• 1710
  • 2064 مرتبه
تعمیر و نگهداری گیربکس های حلزونی

تعمیر و نگهداری گیربکس های حلزونی

دوشنبه 07 آذر 1401

گیربکس های حلزونی در صنایع مختلف کاربرد دارد که از مهمترین آن ها می توان به کانوایر ها و سیستم های انتقال کوچک (نوار نقاله، بالابر، میکسر و ...) اشاره نمود. با توجه به اهمیت تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی مانند تمامی کالاهای صنعتی (مراجعه شود به مقاله "تعمیر گیربکس صنعتی") نیاز است تا با نکات مهم و ارزشمند مربوط به آن آشنا شوید. برای اطلاع از قیمت گیربکس حلزونی با کارشناسان ما در تماس باشید.

شایان ذکر است که خرابی گیربکس های صنعتی به صورت 49% مربوط به بیرینگ، 41% مربوط به دندانه چرخ دنده و 10% مربوط به اجزای دیگر توزیع شده است. گیربکس های حلزونی از شرایط تعمیر و نگهداری نسبتا ساده و آسانی برخوردار هستند. بخش اصلی انتقال قدرت در این نوع جعبه دنده ها از یک دنده برنجی و یک پیچ ماردون تشکیل شده است و بروز علائمی مثل ریپ زدن، صداهای غیر عادی، قفل کردن می تواند نشانه بروز مشکل در این قطعات باشد.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (PM)

روشی منظم در جهت کنترل وضعیت و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب است. نت پیشگیرانه در واقع با هدف افزایش کارایی، افزایش طول عمر مفید، کاهش میزان خرابی های ناگهانی و کنترل هزینه های تعمیرات مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که بازرسی دوره ای اصولی می تواند تا چند سال به عمر مفید یک گیربکس صنعتی بیافزاید لذا اگر با برنامه ریزی مناسب این امر انجام پذیرد، می توانیم از هزینه های تعمیرات دیگری که پیامد آسیب رساندن خرابی گیربکس به سایر قطعات مجاور (مثل الکتروموتور) است، جلوگیری کنیم. بدین منظور لازم است تا به صورت روزانه، مواردی مانند نشتی روغن، دمای کار، صدا یا نویز و میزان لرزش گیربکس مورد بازرسی قرار بگیرد. در بازرسی های ماهانه و سالانه می توان با انجام آنالیز روغن، تهیه گراف ارتعاشات و بررسی آمپر و ولتاژ بازرسی را کامل تر کرد.

دمونتاژ و مونتاژ کامل گیربکس حلزونی

باز و بست کامل یک گیربکس حلزونی برای آشنایی با تمامی قطعات موجود در آن و همچنین انجام برخی تعمیرات و تعویض قطعه بسیار مفید است. در ویدئو زیر یک گیربکس حلزونی به طور کامل دمونتاژ و تمامی قطعات آن باز می شوند. در نهایت بعد از مونتاژ مجدد قطعات، گیربکس رنگ می شود.

عیوب در گیربکس های صنعتی

در ادامه به عیوب احتمالی برخی از خرابی های شایع در گیربکس های صنعتی اشاره میکنیم. لازم است در صورت مشاهده هر یک از علائم افزایش دما، نشت روغن، لرزش بیش از حد، صدای غیرعادی نسبت به رفع عیب آن اقدامات لازم انجام شود.

علامت عیوب احتمالی
لرزش غیر عادی آسیب دیدگی بلبرینگ، وجود جرم خارجی، خرابی خار یا جاخار، محکم نبودن اتصالات ورودی و محل نصب تجهیز
صداهای غیر معمول آسیب دیدگی بلبرینگ، آسیب دیدگی چرخ دنده، وجود جرم خارجی، بالا بودن دمای محیط، مقدار کم روان کننده، خرابی خار یا جاخار، محکم نبودن اتصالات ورودی و محل نصب تجهیز، تراز نبودن سطح نصب
نشتی روغن خرابی کاسه نمد ها، خرابی یا شل بودن درپوش های روغن، زیاد بودن سطح روغن

دلایل استفاده از گیربکس حلزونی نو به جای تعمیر آن

  • برخی افراد برای دستگاه های خود اقدام به خرید گیربکس استوک می کنند. یکی از دلایل آن می تواند قیمت پایین تر گیربکس استوک نسبت به گیربکس حلزونی نو باشد.
  • اما باید توجه داشت که به طور کلی استهلاک گیربکس حلزونی نسبتا بالاست و به مرور زمان عمر قطعات آن کاهش یافته و دچار ایراد یا خرابی می شود. در این شرایط قطعات حتما باید تعویض شوند تا کارکرد گیربکس در بهینه ترین حالت ممکن باشد.
  • نکته مهم اینجاست که قیمت قطعات یدکی گیربکس حلزونی از حد انتظار (در مقایسه با گیربکس کامل) بالاتر است و برای تعویض قطعاتی که عمر کوتاهی دارند (روی گیربکس استوک) باید هزینه بالایی انجام شود.
  • همچنین ممکن است گیربکس حلزونی استوک قبلا مورد تعمیر قرار گرفته باشد و اطمینان از تعمیر صحیح و اصولی آن کار بسیار مشکلی است. اگر قطعه به درستی تعویض یا تعمیر نشده باشد، احتمال بروز مشکل در سیکل کاری کم نیز وجود دارد که می تواند اثرات زیانباری برای گیربکس و یا تجهیز مصرف کننده گشتاور گیربکس به وجود بیاورد.

نتیجه گیری: در نهایت با توجه به هزینه ها و ریسک خرید قطعه استوک، پیشنهاد می شود گیربکس حلزونی نو خریداری شود. کالا صنعتی به عنوان نماینده و عاملیت فروش اکثر برند های گیربکس حلزونی، آماده ارائه خدمات مشاوره فنی و همچنین اعلام قیمت به روز به مشتریان عزیز است. لازم به ذکر است که از طریق سایت کالا صنعتی و یا با برقراری ارتباط با کارشناسان فروش واحد گیربکس صنعتی می توانید اقدام به خرید گیربکس حلزونی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بفرمایید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.