• وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

فن یا هواکش سانتریفیوژ نوعی دستگاه مکانیکی است که برای جابجایی هوا یا گاز در جهت عمود بر محور گردش پروانه به کار می‌رود. عملکرد این فن بر اساس نیروی گریز از مرکز است. به این ترتیب که با چرخش پروانه، هوا به سمت لبه‌های آن هدایت شده و با فشار از طریق کانال خروجی به بیرون رانده می‌شود. فن سانتریفیوژ یکی از انواع هواکش است که در مکان هایی با ایجاد میدان گریز از مرکز کاربرد دارد. هواکش دستگاهی است که به منظور تهویه هوا در محیط های صنعتی، خانگی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. به طور کلی هواکش ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  1. هواکش آکسیال
  2. فن سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ یا فن سانتریفیوژ نوعی از هواکش ها است که اساس کار آن ایجاد میدان گریز از مرکز به منظور جا به جایی هوا است. به همین دلیل این سری از هواکش ها با نام هواکش گریز از مرکز نیز شناخته می شوند. فن سانتریفیوژ هوا را با فشار زیادی خارج کرده ولی حجم هوای خروجی آن در مقایسه با فن آکسیال کمتر است. در ادامه به بررسی کامل هواکش سانتریفیوژ پرداخته می شود.

خرید فن سانتریفیوژ (راهنمای انتخاب و خرید)

فن‌ های سانتریفیوژ یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها در صنعت هستند. انتخاب فن سانتریفیوژ مناسب به عوامل و پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در هنگام انتخاب و خرید نباید از آنها چشم پوشی کرد. انتخاب و خرید هواکش سانتریفیوژ مناسب، از جهات مختلفی حائز اهمیت است که مهم ترین آن، طول عمر و بهبود عملکرد سیستم است. در ادامه، به بررسی پارامترهای مهم در انتخاب فن سانتریفیوژ می‌پردازیم.

  • حجم هوادهی: با توجه به نوع کاربرد، میزان آلاینده های محیط، مکان نصب فن سانتریفیوژ و سایر عوامل تاثیرگذاری، میزان هوادهی مورد نیاز باید محاسبه گردد و هواکش مناسب انتخاب شود.
  • فشار هوای مورد نیاز: با توجه به طول مسیر کانال، افت فشار و سایر عوامل، فشار هوای مورد نیاز را نیز باید محاسبه کنید.
  • ابعاد فن سانتریفیوژ: ابعاد هواکش باتوجه به ابعاد مکان و کاربرد انتخاب می شود. به عنوان مثال استفاده از فن سانتریفیوژ کوچک برای محیط های بزرگ بی فایده خواهد بود.
  • جنس فن سانتریفیوژ: جنس بدنه و پروانه فن سانتریفیوژ به محیط کار و نوع آلاینده بستگی دارد. در بسیاری از محیط ها آلاینده ها گازی یا اسیدی است که نیاز است هواکش با جنس خاصی تولید می شوند.

انواع فن سانتریفیوژ

شرکت کالا صنعتی فن های سانتریفیوژ را در دو برند زیلابگ و دمنده و در انواع متفاوتی به مشتریان خود عرضه میکند. انواع هواکش های سانتریفیوژ ارائه شده توسط کالا صنعتی عبارت اند از:

  • هواکش سانتریفیوژ بکوارد
  • هواکش سانتریفیوژ فورودار یک طرف مکش
  • هواکش سانتریفیوژ فورودار دو طرف مکش
  • هواکش سانتریفیوژ سقفی
  • هواکش سانتریفیوژ بین کانالی
  • داکت فن
  • بلوئر فن کویل
  • هواکش سانتریفیوژ استوانه ای

در ادامه به بررسی انواع هواکش های سانتریفیوژ میپردازیم.

هواکش سانتریفیوژ بکوارد

هواکش سانتریفیوژ بکوارد

این سری از هواکش ها، پروانه رو به عقب (بکوارد) است که باعث می شود حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش های فوروارد جا به جا کنند. هواکش سانتریفیوژ بکوارد در دو برند زیلابگ و دمنده عرضه می شوند. مشخصات  هواکش سانتریفیوژ در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)
توان
(w)
دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)

133-630

220-380 23-1150 910-2750 230-13000
هواکش سانتریفیوژ بکوارد اغلب برای تهویه هوای فضاهای بسته مانند آسانسورها و... مورد استفاده قرار میگیرند.

هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش

هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش

این هواکش سانتریفیوژ جریان هوای با فشار بیشتر نسبت به هواکش بکوارد ایجاد می کند. پروانه هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش رو به جلو هست و موتور در این هواکش به صورت مستقیم به پروانه متصل می شود. مشخصات  هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)
توان
(w)
دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)

108-300

220-380 45-870 1250-2100 180-2400
هواکش سانتریفیوژ بکوارد اغلب برای در انواع هود و پلاگ فن ها ... مورد استفاده قرار میگیرند.

فن سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش

هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش

این سری از هواکش های سانتریفیوژ، با نام دبل فوروارد نیز شناخته می شود. هواکش سانتریفیوژ فوروراد دو طرف مکش، همانطور که از نام آن ها مشخص است، دارای پروانه هایی رو به جلو و دو دریچه مکش هوا است. به همین علت نسبت به هواکش یک طرف مکش، دارای قدرت مکش و هوادهی بالاتری است. مشخصات  هواکش سانتریفیوژ فورودار دو طرف مکش در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)
توان
(w)
دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)
120-380 220-380 120-2200 1360-2150 480-9200
این سری از هواکش ها برای تهویه فضاهای کوچک و بسته و نصب در هود ها و فضاهای بزرگ و بسته مانند استخر ... مناسب است.

هواکش سانتریفیوژ سقفی

هواکش سانتریفیوژ سقفی

این سری از هواکش ها همانطور که از نام آن ها پیدا است، بر روی سقف نصب می شوند و دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جوی نامناسب دارد. هواکش سانتریفیوژ سقفی اغلب برای محیط هایی که محدودیت زیادی برای نصب فن دارند، استفاده می شود. مشخصات هواکش سانتریفیوژ سقفی ارائه شده توسط کالا صنعتی در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)
توان
(w)
دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)
220-500 220-380 60-1000 850-2500 540-6800
فن سانتریفیوژ سقفی در اغلب محیط های بزرگ و باز مانند ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری و... مورد استفاده قرار میگیرد.

هواکش سانتریفیوژ بین کانالی

هواکش سانتریفیوژ بین کانالی

هواکش های بین کانالی توسط کارخانه دمنده تولید و توسط کالا صنعتی به مشتریان عرضه میگردد. این هواکش ها همانطور که از نام آن ها پیدا است، برای نصب در کانال های گرد مورد استفاده قرار میگیرد و ناحیه مکش و تخلیه هواکش سانتریفیوژ، دایره ای شکل است . مشخصات هواکش سانتریفیوژ بین کانالی در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)
توان
(w)
دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)
100-315 220 33-360 2300-2500 280-1900
هواکش سانتریفیوژ بین کانالی دائم کار هستند و برای تهویه محیط های کوچک و متوسط بسته مورد استفاده قرار میگیرند.

داکت فن

داکت فن

این سری از هواکش های سانتریفیوژ همانند هواکش بین کانالی، برای نصب در کانال ها استفاده می شوند و توسط شرکت فن زیلابگ تولید و توسط کالا صنعتی به مشتریان ارائه می شود. سایر مشخصات داکت فن زیلابگ در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)
توان
(w)
دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)
100-315 220 65-215 2500-2600 250-1440
داکت فن های زیلابگ برای نصب در فضاهای کوچک و بسته و نصب در بین کانال ها و لوله ها مورد استفاده قرار میگیرند.

بلوئر فن کویل

بلوئر فن کویل

بلوئر فن کویل نوعی هواکش است که در فن کوئل ها به منظور دمندگی هوا مورد استفاده قرار میگیرد. پروانه این فن فوروارد است. فن کویل ها جزو سیستم های تهویه مطبوع، سرمایشی و گرمایشی محسوب می شوند. مشخصات فن کوبل در جدول زیر نشان داده شده است:

قطر پروانه
(mm)

ولتاژ
(v)

توان
(w)

دور 
(rpm)
حجم هوادهی
(m3/h)
100-315 220 65-215 2500-2600 250-1440
هواکش سانتریفیوژ استوانه ای به منظور یکنواخت کردن هوا در دستگاه ها، یخچال های صنعتی نصب می شود.

