• 1680
  • 2572 مرتبه
کاربرد انواع بلبرینگ و بیرینگ در موتور الکتریکی

کاربرد انواع بلبرینگ و بیرینگ در موتور الکتریکی

دوشنبه 04 بهمن 1400

بلبرینگ یک عنصر است که برای اجازه دادن به حرکت چرخشی و انتقال نیرو بین قطعات ماشین استفاده می‌ شود. بلبرینگ‌ های المان غلتشی امکان حرکت نسبی دو قسمت متصل به هم را فراهم می‌ کنند: رینگ‌ های داخلی و خارجی که در جهت مخالف حرکت می‌ کنند و توسط عناصر غلتشی از هم جدا می‌ شوند.

بخش های اصلی بلبرینگ الکتروموتور

اجزای بلبریبنگ

بلبرینگ‌ ها را می‌ توان با توجه به ابعاد اصلی آنها انتخاب کرد:

ابعاد اصلی بلبرینگ

بلبرینگ‌های استفاده شده در الکتروموتور

الکتروموتورها دارای دو بلبرینگ در عقب و جلوی خود هستند که کد فنی این بلبرینگ‌ها در جدول زیر ارائه شده است.

فریم الکتروموتور کد فنی بلبرینگ جلو کد فنی بلبرینگ عقب
56 6201-2z 6201-2z
63 6202-2z 6202-2z
71 6202-2z 6202-2z
80 6204-2z 6204-2z
90 6205-2z 6205-2z
100 6206-2z 6206-2z
112 6306-2z 6306-2z
132 6308-2z 6308-2z
160 6309-2z 6309-2z
180 6310-z 6310-z
200 6313-z 6313-z
225 6314-z 6314-z
250 6315-z 6315-z
280 6317-z 6317-z
315 2 قطب 4 و 6 و 8 قطب 2 قطب 4 و 6 و 8 قطب
6316 6319 6316 6318
355 - 6322 - 6321

کاربرد بلبرینگ در الکتروموتور

بلبرینگ‌ ها جزء ضروری اکثر موتورهای الکتریکی هستند. آن‌ ها به شفت‌ ها و محورها اجازه می‌ دهند با سرعت‌ های باورنکردنی با حداقل تلفات قدرت بچرخند و این کار را با کاهش شدید اصطکاک با جایگزینی حرکت لغزشی با حرکت غلتشی انجام می‌دهند. بلبرینگ‌ها معمولاً بر اساس نوع عنصر مورد استفاده طبقه بندی می‌شوند که رایج‌ ترین آنها بلبرینگ و رولبرینگ استوانه‌ای است.

خرابی‌ های مربوط به یاتاقان‌ ها 51 درصد از خرابی‌ های موتور الکتریکی را تشکیل می‌ دهند. هرچه بیشتر در مورد انواع یاتاقان‌ های موتور الکتریکی، حالت‌ های خرابی آنها و نحوه نگهداری آنها اطلاعات داشته باشید، آمادگی بیشتری برای اتخاذ تدابیری برای کمک به افزایش عمر بلبرینگ موتور خود خواهید داشت.

وظایف اصلی بلبرینگ‌ها در موتورهای الکتریکی

  1. پشتیبانی روتور
  2. انتقال بار از شفت به قاب موتور
  3. کوچک و پایدار نگه داشتن شکاف هوا
  4. صرفه جویی در قدرت
  5. به حداقل رساندن اصطکاک
  6. امکان انجام عملیات با سرعت بالا و پایین

الزامات اصلی طراحی و استفاده از بلبرینگ‌ها در موتورهای الکتریکی

  1. هزینه تولید کمتر
  2. نگهداری آسان: حمل و نگهداری آسان
  3. عایق الکتریکی
  4. نویز پایین
  5. دوام

انواع بیرینگ ها در موتور الکتریکی

متداول‌ ترین انواع بیرینگ در موتورهای الکتریکی به دلیل تطبیق پذیری و عملکرد کلی آنها، بلبرینگ‌ شیار عمیق، رولبرینگ استوانه‌ای و بلبرینگ‌ تماس زاویه‌ای هستند.

بلبرینگ شیار عمیق

در بلبرینگ‌ ها، حرکت غلتشی توسط توپ‌ هایی که توسط مسیر غلتش و قفس در موقعیت خود نگه داشته می‌شوند، تأمین می‌ شود. بلبرینگ‌ ها از سرعت‌ های بالا و اصطکاک بسیار کم پشتیبانی می‌ کنند و می‌ توانند بارهای سبک تا متوسط را تحمل کنند. مشخصه آنها داشتن شیارهای عمیق در مسیر غلتش است که در آن رینگ‌های داخلی و خارجی دارای قوس‌ های دایره‌ای با شعاع کمی بزرگتر از توپ‌ها هستند. در سرعت‌های چرخش بالا و بارهای شعاعی و محوری متوسط بسیار مؤثر هستند. آن‌ها برای مکان یابی و عدم مکان بلبرینگ در موتورهای الکتریکی کوچک و متوسط استفاده می‌شوند.

