• 1731
  • 2867 مرتبه
انواع پمپ مورد استفاده در پتروشیمی

انواع پمپ مورد استفاده در پتروشیمی

سه شنبه 13 تیر 1402

پمپ دستگاهی است که تنوع کاربری زیادی دارد و از سطح خانگی گرفته تا سطح صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از پرکاربردترین موارد استفاده پمپ در صنایع پتروشیمی است. در صنعت پتروشیمی از نفت و مشتقات آن، مواد شیمیایی مختلفی را تولید می کنند. از آنجایی که اکثر مواد شیمیایی که در پتروشیمی تولید می شوند و همچنین در طی فرآیند تولید مواد، سیالات بصورت مایع هستند جهت انتقال و جابجایی مواد شیمیایی مایع لازم است از پمپ های کاربردی در این حوزه استفاده شود. پمپ های مورد استفاده در پتروشیمی شامل انواع پمپ مثل پمپ سانتریفیوژ و پمپ های جابجایی مثبت مثل پمپ روتاری و پمپ رفت و برگشتی و ... است. بسیاری از پمپ های دیگر که در زیر دسته پمپ های ذکرشده هستند مثل پمپ دنده ای، پمپ پیستونی، پمپ پلانجری و پمپ اسکرو نیز کاربرد گسترده ای در صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته به آن دارند. در این مقاله کالاصنعتی به معرفی انواع پمپ مورد استفاده در پتروشیمی و کاربرد هر کدام از آنها خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

7 نوع پمپ صنعتی مورد استفاده در صنعت پتروشیمی

در عملیات نفت و گاز، بسته به ماهیت ماده ای که می‌خواهید منتقل کنید و میزان جریان مورد نیاز شما، به یک پمپ مناسب برای نیازهای خود نیاز خواهید داشت. انواع مختلف پمپ های صنعتی برای انتقال مایعات در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شوند. پمپ های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی شامل دو نوع کلی پمپ دینامیکی و پمپ جابجایی مثبت هستند. پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز یکی پرکاربردترین پمپ های مورد استفاده در تمام صنایع از جمله صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها است که اکثرا از نوع پمپ جریان شعاعی آن به دلیل داشتن قابلیت ایجاد هدهای بالا جهت انتقال سیالات شیمیایی استفاده می شود.

پمپ های پیستونی، دیافراگمی و پلانجری نیز از نوع پمپ رفت و برگشتی می باشد که به دلیل ویژگی های خاص خود استفاده زیادی جهت پمپاژ مواد پتروشیمی دارند. پمپ هایی مثل پمپ دنده ای و پمپ اسکرو (مونوپمپ) نیز از جمله پمپ های روتاری پرکاربرد در صنایع شیمیایی است. پمپ های مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را می‌توان بر اساس طراحی و ساخت آنها طبقه بندی کرد و به طور کلی در 7 دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. پمپ سانتریفیوژ
  2. پمپ دنده ‌ای
  3. پمپ دیافراگم
  4. پمپ دوزینگ (پمپ تزریق)
  5. مونو پمپ
  6. پمپ‌ پیستونی
  7. پمپ پلانجری

پمپ سانتریفیوژ پتروشیمی

پمپ سانتریفیوژ حدود 90 درصد پمپ های مورد استفاده از دسته پمپ دینامیکی بوده که در صنعت پتروشیمی نیز یکی از پرکاربردترین پمپ هاست. در پمپ سانتریفیوژ از پروانه برای به جریان انداختن سیال فرآیند استفاده می شود و به همین خاطر بیشتر برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کمتر استفاده می شود. مواد شیمیایی تولیدی در صنایع نفت و گاز غلظت های مختلفی دارند. انتقال و جابجایی مواد شیمیایی با غلظت پایین در صنایع پتروشیمی توسط پمپ سانتریفیوژ صورت می گیرد. از جمله مواد شیمیایی تولیدی شرکت های پتروشیمی که توسط پمپ های سانتریفیوژ انتقال پیدا می کند می توان به رنگ های رقیق، محلول های ضد عفونی، کودهای مایع برای کشاورزی، مواد شوینده مایع و ... اشاره کرد.

پمپ سانتریفیوژ پتروشیمی

پمپ دنده ای پتروشیمی

پمپ دنده ای کاربرد فراوانی در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز دارد. پمپ های دنده داخلی و دنده خارجی دو نوع این پمپ است که از لحاظ عملکرد مشابه یکدیگر هستند اما با توجه به طراحی و ساختمان خود، ویژگی های منحصر به فردی را نیز دارند و بارزترین تفاوت این دو نوع پمپ محدوده کارایی پمپ با توجه به ویسکوزیته سیال مورد نظر است. پمپ دنده خارجی برای سیالات با ویسکوزیته متوسط مناسب اند و پمپ‌ دنده داخلی برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب اند. انواع روغن ها که ویسکوزیته بالایی دارند، مشتقات نفتی با ویسکوزیته بالاتر مثل قیر، انواع چسب و مواد پلیمری از جمله محصولات شیمیایی است که توسط پمپ دنده ای قابلیت جابجایی دارند.

