• 1894
  • 1007 مرتبه
کدهای خطای اینورتر آسانسور و روش های برطرف کردن آن

کدهای خطای اینورتر آسانسور و روش های برطرف کردن آن

05 شهریور 1402

آسانسورها، روش جابه‌جایی ما در ساختمان‌های بزرگ و مرتفع را تغییر داده‌اند. این شگفتی‌های مهندسی، ما را بدون زحمت از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل می‌کنند و با سرعت و ایمنی مناسبی این کار را انجام می‌دهند. با این‌حال، در زیر این عملیات به‌ظاهر یکپارچه، شبکه پیچیده‌ای از اجزا نهفته است که درایو آسانسور یک قطعه مهم از این پازل است. شناسایی و رفع خطای درایو آسانسور نیز امری مهم در این زمینه است. مانند هر یک از ماشین‌ آلات پیچیده، درایوهای آسانسور از خطاهایی که می‌تواند عملکرد روان آنها را متوقف کند، مصون نیست. هر خطای درایو آسانسور دارای یک کد است که می‌توان طبق آن متوجه شد آسانسور دقیقاً چه مشکلی دارد. آشنایی و راه‌حل برطرف‌کردن آن جزو مواردی است که در این مقاله به آن پرداخت.


اینورتر آسانسور

نقش درایو آسانسور

قبل از اینکه به بررسی خطای درایور آسانسور و راه‌حل درایو آسانسور بپردازیم، باید نقش درایو آسانسور را درک کنیم. اینورتر آسانسور که اغلب به‌ عنوان کنترل‌کننده موتور یا درایو فرکانس متغیر (VFD) شناخته می‌شود، مغزی است که در پشت حرکت آسانسور قرار دارد. درایو آسانسور وظیفه کنترل سرعت و جهت موتور را بر عهده دارد و اطمینان حاصل می‌کند که آسانسور به طور یکپارچه حرکت می‌کند، بادقت متوقف می‌شود و سواری راحت را فراهم می‌کند.

نقش درایو آسانسور

خطای درایو آسانسور؛ رایج‌ترین خطاها

آسانسور به عنوان یک دستگاه مکانیکی از اجزای مختلفی استفاده میکند. یکی از حیاتی ترین قسمت ها آن درایو اینورتر است که میتواند سرعت را تنظیم کند و نقش حیاتی در کارایی آسانسور دارد. این جز ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شود که از طریق کد به اطلاع می رساند. در ادامه فهرستی از شایع‌ترین خطاهای درایو آسانسور را بررسی می‌کنیم و راه‌حل هر کدام را نیز ارائه می‌دهیم: 

خطای 1: خطای اضافه جریان

یکی از رایج‌ترین خطاهای اینورتر آسانسور که با آن مواجه می‌شویم، خطای جریان بیش از حد است. این امر زمانی رخ می‌دهد که سیستم محرک آسانسور، جریان بیشتری را نسبت به آنچه که می‌تواند به طور ایمن ارائه کند، درخواست نماید. این ممکن است به دلیل خرابی موتور، انسداد در چاه آسانسور، یا حتی مشکلات مدار در خود درایو رخ دهد. در اینجا بررسی خطاهای اینورترها به شما نگاهی کلی می‌دهد. 

راه‌حل

چاه آسانسور را برای انسداد احتمالی که ممکن است موتور را تحت‌فشار قرار دهد، بررسی کنید. هر گونه زباله‌ای که می‌تواند مانع حرکت آسانسور شود را پاک کنید. کدهای درایو آسانسور را بررسی کنید. موتور و سیم‌کشی را به طور کامل از نظر علائم آسیب بررسی کنید. تنظیم محدودیت‌های بسیار کم می‌تواند عملکرد عادی آسانسور را به خطر بیندازد.

خطای اضافه جریان اینورتر آسانسور

خطای 2: خرابی رمزگذار

رمزگذارها نقش اساسی در ارائه بازخورد بلادرنگ در مورد موقعیت کابین آسانسور به سیستم محرک دارند. هنگامی که انکودرها عملکرد نادرست دارند یا کالیبراسیون را از دست می‌دهند، می‌تواند منجر به حرکات نامنظم یا عدم هماهنگی با طبقات موردنظر شود. 

راه‌حل

با بازرسی اتصالات سیم‌کشی بین رمزگذار و واحد کنترل شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اتصالات ایمن و بدون آسیب هستند. انکودر را طبق دستورالعمل سازنده کالیبره کنید. خطاهای اینورتر اینوت را بررسی کنید. اگر رمزگذار قابل‌تعمیر نیست، بسیار مهم است که آن را با یک واحد سازگار که مناسب سیستم آسانسور شما باشد جایگزین کنید. 

