• 1791
  • 1848 مرتبه
پمپ ارتفاع بالا مناسب برای چاه های عمیق

پمپ ارتفاع بالا مناسب برای چاه های عمیق

چهار شنبه 18 مرداد 1402

پمپ ها به منظور کاربردهای گوناگون و با اهداف متفاوتی طراحی می شوند. یکی از مصرف های پمپ در چاه های عمیق و نیمه عمیق جهت پمپاژ و انتقال آب داخل آن به سطح زمین و سپس آبرسانی به زمین های کشاورزی می باشد. از جمله پمپ های مناسب چاه های عمیق که برای پمپاژ آب انباشت شده در چاه ها به زمین های پایین دستی و بالادستی بکار می رود، پمپ کفکش ارتفاع بالا و پمپ شناور ارتفاع بالا است. این دو پمپ در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود است و بسته به نوع کاربرد و اینکه برق تامینی از نوع تکفاز و سه فاز است، انتخاب می شود. پمپ های مورد استفاده در چاه های عمیق از نوع مستغرق در آب محسوب می شود؛ به این معنی که برای انجام عملیات پمپاژ آب لازم است تا درون آب قرار بگیرند و بگونه ای طراحی شده اند که محفظه الکتروموتور آنها نیز کاملا در برابر نفوذ آب، آب بندی شده اند. پمپ شناور و کفکش ارتفاع بالا در دسته پمپ سانتریفیوژ قرار می گیرند که از پروانه برای به جریان انداختن آب استفاده می کند. در این مقاله کالاصنعتی به بررسی دو نوع پمپ مناسب چاه های عمیق یعنی پمپ کف کش ارتفاع بالا و پمپ شناور ارتفاع بالا پرداخته شده و برندهای معروف آنها معرفی خواهند شد.

کفکش اسرار و شناور

پمپ های انتقال آب از چاه های عمیق

برای انتقال آب از چاه‌ های عمیق و نیمه عمیق از دو نوع پمپ استفاده می شود:

  1. پمپ کفکش ارتفاع بالا
  2. پمپ شناور ارتفاع بالا

هر دو پمپ کفکش و شناور از نوع غرق شده در آب و سانتریفیوژ بوده که از پروانه پمپ جهت به گردش در آوردن آب استفاده می شود. پمپ کفکش و شناور ارتفاع بالا به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد آنها در آب اتفاق می افتد و چون در عمق چاه و در آب فرو می رود از سیستم آب بندی پمپ که از نفوذ آب به قسمت های داخلی بخش الکتروموتور و سیم پیچ ها جلوگیری کند، استفاده می کند. با این حال پمپ های کفکش و شناور با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در زیر چند مورد از آنها ذکر شده اند.

تفاوت های پمپ کفکش و شناور ارتفاع بالا

پمپ کفکش و شناور ارتفاع بالا هر دو از پمپ های مناسب برای چاه های عمیق و نیمه عمیق هستند که کاربردهای یکسانی دارند اما با این حال، پمپ ‌های شناور و کفکش ارتفاع بالا با یکدیگر تفاوت ‌هایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می ‌شود. این تفاوت‌ ها کمک خوبی به انتخاب هر یک از این پمپ ها می ‌کند.

1) تفاوت بین پمپ کفکش و شناور در محل ورود سیال

هر کدام از پمپ ها دارای ورودی سیال می باشد که از آن قسمت سیال مکیده شده و داخل محفظه پمپ می شود. در پمپ کفکش ارتفاع بالا ورودی آب در قسمت پایین پمپ قرار دارد اما در پمپ شناور ارتفاع بالا در دو نوع که می تواند در قسمت میانی بدنه و یا پایین آن قرار داشته باشد. شکل دو پمپ و قسمت ورودی هر کدام از پمپ ها در تصویر زیر نشان داده شده است.

تفاوت بین پمپ کفکش و شناور در محل ورود سیال

2) ساختار و جنس کفکش و شناور

معمولا پمپ ‌های شناور دو تیکه ساخته می ‌شوند (پمپ + الکتروموتور) که به یکدیگر به صورت عمودی کوپل می ‌شوند. پمپ های کفکش به صورت یکپارچه هستند. پمپ های شناور معمولا از جنس چدن یا استیل ساخته می ‌شوند. پمپ ‌های کفکش می ‌توانند آلومینیوم فشرده، چدن، فولاد باشند. البته در مسئله جنس کفکش نمی ‌توان اظهار نظر دقیق کرد و باید به کاتالوگ رجوع کرد. برای بررسی جنس پروانه باید حتما به کاتالوگ محصول مراجعه کرد.

