• 1697
  • 1558 مرتبه
نحوه تنظیم وزنه با لنگ ویبره بدنه

نحوه تنظیم وزنه با لنگ ویبره بدنه

سه شنبه 16 فروردین 1401

در این مقاله قصد داریم آموزش دهیم که چگونه با تنظیم لنگ های ویبره بدنه مقدار ضربه ویبراتور را کاهش دهیم. ویبراتور یا موتور ویبره همانطور که از ترکیب نامش پیداست ، الکتروموتوری است که به محض روشن شدن شروع به لرزش می نماید ، لرزشی که موتور ویبره ایجاد می کند به واسطه وزنه هایی است که به صورت لنگ در هر دو سمت شافت موتور ویبره قرار دارد.

کاربرد لنگ چیست؟

ویبره بدنه ها در دو طرف خود دارای لنگ هایی می باشند که توسط این لنگ ها ، با تغییر جایگاهشان ، می توان وزن ویبره بدنه را تنظیم نمود. تنظیم صحیح لنگ های ویبره بدنه امری مهم است و بر روی طول عمر ویبراتور و عملکرد آن تاثیر گذار می باشد. تنظیم صحیح لنگ ها می تواند به حفظ تجهیزات و آسیب نرسیدن به ویبره بدنه شما کمک کند.

وزن ویبره بدنه

کاربرد درپوش در موتور ویبره

در دو طرف ویبره بدنه صنعتی دو درپوش قرار دارد که در داخل این درپوش ها لنگ های ویبراتور قرار گرفته اند.

  1. دلیل به کار بردن این درپوش ها حفاظت و جلوگیری از تماس با لنگ های دوار که دارای سرعت بالایی هستند ، می باشد.
  2. همچنین از ورود گرد و غبار و آب و سایر مواد به داخل موتور ویبره و تماس آن ها با لنگ ها جلوگیری می نماید .
  3. یکی دیگر از دلایلی که این درپوش ها در دو طرف ویبره های صنعتی قرار گرفته اند مراقبت و نگهداری از بیرینگ های ویبره های صنعتی می باشد. بیرینگ ها مایه حیات یک ویبره صنعتی هستند و اگر با اندازه مناسب و به درستی نصب شوند، طول عمر بالایی دارند مگر در مواردی از قبیل ورود آلودگی به داخل ویبره صنعتی که باعث آسیب به بیرینگ می شوند.
  4. وجود در پوش برای یاتاقان ها واجب است. یاتاقان هایی که معمولا در ویبره های صنعتی استفاده می شوند رولبرینگ های استوانه ای هستند ولی در همه ویبره های صنعتی استفاده نمی شوند و اکثر ویبره های صنعتی دوار سنگین از این رولبرینگ استفاده می کنند.

برای موتورهای ویبراتور کوچکتر بلبرینگ های آب بندی شده مناسب هستند. تمامی یاتاقان های استفاده شده در ویبره های صنعتی روانکاری شده می باشند. اگر آلودگی وارد ویبره های صنعتی شوند و وارد حفره های یاتاقان شود، با گریس مخلوط شده و ترکیب شیمیایی آن را تجزیه می کنند و در نتیجه باعث تجزیه و تخلیه زود هنگام آن می شود و دیگر هیچ مانعی بین عناصر غلتان و رینگ ها نیست و موجب خرابی بلبرینگ ها می شود. به همین دلیل وجود درپوش ها واجب است.

نحوه تنظیم وزن ویبره بدنه یا موتور ویبره

برای تنظیم وزن ویبره بدنه ابتدا می بایست درپوش باز شود. لنگ های ویبره بدنه توسط مهره هایی به دستگاه محکم شده اند که باید مهره های متصل به ویبراتور شل گردند تا بتوان لنگ هارا حرکت داد و تنظیم نمود. همانطور که می دانید لنگ های دو طرف ویبره بدنه بر روی یک شفت قرار دارند و به یکدیگر متصل هستند به همین دلیل اگر پیچ لنگ یک طرف را بچرخانیم لنگ طرف دیگر نیز می چرخد. جهت حل این مشکل یک طرف دستگاه را بر روی گیره قرار داده تا ثابت بماند و پیچ طرف دیگر را شل می نماییم.

اجزای ویبره بدنه

نحوه تنظیم ویبره با لنگ ها

ضربه ویبره بدنه با چرخاندن لنگ های هر طرف کاهش می یابد . اگر یکی از لنگ های یک طرف را به طور کامل بچرخانیم به صورتی که با لنگ دیگر تشکیل یک دایره دهد، در این حالت ضربه ویبراتور صفر می باشد و در حالتی که لنگ ها به روی هم قرار گرفته اند و با یکدیگر تشکیل نیم دایره داده اند ، در این حالت ضربه ویبره بدنه ماکزیمم می باشد. تعدادی سوراخ بر روی هر یک از لنگ های ویبره بدنه قرار داده شده است که با چرخاندن سوراخ ها و پین ها می توان ضربه ویبره بدنه را کاهش دهیم. با چرخش بر روی هر سوراخ تقریبا 15 درصد از ضربه ویبره بدنه کاسته می شود.

