• 1711
  • 1555 مرتبه
روش های روغنکاری گیربکس صنعتی

روش های روغنکاری گیربکس صنعتی

یک شنبه 26 شهریور 1402

یکی از اصول نگهداری این محصولات، روغن کاری گیربکس صنعتی است که باید به صورت منظم و بر اساس دستورالعمل های خاصی انجام گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه روغن کاری گیربکس صنعتی، انواع روغن گیربکس صنعتی و روغن مناسب برای هر گیربکس صنعتی صحبت کنیم.

روش های روغن کاری گیربکس صنعتی

روغن کاری گیربکس صنعتی به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین روش های روغن کاری گیربکس صنعتی می پردازیم:

  1. حمام روغن
  2. گردش روغن اجباری
  3. جت روغن

حمام روغن

روغن کاری گیربکس صنعتی به روش حمام روغن یا Splash Lubrication، عموماً برای گیربکس هایی که سرعت خطی کمتر از 15 متر بر ثانیه دارند، استفاده می شود. روغن کاری بیرینگ ها (بلبرینگ)، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت؛ به عنوان مثال گاهی بخشی از بیرینگ داخل روغن قرار می گیرد، ولی طراحی پوسته آن به نحوی است که پشت بیرینگ روغن کاری نمی شود؛ در این موارد باید از طریق سوراخ های مخصوص روغنکاری، روغن به درون پوسته ریخته شود و مقادیر اضافی آن از سوراخ تخلیه، خارج شود و گردش روغن به خوبی انجام پذیرد. مهم ترین فایده گردش روغن، کمک به انتقال حرارت و کاهش دما می باشد.

گردش روغن اجباری

گیربکس صنعتی با سرعت خطی بیشتر از 15 متر بر ثانیه و یا سرعت خطی خیلی کم، از روش روانکاری گردش روغن اجباری یا Forced Oil Circulation Lubrication استفاده می کنند. در این روش روغن توسط یک یا چند پمپ و لوله های رابط آن ها به اجزای سیستم رسیده و از آن جایی این سیستم از فیلترینگ روغن بهره می برد، همشه روغن تازه در سیستم گردش دارد. از جمله مزایای این روش می توان به مصرف کمتر روغن نسبت به روش های دیگر، تازه بودن روغن موجود در سیستم و افزایش طول عمر بیرینگ ها اشاره نمود. همچنین در این روش حتی اگر گیربکس به صورت عمودی نصب شده باشد، تمامی بلبرینگ های بالا دست آن نیز، به راحتی روغن کاری می شوند.

جت روغن

روش جت روغن یا Oil Jet Lubrication برای گیربکس هایی که با سرعت بسیار زیاد کار می کنند مناسب است؛ در این روش روغن با سرعت زیادی بین رینگ داخلی و قفسه تزریق شده و با خروج روغن، انتقال حرارت با تلفات نسبتاً کمتری انجام می گیرد.

انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی معمولاً در شرایط سخت و تحت بارهای بسیار زیادی کار می کنند و به همین علت انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی اهمیت ویژه ای می یابد. روغن کاری گیربکس صنعتی، از خرابی زودرس و سایش دستگاه جلوگیری کرده و به کاهش صدا و افزایش کارایی گیربکس کمک می نماید.

انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روغن مناسب باید قابلیت ها و ویژگی های خود را در دماهای مختلف حفظ کند؛ همچنین باید در برابر اکسیداسیون، آب، خوردگی، حلال ها و سایر روغن ها مقاوم باشد و پایداری حرارتی خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، در گیربکس های صنعتی با سرعت بالا، روغن کاری باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا در شرایط سخت و تحت بار به خوبی عمل نماید. این ویژگی ها شامل مقاومت در برابر اکسیداسیون، پایداری حرارتی، پایداری در برابر فشار و آب، داشتن ویسکوزیته مناسب و پایداری در برابر امواج شوک و لرزش می باشد.

برای روانکاری هر نوعی از گیربکس های صنعتی، روغن مخصوصی استفاده می شود. به عنوان مثال برای گیربکس حلزونی باید روغن متفاوتی از گیربکس خورشیدی استفاده شود که در بخش مقالات به صورت مفصل به آن ها پرداخته ایم؛ پیشنهاد می کنیم مقالاتی مانند روانکاری و روغن مناسب گیربکس حلزونی را مطالعه فرمایید.

