• 1769
  • 2810 مرتبه
خطاهای اینورتر زیمنس

خطاهای اینورتر زیمنس

21 مرداد 1402

اینورتر زیمنس یکی از بهترین اینورتر های اروپایی بوده و در اتوماسیون صنایع زیادی کاربرد دارد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل مشکلاتی که در هنگام اجرای یک عملیات به وجود می آید ، خطاهایی بر روی اینورتر نمایش داده شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع خطاهای اینورتر زیمنس، علت بروز خطاها و همچنین نحوه برطرف کردن این خطاها بپردازیم.

انواع خطاهای اینورتر زیمنس

اینورتر زیمنس دارای نمایشگری است که کدهایی روی آن نمایش داده میشود. این کدها معمولا به دو دسته خطاها و آلارم ها تقسیم میشوند. خطاهای اینورتر زیمنس با حرف F شروع میشوند و حرف اول کدهای آلارم هم A است. اما ممکن است گاهی کدهای نمایش داده شده با حرف N شروع شوند این کد ها مربوط به خطاهای نرم افزار داخلی و یا آپدیت نرم افزار است. مهم ترین خطاهای اینورتر زیمنس و روش رفع آن ها به شرح زیر است:

  • خطای  F1 ، F2 ، F3 ، F4 ، F5
  • خطای F12 ، F11 
  • خطای F20
  • خطای F41
  • خطای F52 ، F51
  • خطای F80
  • خطای F85
  • خطای F100 ، F101
  • خطای F221 ، F222

خطای F1

این خطا نشان دهنده خطای over current یا خطای اضافه جریان و یا اتصال کوتاه در خروجی درایو است.

رفع خطای F1

جهت رفع این خطا می بایست در ابتدا کابلی که میان موتور و اینورتر قرار دارد یعنی کابلی که به ترمینال های U و V و W متصل است را باز کرده و به اینورتر زیمنس دستور حرکت بدهید . اگر مجدد این خطا تکرار شد نشان دهنده این است که اینورتر نیاز به تعمیر دارد. الکتروموتور و کابل آن را چک نمایید زیرا ممکن است در سیم پیچ موتور و یا داخل کابل اتصال کوتاه وجود داشته باشد. اگر پس از بررسی های مربوطه به سالم بودن موتور و کابل پی بردید و باز هم خطای F1 نمایش داده شد، نشان دهنده معیوب بودن اینورتر بوده و درایو زیمنس نیاز به تعمیر دارد.

اینورتر زیمنس v20

خطای F2

این خطا نشان دهنده over voltage یا خطای اضافه ولتاژ داخلی اینورتر است. اگر هنگامی که برق اینورتر زیمنس را وصل می نمایید این خطا نمایش داده می شود می بایست جهت رفع این خطا ولتاژ برق ورودی را چک نمایید که زیاد نباشد. اگر ولتاژ برق ورودی در حد نرمال بود پس اینورتر زیمنس نیاز به تعمیر دارد. در صورتی که این خطا هنگام کار اینورتر و به ویژه هنگام کم شدن سرعت رخ می دهد، اینورتر زیمنس نیازمند مقاومت ترمز است. در صورت وجود مقاومت ترمز از قبل، می بایست عدم سوخته بودن مقاومت ترمز و کارکرد درست آن را بررسی نمایید. پارامتر P1121 را افزایش دهید. 

خطای F3

این خطا به معنی خطای کاهش ولتاژ داخلی اینورتر زیمنس و یا under voltage است. در صورت رخ دادن این خطا بلافاصله پس از اتصال به برق ، لازم است برق ورودی اینورتر زیمنس را چک نمایید و در صورت نرمال بودن برق ورودی ، درایو زیمنس نیازمند تعمیرات است. اگر هنگام کار نمودن موتور و به ویژه هنگام شروع حرکت موتور این خطا نمایش داده شود نیز اینورتر زیمنس نیازمند تعمیر است. 

خطای F4

خطای F4 نشان دهنده خطای افزایش دمای داخلی درایو زیمنس است. جهت رفع این خطا می بایست فن خنک کننده اینورتر و همچنین مسیر حرکت هوا میان پره های رادیاتور خنک کننده اینورتر زیمنس را بررسی نمایید. همچنین دمای هوای داخل تابلو هم میتواند سبب این خطا شود و اگر همه موارد ذکر شده در حالت نرمال قرار داشت و بدنه فلزی تابلوهم دمای بالایی نداشت اما بازهم این خطا نمایش داده می شد ، در این حالت می بایست اینورتر زیمنس را بازگردانی به تنظیمات کارخانه نمایید و درصورت مشاهده مجدد این خطا درایو زیمنس نیازمند تعمیر است.

خطا درایو زیمنس

خطای F5

این خطا نشان دهنده خطای اضافه بار در اینورتر زیمنس است و در صورتی نمایش داده می شود که توان الکتروموتور از توان درایو زیمنس بیشتر باشد. همچنین هنگامی که بار مکانیکی که بر روی الکتروموتور قرار دارد بیشتر از حد مجاز موتور باشد ، این خطا نشان داده می شود.  همچنین به وسیله آمپرمتر چنگکی جریان هر سه فاز الکتروموتور را اندازه گیری نمایید و با جریانی که بر روی الکتروموتور قرار دارد مقایسه نمایید. جریان هر سه فاز می بایست مساوی و کمتر از پلاک الکتروموتور باشند و در صورت عدم تساوی، اینورتر زیمنس نیازمند تعمیر است. 

خطای F11

این خطا به معنی بالا رفتن دمای الکتروموتور است.

خطای F12 

این خطا به معنی قطع شدن سنسور حرارتی داخل درایو زیمنس است.

خطای F20

این خطا به معنی وجود مشکل در ولتاژ DC داخل اینورتر زیمنس است که نمایش این خطا به دلیل قطع یکی از فازهای ورودی و یا وجود مشکل در یکی از خازن های اصلی است.

کنترل دور زیمنس

خطای F41

این خطا نشان دهنده خطا در زمان اتوتیون است. دلیل بروز این خطا این است که احتمالا پارامترهای الکتروموتور متفاوت با مقدار واقعی آن است و یا مراحل اتوتیون به درستی انجام نشده است. 

خطای F51

این خطا به معنی خطای حافظه داخلی اینورتر زیمنس EEPROM است. جهت رفع این خطا می بایست یک بار درایو زیمنس را تنظیم کارخانه و تنظیم مجدد نمایید و در صورت برطرف نشدن خطا ، اینورتر نیازمند تعمیر است. 

خطای F52 

خطای F52 نشان دهنده خطای نرم افزار داخلی اینورتر زیمنس است. 

خطای F80

این خطا نشان دهنده قطع شدن ورودی آنالوگ Al است.

بررسی خطاهای اینورتر زیمنس

خطای F85

اگر خطای خارجی External fault اتفاق بیفتد خطای F85 نمایش داده می شود.

خطای F100 و F101

این خطاها نشان دهنده وجود خطا در نرم افزار داخلی اینورتر زیمنس است. 

خطای F221 و F222

این دو خطا نشان دهنده وجود خطا در مورد تنظیمات PID و یا مقادیر ورودی و خروجی تابع PID است. با دانستن خطاهای اینورتر زیمنس، علت ایجاد و روش رفع آنها میتوانید بازدهی اینورتر را تا چندین برابر افزایش دهید و عمر طولانی به اینورترخود ببخشید. در این مقاله به 17 خطای اینورتر زیمنس و روش رفع آن پرداخته شد.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.