نکات مهم در تنظیم لنگ های ویبره

  1. برای مثال در حالتی که قصد داریم 30 درصد از ضربه ویبره بدنه را کم کنیم ، پین لنگ مربوطه را بر روی سوراخ سوم فیکس می نماییم . ( دو سوراخ چرخش می دهیم )
  2. به همین صورت لنگ های طرف دیگر ویبره بدنه صنعتی را نیز تنظیم می نماییم و پین را بر روی سوراخ مربوطه فیکس می کنیم.
  3. توجه نمایید لنگ های دو طرف ویره بدنه صنعتی می بایست قرینه باشند یعنی اگر لنگ های یک طرف را به سمت بالا چرخش دادیم ، لنگ های طرف دیگر را نیز به سمت بالا می بایست چرخش دهیم.
  4. نکته دیگری که می بایست دقت نماییم ، تعداد سوراخ های چرخش یافته نیز باید یکسان باشند.

در صورتی که نکات فوق رعایت نگردد ، بر روی موتور فشار وارد می شود که فشار وارده به موتور مضر می باشد و عمر ویبره بدنه را کاهش می دهد و ممکن است نیروی مخربی بر روی تجهیزات ایجاد نماید. پس نتیجه می گیریم که هم باید مقدار حرکت لنگ های دو طرف ویبره بدنه یکسان باشد و هم باید جهت حرکت لنگ های دو طرف مانند یکدیگر باشد.

نحوه تنظیم وزن ویبره بدنه

پس از اینکه لنگ های دو طرف به صورت قرینه قرار گرفتند ، باید مهره ها را محکم نماییم تا لنگ های ویبره بدنه بر روی شفت دستگاه فیکس شوند و سپس درپوش لنگ ها را قرار داده و پیچ آن ها را می بندیم. دقت نمایید هنگام تنظیم لنگ ها ، برق ویبره بدنه می بایست قطع باشد تا از شروع ناخواسته یا غیر منتظره موتور ویبره هنگام تنظیم لنگ ها جلوگیری نماید.

روش جلوگیری از خرابی ویبره های صنعتی

ویبره های صنعتی به گونه‌ای طراحی شده اند که به شدت تکان می‌خورند، و فشار بسیار زیادی روی بلبرینگ های آن ها وارد می شود. از طرفی برای ویبره هایی دارای لنگی زیاد می باشند بهتر است تا حد امکان از خرابی آن ها جلوگیری شود. یکی از نکات مهم در جلوگیری از خرابی ویبره های صنعتی انتخاب بلبرینگ یا رولبرینگ مناسب آن می باشد. معمولا در ویبره های صنعتی از رولبرینگ استوانه ای استفاده می شود. این رولبرینگ ها به دلیل تحمل بار شعاعی بسیار زیادی که دارند و همچنین طول عمر طولانی برای این کاربرد مناسب می باشند.

کلاس لقی C3

یکی از جزئیاتی که اغلب نادیده گرفته می شود این است که آیا ویبراتور به یک رولبرینگ با کلاس لقی C3 یا C4 نیاز دارد یا خیر. C3 و C4 به معنای فاصله شعاعی داخلی بین عناصر غلتان و رینگ ها می باشد که در مقاله ای دیگر کامل به آن ها پرداخته شده است. این نکته برای ویبراتور ها بسیار مهم است زیرا آن ها باید در دماهای بالاتر از موتور های الکتریکی استاندارد کار کنند.

استفاده از رولبرینگ قفسه برنجی

یکی دیگر از جزئیاتی که به راحتی نادیده گرفته می شود این است که باید از رولبرینگ های قفسه برنجی یا پلی آمیدی (رزین فنولیک) استفاده کرد و قفسه های آهنی به دلیل فشار بالایی که روی بلبرینگ است مناسب نمی باشد. در بسیاری از موارد، رولبرینگ های قفسه پلی‌آمید خوب هستند، اما رولبرینگ ‌های قفسه برنجی برای برخی از کاربردهای سخت‌تر مناسب تر هستند. به همین دلایل اگر درخواستی مبنی بر رولبرینگ های ویبره های صنعتی دارید حتما کد کامل به همراه تمامی پسوند ها را درخواست داشته باشید. از آنجایی که بار بسیار زیادی رو بلبرینگ های ویبره های صنعتی می باشد باید از برند های مطرح و با کیفیت نظیر SKF استفاده شود.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.