• 1871
  • 2267 مرتبه
پلاک خوانی گیربکس صنعتی

پلاک خوانی گیربکس صنعتی

چهار شنبه 18 مرداد 1402

پلاک خوانی گیربکس صنعتی یکی از راه های مهم و حیاتی برای شناسایی و مدیریت دقیق تر دستگاه های صنعتی است. پلاک گیربکس صنعتی، یک ورق فلزی نصب شده بر روی گیربکس است که اطلاعات مهمی در مورد مشخصات گیربکس و الزامات نگهداری آن ارائه می دهد.

آشنایی با پلاک خوانی گیربکس صنعتی در انتخاب بهترین گیربکس متناسب با نیاز شما نقش مهمی دارد؛ به همین علت در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت پلاک گیربکس و نحوه خوانش آن ها صحبت کنیم.

اهمیت پلاک خوانی گیربکس صنعتی 

اهمیت پلاک گیربکس صنعتی  در این است که اطلاعات بسیار مهمی درباره قدرت و سرعت گیربکس و همچنین نگهداری گیربکس ها ارائه می دهد. آشنایی با اطلاعاتی مانند نسبت دنده، سرعت ورودی و خروجی و توان گیربکس به شما این امکان را می دهد تا نیازهای صنعتی خود را محاسبه نموده و گیربکسی متناسب با نیازهای خود را خریداری نمایید. آگاهی از مشخصات گیربکس های صنعتی بدون پلاک، کاری بسیار سخت و دشوار بوده و امکان خطای محاسباتی و در نتیجه آسیب به گیربکس و سایر دستگاه ها را افزایش می دهد.

همچنین در صورتی که نیاز به قطعات یدکی گیربکس صنعتی باشید، پلاک گیربکس می تواند به عنوان مرجعی برای شناسایی و سفارش قطعات جایگزین و رفع مشکلات گیربکس باشد. حال که با اهمیت پلاک خوانی گیربکس صنعتی آشنا شدید، باید اقداماتی برای حفظ آن انجام دهید؛ از جمله این اقدامات می توان به تمیز نگه داشتن پلاک و جلوگیری از خراشیدگی و آسیب دیدن آن اشاره نمود. علاوه بر این باید از اتصال محکم پلاک به بدنه گیربکس اطمینان حاصل نمایید تا از افتادن و گم شدن آن جلوگیری شود.

اطلاعات پلاک گیربکس صنعتی 

پلاک گیربکس صنعتی معمولاً شامل موارد زیر است: 

  • لوگو شرکت سازنده (Manufacturer)
  • شماره سریال گیربکس (Serial Number)
  • تاریخ ساخت (Manufacturing Date)
  • توان گیربکس (Power) 
  • نسبت تبدیل گیربکس (Ratio) 
  • سرعت ورودی و خروجی گیربکس (Input/Output Speed) 
  • نوع روانکاری (Lubrication Type/Oil Type)
  • حجم روغن (Oil Capacity)
  • وزن (Weight)
  • سایر مشخصات

همانطور که گفتیم پلاک گیربکس های صنعتی شامل اطلاعات مهمی درباره مشخصات و نحوه نگهداری و تعمیر گیربکس صنعتی است. این پلاک ها معمولاً فلزی و در بعضی موارد پلاستیکی بوده و به بدنه گیربکس متصل می شوند. اطلاعات پلاک گیربکس صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

مدل و شماره سریال گیربکس

مدل و شماره سریال گیربکس، معمولاً دنباله ای از حروف و اعداد هستند که توسط شرکت سازنده تعیین می شود. صرفاً با داشتن مدل و شماره سریال گیربکس می توانید مشخصات آن را از وبسایت سازنده مشاهده نموده و یا کاتالوگ و دیتاشیت های مربوط به آن را بیابید. حروف به کار رفته در مدل گیربکس می تواند گویای اطلاعاتی درباره نوع شافت، فلنج، نحوه نصب، ترمز، زاویه شافت ها نسبت به یکدیگر و ... باشد.

نسبت تبدیل یا Ratio

منظور از نسبت تبدیل یا Ratio که با نام نسبت دنده نیز شناخته می شود، نسبت سرعت ورودی گیربکس به سرعت خروجی آن می باشد؛ نسبت تبدیل را در بعضی از پلاک ها با حرف i یا Ratio نمایش می دهند. گیربکس های صنعتی معمولاً به دو دسته تقسیم بندی می شوند: گیربکس کاهنده و گیربکس افزاینده. بعضی از گیربکس ها با نسبت 1:1 ارائه می شوند که به معنی یکسان بودن سرعت ورودی و خروجی است.