3) محل نصب خازن

برای کفکش و شناورهای تکفاز محل خازن به یکدیگر متفاوت است. در پمپ شناور معمولا خازن روی تابلو برق و خارج از الکتروپمپ نصب می ‌شود. از طرف دیگر در الکتروپمپ‌ های کفکش خازن در داخل خود پمپ نصب می‌ شود.

4) ارتفاع کاری و تعداد پروانه ‌ها

به طور معمول کفکش ها نهایتا 180 متر را می ‌توانند پمپاژ کنند. در حالی که شناورها با توجه به اینکه طبقاتی هستند و اینکه تعداد پروانه های بیشتری دارند می‌ توانند تا بیشتر از 500 متر را نیز پمپاژ کنند. پمپ‌ های کفکش و شناور از دیدگاه تعداد پروانه با یکدیگر نیز تفاوت دارند. کفکش ‌ها 1 الی 3 پروانه دارند در حالی که پمپ‌ های شناور به ازای هر طبقه یک پروانه دارند. پس در شرایط یکسان تعداد پروانه ‌های پمپ شناور بیشتر از پمپ کفکش است.

5) تعمیر، عیب یابی و ابعاد پمپ کفکش و شناور

پمپ کفکش و شناور در ابعاد با یکدیگر تفاوت ‌هایی دارند. در یک توان ثابت پمپ شناور ارتفاع بیشتری نسبت به کفکش دارد. تعمیر، عیب یابی و نگه ‌داری پمپ ‌های شناور با توجه به اینکه موتور و پمپ جدا از یکدیگر هستند آسان ‌تر است. از دیدگاه قیمتی نیز پمپ های کفکش نسبت به شناور ارزان تر است.

پمپ کفکش ارتفاع بالا

یکی از راه‌ های انتقال آب صاف و آب همراه با کمی ناخالصی از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به سطح زمین استفاده از کفکش است. کفکش ها که در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را در انتقال و پمپاژ آب در چاه ها دارد.

پمپ کفکش ارتفاع بالا

پمپ شناور ارتفاع بالا

دیگر پمپ مورد استفاده در چاه های عمیق پمپ شناور است که در دو نوع شناور تکفاز ارتفاع بالا و سه فاز ارتفاع بالا موجود هستند. هر کدام از انواع پمپ شناور تکفاز و سه فاز ارتفاع بالا مزیت ها و ویژگی های خود را دارند و البته بسته به نوع نیاز و برق تامینی منطقه می توان از هر کدام استفاده کرد. عموما در زمین های کشاورزی کوچکتر که فقط برق تکفاز دارند و به برق سه فاز دسترسی ندارند، جهت انتقال آب چاه های عمیق و نیمه عمیق از پمپ شناور تکفاز ارتفاع بالا استفاده می شود. البته پمپ های تکفاز شناور درای توان کمتری نسبت به سه فاز هستند و برای راه اندازی نیز به خازن احتیاج دارند.

برند های پمپ شناور تکفاز

شرکت های سازنده پمپ های شناور که در دو نوع تکفاز و سه فاز این پمپ ها را تولید و وارد بازار کرده اند شامل پمپ شناور چاهی لئو XR است که از آن برای چاه ها و مخازن عمیق به منظور آبیاری زمین های کشاورزی و باغات مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ شناور تکفاز و سه فاز لئو با گارانتی 24 ماهه توسط کالا صنعتی به فروش می رسد. دیگر برند پمپ شناور تکفاز، پمپ شناور رایان است که در تیپ های مختلف و در تعداد طبقات مختلف روانه بازار شده اند. پمپ تک شناور پمپیران نیز دیگر برند پمپ های شناور چاهی می باشد که توسط کالاصنعتی در دو نوع تکفاز و سه فاز و همچنین بصورت تخت و کوزه ای در تعداد طبقات مختلف طراحی و تولید می شوند.