انواع روان کننده گیربکس صنعتی

انواع روان کننده گیربکس صنعتی

طیف وسیعی از انواع روان کننده گیربکس صنعتی در بازار عرضه می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و برای گیربکس به خصوصی استفاده می شوند. برخی از مهم ترین روان کننده های مورد استفاده در گیربکس های صنعتی عبارتند از:

  1. روغن معدنی: روغن های معدنی، به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های خوب ضد سایش و ضد خوردگی، در بسیاری از گیربکس های صنعتی استفاده می شوند.
  2. روغن سنتزی: روغن های سنتزی به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی بالا، ضد سایش و ضد خوردگی، در بسیاری از گیربکس های صنعتی استفاده شده و از ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند. این روغن ها با توجه به نوع گیربکس و شرایط عملکرد آن، از ترکیبات مختلف روغن های پایه و افزودنی تشکیل شده اند.
  3. گریس: گریس یکی از رایج ترین روان کننده های بازار است که به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند ویسکوزیته بالا و مقاومت در برابر فشار و سایش، معمولاً برای محافظت از قطعات گیربکس مانند دنده ها، بلبرینگ ها و شفت ها استفاده می شود.

در مجموع، انتخاب بهترین گزینه از بین انواع روان کننده گیربکس صنعتی باید با توجه به نوع گیربکس، شرایط کاری آن و نیازهای عملکردی مورد نظر انجام گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیربکس متناسب با نیازتان می توانید مقاله راهنمای انتخاب گیربکس را مطالعه فرمایید.

بهترین روغن گیربکس صنعتی

برندهای بسیار زیادی به تولید روغن صنعتی میپردازند؛ اما نکته مهم این است که روغن هر گیربکس منحصر به فرد است و باید با مشخصات گیربکس مطابقت داده شود. به طور کلی بهترین روغن گیربکس صنعتی برای گیربکس های اروپایی روغن دنده 220 و 320 و برای گیربکس های ایرانی علاوه بر روغن های مذکور، از روغن دنده 140 نیز می توان استفاده کرد. برای انتخاب بهترین روغن گیربکس صنعتی هلیکال، می توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

برند سازنده میزان بار
سنگین متوسط
IP MELLANA OIL 320 MELLANA OIL 220
ESSO SPARTAN EP 320 SPARTAN EP 220
AGIP BLASIA 320  BLASIA 220
MOBIL MOBILGEAR 320 MOBILGEAR 220
SHELL OMALA 320 OMALA 220
TIVELA OIL SD 460 TIVELA OIL SD 320
BP ENERGOL GR-XP 320 ENERGOL GR-XP 220
پارس NISSAN 320 NISSAN 220
بهران بردبار 320 بردبار 220
بردبار 460 بردبار 320
- بردبار 150

البته برندهای تولید کننده روغن دنده بسیار زیاد و متنوع هستند، اما موارد فوق طبق پیشنهاد تولید کنندگان گیربکس که در کاتالوگ محصولات خود ذکر کرده اند، معرفی شده اند.

راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس

برخی از راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس عبارتند از:

  1. تعویض روغن: تعویض روغن به صورت دوره ای و منظم، می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس ها را بهبود بخشد. 
  2. استفاده از فیلترهای روغن کاری: استفاده از فیلترهای روغن کاری، می تواند تا حد زیادی از آلودگی روغن کاسته و عمر مفید و کارایی گیربکس را بهبود بخشد.
  3. تنظیم روزانه روغن: تنظیم روزانه سطح روغن تا حد مناسب، می تواند از کاهش سطح روغن درون گیربکس ها جلوگیری کرده و تأثیر مثبتی روی پایداری حرارتی و عمر مفید گیربکس داشته باشد.
  4. استفاده از روغن با کیفیت: استفاده از روغن های با کیفیت، می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش بخشد.

نتیجه گیری

روغن کاری گیربکس صنعتی، عامل بسیار مهمی برای حفظ عمر مفید و کارایی گیربکس های صنعتی است. در مقاله فوق به روش های مختلف روغن کاری گیربکس صنعتی، راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس و نکاتی راجع به انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی پرداختیم. انتخاب روش مناسب و استفاده از روغن های با کیفیت بالا می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس ها را تا حد قابل توجهی افزایش بخشد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها را کاهش دهد.

برای آگاهی بیشتر در مورد راهکارهای افزایش عمر مفید گیربکس، مقاله افزایش طول عمر گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید. برای بررسی مشخصات هر گیربکس و دریافت راهنمایی های لازم در خصوص تعمیرات و نگهداری آن ها، از جمله روغن کاری، می توانید با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی در ارتباط باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.