• 1851
  • 1433 مرتبه
نسبت تبدیل گیربکس حلزونی

نسبت تبدیل گیربکس حلزونی

سه شنبه 30 خرداد 1402

گیربکس حلزونی، یکی از انواع گیربکس های صنعتی است که برای انتقال نیروی مکانیکی و حرکت بین دو شفت غیر متقاطع استفاده می شود. این گیربکس از یک شفت رزوه دار به نام «ماردون» فولادی و یک چرخ دنده حلزونی شکل که غالباً از جنس برنز یا آلومینیوم می باشد، تشکیل شده است. این گیربکس به گونه ای طراحی شده است که چرخ دنده فقط در یک جهت می چرخد و آن را برای کاربردهایی ایده آل می سازد که جلوگیری از عقب گرد یا چرخش معکوس در آن ها ضروری است. این ویژگی، گیربکس های حلزونی را برای استفاده در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی از جمله نوار نقاله، آسانسورها و ماشین آلات صنعتی ایده آل می سازد. 

چرخدنده گیربکس

یکی از مزیت های اصلی گیربکس حلزونی، نسبت دنده بالای آن ها است که با حفظ اندازه نسبتاً کوچک گیربکس، گشتاور خروجی بالایی برای آن فراهم می کند. البته بالا بودن نسبت تبدیل گیربکس حلزونی به معنی کارایی کمتر آن نیز می باشد، زیرا به دلیل تماس لغزشی بین چرخ دنده و ماردون، اصطکاک و گرمای زیادی تولید می شود. به طور کلی، گیربکس های حلزونی برای کاربردهایی که به راندمان بالا نیاز دارند، مناسب نمی باشند. نسبت تبدیل گیربکس حلزونی با حرف اختصاری i بر روی پلاک گیربکس یا داخل کاتالوگ و دیتاشیت آن مشخص شده است. برای دریافت قیمت گیربکس حلزونی با کارشناسان ما در تماس باشید.

پلاک گیربکس حلزونی

اهمیت نسبت تبدیل گیربکس حلزونی

اما اهمیت نسبت تبدیل گیربکس حلزونی و یا به طور کلی نسبت دنده گیربکس های صنعتی در چیست؟ این نسبت به طور مستقیم بر گشتاور و سرعت خروجی و بهینه سازی راندمان انتقال نیرو تأثیرگذار است. نسبت تبدیل گیربکس حلزونی به این معنا است که ماردون چند دور باید بزند تا چرخ دنده حلزونی یک دور کامل را طی کند و برای محاسبه آن باید تعداد دور ورودی را بر تعداد دور خروجی تقسیم کرد.

هرچه نسبت تبدیل گیربکس بالاتر باشد به این معنی است که شفت خروجی کندتر از شفت ورودی، اما با گشتاور بیشتری می چرخد. گیربکس هایی که نسبت تبدیل بالایی دارند برای کاربردهایی با گشتاور بالا مانند ماشین آلات صنعتی سنگین یا وسایل نقلیه مناسب هستند. در مقابل، نسبت گیربکس پایین به این معنی است که شفت خروجی سریع تر از شفت ورودی، اما با گشتاور کمتری می چرخد؛ این گیربکس ها برای کاربردهایی که سرعت بیشتری نیاز دارند، مانند ابزارهای برقی یا الکتروموتورها، به کار می روند.

به طور کلی، نسبت گیربکس بالاتر به این معنی است که سیستم کارایی کمتری خواهد داشت، زیرا دنده ها تماس بیشتری با یکدیگر دارند و در نتیجه گرما و اصطکاک بیشتری هم تولید می کنند. بنابراین هنگام خرید گیربکس باید نسبت تبدیلی انتخاب کرد که گشتاور خروجی و سرعت مورد نظر را با کارایی سیستم متعادل سازد.