انواع برند پمپ کفکش

معرفی برندها پمپ کف کش ارتفاع بالا

کفکش ارتفاع بالا را که در برخی شرایط می‌توان جایگزین شناور کرد در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. تا بیشینه ارتفاع حدود 55 متر می توان کفکش تکفاز با خروجی 2 اینچ تهیه کرد. با افزایش ارتفاع یا دهانه خروجی باید از موتور سه فاز استفاده کرد که در واقع می‌توان بیان کرد الکتروپمپ سه فاز. در این بخش به بررسی برندهای موجود تولید کننده پمپ کفکش ارتفاع بالا سه فاز پرداخته می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره برندهای پمپ کفکش می توانید مقاله بهترین برند پمپ کفکش را مطالعه فرمائید.

کفکش ارتفاع بالا اسرار

یکی از برندهای تولید پمپ کفکش ارتفاع بالا و لجنکش برند اسرار (ایرانی کارخانه در شهر سبزوار) است. کفکش‌ ارتفاع بالا اسرار در مدل‌های کفکش ارتفاع بالای کلاسیک، کفکش ارتفاع بالای تنه باریک، کفکش ارتفاع بالای آبدهی بالا و کفکش 22-17 تولید می‌شود.

کفکش ارتفاع بالای تنه باریک با قطر 18 سانت در سه دهانه خروجی 2، 3 و 4 اینچ از ارتفاع 17 تا 170 متر تولید می‌شود. کفکش دبی بالا هم در دو دهانه 4 و 6 و 8 اینچ تولید می‌شود. یکی از کف کش های کاربردی و پرمصرف برای چاه‌های باریک کفکش تنه باریک با قطر 18 سانت است. این کفکش‌ها نیز دارای 2، 3 و 4 اینچ و در ارتفاع های 17 تا 102 متر تولید می‌شوند. برای دریافت کاتالوگ کف کش ارتفاع بالای اسرار و قیمت کفکش ارتفاع بالای اسرار با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید. لازم به ذکر است با توجه به سفارشی بودن برخی کالاها در برند اسرار از 1 هفته قبل اقدام به ثبت سفارش بفرمایید.

کفکش ارتفاع بالا فدک

بدون شک یکی از پرمصرف‌ترین و با کیفیت ترین کفکش های ارتفاع بالا برند فدک است. یک برند ایرانی در تولید کفکش ارتفاع بالا در 4 نوع خروجی متفاوت 2، 3، 4 و 6 اینچ. کفکش ارتفاع بالای فدک 2 اینچ از ارتفاع 42 تا 180 متر تولید می‌شود. همچنین کفکش ارتفاع بالای فدک 3 اینچ فدک نیز از ارتفاع 22 تا 180 متر تولید می‌شود. این اعداد برای 4 و 6 اینچ به ترتیب (22 تا 150 متر) و (32 تا 50 متر) است. برای دریافت کاتالوگ و قیمت کفکش ارتفاع بالای فدک و خرید پمپ آب کشاورزی با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید. با توجه به سفارشی بودن برخی کالاها در برند فدک از 2 هفته قبل اقدام به ثبت سفارش بفرمایید.

کفکش ارتفاع بالا سه فاز لئو (کفکش چینی تحت لیسانس ایتالیا)

پمپ لئو سری KBZ دارای پروانه و بدنه چدن هستند. محصولات لئو از گارانتی 24 ماهه شرکت تهویه پیام برخوردار است. سری KBZ لئو در 4 نوع خروجی متفاوت 2، 3، 4 و 6 اینچ تولید می شود. در جدول بعد برخی از مدل های سری KBZ که وارد کشور می‌شوند به همراه مشخصات فنی آن ذکر شده است.

مدل شرح حداکثر هد حداکثر دبی توان دهانه خروجی
(متر) (متر مکعب بر ساعت) (فاز) (کیلووات) (اینچ)
KBZ22.2 کفکش 2 اینچ 26 متری-3 فاز 26 27.0 سه فاز 2.2 2
KBZ23.7 کفکش 2 اینچ 34 متری-3 فاز 34 29.0 سه فاز 3.7 2
KBZ32.2 کفکش 3 اینچ 21 متری-3 فاز 21 50.0 سه فاز 2.2 3
KBZ33.7 کفکش 3 اینچ 29 متری-3 فاز 29 55.0 سه فاز 3.7 3
KBZ35.5 کفکش 3 اینچ 32 متری-3 فاز 32 70.0 سه فاز 5.5 3
KBZ45.5 کفکش 4 اینچ 23 متری-3 فاز 23 105.0 سه فاز 5.5 4
KBZ47.5 کفکش 4 اینچ 40 متری-3 فاز 40 84.0 سه فاز 7.5 4
KBZ415 کفکش 4 اینچ 56 متری-3 فاز 56 86.4 سه فاز 15 4
KBZ615 کفکش 6 اینچ 40 متری-3 فاز 40 156.0 سه فاز 15 6

