• 1907
  • 316 مرتبه
علت خرابی آسانسور

علت خرابی آسانسور

03 مهر 1402

آسانسورها نقشی اساسی در جامعه مدرن ما ایفا می‌کنند و حمل‌ونقل عمودی راحت و کارآمد را در ساختمان‌های مختلف فراهم می‌کنند. با این حال، مانند هر سیستم مکانیکی، آسانسورها مستعد خرابی هستند. درک دلایل خرابی آسانسور و راه‌حل‌های مربوط به آن برای اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان این وسایل ضروری بسیار مهم است. در این پست وبلاگ، به 10 دلیل رایج برای خرابی آسانسور می‌پردازیم و راه‌حل‌های عملی برای رفع هر مشکل را بررسی می‌کنیم.

اینورتر آسانسور

مشکلات رایج در خرابی آسانسور

اینورتر آسانسور وظیفه کنترل سرعت و جهت آسانسور را بر عهده دارند. یکی از دلایل رایج خرابی آسانسور، خرابی اینورتر است. برای رفع این مشکل، تعمیر و نگهداری معمول و تعویض به‌موقع اینورترهای معیوب، ضروری است. همکاری با ارائه‌دهندگان خدمات آسانسور معتبر و استفاده از بهترین برند درایو آسانسور، عملکرد بهینه اینورتر را تضمین می‌کند. 10 علت خرابی آسانسور را میتوان به این موارد اشاره داشت:

  • شیوه‌های نگهداری نامناسب
  • خرابی‌های الکتریکی
  • خطاهای درایو آسانسور
  • ساییدگی و پارگی 
  • روان نبودن قطعات
  • تهویه نامناسب
  • عوامل محیطی
  • سوختن و گرمای بیش از حد اینورتر
  • اجزای غیراستاندارد
  • شیوه‌های نگهداری نامناسب

بی‌توجهی به نگهداری منظم می‌تواند منجر به انبوهی از مشکلات در فعالیت آسانسور شود. مشکلاتی از قبیل قطعات فرسوده و سنسورهای ناکارآمد ممکن است باعث خرابی آسانسور شوند. ایجاد یک برنامه جامع تعمیر و نگهداری و همکاری با تکنسین‌های معتبر می‌تواند به جلوگیری از چنین مشکلاتی و افزایش طول عمر آسانسور کمک کند.

خرابی آسانسور همچنین می‌تواند ناشی از مشکلات الکتریکی مانند خطای سیم‌کشی، اتصال کوتاه و نوسانات برق باشد. استفاده از تکنیک‌های مناسب مانند اتصال به زمین، نصب محافظ برق و انجام بازرسی‌های منظم الکتریکی می‌تواند این خطرات را کاهش دهد. این موارد همچنین می‌توانند باعث سوختن اینورتر شوند که اگر این اتفاق بیفتد، علائم خاصی را به نمایش می‌گذارد و شما راحت می‌توانید متوجه این موضوع شوید.

خطاهای درایو آسانسور

خطاهای درایو آسانسور

سیستم محرک آسانسور جزء مهمی است که حرکت آسانسور را به عهده دارد. خطاهای درایو آسانسور می‌تواند منجر به رفتاری نامنظم در عملکرد آسانسور یا خرابی کامل آن شود! سرمایه‌گذاری بر روی سیستم‌ محرک باکیفیت از برندهای معتبر، می‌تواند خرابی‌های مربوط به درایو را به حداقل برساند.

ساییدگی و پارگی 

با گذشت زمان، قطعات آسانسور به دلیل استفاده مداوم دچار ساییدگی و پارگی می‌شوند. موتور گیربکس آسانسور که حرکت صاف را تسهیل می‌کنند، ممکن است فرسوده شود و از کار بیفتد. بهتر است که یک روتین منظم شامل روغن‌کاری و بررسی و تعویض قطعات داشته باشید. این عمل پیشگیرانه باعث می‌شود تا از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری شود.

روان نبودن قطعات

روانکاری ناکافی می‌تواند باعث اصطکاک بین قطعات متحرک شود که منجر به افزایش سایش و در نهایت خرابی می‌شود. روانکاری منظم اجزای آسانسور، مانند چرخ‌دنده‌ها، قرقره‌ها و زنجیر، همان‌طور که در دستورالعمل‌های سازنده مشخص شده است، از خرابی‌های زودرس جلوگیری می‌کند. اگر بهترین موتور گیربکس آسانسور را هم خریداری کنید، اما از آن مراقبت نکنید و روغن‌کاری نشود، ممکن است دچار چنین خرابی‌هایی بشود.

تهویه نامناسب

اتاق‌ تجهیزات آسانسور به تهویه مناسب برای دفع گرمای تولید شده توسط تجهیزات نیاز دارد. تهویه ناکافی می‌تواند منجر به گرمای بیش از حد و خرابی قطعات شود. مطمئن شوید که جریان هوای کافی و سیستم‌های تهویه مناسب در اتاق ماشین‌آلات برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد.

عوامل محیطی

دمای زیاد، رطوبت بالا و قرار گرفتن در معرض مواد خورنده می‌تواند باعث کاهش عمر اجزای آسانسور شود. استفاده از اقدامات حفاظتی، مانند سیستم‌های کنترل دما، رطوبت‌گیرها و پوشش‌های مناسب، می‌تواند آسانسورها را در برابر عوامل محیطی که منجر به خرابی می‌شود محافظت کند.