اهمیت نسبت تبدیل در گیربکس حلزونی

انواع نسبت تبدیل گیربکس حلزونی

انواع نسبت تبدیل گیربکس حلزونی بسیار متنوع و گسترده است؛ گیربکس های حلزونی با نسبت تبدیل 1:7 تا 1:100 تولید می شوند، ولی با کوپل کردن دو گیربکس حلزونی می توان به نسبت های بالاتر مانند 1:300 نیز دست یافت. هنگامی که دو گیربکس حلزونی با یکدیگر کوپل می شوند، نسبت تبدیل نهایی برابر حاصل ضرب نسبت تبدیل هریک از گیربکس ها با یکدیگر می باشد. در صورتی که نیاز به نسبت تبدیلی خارج از این محدوده ها باشد، در بعضی موارد از انواع دیگر گیربکس های صنعتی مانند گیربکس هلیکال یا گیربکس خورشیدی استفاده می کنند؛ البته باید در نظر داشت که قیمت این گیربکس ها به نسبت گیربکس های حلزونی، بیشتر است.

یکی از مزیت های گیربکس های حلزونی، عدم برگشت پذیری یا به عبارت بهتر، خود قفل شوندگی آن ها در نسبت ها ی بالاتر از 1:40 است. هرچه نسبت تبدیل گیربکس حلزونی به 7 نزدیک تر شود، میزان برگشت پذیری آن هم افزایش می یابد. به طور کلی، در نسبت های بالای 1:46، گیربکس های حلزونی، از میزان برگشت ناپذیری مطلوبی برخوردارند؛ به همین علت از انواع نسبت تبدیل گیربکس حلزونی 1:46 تا 1:56 در کاربردهایی مانند بالابر ساختمانی و صنعتی استفاده می کنند.

مزایا و معایب گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی به دلیل قیمت مناسب و داشتن ویژگی های مخصوص خود، در صنایع زیادی به کار می روند؛ از جمله گیربکس نانوایی که نوعی گیربکس حلزونی است. اما این گیربکس ها هم مانند سایر گیربکس های صنعتی، مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. در ادامه برخی از مهم ترین مزایا و معایب گیربکس حلزونی را بررسی می کنیم.

مزایای گیربکس حلزونی

  1. به دلیل بالا بودن نسبت تبدیل گیربکس حلزونی، محور خروجی این گیربکس ها با سرعت کمتری نسبت به محور ورودی می چرخند و گشتاور بیشتری دارند.
  2. عدم برگشت پذیری در نسبت تبدیل گیربکس حلزونی بالاتر از 1:40 از مهم ترین مزایای این گیربکس ها به شمار می رود. 
  3. هزینه تعمیرات گیربکس های حلزونی به نسبت سایر گیربکس های صنعتی پایین تر بوده و نگهداری آن ها نیز ساده تر است. این ویژگی یکی از مهم ترین مزایای این گیربکس ها است زیرا در اکثر موارد تنها نیاز به تعویض کاسه نمدها یا بلبرینگ ها می باشد؛ همچنین وقتی دنده حلزونی خراب شود می توان دنده را به صورت جداگانه تعویض نمود، زیرا دنده برنجی حلزونی به عنوان یکی از قطعات یدکی در بازار موجود است.
  4. گیربکس های حلزونی با قیمت مناسب تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی عرضه می شوند.