ممکن است در پلاک برخی گیربکس ها دو نوع نسبت تبدیل بیان شود: اسمی و حقیقی. تولید کنندگان گیربکس های صنعتی با توجه به نیاز بازار گیربکس هایی با نسبت تبدیل نامی یکسان طراحی می کنند ولی نسبت تبدیل حقیقی آن ها با توجه به نوع طراحی دنده ها ممکن است تغییر کند؛ این تغییرات معمولاً تا 3% نسبت نامی است و در اکثر موارد مشکلی برای تجهیزات به وجود نمی آورد مگر در یک مورد؛ هنگامی که موتور یا هر تجهیز دواری که استفاده می شود، همزمان با دو یا بیش از دو گیربکس در دوران باشد، در این صورت باید نسبت تبدیل حقیقی همه گیربکس ها با یکدیگر یکسان باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نسبت تبدیل در گیربکس، مقاله نحوه محاسبه گشتاور و نسبت تبدیل در گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید.

مشخصات روغن

مشخصات روغن و روانکاری گیربکس نیز اغلب بر روی پلاک آن مشخص می شود. دقت کنید که فقط از نوع و درجه روغن ذکر شده روی پلاک برای روانکاری گیربکس استفاده نمایید. علاوه بر نوع روانکاری که اهمیت زیادی در راه اندازی گیربکس دارد، میزان روغن کاری نیز مشخص می شود که معمولاً بر حسب لیتر بیان می شود و با توجه به نوع روانکاری متغیر است. 

در مقاله روانکاری و روغن مناسب گیربکس حلزونی به طور کامل در خصوص نوع روغن مناسب برای گیربکس های حلزونی توضیح داده ایم و می توانید با مطالعه این مقاله در خصوص روانکاری این گیربکس ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سرعت ورودی و خروجی

سرعت ورودی و خروجی یا دور ورودی و خروجی گیربکس که به اختصار با RPM نیز نشان داده می شود، یکی از مهم ترین مواردی است که باید بین گیربکس و الکتروموتور بررسی شود؛ دور ورودی گیربکس باید با دور خروجی الکتروموتور مطابقت داشته باشد. عدم تطابق دور موتور با گیربکس منجر به خرابی زودرس گیربکس می شود.

یکی از تفکرات غلط در مورد گیربکس ها این است که کاهش دور ورودی ضرری به گیربکس وارد نمی کند و متأسفانه در بسیاری از موارد، افراد بدون توجه به مشخصات گیربکس، توان را ثابت نگاه داشته و دور ورودی را با استفاده از تسمه و پولی کاهش می دهند؛ کاهش دور ورودی هنگامی که توان ثابت است منجر به افزایش گشتاور می شود و ضریب اطمینان گیربکس را کاهش می دهد.

توان گیربکس

علاوه بر سرعت، توان گیربکس نیز بر روی پلاک ثبت می شود و محدوده توان قابل انتقال توسط گیربکس را بر حسب کیلووات یا اسب بخار نمایش می دهد. علاوه بر موارد فوق، ممکن است نکات دیگری مانند حداقل و حداکثر دمای محیط، تعداد Start و Stop در ساعت، جریان روغن (بر حسب لیتر بر دقیقه)، وزن گیربکس با روغن و بدون روغن، سرویس فاکتور، لوگو و اطلاعات تماس شرکت سازنده و ... نیز در پلاک ثبت شود.

پلاک گیربکس صنعتی sew

بررسی نمونه اطلاعات پلاک گیربکس صنعتی

هر گیربکس ممکن است اطلاعات متفاوتی داشته باشد اما یک سری اطلاعات ثابت است که درتمام گیربکس های صنعتی گذاشته می شود. به عنوان مثال میتوانید به پلاک گیربکس ایلماز توجه کنید.

اطلاعات پلاک گیربکس صنعتی

1 Type تیپ و نوع گیربکس
2 Serial N. شماره سریال گیربکس
3 Power توان موتور گیربکس
4 Speed سرعت خروجی گیربکس (بر حسب دور در دقیقه)
5 Oil نوع روغن مناسب گیربکس
6 Ratio نسبت تبدیل گیربکس
7  M. Pos. موقعیت یا نحوه نصب گیربکس
8 Oil Qty میزان روغن (بر حسب لیتر

پلاک سهند گیربکس

1 SAHAND DOUR برند سازنده گیربکس
2 TYPE تیپ گیربکس
3 i نسبت تبدیل گیربکس
4 DATE تاریخ ساخت گیربکس

نتیجه گیری

برای انتخاب گیربکس صنعتی باید عوامل زیادی را در نظر گرفت تا بتوان بیشترین بازدهی را از گیربکس و سایر تجهیزات صنعتی مانند الکتروموتور به دست آورد. برای این منظور بهتر است هنگام طراحی خط تولید صنعتی یک چک لیست از نیازهای مد نظر از گیربکس و سایر تجهیزات صنعتی تهیه کنید و هنگام بررسی گیربکس های مختلف، با پلاک خوانی گیربکس صنعتی موارد چک لیست را با مشخصات گیربکس تطابق دهید. البته انتخاب تجهیزات مناسب، نیازمند دانش فنی و تجربه زیادی در این زمینه است و شما می توانید با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی تماس گرفته و راهنمایی های تخصصی لازم را به صورت رایگان دریافت نمایید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.