• 1706
  • 2713 مرتبه
رفع خطاهای اینورتر تتا

رفع خطاهای اینورتر تتا

28 مرداد 1402

اینورتر تتا دارای کیفیت بسیار خوب و کاربردهای بسیاری می باشند. این اینورترها در ماشین های بالابر صنعتی مانند آسانسور و یا جرثقیل و در ماشین آلات پردازش فلز مانند پرس و تراش و همچنین در ماشین آلات نساجی مانند ماشین رنگرزی کاربرد دارند.

خطاهای اینورتر تتا و روش رفع آنها

اینورترهای تتا سنگین کار بوده و مزایای زیادی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، راه اندازی و ایست نرم موتور، بهبود ضریب توان سیستم و ... دارد. این اینورترها ممکن است با خطاهایی روبرو شوند که می بایست این خطاها را برطرف نمود. در ادامه به معرفی برخی خطاها و نحوه رفع خطاهای اینورتر تتا می پردازیم:

  • خطای OC
  • خطای OV
  • خطای OH
  • خطای LV
  • خطای GF
  • خطای OL

خطای OC ( over current یا اضافه جریان )

خطای oc اینورتر

اگر جریان خروجی درایو از جریان نامی بیشتر شود این خطا رخ می دهد. همچنین اگر پارامترهای ACC و DEC ( زمان صعود و زمان نزول اینورتر ) اشتباه تنظیم شده باشند باعث بروز این خطا می شوند. دلایل دیگری همچون انتخاب اشتباه سایز اینورتر ، عملکرد سریع ترمز مکانیکی و اتصال کوتاه شدن خروجی ها می توانند سبب به وجود آمدن این خطا شوند. 

رفع خطا OC

جهت رفع این خطا می بایست پارامترهای ACC و DEC را متناسب با بار تنظیم نمود. همچنین انتخاب اینورتری متناسب با جریان بار کامل ، تنظیم زمان فعال شدن ترمز مکانیکی و بررسی سیستم های خروجی و رفع اتصال کوتاه از دیگر کارهایی است که می توان جهت رفع این خطا انجام داد. دقت نمایید که اگر خطای OC بر روی درایو ماندگار بوده و بماند و به دنبال رفع خطا نباشیم و این خطا را ریست نماییم، به احتمال زیاد IGBT اینورتر خواهد سوخت.

خطای OV ( over voltage )

خطای ov اینورتر

از دیگر خطاهایی که ممکن است در اینورتر تتا رخ دهد خطای اضافه ولتاژ یا OV می باشد. هنگام مشاهده این خطا می بایست برق ورودی را چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نماییم زیرا ممکن است ولتاژ ورودی نوسان داشته و باعث به وجود آمدن این خطا شده باشد.

رفع خطای OV

برای رفع آن می بایست از فیلتر ورودی استفاده نماییم. همچنین هنگامی که link dc از حد مجاز بیشتر گردد ارور OV نمایش داده شده و باید جهت رفع این ارور از مقاومت ترمز استفاده نمود. در اینورترها به منظور حفاظت ، وریستور قرار دارد که کاربرد آن این است که هنگام افزایش بیش از حد ولتاژ سوخته و خطای OV نمایش داده می شود . البته معمولا در بیشتر درایوها وریستورها عمل نمی کند و سبب آسیب زدن به مدار قدرت درایو می گردد.

خطای OH ( over Heat )

این خطا هنگامی رخ می دهد که دمای محیط بیش از حد استاندارد باشد.

خطای oh اینورتر

رفع خطای OH

جهت رفع کردن این موضوع باید بررسی کرد که آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می کند یا خیر. در صورت عمل نکردن فن می بایست پارامترهای مربوط به کنترل فن را مورد بررسی قرار داد. در صورت عملکرد صحیح فن، جریان اینورتر را بررسی نمایید.

اگر جریان اینورتر از حد مجاز بیشتر باشد ، نشان دهنده وجود مشکل مکانیکی و یا زیاد بودن بار می باشد و اگر جریان در حد مجاز بود نشان دهنده گرم بودن فضای اطراف اینورتر می باشد که می بایست از یک فن خارجی استفاده نمایید. 

خطای LV ( Low Voltage )

این خطا نشان دهنده افت ولتاژ و یا کم بودن سطح ولتاژ می باشد.

خطای lv اینورتر

رفع خطای LV

برای رفع این خطا می بایست ابتدا ولتاژ ورودی را چک کرده و از نبودن افت ولتاژ در شبکه مطمئن شوید. اگر برق شبکه شما معمولا دارای افت ولتاژ می باشد، برخی از اینورترها دارای پارامتری خاص بوده که توسط آن ها می توان حساسیت اینورتر را کاهش داده و اینورتر به ازای سطح پایین تری از ولتاژ قطع می شود.

در حقیقت قابلیت تشخیص افت ولتاژ کاهش می یابد.  البته ممکن است هنگامی که جریان زیادی از خروجی کشیده شده است سبب افت ولتاز ورودی گشته و این خطا نمایش داده شود که لازم است جریان خروجی را مشاهده نموده و اگر این جریان از حد مجاز بالاتر بود به توضیحات خطای OC مراجعه نمود.

خطای GF ( Ground short )

این خطا نشان دهنده اتصال به بدنه می باشد.

خطای gf اینورتر

رفع خطای GF

در صورتی که این خطا را مشاهده نمودید، برای رفع این خطا ابتدا درایو تتا را بدون موتور تست نمایید، اگر مشکل همچنان باقی ماند به علت خطای سخت افزاری اینورتر ( IGBT ، CT یا کنترل برد ) می باشد. اگر بدون وجود موتور خطایی ظاهر نشد و فقط با اتصال موتور این خطا نمایان شد، مشکل از نشتی موتور و یا ایراد از کلاف ها می باشد که می بایست موتور و سیم کشی آن را بررسی نمایید.

خطای OL ( over load )

یکی از خطاهای رایج در درایوها از جمله درایو تتا خطای OL یا over load می باشد که نشان دهنده اضافه بار می باشد. البته اینورتر تتا می تواند تا 150% میزان جریان از حداکثر مقدار را تا حدود 60 ثانیه تحمل نماید. در صورتی که موتور در لحظه راه اندازی زیر بار باشد، ممکن است اینورتر جریان زیادی را تحمل کند و ارور OL نمایش داده شود.

رفع خطای OL

در جهت رفع کردن این خطا می توان با تغییر مدکاری و یا افزایش گشتاور و یا افزایش ACC و ... این ارور را بر طرف نمود. همچنین اگر بار موجود بر روی شفت موتور و یا گیربکس به هر دلیلی از ظرفیت مجاز اینورتر بیشتر باشد، خطای OL نمایش داده شده و نشان دهنده مناسب نبودن درایو برای موتور می باشد. همچنین ممکن است خطای OL به دلیل خرابی درایو تتا باشد که احتمال دارد IGBT یا سایر قسمت های اینورتر آسیب دیده باشد و می بایست اینورتر جهت تعمیر ارسال گردد.

در این مقاله به معرفی 6 خطای رایج اینورتر تتا به همراه نحوه رفع این خطاها اشاره کردیم. ممکن است اینورتر تتا با خطاهای دیگری مشابه این خطاها رو به رو شود. دقت کنید که قبل از اقدامات لازم با یک مشاور یا متخصص در زمینه اینورتر مشورت کنید.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.