• 1868
  • 1036 مرتبه
تعویض بلبرینگ پمپ آب

تعویض بلبرینگ پمپ آب

یک شنبه 28 خرداد 1402

بلبرینگ پمپ آب قطعه‌ای برای پشتیبانی از انتهای محور پروانه پمپ آب می‌باشد. بلبرینگ پمپ آب به طور ایمن در اطراف محور پروانه و در محفظه قرار می‌گیرد. این بلبرینگ‌ها طوری طراحی شده‌اند که در برابر فشار و بار وارد شده بر محور پمپ آب مقاومت کنند. بلبرینگ پمپ وظیفه نگه داشتن بارهای منتقل شده و اتصال حرکت موتور با چرخش پروانه پمپ آب را دارد. در بسیاری از مواقع خرابی پمپ ممکن است مربوط به بلبرینگ آن باشد و با تعویض بلبرینگ پمپ آب مشکل برطرف می شود. بلبرینگ ممکن است به دلایل متفاوتی خراب شده و نیاز به تعویض بلبرینگ پمپ آب باشد. در این مقاله ابتدا در مورد روش های تشخیص خرابی بلبرینگ پمپ آب مطالبی آورده شده است و در ادامه روش تعویض بلبرینگ پمپ آب به صورت کامل آورده شده است. یکی از اصلی ترین مراحل تعویض بلبرینگ پمپ آب، انتخاب بلبرینگ مناسب می باشد. شما می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید و در مورد انتخاب بلبرینگ مناسب کاربرد خود مشاوره فنی رایگان دریافت کنید.
همچنین در این مقاله می توانید نحوه تعویض بلبرینگ الکتروموتور را مطالعه کنید.

خرابی بلبرینگ پمپ آب

پمپ ‌ها طوری طراحی شده‌اند که در برابر لرزش مقاومت کنند؛ اما بلبرینگ ‌های فرسوده باعث ایجاد ارتعاش می‌شوند که از آستانه عبور می ‌کنند و باعث می ‌شوند به معنای واقعی کلمه پمپ ‌ها از هم بپاشند. به این علت تشخیص خرابی بلبرینگ پمپ آب و تعویض بلبرینگ پمپ آب امری ضروری است و نباید نسبت به علائم آن مدت زیادی بی توجه بود. در زیر جدولی از نشانه ‌های خرابی بلبرینگ پمپ آب آورده شده است:

نشانه خرابی توضیحات
ایجاد نویز، سر و صدا هنگامی که پمپ صدا ایجاد می ‌کند بیشترین احتمال خرابی بلبرینگ پمپ آب است. (صدایی مانند خش خش کردن و جغجغه)
خلال در عملکرد پمپ هنگامی که عملکرد یک پمپ مشکل ضعیف می‌شود و سرعت پروانه پمپ کاهش پیدا می‌کند، ممکن است عوامل متعددی داشته باشد که یکی از آن ‌ها خرابی بلبرینگ پمپ آب است که باید بررسی شود.
لرزش پمپ آب پمپ‌ ها گاهی دچار لرزش می ‌شوند که ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشند که یکی از آن‌ ها خرابی بلبرینگ پمپ آب است.

تعویض بلبرینگ پمپ آب (جداسازی)

تعویض بلبرینگ پمپ آب امری ضروری است و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود. هنگامی که بلبرینگ پمپ آب دچار خرابی می‌شود باید آن را با بلبرینگی تازه تعویض کرد. در ادامه مراحلی برای تعویض بلبرینگ پمپ آب آورده شده است.

تهیه وسایل مورد نیاز تعویض بلبرینگ پمپ آب

اولین قدم برای تعویض بلبرینگ پمپ آب تهیه وسایلی که برای این کار نیاز است می‌باشد. در تصویر زیر برخی از این قطعات آورده شده است.

وسایل مورد نیاز تعویض بلبرینگ پمپ آب

جدا کردن دینام پمپ

برای تعویض بلبرینگ پمپ آب، ابتدا باید دینام کولر را جدا کرد تا بتوان بلبرینگ آن را تعویض کرد. برای جدا کردن موتور ابتدا باید درپوش و پروانه موتور را باز کنید. هنگامی که درپوش پمپ باز شود، پروانه پمپ مشاهده می‌شود. 