پمپ دنده ای پتروشیمی

پمپ دیافراگمی پتروشیمی

پمپ دیافراگمی از دسته پمپ های جابجایی مثبت است که از صفحه ای منعطف به نام دیافراگم برای مکش نفت و مواد نفتی به داخل محفظه خود در فاز بالادستی و میانی پالایشگاه ها به منظور پالایش نفت استفاده می کند. هنگامی که حجم محفظه افزایش می یابد، فشار در ورودی محفظه کاهش می یابد و مایع به داخل آن مکیده می شود. سپس دیافراگم به سمت پایین حرکت می کند و مایع را خارج می کند. هنگامی که مایع از خروجی محفظه به مقصد هدایت شد، دیافراگم به موقعیت خود باز می گردد و اجازه می دهد مایع بیشتری وارد شود. این چرخه تا زمانی که پمپ کار می کند ادامه می یابد. برای دریافت مشخصات فنی و خرید پمپ دیافراگمی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

پمپ های دیافراگمی به دلیل طراحی منحصر به فرد خود می توانند حجم زیادی از مایعات را انتقال دهند و به همین دلیل در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی که در موقعیت هایی سرشار از منابع نفتی ایده آل هستند. یکی از ویژگی هایی که پمپ‌ دیافراگمی نسبت به سایر پمپ ها دارد مقاوم بودن در برابر سایش است، زیرا قطعات متحرک و اصطکاک کمتری دارند بنابراین برای انتقال مواد شیمیایی ساینده که در پتروشیمی ها تولید می شوند، بسیار مناسب می باشد.

پمپ دیافراگمی پتروشیمی

پمپ پیستونی پتروشیمی

پمپ های رفت و برگشتی همانطور که از نامشان پیداست از مکانیزمی رفت و برگشت جهت پمپاژ سیالات استفاده می کنند. پمپ پیستونی نیز از مکانیزم بالا و پایین رفتن پیستون جهت ایجاد فشار و به حرکت در آوردن سیال استفاده می کند و به دلیل ساختاری که دارند و تحمل بالای فشار بالا، می توانند مواد شیمیایی با غلظت زیاد را منتقل کنند. برای پمپاژ مواد شیمیایی ویسکوز، سوخت های سنگین، هیدروکربن های سنگین و رنگ های غلیظ تولید صنایع پتروشیمی می توان از پمپ پیستونی استفاده کرد.

پمپ پیستونی پتروشیمی

پمپ دوزینگ پتروشیمی

دوزینگ پمپ یا پمپ اندازه گیری نوعی پمپ جابجایی مثبت است که قابلیت انتقال و تزریق مقدار مشخص و دقیقی از مواد را دارد. از جمله کاربردهای اصلی دوزینگ پمپ می توان به صنایع دارویی، غذایی و صنایع وابسته به نفت و گاز مثل پتروشیمی نام برد. به دلیل اینکه در صنایع پتروشیمی با مواد سمی، خورنده، اسیدی و خطرناک زیاد سر و کار دارد؛ همچنین برای تولید محصولات شیمیایی مختلف لازم است مقدار مشخصی از هر ماده با یکدیگر ترکیب شوند بنابراین استفاده از پمپ دوزینگ در صنایع پتروشیمی بسیار کاربردی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دوزینگ پمپ، دریافت مشخصات فنی و کاتالوگ هر کدام از آنها و خرید پمپ تزریق می توانید از کارشناسان فنی کالاصنعتی مشاوره دریافت کنید.

پمپ دوزینگ پتروشیمی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پمپ های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی می توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

جمع بندی

پمپ دستگاهی است که تنوع کاربری زیادی دارد و از بعد خانگی تا صنایع بالادستی مثل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود. در صنایع وابسته به نفت و گاز با انواع مایعات با ویسکوزیته های مختلف سر و کار وجود دارد و برای انتقال و جابجایی آنها لازم است تا از پمپی با مشخصات فنی مرتبط با آن سیال استفاده شود. پمپ های گوناگونی وجود دارند که هر کدام برای محدوده خاصی از غلظت سیال مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین علاوه بر غلظت خصوصیات فیزیکی سیال نیز در بکارگیری نوع پمپ مورد استفاده در پتروشیمی اهمیت دارد. در این مقاله کالاصنعتی به انواع پمپ های پتروشیمی پرداخته شد و کاربرد هر کدام ذکر شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نوع پمپ کاربردی در قسمت های مختلف صنایع وابسته به به نفت و گاز، پتروشیمی و دریافت قیمت پمپ آب کشاورزی و کاتالوگ انواع پمپ های صنعتی مورد استفاده در پتروشیمی با کارشناسان خبره کالاصنعتی تماس حاصل فرمائید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 4
    سلام روز بخیر/ ممنونم بابت محتوای ارزشمندتان. پمپ دوزینگ چه استفاده ای در پتروشیمی میتونه داشته باشه؟
    • کاربر سایت

      1402/10/20 14:29:39
      • 0
      • 3

      سلام آقای سعیدیان، وقت شما بخیر

      بطور کلی دوزینگ پمپ به منظور تزریق مقدار دقیق و معینی از ماده و سیال بکار می رود. در صنعت پتروشیمی و نفت هم موارد جاهای زیادی وجود دارد که باید مقدار مشخصی از سیال به مخزنی تزریق شود. مثلا تزریق رنگ به بنزین یکی از کاربردهای آن است.