• 1708
  • 1912 مرتبه
کانوایر چیست؟

کانوایر چیست؟

29 مرداد 1402

کانوایر (Conveyor) یا نوار نقاله یک کلمه انگلیسی به معنای حمل کننده است، افرادی که در یک مجموعه صنعتی یا تولیدی مشغول به فعالیت هستند معمولا به دنبال پاسخ این پرسش که کانوایر چیست و چه کاربردی دارد، میگردند. در واقع کانوایر سیستمی است که میتوان آن را تقریبا در تمامی صنایع و تولیدی ها یافت و به عنوان یک سیستم انتقال شناخته می‌شود. کانوایر در اصل حمل و انتقال را بدون دخالت انسانی و کمترین هزینه به انجام می رساند. بنابراین یک سیستم موثر در این زمینه به شمارمی آید. 

کانوایرها بسته به صنعتی که در آن استفاده می شوند انواع مختلف دارند مثلا در صنایع معدن که سنگ شکن دارند، صنایع فولاد که ورق هایی که تولید می شوند را حمل می کنند. صنایع سیمان که قرار است سیمان را بسته بندی کنند، کارخانجات تولید قند و شکر و ... این دستگاه کاربرد دارد.

کاربرد کانوایر

کانوایرها در مراکز مختلفی به کار می روند مانند:

  • خطوط انتقال مواد فله ای
  • خطوط انتقال مواد مصرفی و محصولات در انبارها
  • سیستم‌های انتقال ماشین آلات چاپ و بسته بندی
  • انتقال محصولات در خطوط تولید
  • انتقال مواد اولیه به ماشین آلات مختلف
  • در صنایع غذایی، کشاورزی، معدن، خودرو و کامپیوتر

انواع کانوایر

انواع کانوایرها را میتوان در چهار گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

  1. کانوایر زمینی
  2. کانوایر بالابر
  3. کانوایر زنجیری
  4. کانوایر کانوایر هوایی

کانوایر زمینی

کانوایر زمینی حمل ‌و نقل سریع و کارآمد مواد و محصولات را امکان پذیر می کند.

کاربرد کانوایر زمینی

  • صنایع خوروسازی
  • معادن
  • مواد غذایی
  • کشاورزی 
  • آشامیدنی
  • تولید
  • انبار و تدارکات
  • صنایع بسته‌بندی

کانوایر زمینی

انواع کانوایر زمینی

کانوایر زمینی دارای ساختار و ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند و به طور کلی آن ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. گرانشی
  2. برقی

نوع گرانشی این سیستم معمولاً با تکیه به نیروی گرانش و حرکت کالا در طول کانوایر از طریق تغییر ارتفاع صورت می گیرد و از آنها اکثرا برای انتقال اجسام با وزن سبک تا حدود وزن متوسط استفاده می کنند. در این سیستم از هیچ موتوری جهت ایجاد حرکت در قرقره استفاده نمی شود و تنها نیروی گرانش در حرکت این سیستم دخیل است. در حالی که در کانوایرهای برقی از انواع الکتروموتورهای صنعتی و نیروی الکتریکی استفاده می شود و دارای انواع مختلفی هستند که در صنایع متنوعی به کار می روند.

کانوایر بالابر

کانوایر بالابر

کانوایر بالابر امکان انتقال مواد و محصولات را به ارتفاع بالاتر از سطح زمین فراهم می کند. نمونه ای از آن ها را میتوان به پر کردن ماشین ها از مواد فله ای از زیر سیلو ها و یا جا به جایی کارتن های محصولات به طبقات بالایی انبار و همچنین برعکس از بالا به پایین در هنگام بارگیری و تخلیه انبارها و همچنین سهولت در جاگیری کامیون ها و تریلرها نام برد. 

ساخت کانوایر بالابر

این کانوایرها در دو حالت ثابت و متحرک ساخته می شوند که در نوع متحرک امکان جابجایی و تغییر در شیب و ارتفاع وجود دارد و میتوان به سادگی آن را در تمام محیط و با موقعیت مکانی متفاوت جابجا نمود.

کانوایر زنجیری

رولر کانوایر

از کانوایر زنجیری در صنایع مختلفی استفاده می شود. به دلیل طراحی منعطف این نوع از کانوایر،میتوان برای جابه جایی محصولات در مسیرهای طولانی از آن ها استفاده نمود. 

