• 1773
  • 1083 مرتبه
انتخاب کوپلینگ

انتخاب کوپلینگ

سه شنبه 08 شهریور 1401

کوپلینگ یک عنصر مکانیکی است که وظیفه دارد دو شفت را به یکدیگر متصل کند تا نیرو و گشتاور را از یک شفت به شفت دیگر منتقل کند. در یک سیستم مکانیکی، کوپلینگ را می توان به عنوان نوعی اتصال بین دو شفت دوار تعریف کرد که محور های محرک و متحرک را به یکدیگر متصل می کند. این اتصال بین دو شفت می تواند دائمی و یا موقت باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت که کوپلینگ ها برای اتصال شفت های ورودی و خروجی در هر سیستم انتقال قدرت استفاده می شوند مانند شفت گیربکس در ماشین ابزار که از طریق کوپلینگ ها به شفت موتور ورودی متصل می شود.

پارامتر های انتخاب کوپلینگ

همانطور که گفته شد انتخاب کوپلینگ نیازمند این است پارامتر های متعددی را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به این پارامترها،کوپلینگ خود را انتخاب کنید. مهم ترین این پارامتر ها عبارت اند از:

  • میزان گشتاور
  • قطر شفت
  • دما
  • انعطاف پذیری
  • نداشتن لقی
  • خلاص شدن بدون حرکت شفت ها
  • محیط کار

در ادامه به بررسی مختصری از این پارامتر ها میپردازیم.

گشتاور سیستم

اولین و مهم ترین فاکتور در انتخاب کوپلینگ، میزان گشتاور است. برای انتخاب کوپلینگ مناسب با کاربرد خود، باید از گشتاور سیستم اطلاع داشته باشید. به عنوان مثال کوپلینگ KB، ستاره ای و روتکس در محدوده گشتاور معمولی قرار می گیرند و  در صورتی که گشتاور سیستم شما بالا است باید از کوپلینگ هایی مانند کوپلینگ میل پینی، دیسکی و دنده ای استفاده کنید. در صورتی که از گشتاور سیستم خود اطلاع ندارید، می توانید مراحل زیر را طی کنید:

گشتاور سیستم

با استفاده از فرمول زیر می توانید گشتاور سیستم خود را پیدا کنید.

گشتاور سیستم

در فرمول بالا، Power توان موتور که همانطور که در فرمول نشان داده شده است، بر حسب کیلووات می باشد. در این فرمول Speed دور موتور می باشد. با قرار دادن این مقادیر در این فرمول بالا، گشتاور سیستم (Tn) بر حسب نیوتن متر محاسبه می شود.

گشتاور نهایی

برای محاسبه گشتاور نهایی، باید به جدول های ارائه شده توسط سازنده مراجعه کرد و از آن ضریب سرویس (FS) مناسب را انتخاب کرد. پس از انتخاب ضریب سرویس مناسب، گشتاور نهایی کوپلینگ از فرمول زیر محاسبه می شود.

گشتاور کلی

قطر شفت

هنگام انتخاب کوپلینگ باید توجه داشته باشید شفت سیستم شما در رنج شفا کوپلینگ باشد و در غیر این صورت باید کوپلینگ با یک سایز بزرگتر انتخاب شود.

دما

دما یکی دیگر از پارامتر های مهم در انتخاب کوپلینگ است. به عنوان مثال برای دماهای بسیار بالا باید از کوپلینگ های فلزی مانند دنده ای و کوپلینگ دیسکی استفاده کرد. کوپلینگ های الاستومری را نیز می توان با تغییر متریال الاستومر دمای قابل تحمل آن ها را افزایش داد.

کوپلینگ الاستومری و دما

انعطاف پذیری

در بسیاری از کاربردها، میان دو شفت ناهمترازی هایی وجود دارد. برای تحمل ناهمترازی های میان دو شفت باید از کوپلینگ های انعطاف پذیر استفاده کرد. هر کدام از این کوپلینگ ها برای تحمل یک سری از ناهمترازی ها مناسب تر هستند.

نداشتن لقی

در بسیاری از کاربردها نیاز است از کوپلینگ هایی استفاده شود که هیچ گونه لقی نداشته باشند و اصطلاحا زیرو بکلش باشند. این کوپلینگ ها به صورت سفارشی قابل ساخت هستند.

خلاص شدن بدون حرکت شفت ها

در بسیاری از کاربردها به دلایل متفاوت مانند سنگین بودن تجهیزات، نیاز است بدون جا به جایی دستگاه بتوان کوپلینگ را جدا کرد. برخی از کوپلینگ ها مانند کوپلینگ های KB سری A دارای این قابلیت هستند.

خلاص شدن بدون حرکت شفت ها

محیط کار

محیط کار از دیگر عوامل بسیار مهم در انتخاب کوپلینگ است. به عنوان مثال در محیط های مرطوب باید از کوپلینگ هایی که از جنس فولاد ضد زنگ است استفاده شود. به عنوان مثالی دیگر کوپلینگ های الاستومری، چنس الاستومری اهمیت بسیار بالایی دارد که بتواند در محیط های خاص (نفتی) مقاومت داشته باشد.

انتخاب کوپلینگ

پس از محاسبه گشتاور نهایی، قطر شفت، دما و سایر پارامتر های بیان شده، به جدول انتخاب کوپلینگ مراجعه کرده و کوپلینگ مناسب سیستم خود را انتخاب می کنید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب کوپلینگ مناسب با کارشناسان فنی کالا صنعتی در تماس باشید. شما می توانید برای آشنایی با انواع کوپلینگ ها به مقاله کوپلینگ چیست مراجعه کنید.

در این مقاله در مورد انواع پارامتر های مهم در انتخاب کوپلینگ ها صحبت شد و به بررسی مختصری از آن ها پرداختیم. در انتخاب کوپلینگ ها معیار اصلی گشتاور می باشد و در مرحله های بعدی اندازه قطر کوپلینگ اهمیت دارد و بعد از این موارد به سراغ دیگر معیارها باید رفت. پس از انتخاب کوپلینگ باید توجه داشته باشید، نگه داری کوپلینگ نیز به طور صحیح انجام شود زیرا ممکن است حتی با انتخاب صحیح، کوپلینگ شما دچار شکست زودرس شود. ما در کالا صنعتی سفارش انواع کوپلینگ ساختنی را می پذیریم. در صورتی که کوپلینگی که درخواست دارید طبق جداول استاندار شرکت های سازنده نظیر felender نباشد، با دریافت مشخصات کامل و نقشه کوپلینگ ها، سفارش آن ها پذیرفته می شود و ساخت آن ها انجام می پذیرد. برای اطلاعات بیشتر راجع به کوپلینگ ها، نحوه ساخت، قیمت، زمان تحویل و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.