• 1682
  • 3866 مرتبه
تعویض بلبرینگ های موتور الکتریکی و شفت گیربکس

تعویض بلبرینگ های موتور الکتریکی و شفت گیربکس

یک شنبه 10 بهمن 1400

بلبرینگ‌ ها یکی از مهم‌ ترین اجزا موتورهای الکتریکی می‌ باشد. یکی از قطعاتی که همیشه ممکن است خراب شوند همین بلبرینگ ها می باشند. بلبرینگ ها در دستگاه های زیادی نظیر هواکش ها، موتور ها، پمپ ها و ... استفاده می شوند. خرابی بلبرینگ ها در هر دستگاهی دارای نشانه های خاصی می باشد. برای مثال در هواکش ها ممکن است با صدا مشخص شود. همچنین برای کسب اطلاع بیشتر در مورد علت تعویض بلبرینگ میتوانید مقاله موردنظر را مطالعه کنید. به طور کلی تقریباً 51 درصد خرابی موتورهای الکتریکی مربوط به خرابی بلبرینگ‌ های آن‌ ها می‌ باشد. در هنگام خرابی بلبرینگ‌ های موتور الکتریکی ما دو راه رو به روی خود داریم که تعویض و یا تعمیر بلبرینگ‌ ها می‌ باشد. در این مقاله به بررسی نحوه تعویض بلبرینگ الکتروموتور به صورت مرحله به مرحله میپردازیم. همچنین در صورت سؤال و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

ابزار مورد نیاز برای تعویض بلبرینگ شفت گیربکس و الکتروموتور

  • آچار سوکت
  • آچار تخت
  • چکش
  • پانچ
  • پرس بلبرینگ (اختیاری)
  • بلبرینگ جدید
  • گریس بلبرینگ

تعویض بلبرینگ موتور الکتریکی

در موتور های الکتریکی از بلبرینگ های متعددی استفاده می شود که رایج ترین آن ها، بلبرینگ های شیار عمیق می باشد. البته این را هم باید گفت در مواقعی که الکتروموتور قرار است به صورت عمود نصب شود باید از بلبرینگ های تماس زاویه ای استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بلبرینگ موتور الکتریکی و کاربرد آن ها مقاله مورد نظر را مطالعه کنید. هنگامی که بلبرینگ الکتروموتور خراب می شود باید آن را تعویض کرد. تعویض بلبرینگ موتور الکتریکی کار پیچیده‌ای نیست، اما بی اهمیت هم نیست زیرا ممکن است به بلبرینگ و یا موتور آسیب وارد شود. با تعویض بلبرینگ توسط متخصص در زمان و هزینه صرفه جویی می‌ کنید.

تعویض بلبرینگ قدیمی

مراحل تعویض بلبرینگ الکتروموتور در 4 مرحله

اگر خودتان تصمیم به انجام این کار دارید، در ادامه مراحل تعویض و نصب بلبرینگ های موتور الکتریکی آورده شده است که شما را راهنمایی می کند. مهم ترین نکته قبل از شروع به تعویض بلبرینگ الکتروموتور، اطمینان از عدم اتصال موتور به برق می باشد. در ادامه به بررسی این مراحل میپردازیم:

1- بلبرینگ قدیمی را جدا کنید.

برداشتن بلبرینگ قدیمی می‌ تواند یک کار خسته کننده باشد، به خصوص زمانی که سال‌ها در حال استفاده بوده و خوردگی سطح آن را محکم به شفت متصل نگه می‌ دارد. بهترین روش استفاده از کشنده بلبرینگ (پولی کش) است. انواع متفاوتی از پولی کش ها در بازار موجود که معمولی ترین نوع آن، نوع دو یا سه فکه آن می باشد. فک های پولی کش به اطراف بلبرینگ بسته می شود و با ایجاد نیرویی به مرکز شفت شروع به کشیدن بلبرینگ می کنید.

جداکردن بلبرینگ قدیمی

بسیاری از مردم برای جدا کردن بلبرینگ از موتور الکتریکی تصمیم به قطع کردن آن با ابزار برقی می کنند. توصیه می شود از این کار اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است به الکتروموتور شما آسیب وارد شود. 

2- شفت را تمیز کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام طول محور موتور که بلبرینگ جدید از آن عبور می‌ کند کاملاً تمیز و صاف و عاری از خوردگی، رطوبت و ذرات گرد و غبار یا سایر آلاینده‌ ها باشد. اگر نیاز به تمیز کردن شفت دارید، یک پد اسکاچ بریت یا محصول مشابه به کاغذ سنباده ترجیح داده می‌ شود، زیرا ذرات ریز خرده‌ای را نیز تمیز می‌ کند.

3- بلبرینگ را گرم کنید.

بلبرینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دقیقاً با تلورانس‌هایی در ده هزارم اینچ قرار بگیرند. قرار دادن آن روی شفت می‌تواند دشوار باشد. یکی از راه‌ های آسان‌ تر کردن این فرآیند، گرم کردن بلبرینگ برای انبساط آن و/یا خنک کردن شفت موتور برای جمع شدن آن است. توصیه می شود برای تعویض و نصب بلبرینگ های موتور الکتریکی ابتدا بلبرینگ را به وسیله یک گرم کن بیرینگ، آماده کرده و سپس آن را داخل شفت کنید. گرم کن بیرینگ برای این کار تولید شده اند و از گرم شدن بیش از اندازه بلبرینگ و خطر آسیب به روانکار آن، جلوگیری می کند. روش های دیگری مانند حمام روغن نیز وجود دارد که توصیه نمی شود.

گرم کردن بلبرینگ

4- بلبرینگ جدید را نصب کنید.

قبل از نصب بلبرینگ جدید، ابتدا بلبرینگ قبلی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید تا علت خرابی بلبرینگ را تشخیص دهید. بلبرینگ و رولبرینگ های استفاده شده باید به مدت طولانی بدون مشکل کار کند. در صورتی که علت خرابی را بررسی نکنید ممکن است بلبرینگ جدید نیز خیلی زود دچار خرابی شود. برای نصب بلبرینگ ابزارهای مخصوصی وجود دارد که توصیه می شود از این ابزار ها برای نصب بلبرینگ استفاده کنید. بعد از نصب بلبرینگ جدید، باید موتور را بدون بار تست کنید و لرزش، صدا یا سایر علائمی که نشان می دهد بلبرینگ جدید به درستی نصب نشده است را بررسی کنید. 

تعویض بلبرینگ شفت گیربکس

بلبرینگ های شفت گیربکس اجزای حیاتی هستند که عملکرد روان و کارآمد گیربکس را تضمین می کنند. با گذشت زمان، این بلبرینگ ها ممکن است فرسوده یا آسیب ببینند و نیاز به تعویض داشته باشند. تعویض بلبرینگ شفت گیربکس یک کار نسبتا پیچیده است که نیاز به دقت و توجه به جزئیات دارد. خوشبختانه مراحل تعویض بلبرینگ گیربکس و الکتروموتور یکسان است و چالش زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت.

تعویض بلبرینگ هواکش یا فن

بلبرینگ در هواکش تاثیر زیادی در بهبود عملکرد مطلوب آن دارد. این بلبرینگ ها بار پروانه هواکش را تحمل می کنند و به آن اجازه می دهند آزادانه بچرخد. با گذشت زمان، بلبرینگ های هواکش ممکن است فرسوده یا آسیب ببینند و نیاز به تعویض داشته باشند. مراحل تعویض بلبرینگ فن تقریبا با مراحل تعویض بلبرینگ موتور یکسان است. اما بخاطر داشته باشید که در هنگام در آوردن بلبرینگ قدیمی آسیبی به پروانه های هواکش وارد نشود.

تعویض یا تعمیر بلبرینگ

تعمیر و نگهداری از بلبرینگ برای افزایش عمر و کارایی بلبرینگ لازم و ضروری است. همچنین کارکرد صحیح بلبرینگ تاثیر زیادی در عملکرد موتور دارد. اگر بلبرینگ علائم خرابی مانند افزایش صدا، لرزش یا گرمای بیش از حد داشته باشند ولی بلبرینگ‌ ها کاملاً از بین نرفتند؛ بهتر است تعمیر آن را شروع کنید.

تعویض یا تعمیر بلبریثنگ

به طور معمول، تعمیر بلبرینگ‌ ها در موتورهای کوچک ارزشمند نیست، به خصوص اگر از نوع استاندارد و نسبتاً ارزان باشند. اگر موتورهای متوسط تا بزرگتر با نوع خاصی از بلبرینگ دارید که تعویض آن هزینه بر است، ممکن است بخواهید با تعمیرگاه محلی خود در مورد گزینه تعمیر حرفه‌ای آن تماس بگیرید.

در نتیجه

همانطور که گفته شد بلبرینگ هایی که در الکتروموتور ها استفاده می شوند معمولاً دارای طول عمر زیادی هستند؛ ولی ممکن است به دلایل متعددی دچار خرابی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل خرابی بلبرینگ های الکتروموتور می توانید به مقاله بررسی 5 علت خرابی بلبرینگ های موتور الکتریکی مراجعه کنید. بعد از فهمیدن این موضوع باید اقدام به تعویض بلبرینگ الکتروموتور کنید. در این مقاله در مورد نحوه تعویض و نصب بلبرینگ های موتور الکتریکی مطالبی آورده شد. تعویض و نصب بلبرینگ بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود؛ ولی در صورتی که خود تصمیم به این کار دارید با مطالعه مطالب بالا می توانید این کار را انجام دهید. همچنین در مقاله ای جداگانه در مورد تعویض بلبرینگ موتور کولر آبی مطالبی ارائه کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید. همچنین ما در کالا صنعتی انواع بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان ها را در برند های متفاوت و با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.