معایب گیربکس حلزونی 

  1. با وجود اینکه هرچه نسبت تبدیل گیربکس حلزونی بالاتر از 1:40 باشد، خاصیت عدم برگشت پذیری آن افزایش می یابد ولی در نسبت های خیلی بالا مانند 1:100 یا 1:80، تعداد دندانه های چرخ دنده حلزونی زیاد بوده و دندانه ها بسیار ریز می باشند؛ بنابراین در این شرایط با ایجاد یک شوک معمولی به گیربکس احتمال شکستن دنده ها وجود دارد و کارکرد گیربکس را دچار اختلال می نماید. (اصطلاحاً به این شرایط می گویند گیربکس دنده رد می کند یا در صورت سایش بیش از حد، می گویند دنده کچل کرده است.)
  2. اگرچه دنده حلزونی، یکی از قطعات یدکی گیربکس های حلزونی است و تولید می شود، ولی ممکن است یافتن و تأمین آن در موارد خاصی دچار محدودیت باشد و یا به صورت سفارشی توسط کارخانه تولید کننده انجام گیرد.
  3. گیربکس حلزونی، به خاطر عدم وجود سطح درگیری کافی بین ماردون و دنده حلزونی، لقی نسبتاً بالایی دارد و در نتیجه میزان استهلاک آن ها تا حد قابل توجهی بیشتر از سایر گیربکس های صنعتی است.
  4. عمر مفید گیربکس های حلزونی نسبت به سایر گیربکس های صنعتی مانند گیربکس هلیکال کمتر می باشد.

برشی از چرخدنده گیربکس حلزونی

نحوه انتخاب نسبت تبدیل گیربکس حلزونی 

قبل از انتخاب گیربکس حلزونی و خرید آن باید برخی نکات را در مورد نحوه انتخاب نسبت تبدیل گیربکس حلزونی متناسب با کسب و کار خودتان را بسنجید. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیروی مورد نیاز: برای انتخاب مناسب ترین نسبت تبدیل گیربکس حلزونی، ابتدا باید نیروی مورد نیاز برای کار خود را محاسبه کنید. این نیرو می تواند شامل بار محوری، بار شعاعی و ... باشد.
  • سرعت مورد نیاز: دومین عامل در انتخاب گیربکس حلزونی، سرعت مورد نیاز برای کاربرد صنعتی مورد نظر است. سرعت ورودی و خروجی از جمله عوامل بسیار مهم در انتخاب نسبت تبدیل گیربکس های حلزونی است.
  • نوع گیربکس: گیربکس های حلزونی انواع مختلفی از نظر ظاهر، کاربرد و مشخصات فنی دارند که باید بر اساس نیاز خود، یکی از انواع آن ها انتخاب نمایید؛ بدیهی است که برخی از برندها، کیفیت ساخت بالاتری نسبت به سایرین دارند و انتخاب گیربکس های با کیفیت، تأثیر مستقیمی روی عمر مفید و بازدهی آن ها دارد.
  • محیط کار: محیط کاری هم مانند سایر عوامل تأثیر بسیار زیادی بر بازدهی گیربکس های حلزونی دارد؛ قبل از انتخاب این گیربکس ها باید محیط کاری را از نظر میزان گرد و غبار، رطوبت و دما بررسی کنید. معمولاً گیربکس های حلزونی برای محیط هایی که گرد و غبار و رطوبت و دمای زیادی دارند، مناسب نمی باشند.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده، متوجه میزان اهمیت نسبت تبدیل گیربکس حلزونی در انتخاب مناسب ترین مدل این نوع گیربکس صنعتی شدیم. گاهی برای کاربردهای صنعتی، نیاز به استفاده از چندین قطعه، ابزار، دستگاه و ماشین آلات صنعتی است که هریک نیازمند برخورداری از اطلاعات تخصصی و دانش فنی کافی برای راه اندازی و استفاده هستند. در صورتی که یکی از این ابزارهای و ماشین آلات به درستی انتخاب نشوند، ممکن است آسیبی جدی به کل سیستم وارد کنند. 

کارشناسان ما در وبسایت کالا صنعتی با برخورداری از دانش فنی کافی و تجربه چندین ساله در زمینه این محصولات، می توانند راهنمای انتخاب گیربکس را بر اساس نیازهای صنعتی شما پیشنهاد دهند. بنابراین قبل از خرید نهایی محصولات صنعتی مانند گیربکس های حلزونی، پیشنهاد می کنیم با ما در ارتباط باشید تا از پشتیبانی فنی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.