• 1838
  • 1689 مرتبه
نصب کوپلینگ

نصب کوپلینگ

یک شنبه 20 فروردین 1402

کوپلینگ ها اجزای مکانیکی هستند که دو شفت را به هم متصل می کنند و به آنها اجازه می دهند نیرو و حرکت را منتقل کنند. نصب صحیح کوپلینگ برای عملکرد ایمن و کارآمد سیستم های انتقال قدرت بسیار مهم است. در ادامه به بررسی گام به گام مراحل نصب کوپلینگ به همراه وبدیو میپردازیم.

ویدیو نصب کوپلینگ

6 مرحله نصب کوپلینگ

نصب کوپلینگ دارای مراحل متفاوتی هست که معمولاً در اغلب کوپلینگ ها به یک صورت می باشد. در ادامه مراحل نصب یک کوپلینگ دیسکی آورده شده است.

1) ایمنی و بازرسی

قبل از شروع به نصب کوپلینگ، باید تمامی نکات ایمنی مانند پوشیدن تجهیزات شخصی مناسب را رعایت کرد. قطعات و کوپلینگ باید بررسی شوند تا مطمئن شد این قطعات عاری از خاک و آلودگی هستند. در صورت لزوم و وجود آلودگی آن را تمیز و جدا کنید.

در نصب کوپلینگ برای اطمینان از تناسب مناسب سوراخ های هاب ها را بررسی شود تا اطمینان حاصل شود کوپلینگ عاری از خاک و آلودگی هستند.

تمیز کردن برای نصب کوپلنگ

2) هاب ها نصب شوند

باید شفت ها را اندازه گیری کرد و نافی کوپلینگ را به همان میزان دلخواه تراشکاری داده شوند. هاب ها بر روی شفت ها نصب شوند. اگر هاب بر روی شفت نصب نمی شوند، باید هاب ها را به روش های متفاوت گرم کرد تا سوراخ به اندازه کافی بزرگ تر از شفت گسترش یابد. گرم کردن معمولاً تا 350 درجه فارنهایت کافی است. با باز شدن هاب، آن را بر روی شفت به موقعیت دلخواه می توان قرار داد.

هاب ها نصب شود

3) بررسی کردن ناهماهنگی ها

شفت ها ممکن است نسبت به یکدیگر سه نوع ناهماهنگی زاویه ای، محوری و موازی داشته باشند. انواع کوپلینگ ها باتوجه به مشخصات و ویژگی هایی که دارند بتوانند یک، دو یا هر سه نوع ناهماهنگی را در خود جای دهند و بتوانند آن ها را تحمل کنند.

در ادامه انواع ناهماهنگی های شفت مورد بررسی قرار گرفته است.

ناهماهنگی زاویه ای

یک نشانگر شماره گیری را به طور محکم روی یک هاب نصب کنید و نشانگر را روی هاب دیگر قرار دهید. هر دو شفت را با هک یک دور بچرخانید و به حداقل و حداکثر قرائت نشانگر شماره گیری توجه کنید. تفاوت این مقادیر نباید از مقدار TIR مشخص شده در راهنمای نصب سازنده بالاتر باشد. در صورت بالاتر بودن به این معنا است که دو شفت نسبت به یکدیگر ناهماهنگی زاویه ای دارند.

ناهماهنگی زاویه ای

ناهماهنگی موازی

یک نشانگر شماره گیر را به طور محکم روی یک هاب نصب کنید و نشانگر را روی فلنچ هاب دیگر قرار دهید. هر دو شفت را با هم یک دور بچرخانید و به حداقل و حداکثر قرائت نشانگر شماره گیری توجه کنید. تفاوت این مقادیر نباید از مقدار TIR مشخص شده در راهنمای نصب سازنده بالاتر باشد. در صورت بالاتر بودن به این معنا است که دو شفت نسبت به یکدیگر ناهماهنگی موازی دارند.

ناهماهنگی موازی

ناهماهنگی محوری

فاصله محوری هاب ها باید طوری قرار گیرد که قطعات کوپلینگ صاف و بدون موج زدگی باشند. فاصله بین وجه های هاب که سایر قطعات بین این دو هاب قرار می گیرند باید هر دو در محدوده های ارائه شده برای بعد "N" در راهنمای نصب سازنده باشد.

ناهماهنگی محوری

4) وصل کردن عضو مرکزی و هاب ها به یکدیگر

کوپلینگ ها برای اتصال دارای یک عضو میانی بین دو هاب خود هستند. عضو مرکزی در چندین پیکربندی وجود دارد. گاهی یک قطعه فلزی می باشد و گاهی یک قطعه پلاستیکی به نام الاستومر است. در این مرحله قطعه وسطی و دو هاب را به یکدیگر متصل می کنند.

وصل کردن عضو مرکزی و هاب ها

5) وارد کردن و سفت کردن پیچ های درپوش

در فرایند نصب کوپلینگ بعد از اتصال دو هاب به همراه قطعه میانی، پیچ های فشاری را به طور کامل برداشته شده و از طریق هاب ها وارد شده و رزوه می شوند. پیچ درپوش را با گشتاور ذکر شده در دفترچه راهنمای نصب سازنده محکم شوند.

6) بررسی تراز نهایی شفت

در نهایت امر تراز را مجدد باید بررسی کرد. بررسی تراز باید در موقعیت های ساعتی 3، 6، 9 و 12 انجام شود.

بررسی تراز نهایی شفت

اقدامات احتیاطی هنگام نصب کوپلینگ

  • کوپلینگ انتخاب شده باید بتواند ناهماهنگی ها را در خود جای دهد و مناسب با نیاز باشد.
  • پیچ های کوپلینگ نباشد شل یا آسیب دیده باشند و کوپلینگ ها باید کاملاً مطابقت داشته باشند.
  • برخی از کوپلینگ ها مانند کوپلینگ های دنده ای و اولدهام باید به طور مرتب روغن کاری شوند.
  • کوپلینگ باید قبل از نصب حتماً بررسی شود که دچار ترک خوردگی نباشد و در صورت ترک خوردگی آن را تعویض کرد.
  • روانکاری کوپلینگ باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود کوپلینگ از لحاظ روانکاری خوب است یا خیر.
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.