• 1886
  • 1141 مرتبه
عیب یابی هواکش صنعتی و  روش رفع آنها

عیب یابی هواکش صنعتی و روش رفع آنها

یک شنبه 08 مرداد 1402

هواکش های صنعتی از اجزای مهم در بسیاری از کارگاه های صنعتی هستند و اطمینان از عملکرد صحیح آنها برای حفظ بهره وری و ایمنی ضروری است.شناختن دلایل خرابی هواکش ها به شما کمک میکند که طول عمر هواکش صنعتی خود را افزایش دهید.

در این مقاله به بررسی نشانه های خرابی هواکش صنعتی و علل آن ها پرداخته شده است. همچنین برای دریافت مشاوره تخصصی می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

نگهداری از هواکش صنعتی

نگهداری هواکش صنعتی نیازمند شناخت کامل انواع هواکش ها و همچنین بررسی دوره ای این قطعات است تا با شناخت نشانه های خرابی هواکش صنعتی بتوان از خرابی آن ها جلوگیری کرد. در ادامه برخی از اقدامات جهت نگهداری بهتر هواکش صنعتی آورده شده است.

  1. بازرسی دوره ای کلیه اجزا به منظور نگهداری از هواکش صنعتی
  2. روانکاری بلبرینگ به صورت مرتب با روانکار مناسب و در صورت نیاز تعویض بلبرینگ هواکش
  3. تمیز کردن فن و جلوگیری از ورود گرد و غبار زیاد به داخل هواکش
  4. بررسی موتور به صورت دوره ای و تعمیر یا تعویض آن
  5. سفت کردن یا در صورت نیاز تعویض تسمه

عیب یابی هواکش صنعتی

در زیر به بررسی برخی از نشانه های خرابی هواکش صنعتی پرداخته شده است. هنگام بررسی و عیب یابی هواکش صنعتی ممکن است با موارد متعددی مواجه شد که در ادامه به بررسی برخی از اصلی ترین نشانه های خرابی هواکش صنعتی و روش رفع آن پرداخته شده است. 

جریان هوای ناکافی

یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی هواکش صنعتی، جریان هوای ناکافی است. عدم هوادهی مناسب هواکش صنعتی می تواند نشانگر مشکلات دیگری در سیستم کلی باشد. جریان هوای ناکافی ممکن ازت نه تنها به هواکش، بلکه به سایر قطعات نیز آسیب برساند. از دیگر دلایل این اتفاق می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  1. تنظیم نادرست زاویه پره
  2. نصب نامناسب هواکش (برای مثال می توانید برای نصب صحیح هواکش صنعتی به این مقاله مراجعه کنید)
  3. پروانه نامناسب
  4. گرفتگی فیلتر ها
  5. پروانه در جهت نادرست میچرخد.

جریان هوا

صدا و ارتعاشات اضافه

هواکش های صنعتی دستگاه ها الکتریکی هستند، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که از داخل یا خارج دستگاه صدا و ارتعاشات اضافه داشته باشند. به دلایل متفاوتی ممکن است این اتفاق بیفتد و اگر مورد بررسی قرار نگیرد تأثیر فوری بر عملکرد هواکش خواهد گذاشت و طول عمر هواکش را به سرعت کاهش می دهد. هنگام بررسی نشانه های خرابی هواکش صنعتی، صدا و ارتعاشات اضافه را می توان با علائمی مانند جیر جیر کردن در هنگام روشن شدن فن تشخیص داد.  برخی از دلایل صدا و ارتعاشات اضافه در هواکش های صنعتی در زیر آورده شده است:

خرابی بلبرینگ

قطعات آسیب دیده

یکی از نشانه های خرابی هواکش صنعتی، قطعات آسیب دیده است که می تواند باعث از کار افتادن انواع هواکش ها شود. به عنوان مثال، اگر یک پروانه با ورودی یا محفظه تماس پیدا کند، ممکن است به درستی تراز نشده باشد. به عبارت دیگر، پروانه می تواند از مرکز خارج شود. یک پروانه شکسته یا بد شکل می تواند باعث ایجاد صدای در هواکش، از کار افتادن و در نهایت خرابی هواکش شود. در مثالی دیگر از قطعات آسیب دیده می توان به پاره شدن تسمه در برخی از هواکش های صنعتی اشاره کرد.

قطعات آسیب دیده هواکش

داغ کردن موتور

یکی دیگر از اصلی ترین نشانه های خرابی هواکش صنعتی، داغ کردن بیش از اندازه الکتروموتور هواکش می باشد. موتور هواکش ممکن است به دلایل متعددی داغ شود که در زیر مهم ترین آن ها آورده شده است:

  1. سرعت زیاد هواکش
  2. نوع یا اندازه فن برای محیط مناسب نمی باشد.
  3. سیم پیچی نامناسب
  4. هوای خنک به موتور هواکش نمی رسد.

جمع بندی 

همان طور که گفته شد، هواکش صنعتی یکی از عضوهای جدا ناپذیر از فضاهای صنعتی و بزرگ شده است. وظیفه اصلی هواکش های صنعتی تهویه و حذف گرد و غبار هوا است. هواکش های صنعتی به دو دسته کلی هواکش آکسیال و هواکش سانتریفیوژ تقسیم می شوند، که هر کدام کاربرد های منحصر به فرد با ویژگی و کارایی های متفاوتی دارند.

هواکش سانتریفیوژ و آکسیال

اما این هواکش ها ممکن است در حین کار دچار خرابی و مشکل شوند. در این مقاله به بررسی مهمترین علائم و نشانه های خرابی هواکش صنعتی پرداخته شد. بسیاری از مصرف کنندگان این سؤال را دارند که آیا می توان هواکش را خودشان تعمیر کنند و هزینه آن چقدر است؟ در جواب این سؤال باید گفت این کار توصیه نمی شود و بهتر است برای عیب یابی و برطرف کردن خرابی هواکش ها از افراد متخصص استفاده کرد. همچنین هزینه تعمیر هواکش به نوع مشکل و قطعاتی که دچار خرابی شده است، بستگی دارد.

سایت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تأمین کننده قطعات صنعتی در ایران، انواع هواکش خانگی و صنعتی (آکسیال، سانتریفیوژ، فن حلزونی، فن سقفی، هواکش گلخانه ای، بین کانالی و ...) را به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ارائه کاتالوگ های شرکت سازنده (دمنده، زیلابگ) با کارشناسان فروش ما در تماس باشید. همچنین می توان انواع هواکش ها را از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی سفارش دهید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.