• 1765
  • 1503 مرتبه
کوپلینگ موتور

کوپلینگ موتور

یک شنبه 30 مرداد 1401

کوپلینگ موتور گیربکس و الکتروموتور چیست؟

کوپلینگ موتور یا کوپلینگ شفت الکتروموتور جزء مکانیکی است که شفت موتور را به شفت دیگر وسایل مانند پمپ ها جهت انتقال نیرو متصل می کند. کوپلینگ الکتروموتور انعطاف‌پذیری مکانیکی را ارائه می‌کند و نا هماهنگی های شفت را هم می تواند تحمل کند. در نتیجه، این انعطاف پذیری کوپلینگ می تواند سایش ناهموار یاتاقان، لرزش تجهیزات و سایر مشکلات مکانیکی ناشی از ناهماهنگی را کاهش دهد. کوپلینگ‌ های شفت موتور در نوع کوچک عمدتاً برای FA (اتوماسیون کارخانه) و نوع ریخته‌گری بزرگ که برای انتقال قدرت بزرگ مانند ماشین‌های بادی و نیروی هیدرولیک استفاده می‌شود، نیز در دسترس هستند.

چرا در الکترو موتور ها نیاز به کوپلینگ داریم؟

در موتور ها به دلایل مختلفی به کوپلینگ موتور احتیاج داریم که از مهم ترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلی ترین هدف و کاربرد کوپلینگ های موتور همانطور که گفته شد انتقال نیرو می باشد.
  • دلیل دیگری که از کوپلینگ ها در موتور ها استفاده می شود این است که کوپلینگ موتور ناهماهنگی های شفت را در خود جای می دهد.
  • دلیل بعدی استفاده از کوپلینگ موتور در شفت موتور این هست که کوپلینگ ها از قطعات در برابر لرزش یا ضربه محافظت می کند. موتور ها اغلب ارتعاش دارند و این به معنای حرکات تدریجی کوچک در قطعه می باشد که موجب آسیب و فرسودگی در قطعه می شود. کوپلینگ ها این ارتعاش یا هرگونه ضربه ناشی از ترمز یا توقف اضطراری را جذب می کند و از احتمال هرگونه آسیب ناشی از آن جلوگیری می کند.
  • آخرین دلیل کلیدی استفاده از کوپلینگ ها در کنار الکتروموتور ها باز هم این است که کوپلینگ ها از قطعات محرک محافظت کنند. موتور گرما و مقداری بار ساکن ایجاد می کند و کوپلینگ موتور آن ها را جذب میکند و از رسیدن آن به جایی که ممکن است باعث آسیب شود جلوگیری می کند. کوپلینگ های رسانای ویژه همچنین می توانند استاتیک و خطر جرقه را در مناطق خطرناک از بین ببرند.

انواع کوپلینگ موتور

  1. کوپلینگ صلب
  2. کوپلینگ بوش
  3. کوپلینگ فلنجی
  4. کوپلینگ دنده ای
  5. کوپلینگ انعطاف پذیر
  6. کوپلینگ دیافراگمی
  7. کوپلینگ روتکس
  8. کوپلینگ پرتو

کوپلینگ صلب 

کوپلینگ صلب

کوپلینگ صلب به آن کوپلینگی گفته می‌شود که معمولاً زمانی استفاده می‌شود که دو شفت وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد کاملاً با یکدیگر همسو هستند. این کوپلینگ ها فقط در تراز نزدیک مناسب هستند. به عنوان مثال کوپلینگ ماف، کوپلینگ اسپلیت ماف و کوپلینگ فلنج از نمونه های شناخته شده کوپلینگ صلب هستند.

کوپلینگ بوش

کوپلینگ بوش

کوپلینگ بوش یکی از ساده ترین نوع کوپلینگ های سفت و سخت است که معمولاً از چدن ساخته شده است.

کوپلینگ فلنجی

کوپلینگ فلنجی

کوپلینگ فلنجی به کوپلینگی گفته می شود که معمولاً از دو فلنج چدنی تشکیل شده است که در انتهای هر شفت به طور اجباری ثابت می شود. دو فلنج با هم به همراه سایر پیچ ها به منظور تکمیل درایو پیچ می شوند. کوپلینگ فلنجی کوپلینگی است که دو لوله را به صورت ترکیبی آب بندی شده به هم متصل می کند. یکی از فلنج ها دارای یک قسمت برجسته است در حالی که فلنج دیگر دارای یک فرورفتگی مشابه است. هر یک از فلنج ها دارای انتهایی هستند که با هم خریداری می شوند تا بدون ایجاد هیچ گونه مقاومتی در ماده ای که از آنها عبور می کند، تراز صحیح را ایجاد کنند. این کمک می کند تا شفت را در یک خط قرار دهید تا تراز صحیح را حفظ کنید. این دو فلنج با استفاده از مهره ها و همچنین پیچ و مهره ها به هم متصل می شوند.

