• 1921
  • 459 مرتبه
اگزاست فن

اگزاست فن

چهار شنبه 03 آبان 1402

تهویه هوای محیط زندگی و کار از اساسی ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. امروزه سیستم های تهویه و انواع هواکش ها برای تهویه محیط های تجاری، خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. اگزاست فن ها یکی از قطعات پرکاربرد برای تهویه هوا است . بسیاری از مردم اگزاست فن ها را با هواکش های دمنده اشتباه می گیرند. در این مقاله در مورد تفاوت اگزاست فن با هواکش دمنده و همچنین مشخصات و ویژگی های اگزاست فن ها به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن یا هواکش قطعه ای است که با اعمال فشار منفی باعث مکش هوا و در نتیجه گردش هوا در یک محیط می شود. قبل از تولید اگزاست فن برای انتقال هوا، از فن های دمنده و فشار مثبت استفاده می شد. امروزه بیش از نود درصد سیستم های تهویه مطبوع و هواکش ها اگزاست فن هستند و می توان گفت اگزاست فن همان هواکش می باشد. اگزاست فن دارای انواع متفاوتی از جمله آکسیال، سقفی، سانتریفیوژ، دیواری و... است که هدف از به‌کارگیری آن خروج و حذف آلودگی، چربی و گرما است. در ادامه به بررسی تفاوت اگزاست فن و هواکش های دمنده پرداخته شده است. برای اطلاع از لیست قیمت هواکش صنعتی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

تفاوت اگزاست فن و هواکش دمنده

تفاوت اگزاست فن و هواکش دمنده

اکثر افراد در مورد تفاوت اگزاست فن و هواکش دمنده اطلاعی ندارند و تصور می کنند آن ها یکی هستند. در ابتدا باید گفت این قطعات به منظور گردش هوا در محیط های تجاری، خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی در عملکرد با یکدیگر تفاوت هایی دارند که به آن خواهیم پرداخت.

هواکش دمنده اغلب برای تهویه فضاهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه کار هواکش دمنده به این صورت است که هوای تازه را از بیرون وارد محیط می کند که این کار باعث می شود هوا در محیط گردش پیدا کرده و هوای تازه جایگزین هوای دارای اکسیژن کمتر شود.

اگزاست فن ها اغلب برای محیط های صنعتی، آشپزخانه های بزرگ و... مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه کار اگزاست فن ها به این صورت است که آلاینده ها را از محیط خارج می کنند و باعث گردش و تمیزی هوای محیط می شود.

 

دسته بندی اگزاست فن

انتخاب درست اگزاست فن برای بازده مناسب در محیط امری ضروری است. اگزاست فن ها با توجه به نوع کاربردی که دارند به دو دسته اصلی تبدیل میشود:

  • فن آکسیال 
  • فن سانتریفیوژ

اگزاست فن آکسیال با استفاده از نیروی محوری هوای محیط را به گردش در می آورد و هوای محیط به موازات محور فن حرکت می کند. هواکش آکسیال جریان هوای کم فشار و حجم بالا را فراهم می کند و برای کاربردهای متعددی مانند خنک کردن فضاهای محدود، خنک کردن فضاهای کاری بزرگتر و انتقال هوا از یک مکان به مکان دیگر مناسب است. در مقابل اگزاست فن سانتریفیوژ از نیروی گریز از مرکز برای انتقال هوا به خروجی فن استفاده می کند. هواکش سانتریفیوژ جریان هوای کمتر نسبت به سری آکسیال و با فشار بالا را ایجاد می کند و برای کاربردهایی مانند سیستم های خشک کن و سیستم های تهویه مطبوع مناسب می باشد.

انواع اگزاست فن

اگزاست فن ها با توجه به نحوه استفاده شدن و کاربرد آن ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند.

  1. اگزاست فن دیواری
  2. اگزاست فن خارجی
  3. اگزاست فن سقفی
  4. اگزاست فن بین کانالی

اگزاست فن دیواری

این سری از هواکش ها به دیوار خارجی چسبانده می شوند و می توانند هوا را مستقیماً از طریق خود فن خارج کنند. این سری از اگزاست فن ها بسیار کارآمد هستند، زیرا طراحی و نصب آن ها آسان می باشد. این سری از هواکش ها شامل هواکش خانگی و صنعتی (سردخانه ای ، گلخانه ای ، مرغداری و... ) می شود.

اگزاست فن دیواری

اگزاست فن خارجی

این سری از هواکش ها بیرون از ساختمان نصب می شوند و از این طریق هوای داخل را به بیرون می کشند. این هواکش ها برای محیط هایی که نیاز به کمترین صدا و مکش بالا دارند مناسب است. از این اگزاست فن ها می توان به دمنده صنعتی و مکنده صنعتی اشاره کرد.

اگزاست فن خارجی

اگزاست فن سقفی

اگزاست فن سقفی همانطور که از نام آن ها پیدا است بر روی سقف نصب می شود و هوا را از اتاقی که در آن نصب شده است خارج می کند. هواکش سقفی از 4 قسمت اصلی شامل شاسی اصلی، کلاهک، پروانه و الکتروموتور تشکیل می شود. از این اگزاست فن ها معمولاً برای استفاده بر روی سقف سوله ها و سالن های تولیدی استفاده می شود.

اگزاست فن سقفی

اگزاست فن بین کانالی

همانطور که از نام این سری از اگزاست فن ها پیدا است برای نصب بین کانال ها از آن ها استفاده می شود. هواکش بین کانالی به دلیل فضای محدودی که می گیرند بسیار پرطرفدار هستند و برای کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.

