• 1681
  • 2302 مرتبه
بررسی 5 علت خرابی بلبرینگ های موتور الکتریکی

بررسی 5 علت خرابی بلبرینگ های موتور الکتریکی

یک شنبه 10 بهمن 1400

خرابی‌ های مربوط به بلبرینگ‌ ها 51 درصد از خرابی‌ های موتور الکتریکی را تشکیل می‌ دهند. هرچه بیشتر در مورد انواع بلبرینگ‌ های موتور الکتریکی، حالت‌ های خرابی آنها و نحوه نگهداری آنها اطلاعات داشته باشید، آمادگی بیشتری برای اتخاذ تدابیری برای کمک به افزایش عمر بلبرینگ موتور خود خواهید داشت. بلبرینگ و رولبرینگ های موتور الکتریکی به طور منظم در هنگام عملکرد با بارهای سنگین، بار زیادی را تجربه می‌ کنند. این موضوع آنها را به یکی از حیاتی‌ ترین اجزایی تبدیل می‌ کند که باید از آنها مراقبت کرد تا موتور روان و به طور مداوم کار کند. در ادامه ما به بررسی دلایل اصلی خرابی بلبرینگ‌ های موتور الکتریکی و نحوه جایگزینی و نصب آن‌ ها می‌ پردازیم.

خرابی بلبرینگ

چرا بلبرینگ‌ها خراب می‌ شوند؟

بلبرینگ‌ های موتور الکتریکی از محور چرخان موتور در طول کار پشتیبانی می‌ کنند، نیروهای شعاعی بزرگ را در خود جای می‌ دهند و سطوح را قادر می‌ سازند هنگام حرکت با سرعت بالا در تماس باقی بمانند. علیرغم آنچه که باید تحمل کنند، بلبرینگ‌ هایی که به اندازه کافی نگهداری می‌ شوند می‌توانند سال‌ ها بعد از پایان عمر مفید خود دوام بیاورند. چندین عامل قابل پیشگیری، فرسودگی و خرابی بلبرینگ را تسریع کرده و منجر به خرابی زودرس بلبرینگ می‌ شود

خرابی بلبرینگ موتور الکتریکی

گشتاور و سرعت بیش از حد

فرض کنید موتور شما خارج از محدوده نامی خود برای سرعت یا گشتاور کار می‌ کند یا بلبرینگی نصب شده است که به درستی برای موتور ارزیابی نشده است. در این صورت، اصطکاک داخلی در بلبرینگ بر توانایی خنک کنندگی روانکاری غلبه خواهد کرد و بلبرینگ دچار گرمای بیش از حد، آسیب و لرزش خواهد شد که منجر به خرابی می‌شود. برای جلوگیری از این امر، قبل از خرید موتور یا بلبرینگ، نیازهای خود را به طور کامل ارزیابی کنید. به نیروهای شعاعی و بارهای چرخه‌ ای یا ضربه‌ ای توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا این موارد فشارهای فوق العاده زیادی بر بلبرینگ وارد می‌ کند.

تعویض بلبرینگ

نگهداری ناکافی

نگهداری و حفاظت ناکافی می‌تواند باعث تخریب سریع بلبرینگ شود. اگر مادام العمر روان کاری نشده است، باید بلبرینگ‌ها به صورت دوره‌ای طبق برنامه روان کاری شوند. باید به نوع روان کاری و مقدار مشخص شده توسط سازنده توجه ویژه‌ای داشت. همچنین ضروری است هر کاری که می‌ توان برای جلوگیری از آلودگی‌ ها از جمله گرد و غبار، رطوبت یا هر چیز دیگری که می‌ تواند باعث ایجاد حفره یا خوردگی سطوح داخلی شود، انجام داد. در صورت لزوم باید آب بند و زنجیر شافت مناسب روی موتور شما نصب شود و بلبرینگ‌ ها یا موتورهایی که استفاده نمی‌ شوند باید در محیطی تمیز، خشک و بدون لرزش نگهداری شوند.

نصب نادرست

نصب یا دمونتاژ نادرست بلبرینگ‌ ها می تواند باعث ناهماهنگی بلبرینگ‌ های جدید شود و در نتیجه نواحی تنش متمرکزی ایجاد می‌ شود که ممکن است بلافاصله در هنگام راه‌اندازی از کار بیفتد یا در فاصله‌ای نه چندان دور از راه اندازی از کار بیفتد. هنگام جدا کردن بلبرینگ‌ های قدیمی، از اعمال نیروی بیش از حد باید خودداری کرد زیرا ممکن است به شفت یا محفظه بلبرینگ آسیب رسانده و تنظیم صحیح بلبرینگ جدید دشوار شود. اگر در حین نصب از ابزارها یا تکنیک‌ های اشتباه استفاده شود، ممکن است بدنه یا عناصر غلتشی بلبرینگ جدید را خراب کرده و باعث تغییر شکل آن‌ ها شود.

ساچمه های بلبرینگ

بیشتر خرابی بلبرینگ‌ ها به یکی از دو مورد زیر مربوط می‌ شود که هر دو حالت خرابی قابل پیشگیری هستند.

  1. منبع خرابی ناشی از روان کاری (زیاد، خیلی کم یا آلودگی)
  2. آسیب الکتریکی (از جمله فلوتینگ) است.

خرابی بلبرینگ مربوط به روانکاری و آلودگی

همانطور که قبلاً ذکر شد، روغن کاری مناسب بلبرینگ‌ های موتور حیاتی است. روانکاری بیش از حد می‌ تواند منجر به خرابی قفس یا دررفتگی سپر شود و حتی می‌ تواند بر دمای سیم پیچ موتور الکتریکی تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، استفاده نکردن از روان کار کافی منجر به تماس فلز با فلز می‌ شود که در صورت عدم رسیدگی، یک بلبرینگ (و سایر اجزاء نیز) را از بین می‌ برد. در نهایت، یکی دیگر از مشکلات مهم در مورد بلبرینگ‌ ها آلودگی است. اگر روانکار با ذرات ساینده آلوده شود، سرعت سایش را افزایش داده و منجر به بلبرینگی می‌ شود که عمر مورد انتظار خود را ندارد.

آسیب الکتریکی به بلبرینگ

یکی دیگر از علل شایع خرابی بلبرینگ در موتورهای الکتریکی، آسیب الکتریکی است. یکی از اشکال آسیب الکتریکی فلوتینگ است که عبور جریان از بلبرینگ‌ ها است که منجر به آسیب دیدگی می‌ شود.آسیب بر روی سطوح بلبرینگ‌ ها (که ممکن است مات یا سوراخ به نظر برسند) و رولبرینگ ها (که دارای خطوط یا طرح‌ هایی با فاصله یکسان روی سطح هستند) رخ می‌دهد. خوشبختانه، فلوتینگ را می‌ توان از طریق جداسازی الکتریکی بلبرینگ یا در مورد موتورهای VFD، حلقه اتصال به زمین (مانند آنهایی که توسط AEGIS ساخته شده است) رفع کرد.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.