• 1915
  • 482 مرتبه
بلبرینگ شفت گیربکس

بلبرینگ شفت گیربکس

سه شنبه 18 مهر 1402

بلبرینگ یکی از مهمترین و اصلی ترین اجزا تشکیل دهنده قطعات صنعتی است. هر دستگاه صنعتی به بلبرینگ و رولبرینگ نیاز دارند تا جرکت چرخشی خود را بهبود ببخشید. بلبرینگ و رولبرینگ از اصطکاک، ایجاد گرما و ... جلوگیری می کند و باعث می شود حرکت چرخشی دستگاه به خوبی انجام شود. یکی از قطعات مهم صنعتی که بلبرینگ در آن نقش مهمی دارد، گیربکس می باشد.

در این مقاله قرار است در مورد بلبرینگ شفت گیربکس صحبت کنیم. در این مقاله سوالاتی از قبیل گیربکس چیست؟ بلبرینگ در گیربکس چه نقشی دارد؟ کدام بلبرینگ ها در گیربکس استفاده می شود؟ پاسخ داده می شود. در صورت سوال و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع گیربکس و بلبرینگ ها، میتوانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

بلبرینگ شفت گیربکس

گیربکس چیست؟

گیربکس ها قطعاتی برای انتقال نیرو هستند. در صنعت گیربکس ها برای تغییر سرعت و گشتاور از یک محور چرخان الکتروموتور به سایر قطعات استفاده می شوند. گیربکس ها به دو دسته کلی کاهنده و افزاینده تقسیم می شوند. گیربکس ها از قطعاتی نظیر بلبرینگ، شفت های ورودی و خروجی، پوسته گیربکس، کاسه نمد و چرخ دنده ها تشکیل می شود. برای مثال میتوانید اجزای گیربکس جلزونی را در مقاله مربوطه مطالعه کنید. در این مقاله قرار است در مورد انواع بلبرینگ شفت گیربکس صحبت کنیم.

گیربکس صنعتی

بلبرینگ گیربکس

یکی از اصلی ترین اجزا هر گیربکسی، یاتاقان آن می باشد. برای پشتیبانی از شفت و چرخ دنده گیربکس صنعتی، بیشتر از یاتاقان های غلتشی (بلبرینگ و رولبرینگ) استفاده می شود. بلبرینگ یا رولبرینگ متناسب با نیاز گیربکس انتخاب می شوند و در دو سمت گیربکس (ورودی و خروجی) قرار می گیرند که به انتقال نیرو ها کمک می کند. تقریبا تمام بلبرینگ در سایز های و قفسه های متفاوت در گیربکس های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی مهمترین انواع بلبرینگ شفت گیربکس با جزئیات بیشتر میپردازیم:

بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق محبوب ترین بلبرینگ است و این امر در مورد گیربکس ها نیز صدق می کند. بیشترین بلبرینگی که در گیربکس های صنعتی استفاده می شود، بلبرینگ شیار عمیق می باشد. مهمترین ویژگی های این بلبرینگ شفت گیربکس عبارت اند از:

  • بلبرینگ شیار عمیق قادر به حمل بارهای شعاعی و همچنین بارهای محوری در هر دو جهت است.
  • این بلبرینگ شفت گیربکس برای عملیات با سرعت بالا مناسب است و اصطکاک کمی دارد.
  • عملکرد بی سر و صدایی دارند.
  • به نگهداری کمی نیاز دارند.
  • قیمت مناسبی دارند.

این بلبرینگ ها اغلب برای شفت هایی که به صورت محوری قرار میگیرند، استفاده می شوند. برخی از گیربکس هایی که بیشتر در آن ها بلبرینگ شیار عمیق استفاده می شود.

  • گیربکس چرخ دنده ساده
  • گربکس حلزونی
  • گیربکس خورشیدی

بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ تماس زاویه ای

در بلبرینگ تماس زاویه ای، رینگ های داخلی و خارجی نسبت به یکدیگر زاویه ای دارند که باعث می شود این بلبرینگ شفت گیربکس بتواند بارهای محوری سنگین تری نسبت به بلبرینگ شیار عمیق تحمل کند. همچنین بلبرینگ تماس زاویه ای گیربکس می تواند بارهای محوری و شعاعی را هم زمان تحمل کند.

بلبرینگ تماس زاویه ای در سه طرح موجود است که این سه طرح عبارت اند از:

  • بلبرینگ تک ردیفه
  • بلبرینگ دو ردیفه
  • بلبرینگ چهار نقطه تماسی

بلبرینگ های تک ردیفه می توانند بارهای محوری را فقط در یک جهت تحمل کنند، در حالی که بلبرینگ های دو ردیفه بارهای محوری را در هر دو جهت تحمل می کنند.

بلبرینگ تماس زاویه ای

رولبرینگ استوانه ای

رولبرینگ های استوانه ای، یکی از رولبرینگ های محبوب برای گیربکس ها است. به طور کلی رولبرینگ ها می توانند بارهای بیشتری نسبت به بلبرینگ ها تحمل کنند.

