• 1866
  • 1720 مرتبه
5 دلیل سوختن پمپ کفکش

5 دلیل سوختن پمپ کفکش

شنبه 20 خرداد 1402

پمپ کفکش یکی از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش در ساختمان‌ها است که برای جابجایی آب یا سایر مایعات به کار می‌رود. با این حال، به دلایل مختلفی این پمپ ممکن است دچار خرابی شود که به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد که یکی از آنها سوختن پمپ است. سوختن پمپ کفکش می تواند علل مختلفی داشته باشد. در این مقاله پنج علت سوختن پمپ کفکش که در واقع مهم ترین علل آن است، ذکر خواهد شد. در مقاله ای دیگر نحوه تعویض روغن پمپ کفکش نیز توضیح داده شده است که به نوعی خود از عوامل نگهداری از پمپ کفکش و جلوگیری از خرابی آن است.

علت سوختن پمپ کفکش

دلایل سوختن پمپ کفکش چیست؟

خرابی پمپ کفکش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خشک کار کردن پمپ کفکش
  2. اعمال بار اضافی به پمپ کفکش
  3. ورود آب به قسمت الکتروموتور
  4. گرفتگی پمپ 
  5. تغییر سایز لوله خروجی پمپ کفکش

در ادامه از مقاله به بررسی این عوامل و راه جلوگیری از سوختن پمپ کفکش می پردازیم.

خشک کار کردن پمپ کفکش

بطور کلی کار کردن پمپ های آب در صورتی که آب وجود نداشته باشد و به اصطلاح پمپ خشک کار کند باعث آسیب زدن به پمپ می شود و پمپ کفکش نیز که نوعی پمپ مستغرق در آب است و جهت پمپاژ حتما باید در آب قرار داشته باشد، از این قاعده مستثنی نیست. وجود آب در فرآیند پمپاژ آب، خود عامل خنک کردن پمپ می شود و در صوت خشک کار کردن پمپ کفکش انرژی موتور تبدیل به گرما شده و می تواند باعث سوختن و خرابی آب بندها، ذوب شدن عایق و روکش سیم های الکتروموتور و در نهایت سوختن موتور پمپ کفکش شود.

حل مشکل خشک کار کردن پمپ کف کش

جهت جلوگیری از خشک کار کردن پمپ کفکش باید توجه کرد که آب حتما وارد پمپ شود. به منظور اطمینان از ورود آب به محفظه پمپ کفکش می توان از وسیله الکتریکی به نام فلوتر استفاده کرد. پمپ های کفکش در دو مدل فلوتردار و بدون فلوتر وجود دارند. زمانی که سطح آب از سطح پمپ پایین تر بیاید، فلوتر متصل به پمپ کفکش به صورت اتومات پمپ را خاموش می کند و تا زمانی که سطح آب به حد معینی برسد و از سطح پمپ کفکش بالاتر رود، دستور روشن شدن پمپ کفکش فعال می شود. برای رفع مشکل فوق خرید فلوتر صابونی استریم پیشنهاد می شود.

فلوتر صابونی

اعمال بار اضافی به پمپ کفکش

بار اضافی می تواند به دو صورت به پمپ کفکش وارد شود؛ یکی استفاده از پمپ در هد بالاتر و دیگری پمپاژ سیال با چگالی بالا که میتوانید باعث سوختگی پمب کفکش باشد.

استفاده از پمپ کفکش در هدهای بالاتر

در پمپ یکی از اصطلاحات که بسیار اهمیت دارد هد پمپ است که دارای یک هد ماکزیمم می باشد که بر روی پلاک آن نیز درج شده است. در صورت استفاده از پمپ کفکش برای مصارفی با هد بیشتر و پمپاژ آب به ارتفاع بالاتر از مقدار تعیین شده توسط شرکت سازنده، به پمپ بار اضافی وارد می شود و این فشار افزون باعث گرم شدن بیش از حد موتور و در نهایت سوخت پمپ کفکش می شود.

پمپاژ سیال با چگالی زیاد

پمپ کفکش به منظور جابجایی آب و سیالاتی با خواص مشابه آب و تمیز استفاده می شود و در صورت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا توسط پمپ کفکش بر روی پروفیل پروانه فشار زیادی اعمال می شود که منجر به کشیدن جریان آمپر بیشتر از حد شده و همانند مورد قبلی باعث گرم شدن موتور و در انتها سوختن پمپ کفکش را در پی دارد.

جلوگیری از اعمال بار اضافی به پمپ

دلایل وارد شدن بار اضافی به پمپ کفکش بیان شد. تنها راه جلوگیری از اعمال بار اضافی به پمپ کفکش این است که از پمپ مورد استفاده، در شرایط کارکردی که شرکت سازنده آن ذکر کرده بکار گرفته شود؛ به عبارت دیگر برای کاربردهایی که در ارتفاع مشخصی لازم است پمپاژ صورت گیرد حتما از پمپ کفکشی با مشخصه هد برابر یا بالاتر استفاده شود. همچنین از پمپ کفکش فقط جهت پمپاژ سیال با چگالی برابر یا کمتر از مقداری که بر روی پلاک پمپ ذکر شده استفاده شود.