کاربرد کوپلینگ فلنجی

این کوپلینگ ها آنهایی هستند که معمولاً برای تحت فشار قرار دادن سیستم های لوله کشی استفاده می شوند. همچنین، این کوپلینگ ها در بارهای سنگین به کار می روند، از این رو در محورهای بزرگ بسیار سودمند هستند.

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای به عنوان یک نسخه اصلاح شده از کوپلینگ فلنجی نامیده می شود که به دلیل اندازه بزرگتر دندانه ها می تواند گشتاور بالایی را منتقل کند. در این نوع از کوپلینگ شفت موتور، فلنج ها و همچنین هاب به جای هر قطعه منفرد به عنوان یک کوپلینگ فلنج، به طور جداگانه با هم مونتاژ می شوند.

کوپلینگ انعطاف پذیر

کوپلینگ انعطاف پذیر

کوپلینگ های انعطاف پذیر کوپلینگ هایی هستند که برای اتصال دو شفت استفاده می شوند که هم ناهماهنگی جانبی و هم زاویه ای دارند. به عنوان مثال کوپلینگ های فنری و انکودر نمونه های معروفی از کوپلینگ های انعطاف پذیر می باشند.

کوپلینگ دیافراگمی

کوپلینگ دیافراگمی

کوپلینگ های دیافراگمی به عنوان یکی از بدون روغن کاری ترین کوپلینگ ها شناخته می شوند که در توربو ماشین آلات با کارایی بالاتر، گشتاور انتقال و همچنین ناهماهنگی سرویس دهی در شفت تجهیزات استفاده می شود. این نوع کوپلینگ در انتقال گشتاور از خارج به قطر داخلی و سپس از قطر داخلی به قطر خارجی استفاده می شود می شود. کوپلینگ های دیافراگمی کوپلینگ هایی هستند که از یک صفحه یا یک سری صفحات برای انواع اعضای انعطاف پذیر استفاده می کنند. کوپلینگ دیافراگمی کوپلینگی است که امکان ناهماهنگی زاویه ای، محوری یا موازی را می دهد. این کوپلینگ ها در جایی استفاده می شوند که به نظر می رسد گشتاور بالاتر و همچنین سرعت بالاتر مورد نیاز است.

کوپلینگ روتکس

کوپلینگ روتکس

کوپلینگ روتکس یک جفت خم کننده مواد است. در کاربردهای عمومی انتقال توان کم و کنترل حرکت کاربرد دارد. می تواند هر گونه ناهماهنگی زاویه ای را در خود جای دهد. مانند کوپلینگ های دیافراگمی، کوپلینگ های روتکس نیازی به روانکاری ندارند.

این کوپلینگ از دو هاب با آرواره های به هم پیوسته تشکیل شده است که در یک قسمت عنکبوتی شکل الاستومری قرار می گیرند. عنکبوت معمولاً از آلیاژهای مس، پلی اورتان، هیرتل یا NBR ساخته شده و وظیفه انتقال گشتاور را بر عهده دارد. با توجه به ماهیت کشسانی قسمت عنکبوتی، برای انتقال بارهای ضربه ای مناسب است. همچنین می تواند نیروهای واکنشی و ارتعاش را به خوبی کاهش دهد.

کاربرد کوپلینگ روتکس

  1. کمپرسور
  2. دمنده
  3. میکسر
  4. پمپ

کوپلینگ پرتو

کوپلینگ پرتو

کوپلینگ پرتو یک کوپلینگ ماشینی است که انعطاف پذیری بالایی را از نظر ناهماهنگی موازی، محوری و زاویه ای ارائه می دهد. این یکی از بهترین کوپلینگ های انتقال قدرت کم است. انواع مختلفی از کوپلینگ ها وجود دارد، و آنها در طیف وسیعی از اندازه ها و طول ها و با عوامل اضافی وجود دارند که به محافظت از کاربرد ها شما در برابر ضربه، ناهماهنگی، لرزش، حرکت و هر عاملی که می تواند باعث آسیب به قطعات بدون آن جنبه حفاظتی شود کمک می کند. 

برای اطمینان از اینکه مشتریان ما انتخاب گسترده ای دارند، ما انواع مختلفی از کوپلینگ ها را ارائه می دهیم که همگی برای استفاده های مختلف مناسب هستند - و اگر مطمئن نیستید که بهترین انتخاب برای نیازهای شما کدام است، با ما تماس بگیرید، مهندسین فنی ما می توانند شما را در مسیر درست راهنمایی کند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.