جمع بندی 

جهت پمپاژ و انتقال آب جمع شده در چاه های عمیق و نیمه عمیق بایستی از پمپ هایی که قابلیت چنین کاری را دارند استفاده شود. از انواع پمپ که توانایی پمپ کردن آب از عمق های زیاد به سطح زمین را دارا هستند، می توان به پمپ های کفکش ارتفاع بالا و شناور ارتفاع بالا اشاره کرد. این دو نوع پمپ به دلیل اینکه در عمق چند متری زمین و در آب فرو می روند جز پمپ های مستغرق در آب محسوب می شوند. پمپ کفکش و شناور دارای یک تفاوت اصلی هستند که آن هم در ارتفاع پمپاژکردن آب است. این اختلاف ارتفاع پمپاژ به دلیل این است که پمپ شناور نسبت به کفکش از تعداد طبقات با پروانه های بیشتر استفاده می کند بنابراین به طور کلی هد بالاتری می توانند ایجاد کنند. در این مقاله کالاصنعتی به بررسی پمپ های مناسب مورد استفاده در چاه های عمیق پرداخته شد و تفاوت آنها چه از لحاظ عملکردی و چه ظاهری ارائه شد. همچنین برندهای پمپ کفکش و شناور ارتفاع بالا که در فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی می توانید آنها را خریداری کنید، معرفی گردیدند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 0
    سلام.اقا یه استخر کوچک دارم به عمق تقریبا سه متر میخام به وسیله لوله سه اینچ اب انتقال بدهم به یه استخر بزرگتر به فاصله ۲۰۰ متر بلاتر با شیب تقریبا ده متر،یک الکتروموتور ده اسب سه فاز دارم برق سه فاز هم هست.میتونم پمپ دوطبقه بزارم یا بیشتر ،ممنونم اکه راهنمای کنید
    • 0
    • 2
    سلام و وقت بخیر. پمپ شناور چاه عمیق به چه صورت داخل چاه قرار میگیرن؟
    • کاربر سایت

      1402/11/01 10:31:20
      • 0
      • 1

      سلام جناب یحوی گرامی، وقت شما هم بخیر

      پمپ شناور چاه عمیق به صورت عمودی داخل چاه قرار می گیرد اما باید حداقل عمق غوطه وری پمپ مورد استفاده را که در مشخصات آن ذکر شده است در نظر بگیرید.

    • 0
    • 3
    سلام عرض میکنم یک چاه داریم که عمقش 45 متره براش میخام پمپ شناور بگیریم. چه مدلی باید سفارش بدم
    • کاربر سایت

      1402/10/11 09:53:54
      • 0
      • 2

      سلام آقای محمدی، وقت شما بخیر

      برای انتخاب پمپ شناور مناسب باید اطلاعات دیگری مثل قطر دهانه خروجی پمپ، متراژ زمین، فاصله چاه تا دورترین نقطه که باید آبیاری شود و نوع برق (تکفاز یا سه فاز) را ذکر کنید. جهت راهنمایی می توانید با شماره 02191304300 داخلی 222 تماس بگیرید.

    • 0
    • 5
    سلام وقت بخیر؛ برای پمپ کردن آب چاه از عمق 50 متری میخوم نیاز به پمپ کفکش دارم. چه گزینه ای پیشنهاد می کنین؟
    • کاربر سایت

      1402/10/06 11:35:24
      • 0
      • 5

      سلام آقای عدوانی عزیز

      پمپ کفکش 4 اینچ 56 متری لئو سری KBZ به شما پیشنهاد می شود. همچنین از برندهای ایرانی فدک و اسرار نیز می توانید موارد مشابه خریداری کنید. جهت اطلاع از کفکش های مناسب با کارشناس ما تماس بگیرید.