خطای 3: لرزش و نویز

کاربران آسانسور ممکن است با احساس نگران‌کننده لرزش و سروصدای زیاد در حین کار آشنا باشند. این می‌تواند ناشی از عدم تراز قطعات، یاتاقان‌های فرسوده، یا توزیع نامتعادل بار باشد. 

راه‌حل

به طور منظم اجزای مکانیکی را از نظر ناهماهنگی بررسی کنید و از روغن‌کاری مناسب اطمینان حاصل کنید. حتی اگر شما از بهترین برند درایو آسانسور استفاده می‌کنید، دانستن این موارد می‌تواند در شرایط اضطراری، مفید باشد. فهرست زیر تعدادی خطای درایو آسانسور را نمایش می‌دهد:

کد خطا معنی راه حل
01/10 خطای راه‌اندازی سیستم ECU را بررسی کنید.
03 تنظیمات گزینه نامعتبر کد گزینه را بازنشانی کنید. برای دستورالعمل‌ها به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.
12 سوئیچ بالا یا پایین شاسی در هنگام روشن‌شدن خرابی روشن می‌شود. سیم‌کشی سوئیچ ضامن و سوئیچ ضامن را بررسی کنید.
31 بررسی خطای سنسور فشار برای دستورالعمل‌ها به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.
32 خطای سنسور زاویه سیم‌کشی سنسور زاویه را برای محدوده ولتاژ معمولی 1.9-3.8V بررسی کنید.
42 کلید چرخش چپ در هنگام روشن‌شدن دکمه فرمان چپ و کنترل‌کننده سکو را بررسی کنید.
43 کلید چرخش به راست در هنگام روشن‌شدن دکمه فرمان سمت راست و کنترل‌کننده پلتفرم را بررسی کنید.
46 Joystick فعال‌کردن سوئیچ ON در هنگام روشن‌شدن هنگام روشن‌کردن آسانسور چند ثانیه صبر کنید، سپس کلید dead-man جوی استیک را بررسی کنید.
47 جوی استیک هنگام روشن‌شدن در حالت خنثی نیست. جوی استیک و کنترل‌کننده پلتفرم را بررسی کنید.
52 خطای سیم‌پیچ درایو برای دستورالعمل‌ها به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.
53 خطای سیم‌پیچ معکوس درایو برای دستورالعمل‌ها به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.
54 خطای سیم‌پیچ بالابر سیم‌کشی بالابر را بررسی کنید.
55 خطای سیم‌پیچ بالابر شیر برقی و سیم‌کشی و دسته قیچی را بررسی کنید تا سیم‌های له شده یا گیرکرده باشند.
56 عیب سیم‌پیچ چرخش راست شیر برقی و سیم‌کشی فرمان سمت راست را بررسی کنید.
57 عیب سیم‌پیچ چرخش چپ شیر برقی و سیم‌کشی فرمان سمت چپ را بررسی کنید.
58 خطای کلی سیم‌پیچ ترمز - ترمزها حدود 46 اهم ماژول ترمز و سیم‌کشی، ترمزها و سیم‌کشی و ولتاژ باتری را بررسی کنید.
60 خطای کنترل‌کننده موتور کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
61 خطای سنسور کنترل‌کننده موتور موتور محرک و سیم‌کشی و کنترل‌کننده موتور محرک و سیم‌کشی را بررسی کنید.
62 کنترل موتور سخت‌افزار کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
63 خطای خروجی کنترل‌کننده موتور موتور محرک و سیم‌کشی را از نظر شورت و کنترل‌کننده موتور محرک و سیم‌کشی بررسی کنید.
64 خطای کنترل‌کننده موتور SRO کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
65 خطای دریچه گاز کنترل‌کننده موتور کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
66 خطای کنترل‌کننده موتور معکوس اضطراری کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
67 خطای کنترل‌کننده موتور HPD کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید، کنتاکتور را بررسی کنید، ECU را تعویض کنید.
68 خطای ولتاژ پایین ولتاژ باتری را بررسی کنید و در صورت لزوم باتری‌ها را شارژ کنید، اتصالات باتری، اتصال از ECU به PCU و سپس ولتاژ به ECU و PCU را بررسی کنید.
69 خطای جریان خنثی زیاد موتور تمام شد. این پیام درست قبل از سایر خطاها می‌آید؛ اما در این موارد باید نادیده گرفته شود.