پلاک پمپ ابارا

ورود آب به قسمت الکتروموتور

ورود آب به قسمت سیم پیچ های الکتروموتور پمپ کفکش باعث اتصال سیم ها به یکدیگر شده و سوختن آن را در پی دارد. ورود آب به داخل محفظه الکتروموتور به دلیل خرابی آب بند پمپ کفکش اتفاق می افتد. همچنین از آنجایی که پمپ کفکش جز پمپ غرق شده در آب است بنابراین وجود هر گونه روزنه ای روی پوسته خارجی الکتروموتور یا خرابی آب بندهای پمپ می تواند باعث آب خوردن سیم پیچ ها و سوختن پمپ کفکش شود.

رفع مشکل ورود آب به الکتروموتور

علی رغم اینکه قسمت بالای پمپ کفکش که الکتروموتور در آن قسمت قرار گرفته و الکتروموتور بطور کامل توسط پوسته پمپ پوشیده شده است و آب بند شده است اما با اینحال در صورت خرابی آب بند و یا وجود روزنه ای در قسمت بدنه الکتروموتور، آب وارد سیم پیچ های آن شده و امکان سوختن پمپ را در پی دارد. به همین منظور اگر مشکل از خرابی آب بند است بایستی آن را تعویض کرد و اگر مشکل از سوراخی بدنه است حفره ایجاد شده را به گونه ای (پرکردن با چسب های آب بندی یا جوشکاری) برطرف کرد.

گرفتگی پمپ 

دیگر عامل سوختن پمپ کفکش گرفتگی محفظه پمپ و عدم چرخش مناسب پروانه ها و فشار به پمپ است. گرفتگی می تواند ناشی از وجود ناخالصی ها و ذرات جامد در آب باشد. همچنین گرفتگی می تواند در ورودی یا خروجی پمپ نیز اتفاق بیوفتد که در نتیجه گرفتگی،  جریان برق زیادی کشیده شده و گرم شدن الکتروموتور و سوخته شدن پمپ را سبب می شود.

رفع گرفتگی در مسیر پمپ کف کش

برای رفع هر نوع گرفتگی در مسیر پمپ کفکش چه در قسمت ورودی و خروجی و چه در داخل محفظه بایستی هر چه زودتر مسیر جریان سیال را از وجود رسوبات و گرفتگی ها برطرف کرد. وجود رسوبات و ذرات جامد در محفظه پمپ علاوه بر اینکه می تواند باعث سوختن پمپ کفکش شود، به مرور زمان باعث ساییدگی پره های پروانه می شود و کاهش قطر پروانه را سبب می شود. این اتفاق باعث کاهش میزان آبدهی پمپ نیز می شود.

تغییر سایز لوله خروجی پمپ کفکش

تغییر اندازه قطر خروجی پمپ کفکش باعث اعمال فشار به الکتروموتور شده و کشیدن جریان بیش از حد را در پی داشته که در نتیجه آن گرم شدن موتور در طول زمان منجر به سوختن پمپ می شود.

جلوگیری از فشار و داغ شدن الکتروموتور

جهت جلوگیری از وارد شدن فشار به الکتروموتور و داغ شدن بیش از حد آن به علت عدم استفاده صحیح از قطر خروجی، لازم است تا از خروجی با سایزی که دقیقا بر روی پلاک پمپ کفکش ذکر شده استفاده شود.

جمع بندی

با آشنایی بیشتر با ساختار انواع پمپ ها مانند پمپ کفکش و بررسی عوامل ایجاد خرابی پمپ ها میتوانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.در این مقاله به عوامل خرابی پمپ کفکش از منظر سوختن آن پرداخته شد. مهم ترین علت سوختن پمپ کفکش خشک کار کردن آن است که درباره آن توضیحات کاملی ارائه شد. جهت اطلاع بیشتر درباره عوامل سوختن پمپ کفکش و مشاوره رایگان درباره خرید پمپ کفکش می توانید با کارشناسان خبره کالاصنعتی در تماس باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 2
    سلام عرض ادب بنده کفکش 2 اینچ فدک به تازگی خریداری کرده بودم. منتها حواسم نبود به برق وصل کرده بودم و ظاهرا روشن بوده و برگشتم دیدم دود ازش بلند شده و کار نمیکنه. ایا کاری می توان کرد؟
    • کاربر سایت

      1402/12/14 08:09:56
      • 0
      • 1

      سلام جناب رحمانیان محترم

      پمپ کفکش جز پمپ های مستغرق در آب است و توسط آب خنک می شود. در صورتی که برای مدت کوتاهی کفکش بدون آب کار کند به دلیل داغ شدن موتور، ذوب شدن سیم پیچ های آن و به نوعی سوختن کفکش اتفاق می افتد. بهتر است به تعمیرکار ماهر مراجعه کرده تا شما را راهنمایی کنند.

    • 0
    • 4
    سلام وقت بخیر پمپ کفکشی خریداری کردم که بعد از یه ربع بیست دقیقه کارکردن خاموش میشه، از پریز برق که میکشم دوباره وصل میکنم درست میشه منتها باز بعد یه ربع قطع میشه. تازه 2 ماهه که خریدم. مشکلش از کجاس؟ ممنونم از راهنماییتون
    • کاربر سایت

      1402/12/01 08:47:26
      • 0
      • 3

      سلام جناب صفرزاده گرامی، وقت شما بخیر

      اینکه به تازگی پمپ کفکشی خریداری کرده اید که چنین مشکلی دارد باید ابتدا ببینید از چه فروشگاهی خریداری کرده اید و شرایط گارانتی آن به چه صورت است. پمپ کفکش فیک در بازار بسیار زیاد است و بهتر است حتما خریدهای خود را از فروشگاه و نمایندگی معتبر انجام دهید.