هواکش سانتریفیوژ استوانه ای

قیمت هواکش سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ در مدل ها و انواع مختلف و با قیمت های متفاوتی تولید و عرضه می شوند. عوامل متعددی بر قیمت هواکش سانتریفیوژ تاثیر میگذارد که در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل آن پرداخته می شود:

  • نوع هواکش: هواکش های سانتریفیوژ در انواع متفاوتی تولید می شوند. مهم ترین عامل در قیمت هواکش سانتریفیوژ است.
  • الکتروموتور: هواکش سانتریفیوژ با توان موتور بالاتر، قدرت مکندگی بالاتری دارد و به همین علت هرچه قدرت الکتروموتور بیشتر باشد، قیمت هواکش سانتریفیوژ افزایش پیدا می کند.
  • ابعاد و اندازه: هواکش های سانتریفیوژ در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید می شود که بستگی به محیط شما دارد. هرچه اندازه هواکش صنعتی بزرگتر باشد، قیمت فن سانتریفیوژ افزایش پیدا میکند.
  • جنس هواکش: از دیگر موارد مهم تاثیر گذار بر قیمت هواکش سانتریفیوژ، جنس بدنه و هواکش آن است. برخی از هواکش ها برای محیط های خاصی تولید می شوند که طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارد.

همچنین جهت اطلاع از قیمت بروز فن سانتریفیوژ مکنده کوچک میتوانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.

کاربردهای هواکش سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ در بسیاری از محیط های صنعتی، تجاری و خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. مهم ترین کاربرد های هواکش سانتریفیوژ عبارت اند از:

  • بیمارستان و مراکز درمانی
  • صنایع سیمان
  • کوره های صنعتی 
  • هواساز
  • سیستم های تهویه مطبوع
  • سالن ورزشی 
  • استخر
  • کارخانجات و کارگاه ها

اجزا هواکش سانتریفیوژ

هواکش های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز از سه بخش الکتروموتور، پروانه و حلزونی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

اجزای فن سانتریفیوژ

  1. الکتروموتور: موتور یکی از قسمت های بسیار مهم هواکش است که انرژی لازم برای به حرکت در آوردن پروانه ها را ایجاد می کند.
  2. پروانه: یکی از اجزای دیگر هواکش پروانه می باشد و این قطعه باعث شده که هوا در درون حلزونی به جریان افتاده و از داخل محیط به بیرون فرستاده شود.
  3. بخش حلزونی: حلزونی خود از سه بخش دهانه ورودی، دهانه خروجی و بدنه حلزونی تشکیل شده اشت. حلزونی در فن سانتریفیوژ باعث شده است هوا مجدد به داخل محیط برنگردد و به طور کامل از فضای مورد نظر خارج شود. علاوه بر این مورد حلزونی با توجه به طراحی که دارند، باعث افزایش بازدهی و فشار هوای خروجی هواکش می شود.

مزایای هواکش‌های سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ بسیار مستحکم است و در محیط هایی که رسوب و خوردگی وجود دارد، به خوبی عمل می کند. هواکش های گریز از مرکز دارای ابعاد و اندازه های متنوعی هستند که می توان از آن ها در محیط های مختلف استفاده کرد. این دستگاه به نحوی طراحی شده است که برای ترکیب چندین جریان هوا و فشار مناسب هست. این مدل از هواکش قادر است که چند جریان هوا از جمله خشک و مرطوب را به راحتی تهویه کند.

شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده انواع قطعات صنعتی به صورت ایرنترنتی در ایران، انواع هواکش های سانتریفیوژ را در دو برند دمنده و زیلابگ به مشتریان خود ارائه می دهد. برای خرید و دریافت مشاوره رایگان برای خرید هواکش سانتریفیوژ با کارشناسان شرکت کالا صنعتی در تماس باشید.

    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...