عوامل محیطی در خرابی اینورتر آسانسور

سوختن و گرمای بیش از حد اینورتر

اینورترها به دلایل مختلف از جمله تهویه ضعیف و نوسانات برق، در معرض سوختن و گرمای بیش از حد هستند. بازرسی و تمیز کردن منظم اینورتر، نصب سیستم‌های خنک‌کننده و رسیدگی به مشکلات کیفیت برق می‌تواند از این خرابی‌ها جلوگیری کند. این عوامل که باعث خرابی اینورتر می‌شوند ممکن است گمراه‌کننده باشند. می‌توانید به مبحث بررسی 6 عامل اصلی در خرابی اینورتر مراجعه کنید که این موارد را به‌ خوبی شرح داده است.

اجزای غیراستاندارد

استفاده از قطعات کم‌کیفیت یا ناسازگار می‌تواند عملکرد کلی و قابلیت اطمینان آسانسور را به خطر بیندازد. انتخاب بهترین نام تجاری آسانسور و تامین قطعات اصلی از تأمین‌کنندگان معتبر، طول عمر سیستم آسانسور را تضمین می‌کند.

راه حل های پیشگیری خرابی آسانسور

همانطور که مطالعه کردین، اتفاقاتی ممکن است برای اینورتر رخ دهد که باعث از کار افتادن آسانسور شود. دانستن روش های جلوگیری از خرابی آسانسور و راه های برطرف کردن آن می تواند در کاهش هزینه ها و مصرف بهینه بسیار کمک کند از جمله کارهایی که میتوان انجام داد میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

آمادگی  ایجاد هرگونه مشکل را داشته باشید

در صورت خرابی آسانسور، رویه‌های اضطراری را توسعه دهید و به سرنشینان اطلاع دهید. این می‌تواند شامل دستورالعمل‌هایی برای خروج ایمن از آسانسور در هنگام قطع برق و تماس با پرسنل تعمیر و نگهداری باشد.

تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده

از مفهوم نگهداری پیش‌بینی‌کننده استفاده کنید که از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای پیش‌بینی زمان خرابی اجزا استفاده می‌کند. این رویکرد پیشگیرانه امکان تعمیر و نگهداری هدف‌مند، کاهش زمان خرابی و به‌حداقل‌رساندن اختلالات را فراهم می‌کند.

نظارت از راه دور

مزایای سیستم‌های نظارت از راه دور را بررسی کنید. این سیستم‌ها می‌توانند اطلاعاتی اولیه در مورد عملکرد آسانسور به شما ارائه دهند و در صورت بروز مشک در عملکرد آسانسور، هشدار ارسال کنند.

پلتفرم‌های تعمیر و نگهداری هوشمند

پلتفرم‌های تعمیر و نگهداری هوشمند را در نظر بگیرید که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های عملکرد آسانسور استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها می‌توانند الگوها و روندهایی را که ممکن است منجر به شکست شوند را شناسایی کرده و توصیه‌هایی برای اقدامات پیشگیرانه ارائه دهند.

آموزش کارکنان

به کارکنان ساختمان آموزش دهید تا علائم اولیه مشکلات آسانسور را تشخیص دهند. کارکنانی که در مورد اصول اولیه کار آسانسور آگاه هستند، می‌توانند مشکلات را به‌سرعت گزارش کنند و از تشدید مشکلات جزئی جلوگیری کنند.

مشارکت فروشنده

روابطی قوی با ارائه‌دهندگان خدمات و نگهداری آسانسور برقرار کنید. بازرسی‌های منظم توسط تکنسین‌های آموزش‌دیده می‌تواند خرابی‌های بالقوه را قبل از تأثیرگذاری بر عملکرد روزانه آسانسور، شناسایی و برطرف کند.

مشارکت فروشنده

آموزش به کاربران

به ساکنان ساختمان در مورد استفاده مسئولانه از آسانسور آموزش دهید. سرنشینان را تشویق کنید تا از بارگذاری بیش از حد آسانسورها خودداری کنند و مراقب استفاده صحیح برای جلوگیری از فشارهای غیر ضروری به سیستم باشند.

نوسازی 

برای نوسازی یا ارتقای آسانسور در فواصل زمانی مناسب برنامه‌ریزی کنید. سیستم‌های قدیمی بیشتر مستعد خرابی هستند و ممکن است فاقد ویژگی‌های ایمنی مدل‌های جدیدتر باشند. نوسازی می‌تواند قابلیت اطمینان و بهره‌وری انرژی را بهبود بخشد. همان‌طور که ساختمان‌ها در حال پیشرفت هستند، آسانسور ها هم از تکنولوژی بیشتری در ساختار خود استفاده می کند. این پیشرفت‌ها منجر به بهبود کارایی، بهبود ویژگی‌های ایمنی و تشخیص بهتر مشکلات احتمالی شود. بااین‌حال، حتی با وجود این پیشرفت‌ها، تعمیر و پیشگیری از بروز مشکل استراتژی مناسب برای جلوگیری از خرابی آسانسور است. 

درک دلایل خرابی آسانسور برای حفظ سیستم‌های حمل‌ونقل عمودی ایمن و کارآمد ضروری است. با رسیدگی سریع و موثر به این مسائل، صاحبان و تیم‌های تعمیر و نگهداری می‌توانند طول عمر آسانسور خود را تضمین کنند. اگر به موارد پیشگیرانه متعهد باشیم و بررسی‌های دوره‌ای را برای قطعات مختلف آسانسور در نظر بگیریم، احتمال اینکه خطایی باعث توقف کارکرد آسانسور شود، بسیار کم خواهد شد. با دنبال کردن مقالات کالا صنعتی میتوانید با این مطالب بیشتر آشنا شوید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.