71 خطای کنتاکتور اصلی کنترل‌کننده موتور سیم‌کشی به کنتاکتور را بررسی کنید، سیم سفید و سیاه ممکن است متصل نباشد، موتور درایو و سیم‌کشی و کنترل‌کننده موتور و سیم‌کشی را بررسی کنید.
72 خطای بیش از ولتاژ کنترلر موتور ولتاژ باتری را با شارژر باتری خاموش بررسی کنید، جریان برق را به دستگاه منتقل کنید، کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
73 خطای قطع حرارتی کنترل‌کننده موتور درایو موتور ممکن است بیش از حد گرم شده باشد، بنابراین اجازه دهید موتور خنک شود، چرخه برق برای تنظیم مجدد کنترل‌کننده موتور را بررسی کنید.
74 خطای موتور کنترل‌کننده موتور اتصالات را در "موتور باز" بررسی کنید، جریان برق را به بالابر ببرید و کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
75 خطای موتورپمپ، کنترل‌کننده موتور اتصالات به موتورپمپ را بررسی کنید، برق را به آسانسور چرخانده و کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
76 خطای موتور درایو چپ کنترل‌کننده موتور اتصالات به موتورها را بررسی کنید، برق را به آسانسور چرخانید و کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
77 خطای موتور کنترل‌کننده موتور درایو راست اتصالات به موتورها را بررسی کنید، برق را به آسانسور چرخانده و کنترل‌کننده موتور را تعویض کنید.
79 خطای کوتاه موتور درایو چپ موتور و سیم‌کشی درایو چپ و کنترل‌کننده درایو ZAPI و سیم‌کشی را بررسی کنید. (باید 0.5-2.0 اهم باشد) سیم‌ها را در موتورهای درایو تعویض کنید: اگر کد تغییر کرد در سیم‌کشی یا موتور و اگر کد تغییر نکرد در کنترل‌کننده موتور است.
81 موتور درایو راست اتصال کوتاه موتور درایو سمت راست و سیم‌کشی و کنترل‌کننده موتور و سیم‌کشی را بررسی کنید.
82 سیم‌پیچ ترمز راست ترمزها حدود 46 اهم ولتاژ باتری، کنتاکتور، سیم‌کشی به ترمز، سیم‌کشی موتورهای محرک، کنترل‌کننده موتور و سیم‌کشی را بررسی کنید. ولتاژ باتری، ترمز و سیم‌کشی موتور سمت راست، ماژول ترمز و سیم‌کشی و کنتاکتور را بررسی کنید.
83 سیم‌پیچ ترمز چپ ترمزها در حدود 46 اهم ولتاژ باتری، کنتاکتور، سیم‌کشی ترمزها، سیم‌کشی موتورها، کنترل‌کننده موتور و سیم‌کشی را بررسی کنید. ولتاژ باتری، ترمز و سیم‌کشی موتور سمت چپ، ماژول ترمز و سیم‌کشی و کنتاکتور را بررسی کنید.
85 سوئیچ آزادکننده ترمز بسته است. سوئیچ آزادکردن ترمز را خاموش کنید. سوئیچ آزادکننده ترمز را تعویض کنید.
86 خطای رهاکردن ترمز بالا رفته سوئیچ آزادکردن ترمز درگیر است.
87 خطای سوئیچ رهاکردن ترمز سوئیچ آزادکردن ترمز باز است.
89 میدان موتور درایو باز کردن سیم‌کشی موتورها و کنترل‌کننده موتور را بررسی کنید.
91 اتصال کوتاه موتور درایو چپ سیم‌کشی موتور و کنترل‌کننده موتور را بررسی کنید.
92 اتصال کوتاه موتور درایو راست سیم‌کشی موتور و کنترل‌کننده موتور را بررسی کنید.
99 پلت فرم هشدار بار بیش از 99 درصد به ظرفیت وزن خود رسیده است. OL Platform Overloaded فوراً بار اضافی را بردارید. > 2020 با اضافه‌بار

 

اینورتر

این کدهای درایو آسانسور به شما کمک می‌کنند تا خطای درایو آسانسور خود را به‌ راحتی پیدا کنید و سپس به راه‌حل درایو آسانسور مراجعه کرده و مشکل را برطرف کنید. اکثر این موارد در مورد همه آسانسورها صدق می‌کند که می‌تواند در مواقع ضروری به شما کمک کند. شما میتوانید انواع درایو اینورتر های آسانسور را با مناسب ترین قیمت از کالا صنعتی خرید کنید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.