کاربرد کانوایر زنجیری

  1. حمل و نقل در کارخانه های آردسازی و سیلوهای غلات
  2. مواد شیمیایی
  3. برق
  4. تولید ماشین آلات
  5. سایر بخش های صنعتی و تولیدی

کانوایر هوایی

کانوایر هوایی

استفاده از کانوایر هوایی معمولا در صنایعی پیشنهاد می شود که در فضای زمینی دچار محدودیت هستند.  این کانوایر قابلیت چرخش و قابلیت تغییر ارتفاع دارند و برای انتقال بدنه خودرو و قطعات در صنایع خودروسازی و رنگ پودری قطعات معلق بکار می‌رود. همچنین در صنایعی که فضای کمی جهت پیاده سازی سیستم های انتقال مواد بر روی زمین در محوطه تولیدی آنها وجود دارد میتوانند از انواع هوایی این دستگاه ها استفاده نمایند.

اجزای کانوایر

اصلی ترین جزء کانوایر را می توان الکتروموتور نام برد. به این صورت که این الکتروموتور با به حرکت درآمدن، یک رول را می چرخاند و این رول، رول های دیگر را می چرخاند (roller conveyor) و یا در نوع دیگر (belt conveyor) با چرخش رول تسمه می چرخد و در نهایت یک مسیر بسته برای برگشت تسمه تشکیل شود. از آنجا که این دستگاه پرکاربرد برای کار نیاز به الکتروموتور و کنترل دور آن دارد لذا نیاز به اینورتر (VFD) هم مطرح می شود.

بلت کانوایر

نوار نقاله

نحوه کار کانوایر

با توجه به تصویر بالا در belt conveyor مشخص است که از نوع تسمه ای است، که این تسمه از دو طرف به هم وصل است؛ به عبارتی یک مسیر بسته را تشکیل می دهد. این تسمه دور دو تا رول افتاده که یک رول، "رول هرزگرد" و رول دیگر "درایو رول" یا "رول اصلی" نام دارد. رول هرزگرد همانطور که از اسمش پیداست با چرخش درایو رول و تسمه به حرکت در می آید.

هر چقدر که درایو رول سرعت داشته باشد سرعت رول هرزگرد هم به همان میزان است و به هر جهت که درایو رول بچرخد رول هرزگرد هم به همان جهت می چرخد. رول اصلی یا درایو رول به خاطر اینکه به موتور کوپل شده به این نام گذاشته شده است. از این رو با چرخش موتور رول اصلی، با چرخش رول اصلی تسمه و با چرخش تسمه رول هرزگرد میچرخد و به این صورت جسم روی تسمه از یک نقطه به نقطه ی دیگر منتقل می شود.

مراحل راه اندازی کانوایر با درایو

برای کنترل کانوایر بهتر است از درایو استفاده کنید. این کار چند مرحله دارد که شرح زیر است:

Reset Factory

در ابتدا اگر قبلا درایو V20 شما روی اپلیکیشن دیگر تنظیم پارامتر شده است نیاز دارید تا اینورتر را Factory reset کنید. برای این منظور طبق گفته ی منوآل درایو V20 پارامتر P0970 مربوط به Factory reset است.

Acc. level Data type       Factory default Range Description Paramete
1 U16 - - C(30) 0 0-21 Factory reset P0970
P0970 =1 تمام پارامترها را به مقادیر پیش فرض خود( پیش فرض کاربر نیست) ریست کنید.
P0970 =21  تمام پارامترها و یوزرها را به صورت پیش فرض به تنظیمات کارخانه ریست کنید.
در هنگام تنظیم مجدد پارامترها به وسیله تنظیم p0970=1 یا p0970=21، لطفا به موارد زیر توجه فرمایید:
*هنگامی که پارامترها را به وسیله BOP ریست میکنید، پارامترها در RAM و EEPROM ریست می شوند.
*هنگامی که ارتباطات USS/MODBUS را روی RS485 انتخاب میکنید و حالت volatile storage (P0014[0]=0) است، تنها پارامترها در RAM ریست می شوند.
*هنگامی که ارتباطات USS/MODBUS را روی RS485 انتخاب میکنید و حالت non-volatile storage (P0014[0]=1) است، پارامترها در RAM و EEPROM ریست میشوند.
 
