیم تا روشن شه ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.
    • کاربر سایت

      1402/11/08 08:13:26
      • 0
      • 8

      سلام جناب علی نژاد، وقت شما بخیر

      در ساعاتی از شب که اکثر افراد در منزل خود هستند و مصرف آب زیاد است، فشار آب بقیه همسایه ها کم می شود. به نظر میرسه شما منبع انبساط ندارید در صورتی که در طبقات 4، 5 به بالا هستید، راه حل اصولی تر نصب منبع انبساط با کلید اتومات است.