• 1914
  • 1009 مرتبه
انتخاب تسمه و پولی

انتخاب تسمه و پولی

دوشنبه 17 مهر 1402

در وسایل مکانیکی نیرو باید از یک منبع انرژی به منبع دیگری انتقال پیدا می کند. این انتقال نیرو و گشتاور توسط قطعات مانند کوپلینگ ها انجام می شود. رایج ترین و ارزان ترین شکل انتقال نیرو استفاده از تسمه و پولی می باشد. یکی از سوالاتی که همواره در ذهن مصرف کننده وجود دارد این است که چه تسمه و پولی برای کاربرد مد نظرشان مناسب است؟

در این مقاله ما سعی کردیم به ساده ترین شکل ممکن و بر اساس استاندارد های شرکت continental انتخاب تسمه و پولی را توضیح دهیم. شما با خواندن این مقاله متوجه می شوید چه تسمه و پولی برای کاربردتان مناسب است. همچنین در صورت نیاز می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند. همچنین برای آشنایی با نحوه تولید آن می توانید مقاله ساخت تسمه و پولی را مطالعه کنید.

تسمه 

همان طور که گفته شد از تسمه و پولی برای انتقال نیرو و گشتاور استفاده می شود. پولی همیشه بر روی قیمت چرخشی منبع انرژی نصب می شود تا نیرو و گشتاور را از طریق یک تسمه به دستگاه منتقل کند. تسمه ها دارای انواع متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی انواع تسمه ها می پردازیم.

تسمه V

تسمه V انعطاف پذیر است و نیرو را از یک شفت به شفت دیگر منتقل می کند. تسمه V دارای سطح مقطع ذوزنقه‌ای است. تسمه V از پرکاربردترین تسمه ها می باشد که هنگام انتخاب تسمه و پولی، بسیاری این تسمه را انتخاب می کنند. این تسمه دارای مزایایی نظیر مناسب برای شرایط محیطی سخت، حداکثر انتقال قدرت، انعطاف پذیری بالا و... می باشد. این تسمه ها به ویژه در مکنده های صنعتی استفاده می شود.

تسمه V

تسمه استاندارد V

تسمه استاندارد V در کاربردهای انتقال قدرت استفاده می شوند. این تسمه ها در انواع مختلفی وجود دارند که به عنوان A، B، C، D، E، و Z تعیین می شوند. در انتخاب تسمه و پولی، برای استفاده از این نوع تسمه از جدول زیر استفاده می کنند:

انتخاب تسمه و پولی

نوع تسمه عرض ارتفاع
Z 10 6
A 13 8
B 17 11
C 32 14
D 40 19
E 38 23

تسمه گوه ای V

تسمه گوه ای V برای کاربردهای با فضای کم مورد استفاده قرار می گیرند. توان این تسمه بالاتر است به همین دلیل در انتخاب تسمه و پولی، هرجا نیاز به تسمه های کمتری باشد، از این تسمه ها استفاده می شود. جدول انواع این تسمه ها در زیر آورده شده است:

نوع تسمه عرض ارتفاع
SPZ 9.7 8
SPA 12.7 10
SPB 17 13
SPC 22 18

کاربرد تسمه V

انواع تسمه های V مانند تسمه نقاله ها برای کاربرد های متفاوتی استفاده می شوند به همین علت هنگام انتخاب تسمه و پولی، این تسمه ها خیلی پر طرفدار هستند. کاربردهای تسمه V در زیر آورده شده است:

مزایای تسمه V

این تسمه ها دارای مزایای زیادی مانند ساختار فشرده، کاهش لرزش و... هستند که به برخی از اصلی ترین مزایای این تسمه ها در زیر اشاره شده است:

  • لغزش بین تسمه و پولی ناچیز است.
  • پولی که توسط یک تسمه V کار می کند عملکرد بی صدا دارد.
  • ساختار فشرده به دلیل فاصله کم بین مراکز پولی ها.
  • یک سیستم تسمه و پولی V لرزش را کاهش می دهد.
  • شیارهای V چسبندگی عالی را فراهم می کنند. از این رو، انتقال توان بالا امکان پذیر است.

