• 1762
  • 2358 مرتبه
بهترین گیربکس شیر سرد کن

بهترین گیربکس شیر سرد کن

پنج شنبه 06 مرداد 1401

شیر سرد کن چیست؟

محصولات لبنی از دیرباز جایگاه ویژه ای در سبد غذایی انسان داشته است. به همین خاطر توجه به کیفیت این محصول غذایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. دمای شیر خام دوشیده شده از دام در حدود 35 درجه سانتی گراد می باشد که شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها است. فرآوری شیر خام در کارخانجات شیر و صنایع غذایی که از شیر استفاده می کنند، انجام می شود. فاصله زمانی موجود تا رسیدن به مرحله فرآوری شیر و مساله دمایی شیر خام، نیاز به سرد کردن شیر خام را آشکار می سازد.

ضرورت استفاده از شیر سرد کن

شیر سرد کن تجهیزی است که به منظور کاهش دمای شیر خام و همچنین هم زدن آن برای جلوگیری از فاسد شدن، طراحی و تولید می گردد. شیر سرد کن با ظرفیت های مختلف از حدود 200 لیتر تا چند تن قابل سفارش می باشد. شیر سرد کن یکی از دستگاه های ضروری است که دامداری ها و دامپروری ها باید به آن مجهز باشند. شیر سرد کن با پایین آوردن دمای شیر خام مانع از رشد باکتری های فعال موجود در شیر خام می شود. دستگاه شیر سرد کن می تواند به سیستم همزن نیز مجهز باشد، با هم زدن شیر و عدم سکون آن، از تغییر رنگ و فساد شیر خام می توان جلوگیری نمود.

دستگاه شیر سرد کن

موارد استفاده شیر سرد کن 

با توجه به اهمیت دستگاه شیر سرد کن و کارکرد آن، از این دستگاه می توان در دامداری های تولید شیرخام و برای کاربرد فروشگاهی در فروشگاه های لبنیاتی استفاده کرد. شیر سرد کن در انواع مختلف با ظرفیت های متفاوت موجود است. شیر سرد کن ها می توانند ساختار فیزیکی مکعبی یا استوانه ای و با همزن یا بدون همزن باشند. در یک دسته بندی دیگر در حالت تک مخزن و دو مخزن (برای دامداری هایی که چند نوع دام پرورش می دهند، کاربرد دارد) تولید می شوند.  

عملکرد شیر سرد کن چگونه است؟

دستگاه شیر سرد کن برای کاهش دمای سریع شیرخام از یک کمپرسور و کندانسور در سیکل تبرید خود بهره می گیرد. برای کارکرد همزن شیر سرد کن نیاز به یک عملگر محرک می باشد. حرکت همزن توسط الکتروموتور و گیربکس شیر سرد کن تامین می شود و در قسمت بالایی مخزن نصب می شود.

وظایف شیر سرد کن

به این ترتیب دو وظیفه اصلی شیر سرد کن که به طور موثری انجام می گردد. شامل:

  1. کاهش دمای سریع شیر خام
  2. هم زدن و عدم سکون شیر خام

وظایف شیر سردکن

ساختار شیر سرد کن

بدنه دستگاه شیر سرد کن از استیل ضدزنگ با عایق پلی یورتان ساخته می شود. جوشکاری های انجام شده در شیر سرد کن عموما جوش آرگون می باشد که در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارد. با وجود بدنه استیل شیر سرد کن، ارزش غذایی شیر نیز تغییری نمی کند. استیل ضدزنگ مقاومت مناسبی نسبت به اکسیداسیون و همچنین تولید قارچ و کپک درون مخزن دارد.

کمپرسور، کندانسور، لوله مسی عایق شده، شیر تخلیه، الکتروموتور و گیربکس، انواع سنسور صنعتی (سنسور دمای شیر، سنسور همزن خودکار)، تابلو برق از مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک دستگاه شیر سرد کن هستند. جداره مخزن و لوله های برودتی همگی عایق بندی می شوند تا با جلوگیری از اتلاف انرژی بیشترین کارایی حاصل شود.

بهترین گیربکس شیر سرد کن

برای مکانیزم همزن شیر سرد کن یک الکتروموتور و گیربکس در نظر گرفته می شود. بهترین انتخاب برای گیربکس شیر سرد کن، گیربکس کتابی یا مکعبی می باشد که سایز آن با توجه به ظرفیت دستگاه می تواند متفاوت باشد. گیربکس شیر سرد کن معمولا با نسبت تبدیل 1:40 تا 1:50 انتخاب و به کار گرفته می شود. در جدول زیر برای برخی ظرفیت های پرکاربرد شیر سرد کن، الکتروموتور و گیربکس مناسب پیشنهاد شده است:

ظرفیت مخزن شیر سرد کن توان الکتروموتور (KW) سایز گیربکس کتابی
تا 300 لیتر 0.18 30
تا 500 لیتر 0.37 40
تا یک تن 0.75 50

برندهای گیربکس مناسب شیر سردکن

گیربکس شیر سرد کن با برندهای مختلف ایرانی و خارجی در بازار موجود می باشد. شرکت سهند دور اصفهان یکی از تولید کنندگان بزرگ کشور در زمینه گیربکس کتابی یا مکعبی است. در عین حال گیربکس کتابی چینی NMRV، گیربکس کتابی ایلماز سری E، سایر برندهای اروپایی و ترک در بازار یافت می شود. گروه کالا صنعتی مفتخر است که به عنوان نماینده و عامل فروش مستقیم برندهای مختلف گیربکس صنعتی فعالیت می کند. برای دریافت خدمات مشاوره فنی و استعلام قیمت با کارشناس مربوطه در بخش گیربکس کالا صنعتی تماس حاصل فرمایید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.