جدا کردن دینام پمپ

برای دسترسی به شفت باید پروانه پمپ را نیز باز کرد.

باز کردن پروانه پمپ

بعد از باز کردن پروانه، باید درپوش سمت دیگر پمپ را برای دسترسی به شفت و بلبرینگ‌ها باز کرد.

باز کردن درپوش پمپ

سپس شفت و موتور پمپ آبی را خارج کرده و در مراحل بعدی بلبرینگ تعویض خواهد شد.

شفت و موتور پمپ آبی

جدا کردن بلبرینگ پمپ آب

دو بلبرینگ در دو طرف دینام موجود است. این دو بلبرینگ توسط بیرینگ کش باید از شفت جدا شود. ابتدا بلبرینگ عقب جدا خواهد شد. برای این کار سه دندانه بیرینگ کش را به بلبرینگ متصل کرده و مرکز بیرینگ کش بر روی شفت قرار خواهد گرفت.

جدا کردن بلبرینگ پمپ آب

با چرخاندن مهره عقب بیرینگ کش، بلبرینگ از شفت جدا شده و خارج می‌شود.

بیرینگ کش

در مراحل تعویض بلبرینگ پمپ آب بعد از جدا کردن بلبرینگ عقب، نوبت به بلبرینگ جلویی می‌رسد. بلبرینگ جلویی نیز مانند بلبرینگ عقبی با بیرینگ کش در می‌آید با این تفاوت که پشت این بلبرینگ و شفت متصل به آن، فضای زیادی وجود ندارد و کمی جدا کردن این بلبرینگ سخت‌تر می‌باشد.

تعویض بلبرینگ پمپ آب

تعویض بلبرینگ پمپ آب (نصب)

بعد از جداسازی بلبرینگ پمپ آب، نوبت به این می‌رسد که بلبرینگ جدید را جایگزین بلبرینگ قدیمی کرد. مراحل نصب بلبرینگ جدید در ادامه آورده شده است.

خرید بلبرینگ مناسب

مهم‌ترین نکته در تعویض بلبرینگ پمپ آب، خرید بلبرینگ مناسب است. ابتدا باید مطمئن باشید بلبرینگ خریداری شده دقیقاً ابعادی مشابه بلبرینگ قبلی داشته باشد. بلبرینگ قبلی ممکن است به دلایل متفاوتی مانند کیفیت پایین دچار خرابی زودرس شده باشد. یکی از این دلایل برند بلبرینگ است. بهتر است برای خرید بلبرینگ، برندهای با کیفیت انتخاب کنید. شما می توانید با مطالعه مقاله بلبرینگ پمپ آب، با بلبرینگ های استفاده شده در انواع پمپ ها آشنا شوید تا بتوانید انتخاب بهترین برای پمپ خود داشته باشید.

بلبرینگ

نصب بلبرینگ پمپ آب

در تعویض بلبرینگ پمپ آب ابتدا بلبرینگ جلویی وارد شفت می‌شود. در نصب بلبرینگ پمپ آب بعد از داخل کردن بلبرینگ، یک لوله مناسب که فقط با سطح داخلی بلبرینگ تماس دارد را به عنوان ابزار کمکی برداشته، و با ضربه زدن به بلبرینگ فشار وارد کرده تا بلبرینگ سر جای خود قرار گیرد.

نصب بلبرینگ پمپ آب

باید توجه کرد لوله‌ای که انتخاب می‌شود بزرگ نباشد؛ زیرا ممکن است به بلبرینگ آسیب وارد کند. بعد از وارد کردن بلبرینگ جلویی، بلبرینگ عقب را وارد کرده و به همان روش این بلبرینگ را نیز در جای خود باید قرار داد.

تعویض بلبرینگ پمپ

مونتاژ مجدد پمپ

در انتها و پس از تعویض بلبرینگ پمپ آب، شفت و دینام سر جای خود قرار می‌گیرند. پروانه را به درستی در جای خود قرار دهید و درپوش‌ها ببندید. در این مقاله ابتدا به بررسی علائم خرابی بلبرینگ پمپ آب پرداخت شد و سپس مراحل تعویض بلبرینگ پمپ آب (جدا کردن و نصب) به صورت کامل همراه با تصاویر آورده شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعویض بلبرینگ پمپ آب و خرید انواع بلبرینگ ها، با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.