تسمه تایم

تسمه تایم ها مانند تسمه V ها، این تسمه ها برای کاربردهای خانگی مناسب می باشند. تسمه تایم دارای ویژگی هایی نظیر صدای کم، مقاومت بالا، نگهداری رایگان و... می باشد.

تسمه تایم

تسمه تایم ها دنده هایی با گام های یکسان دارند که با پولی های مناسب خود کار می کنند. سایز گام های تسمه تایم ها در جدول زیر نشان داده شده است.

تسمه تایم گام (میلی متر)
T2.5 2.5
T5 5
T10 10
T20 20
AT5 5
AT10 10
AT20 20
MXL 2.03
XL 5.08
L 9.525
H 12.7
XH 22.2
3M 3
5M 5
8M 8
14M 14

طول تسمه

در انتخاب تسمه و پولی، برای تسمه ابعادی که اهمیت دارد عرض تسمه و طول مورد نیاز است. عرض تسمه با توجه به نیازهای کاربردی و پولی انتخاب می شود. برای طول تسمه می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

اندازه طول تسمه=(2C)+(1.57×(D+d))+((D-d)2/4C)

D: قطر پولی بزرگ
L: قطر پولی کوچک
C: فاصله مرکز پولی ها

پولی

پولی ها مانند تسمه ها در انواع متفاوت و برای کاربردهای مختلتی تولید می شوند. پولی ها هر کدام برای تسمه ای خاص تولید می شوند به این معنا که تسمه V باید با یک پولی V استفاده شود. انتخاب پولی ها بر اساس انتخاب تسمه ها باید انجام شود. برای استفاده از تسمه و نقاله نیاز است بدونیم چه گیربکس و الکتروموتوری استفاده می کنیم. نوع پولی و تسمه بستگی دارد که گیربکس چه وزنی را می تواند تحمل کند. پولی می تواند تک تسمه، دو تسمه، سه تسمه و بیشتر نیز باشد. 

همان‌طور که گفته شد برای انتخاب پولی نیاز به دانستن نوع تسمه و شفت است. هنگامی که شما می خواهید از تسمه تایم استفاده کنید با توجه به آن پولی خود را انتخاب می کنید. برای انتخاب تسمه و پولی v با دانستن اطلاعات گیربکس و الکتروموتور نیز می توان پولی مورد نظر را انتخاب کرد.

انتخاب این پولی ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

وزن گیربکس پولی سمت موتور پولی سمت گیربکس
کمتر از 500 کیلوگرم 2 تسمه با قطر 8 سانتی متر 2 تسمه با قطر 12 سانتی متر
بین 500 تا 1000 کیلوگرم 3 تسمه با قطر 12 سانتی متر 2 تسمه با قطر 16 سانتی متر
بیشتر از هزار کیلوگرم 4 تسمه با قطر 20 سانتی متر 2 تسمه با قطر 20 سانتی متر

باید توجه داشتن ابعاد ارائه شده دقیق نیست و برای اطمینان بهتر است از اندازه شفت گیربکس و الکتروموتور نیز اطلاع داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

در این مقاله متوجه شدیم تسمه و پولی مانند کوپلینگ ها برای انتقال نیرو بین دو شفت استفاده می شود و به بررسی و انتخاب تسمه و پولی های صنعتی و مورد استفاده در بازار پرداختیم. تسمه و پولی راحت ترین راه برای انتقال نیرو و گشتاور میان دو شفت می باشد. مهم ترین تسمه و پولی های مورد استفاده شده، تسمه و پولی V و تایم می باشند که در مورد آن ها صحبت شدیم. همچنین برای انتخاب طول تسمه و پولی فرمول و جداولی ارائه شد که به کمک آن ها می توانید تصمیم بهترین داشته باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 0
    سلام لطفأ یک بار تمام مطلب ارائه‌ شده توسط یک کارشناس وارد، بررسی و اصلاح بشه
    • 0
    • 0
    سلام فرمول محاسبه طول تسمه d یا L تصحیح شود
    • 0
    • 0
    سلام،اولین جدول تسمه اشتباه ابعادی فارسی و انگلیسی داره،لطفا تصحیح کنید