بلبرینگ شیار عمیق

رولبرینگ استوانه‌ای

همانطور که از نام آن پیداست، رولبرینگ ها به عناصر غلتشی که شکل استوانه‌ای دارند بستگی دارد. این رولبرینگ ها به قفس نیاز ندارند و مانند بلبرینگ‌ها عمل می‌کنند. رولبرینگ های موتور الکتریکی برای کاربردهای تسمه‌ای با موتورهای 150 اسب بخار و بالاتر استفاده می‌ شود. سطح عناصر غلتان استوانه‌ ای شکل به محاسبه سطح بالای بار شعاعی که تسمه‌ ها بر رولبرینگ ها وارد می‌ کنند کمک می‌ کند. این رولبرینگ ها معمولاً به عنوان رولبرینگ های غیر مکان یابی در سمت محرک در موتورهای با اندازه متوسط تا بزرگ استفاده می‌ شوند.

رولبرینگ استوانه ای

هر دو بلبرینگ شیار عمیق و رولبرینگ استوانه‌ای کاملاً با بلبرینگ‌های استاندارد قابل تعویض هستند!

بلبرینگ تماس زاویه‌ای

آن‌ ها به عنوان بلبرینگ‌ های مکان یابی در موتورهای الکتریکی با بارهای محوری بالا یا محور عمودی و برای سرعت‌های چرخش بالا استفاده می‌شوند. آن‌ ها در پیکربندی‌ های تک ردیفی یا دو ردیفه و همچنین جفت شده برای تطبیق بارهای محوری در هر دو جهت موجود هستند.

بلبرینگ تماس زاویه ای

آب بندی انواع بلبرینگ‌ها و رولبرینگ ها

سه نوع متداول از بلبرینگ و رولبرینگ ها موجود است که عبارت‌اند از

  1. بلبرینگ آب بندی شده
  2. بلبرینگ های محافظ 
  3. بلبرینگ های باز

بلبرینگ‌ های آب بندی شده

در بلبرینگ و رولبرینگ های آب بندی شده، محفظه بلبرینگ با گریس بسته بندی می‌شود و سپس در حین ساخت آب بندی می‌شود. این امر از گیر افتادن هرگونه آلاینده (مانند خاک، گرد و غبار، براده‌ های فلزی) در گریس جلوگیری می‌ کند و نیاز به روغن کاری مجدد بلبرینگ‌ ها را از بین می‌برد. این بلبرینگ‌ها در کاربرد های موتورهای کوچکتر رایج هستند و بلبرینگ‌ های آب بندی شده موتور الکتریکی نسبت به سایر بلبرینگ‌ها طول عمر کمتری دارند و از آنجایی که قابل روان کاری مجدد نیستند، در صورت مشاهده علائم خرابی نیاز به تعویض کامل دارند.

بلبرینگ‌ های محافظ

بلبرینگ‌ های محافظ مانند بلبرینگ‌ های آب بندی شده هستند، زیرا عناصر غلتان در هنگام نصب و استفاده از آلودگی محافظت می‌ شوند. با این حال، بر خلاف بلبرینگ‌ های آب بندی شده، آن‌ ها از یک محافظ قابل جابجایی برای حفظ گریس در محفظه بلبرینگ استفاده می‌ کنند. از آنجایی که قابل جابجایی است، این بلبرینگ‌ ها را می‌ توان دوباره روغن کاری کرد و به همین علت طول عمر بیشتری دارند.

بلبرینگ‌ های باز

آخرین نوع بلبرینگ‌ ها، بلبرینگ‌ های باز است. این بلبرینگ‌ ها نه محافظ هستند و نه آب بندی شده‌اند. این مورد به آنها اجازه می‌ دهد تا خنک‌ تر کار کنند، اصطکاک کمتری ایجاد می‌ کنند و به راحتی می‌ توانند دوباره روغن کاری شوند. با این حال، خود سیستم بلبرینگ‌ ها باید طوری طراحی شود که از بلبرینگ در برابر آلودگی محافظت کند و گریس را در جایی که لازم است نگه دارد.

همان‌طور که در کد فنی اغلب بلبرینگ‌ها مشاهده می‌کنید، این بلبرینگ‌ها دارای پسوند z می‌باشند. این پسوند به این معنا می‌باشد که این بلبرینگ‌ها آب‌بندی‌ شده با آب بند فلزی می‌باشند. آب بند از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل بلبرینگ جلوگیری می‌کند. بلبرینگ‌های دارای آب بند می‌باشند از ابتدا و توسط شرکت سازنده روانکاری شده‌اند.

مراقبت و نگهداری از بلبرینگ

وظیفه اصلی در حفظ بلبرینگ‌ های ضد اصطکاک (به خصوص بلبرینگ‌ ها) روانکاری صحیح آنهاست. بسیار مهم است که بلبرینگ‌ ها به درستی روانکاری شوند، زیرا بلبرینگ‌ ها عامل شماره یک خرابی موتور الکتریکی هستند. نکته کلیدی در روانکاری بلبرینگ‌ها این است که بین استفاده از روانکار زیاد (همیشه بیشتر بهتر نیست!) و روان کار خیلی کم (که می‌ تواند خیلی سریع بلبرینگ را از بین ببرد) تعادل برقرار شود.

در کالا صنعتی، ما می‌خواهیم مشتریانمان از گزینه‌ های خود به خوبی مطلع باشند. بلبرینگ‌ ها می‌توانند نقطه اصلی خرابی موتورهای الکتریکی باشند، زمانی که از بلبرینگ صحیح استفاده نمی‌ شود و قوانین اساسی تعمیر و نگهداری زیر پا گذاشته شده است. اگر سوالی دارید با ما تماس بگیرید یا درخواست قیمت را برای ما ارسال کنید. تیم کالا صنعتی همیشه آماده کمک به شما است.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.