اگزاست فن بین کانالی

کاربرد اگزاست فن

همانطور که گفته شد کاربرد اصلی اگزاست فن ها خروج آلودگی های محیط از محیط مورد نظر می باشد. علاوه بر آن، اگزاست فن ها برای کاربردهای دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرند که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

انواع کاربرد اگزاست فن

نحوه کار اگزاست فن

نحوه کار اگزاست فن ها مانند باقی هواکش ها است به این صورت که انرژی مکانیکی از الکتروموتور به قسمت فن انتقال پیدا کرده و باعث چرخش پروانه ها می شود. در نتیجه جا به جایی و گردش هوا انجام می شود. همان طور که در بالاتر به آن اشاره شد، نحوه کار اگزاست فن بر اساس اصل مکیدن آلودگی ها از محیط و خارج کردن آن به بیرون یا وارد کردن آن پس از تصفیه می باشد.. بله، نحوه کار اگزاست فن به دو صورت است. حالت اول این است که اگزاست فن هوا را مکیده و به طور کلی از محیط خارج می کند که در این صورت نیاز است میزان هوای خارج شده توسط سیستم های تهویه مطبوع مانند فن کوئل، داکت اسپلیت و هواساز تأمین گردد. حالت بعدی نحوه کار اگزاست فن به این صورت است که این دستگاه هوای آلوده را محیط و پس از تصفیه آن را به محیط باز می‌گرداند و باعث گردش هوا در محیط کار می شود.

قطعات اگزاست فن

هر دستگاهی از یک سری قطعات اصلی و فرعی تشکیل شده اند. برای آنکه به طور کامل با یک دستگاه آشنا شد باید نسبت به اجزای تشکیل دهنده آن اطلاعاتی دریافت کرد. در این بخش قرار است به بررسی قطعات اصلی و فرعی اگزاست فن ها بپردازیم. 

قطعات اصلی اگزاست فن

یک اگزاست فن از 4 بخش اصلی:

  • الکتروموتور یا دینام
  • پروانه
  • قسمت حلزونی
  • سیستم انتقال قدرت

تشکیل شده است. در ادامه به بررسی و کاربرد این قطعات در اگزاست فن پرداخته می شود.

الکتروموتور یا دینام

مانند تمامی قطعاتی که در آن الکتروموتور استفاده می شود، وظیفه تأمین نیروی مکانیکی برای چرخش پروانه اگزاست فن و عمل مکش یا دمش بر عهده این قطعه می باشد. الکتروموتور هواکش ها بر اساس میزان دبی هوای مورد نیاز متفاوت می باشد. در اگزاست فن های تولیدی در ایران و ارائه شده در کالا صنعتی اغلب از الکتروموتور هایی با برندهای موتوژن، الکتروژن یا اروپایی استفاده می شود.

الکتروموتور در اگزاست فن

پروانه

پروانه اگزاست فن با چرخش خود باعث گردش هوا و مکیدن آن می شود. پروانه ها در دو مدل فوروارد و بکوارد طراحی می شوند.

تفاوت پروانه بکوارد و فوروارد

قسمت حلزونی

قسمت حلزونی در اگزاست فن ها از قسمت های مختلف اگزاست فن محافظت می کند. علت نام این قسمت، ساختار حلزونی مانند آن می باشد.

قسمت حلزونی در اگزاست فن

سیستم انتقال قدرت

انتقال قدرت بین موتور و پروانه در اگزاست فن های مختلف، به وسیله روش هایی مانند کوپل مستقیم، تسمه با اتصال به گیربکس و تسمه پولی انجام می شود.

سیستم انتقال قدرت در اگزاست فن

قطعات فرعی

هر سیستم و دستگاهی علاوه بر قطعات اصلی دارای قطعات فرعی یا جانبی نیز می باشند. قطعات اصلی در تمامی انواع اگزاست فن ها وجود دارند؛ ولی قطعات فرعی ممکن است در برخی از اگزاست فن ها موجود باشد و در برخی دیگر موجود نباشد. در ادامه به بررسی مهم ترین قطعات فرعی یا جانبی اگزاست فن ها پرداخته می شود:

یاتاقان

این قطعه به منظور بالاتر بردن عمر شفت و محافظت از آن استفاده می شود. علاوه بر آن این قطعه به نگهداری اجزا و قطعات اگزاست فن نیز کمک می کند.

مجرای عبور هوا

همانطور که از نام آن پیداست، این قطعه با توجه به نیاز و کاربرد وظیفه انتقال هوا به محل مورد نظر را دارد.

لرزه گیر

لرزه گیر در اگزاست فن وظیفه کاهش لرزش و صدا را دارد که با نام دسته نگهدارند موتور نیز شناخته می شود.

 

در این مقاله به بررسی جامع اگزاست فن ها پرداخته شد. ابتدا در مورد تفاوت اگزاست فن و هواکش های قدیمی دمنده پرداخته شد که متوجه شدیم هواکش دمنده هوای تازه به محیط تزریق می کرد در حالی که اگزاست فن ها هوا را از محیط خارج می کنند. اگزاست فن ها در دو نوع اصلی آکسیال و سانتریفیوژ تولید می شوند و در طرح ها متفاوت نظیر دیواری، سقفی، خارج از محیط و بین کانالی تولید می شوند که در این مقاله هر کدام از این موارد توضیح داده شد. همچنین در این مقاله انواع کاربردهای اگزاست فن ها بیان شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع اگزاست فن ها و هواکش ها با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. همچنین برای خرید می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی اقدام به خرید انواع هواکش ها کنید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.