Disabled 0  
Parameter reset 1  
User default parameter reset 21  
نخست P0010=30 ست کنید( تنظیمات کارخانه)
توقف اینورتر (به عنوان مثال غیرفعال نمودن تمام پالس ها) قبل از اینکه بتوانید پارامترها به مقادیر پیش فرض ریست کنید.
Dependency

طبق جدول بالا اگر پارامتر P0970 را روی 0 قرار دهیم غیر فعال، اگر روی 1 قرار دهیم همه پارامتر ها  بجز یک سری پارامتر هایی که از قبل مشخص شده ریست شده، و اگر روی 21 قرار دهید تمام پارامتر های تنظیمی شما و کارخانه که غیر قابل دسترسی هستند هم به تنظیمات کارخانه بر خواهد گشت. اگر در جدول بالا دقت کنید یک قسمت داریم به نام Dependecy که وابستگی این پارامتر به پارامتر های دیگر را نشان می دهد یعنی اگر بخواهید این پارامتر را استفاده کنید اول باید پارامتر P0010 را روی 30 تنظیم کنید. در غیر اینصورت P0970 را به شما نمایش نخواهد داد.

تنظیم پارامترهای موتور در درایو V20 و جاگ کانوایر

پس از بازگردانی درایو به تنظیمات کارخانه نوبت به تنظیم پارامتر های موتور کانوایر در اینورتر میرسد. برای این منظور با توجه به مشخصاتی که پلاک موتور کانوایر شما دارد باید پارامتر های P0304 (ولتاژ کاری)، P0305 (جریان موتور)، P0307 (توان موتور)، P0308 (ضریب توان)، P0310 (فرکانس کاری) و P0311 (دور موتور) را تنظیم نمایید.

پس از تنظیم پارامتر های موتور کانوایر نوبت جاگ کردن آن می رسد. برای این کار کافی کلید M و OK را دو مرتبه با هم فشار دهید تا مود جاگ ظاهر شود. با زدن کلید Run اینورتر با فرکانس بسیار کم و سرعت آهسته موتور را به حرکت در می آورد؛ این موضوع باعث می شود از انجام کار درست کانوایر و موتور مطمئن شوید.

نحوه کنترل موقعیت کانوایر

تصور کنید که می خواهید به کمک کانوایر محصول خود را از مبدا به نقطه مشخص A منتقل کنید که در این نقطه یک جک قرار دارد تا محصول را از روی کانوایر بردارد یا جابه جا کند. برای این کار نیاز است تا کانوایر دقیقا در نقطه A محصول را نگه دارد تا جک بتواند محصول را از روی کانوایر بردارد.

برای کنترل موقعیت کانوایر چندین راه کار وجود دارد:

  1. تنظیم موقعیت استاپ به وسیله ی پارامتر DEC
  2. استاپ کردن موتور با ترمز DC
  3. استفاده از ترمز مکانیکی

Ramp-up و Ramp-down

برای تنظیم Ramp-up و Ramp-down به ترتیب پارامتر های P1120 و P1121 را باید تنظیم کنید، برای اینکه زمان استاپ اینورتر شما کم شود و به محض زدن کلید stop کانوایر از حرکت بایستد. به خاطر داشته باشد که زمان Ramp-down را، برای بارهای گشتاور سنگین، به دلیل نیروی regenerative بازگشتی به موتور و اینورتر نمی توانید خیلی کم کرد.

تشدید ولتاژ

یکی از چالش هایی که کانوایر ها با آن مواجه اند زمانی است که بار روی کانوایر وزن زیادی داشته باشند. در این شرایط چون اکثر اینورتر ها در مد V/F کار می کنند در لحظه ی استارت به دلیل پایین بودن سرعت، ولتاژ اینورتر هم پایین است از این رو در سرعت پایین اینورتر گشتاور لازم برای به حرکت درآوردن کانوایر را ندارد و به عبارتی کانوایر زیر بار خواهد ماند.

اینورتر V20 زیمنس برای چنین شرایطی پارامتری را قرار داده تا به کمک آن بتوان در سرعت های کم ولتاژ کافی برای تولید گشتاور لازم زیر بار را به موتور بدهد. پارامتر P1310 که به Voltage Boost معروف است، پارامتری است که:

  1. درصدی از پارامتر جریان موتور است.
  2. رنج آن از 0 تا 250 درصد است.
  3. مقدار پیش فرض این پارامتر روی 50% است.

تشدید ولتاژ

در این مقاله به معرفی  نوار نقاله یا کانوایر و انواع آن پرداختیم. انواع کانوایر مانند زنجیری و هوایی و ... کاربردهای مختلفی متناسب با شکل منحصر به فرد خود در صنایع گوناگون دارند. همچنین درمورد راه اندازی کانوایر با درایو اینورتر و مراحل آن و مزایای استفاده از اینورتر برای راه اندازی کانوایر سخن گفتیم.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.