  • ظرفیت حمل بار شعاعی بالا؛
  • اصطکاک کم - کمترین میزان در بین انواع بلبرینگ شفت گیربکس تحت بار کاملا شعاعی
  • مناسب برای طیف گسترده ای از سرعت های عملیاتی، از جمله سرعت های بسیار بالا
  • توانایی تحمل بارهای محوری متوسط همزمان با بارهای شعاعی
  • عملکرد خوب ثابت شده تحت شتاب های شعاعی خارجی
  • اکثر طرح ها قابل تفکیک هستند به طوری که نصب و جداسازی آن ها ساده است.

رولبرینگ استوانه ای

رولبرینگ کروی

رولبرینگ کروی قابلیت خودتنظیمی دارد که برای استفاده در کاربردهایی که خمش شفت رخ می دهد یا ناهمترازی هایی بیان شفت و محفظه وجود دارد، بسیار مناسبی می باشد. این رولبرینگ شفت گیربکس دارای ویژگی های متعددی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • ظرفیت حمل بار شعاعی بالا و توانایی تحمل بارهای محوری در هر دو جهت.
  • طیف گسترده ای از سری ابعاد و طیف بسیار گسترده ای از اندازه ها
  • رولبرینگ در ابعاد و اندازه های بسیار بزرگ

رولبرینگ کروی

رولبرینگ مخروطی

شکل مخروطی این بلبرینگ شفت گیربکس، باعث می شود تا رولبرینگ مخروطی بتواند بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان تحمل کند. رولبرینگ مخروطی همانند بلبرینگ تماس زاویه ای، با افزایش یا کاهش زاویه بین دو رینگ میزان تحمل بار شعاعی و محوری آن افزایش یا کاهش می یابد. این زاویه با توجه به کاربرد قابل انتخاب کردن می باشد. این رولبرینگ را می تواند به صورت جفت نیز نصب کرد که باعث می شود میزان تحمل بار و طول عمر آن ها افزایش یابد.

از آنجایی که رولبرینگ های مخروطی می توانند بارهای بسیار سنگین را تحمل کنند، همیشه زمانی استفاده می شوند که ظرفیت تحمل بار سایر یاتاقان ها برای شرایط بار ترکیبی (بلبرینگ های شیار عمیق و تماس زاویه ای) کافی نباشد. از آنجایی که رینگ های رولبرینگ نسبت به یکدیگر زاویه دارند، هنگامی که رولبرینگ به صورت شعاعی بارگذاری می شود، نیروی محوری داخلی ایجاد می شود که از طریق رینگ خارجی روی محفظه اثر می گذارد و می تواند آن را تغییر شکل دهد. با واحدهای بزرگتر (از قطر شفت تقریبی 90 میلی متر) و به ویژه الزامات عملکرد بالا، دیواره های بدنه اغلب به اندازه کافی سفت نیستند، به طوری که استفاده از رولبرینگ مخروطی دو ردیفه یا جفت یک ردیفه (یا رولبرینگ کروی) توصیه می شود.

رولبرینگ مخروطی

اجزای بلبرینگ گیربکس

بلبرینگ شفت گیربکس از چند جز شامل رینگ ها، قفسه ها، عناصر غلتان و آب بند تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم:

اجزای بلبرینگ گیربکس

  1. رینگ: هر بلبرینگ دارای دو رینگ داخلی و خارجی می باشد. جنس این رینگ ها معمولا فولادی می باشد.
  2. عناصر غلتان: عناصر غلتان هر بلبرینگ شفت گیربکس، مهمترین جز آن است و در واقع نوع بلبرینگ و رولبرینگ بستگی به این عناصر غلتان دارد. همانطور که در بالاتر مشاهده کردید، انواع بلبرینگ شفت گیربکس نشان داده شد.
  3. قفسه: قفسه بلبرینگ یکی از اجزا مهم بلبرینگ و رولبرینگ می باشد. وظیفه قفسه، نگه داشتن عناصر غلتان در کنار یکدیگر است.
  4. آب بند: آب بند ها در دو نوع پلاستیکی و فلزی تولید می شوند و در دو طرف بلبرینگ قرار میگیرند. وظیفه آب بند ها جلوگیری از ورود گرد و غبار و خارج شدن روان کننده بلبرینگ می باشد.

در این مقاله در مورد انواع بلبرینگ شفت گیربکس صحبت کردیم. در گیربکس ها قطعات متفاوتی استفاده می شود که یکی از مهمترین اینقطعات، بلبرینگ است. بلبرینگ صنعتی در طرح های متفاوت تولید می شود که هر گیربکس با توجه به کاربردی که دارد از بلبرینگ خاصی استفاده می کند. در این مقاله در مورد انواع بلبرینگ های استفاده شده در گیربکس صحبت کردیم. شما میتوانید برای مشاوره رایگان در مورد انواع بلبرینگ ها و گیربکس ها، با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.