کوپلینگ فالک

کوپلینگ ها نقش بسیار مهمی در صنعت دارند. کوپلینگ ها به عنوان نقطه اتصالی بین شفت های دوار اجازه می دهد تا نیرو و گشتاور از شفت محرک به شفت دیگر برسد. هنگامی که کوپلینگ به درستی انتخاب شود، از آن ها حتی برای جبران ناهماهنگی های بین دو شفت نیز استفاده می شود. انواع مختلفی از کوپلینگ ها وجود دارند و ساخته می شوند که انتخاب مناسب آن ها به کاربرد و نحوه چیدمان سیستم بستگی دارد. کوپلینگ ها بر اساس کاربرد و عملکرد به دو دسته کلی تقسیم می شوند که آن دو دسته عبارت اند از: دسته اول کوپلینگ هایی است که در کاربردهای با توان پایین مانند ابزار دقیق استفاده می شوند و دسته دوم کوپلینگ هایی است که عمدتا کار آن ها انتقال نیرو است. برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت کوپلینگ و زمان تحویل با کارشناسان ما در تماس باشید.

کوپلینگ فالک

کوپلینگ فالک (grid coupling)

کوپلینگ فالک، کوپلینگ شفت چند تکه ای می باشد که برای انتقال گشتاور و نیرو بین دو شفت استفاده می شود. کوپلینگ فالک متکی به یک فنر فولادی نازک با استحکام کششی بالا است که بین هاب های شکاف دار یا دندانه دار در مجموعه کوپلینگ وجود دارند. این فنر ها و طراحی کوپلینگ فالک به آن این قابلیت را می دهد تا بتواند نا هماهنگی های شفت را نیز در خود جای دهد. از طرفی این کوپلینگ ها قادر خواهند بود تا بارهای ضربه ای را نیز جذب کنند. سطح روان کننده در کوپلینگ باید به صورت دوره ای بررسی شود و در صورت نیاز مجدد شارژ شود و ممکن است نیاز باشد دستگاه خاموش شود.

کاربرد کوپلینگ فالک (grid coupling)

کوپلینگ های فالک باید با گریس مونتاژ شوند تا از اینکه فنر ها آزادانه در شکاف های هاب حرکت کنند، اطمینان حاصل شود. برای این منظور از روان کننده های مخصوصی استفاده می شود. باید توجه داشت گریس های بلبرینگ روان کننده مناسبی برای کوپلینگ نمی باشند.

اجزا و طراحی کوپلینگ فالک (grid coupling)

یک کوپلینگ فالک از دو هاب، یک فنر فلزی و یک کیت پوششی تقسیم شده (دو نیمه پوشش، واشر، آب بند، سخت افزار) تشکیل شده است. گشتاور بین دو هاب کوپلینگ و توسط فنر انتقال پیدا می کند. پوشش شکاف از پرتاب فنر تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز جلوگیری می کند.

طراحی کوپلینگ فالک

  1. رینگ آب بندی
  2. کاور تکه ای
  3. هاب 
  4. فنر
  5. واشر آب بندی
  6. پیچ و مهره
  7. پلاگ روانکاری

کوپلینگ های شبکه نیز در طرح های اسپیسر و نیمه اسپیسر موجود هستند که برای امکان سرویس دهی تجهیزات ایده آل هستند. چنین طرح هایی به ویژه در کاربردهای پمپ محبوب می باشند.

ویژگی ها و مشخصات کوپلینگ فالک (grid coupling)

این کوپلینگ ها دارای قابلیت نصب سریع می باشند. تعمیر و نگهداری این کوپلینگ ها آسان می باشد و به همین دلیل هزینه های نیروی کار و خرابی کاهش پیدا می کند. این کوپلینگ ها کاملا قابل تعویض می باشند. فنر های فولادی این کوپلینگ ها با کشش بالا به همراه هاب های ماشین کاری شده دقیق، عملکرد عالی و طولانی مدت را تضمین می کند. با توجه به محدودیت هایی که کوپلینگ های فالک دارند تراز کردن آن ها و اتصال شفت محرک به شفت دیگر باید با نهایت دقت را انجام گیرد. کوپلینگ های فالک برای انتقال گشتاور متوسط و سنگین نیز استفاده می شوند که برای این کاربرد باید در کنار کوپلینگ های دنده ای و کوپلینگ دیسکی استفاده شوند. کوپلینگ فالک دارای توانایی منحصر به فردی می باشد که می تواند لرزش را تا 30 درصد کاهش دهد و از بارهای ضربه ای محافظت کند. این کوپلینگ ها برای کاربردهای بارگذاری ضربه ای مناسب هستند و می توانند جایگزین کوپلینگ های فکی را در کاربردهای پمپاژ حدود 100 اسب بخار به بالا شوند.

معایب کوپلینگ فالک (grid coupling)

یکی از بزرگترین معایبی که این کوپلینگ ها دارند این است که آن ها توانایی محدودی برای سازگاری با ناهماهنگی ها دارند. اگر چه این کوپلینگ ها در سازگاری با ارتعاش عالی می باشند ولی برای سازگاری با ناهماهنگی های شفت طراحی نشده اند و فقط برای کنترل نیم درجه از ناهماهنگی زاویه ای طراحی شده اند. علاوه بر این مورد، این کوپلینگ ها بدون نیاز به نگهداری نیستند زیرا از آنجایی که این کوپلینگ ها نیاز به روانکاری دارند، باید طی هر دوره بررسی شوند و در صورت نیاز دوباره روانکاری شوند. کوپلینگ های فالک به صورت عمده در بازار موجود نیست و اکثر آن ها باید ساخته شوند. شما می توانید برای سفارش انواع این کوپلینگ ها می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید و از قیمت، زمان تحویل و نحوه ساخت این کوپلینگ ها مطلع شوید.

معایب کوپلینگ فالک




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...