• 485
  • 20155 مرتبه
راهنمای نصب و راه اندازی پمپ کارواش

راهنمای نصب و راه اندازی پمپ کارواش

سه شنبه 04 اردیبهشت 1403

از جمله پمپ‌های کاربردی چه در سطح خانگی و چه در سطح صنعتی، پمپ کارواش است که از نوع پمپ‌های پیستونی به شمار می‌رود. جهت شستشوی اتومبیل‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی باید آب با فشار بسیار زیاد از از نازل خروجی پمپ خارج شود. پمپ‌های کارواش توانایی ایجاد فشارهای زیاد را دارند. پمپ کارواشی که در منازل استفاده می‌شود به‌صورت یک دستگاه پکیج کامل است و فقط باید به لوله آب حیاط وصل شود، اما پمپ کارواش که در مکان‌های کارواش سطح شهر و یا در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود، نیاز به نصب و راه‌اندازی دارند. برای نصب پمپ کارواش صنعتی باید نکاتی را رعایت کرد که در این مقاله به آن می‌پردازیم. همچنین نقشه لوله‌کشی کارواش برای نحوه اجرای درست نصب پمپ کارواش لازم است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

نصب و راه اندازی پمپ کارواش

نحوه نصب پمپ کارواش صنعتی

نصب پمپ کارواش صنعتی به دو مرحله اصلی تقسیم می‌شود:

  1. نصب پمپ بر روی شاسی
  2. لوله‌کشی پمپ

بطور کلی نصب پمپ کارواش کار سخت و پیچیده‌ای نیست و صرفا محل نصب آن بر روی شاسی و محکم‌بودن و لوله‌کشی ورودی و خروجی آن مهم است.

نصب پمپ بر روی شاسی

ابتدا باید محل نصب پمپ را مشخص کرد. این محل باید محکم و سطح صاف باشد تا پمپ به خوبی روی آن قرار گیرد. سپس پمپ را در محل مورد نظر قرار داده و با استفاده از پیچ و مهره محکم می‌کنیم. برای اینکه راندمان مناسب باشد و از صحت عملکرد پمپ اطمینان حاصل کرد، لازم است حتما راهنمای عمومی نصب تجهیزات صنعتی را مطالعه کرد. محکم نصب شدن پمپ و تجهیز دوار مانند الکتروموتور بر روی شاسی اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش کار است. علاوه بر این بر روی تجهیزات دوار نظیر کوپلینگ حتما حفاظ مناسب نصب شود تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

نصب پمپ کارواش روی شاسی

لوله‌کشی کارواش صنعتی

در لوله کشی کارواش صنعتی حتما باید از لوله‌های فلزی بدون درز استفاده شود. باید توجه داشت که لوله ورودی به پمپ حتما باید مساوی یا بزرگتر از خروجی باشد و حتما به صورت کامل آب‌بندی شود تا هیچ گونه هوایی وارد پمپ نشود. فیلتر نصب‌شده در ورودی پمپ حتما باید ظرفیتی معادل 2.5 برابر ظرفیت پمپ داشته باشد و حداکثر فشار منفی برای ورودی پمپ 0.3 بار باشد.

ماکزیمم عمق مکش پمپ پیستونی 1.5 متر است و وجود زانویی و یا شیر اضافی قبل از پمپ می‌تواند باعث کاهش آبرسانی به پمپ شده و مکش هوا توسط پمپ می‌تواند بزرگترین عامل خرابی پمپ به شمار رود. اما قطر لوله خروجی به هیچ عنوان کمتر از خروجی پمپ نباشد، چراکه این باعث افزایش فشار در خروجی پمپ شده و به آن آسیب می‌زند.

نقشه لوله‌کشی کارواش

وقتی صحبت از لوله‌کشی می‌شود بیشتر لوله‌کشی پمپ آب به ذهن می رسد چرا که انجام آن، یکی از مراحل اصلی نصب پمپ آب خانگی است. اما در اینجا که بحث در مورد لوله‌کشی پمپ کارواش است باید گفت که در این نوع پمپ‌ها، لوله‌کشی بصورت خاصی انجام نمی‌شود و فقط لوله ورودی و خروجی پمپ کارواش است. در ورودی کارواش لوله‌ای متصل می‌شود که به شیر آب وصل می‌شود و در خروجی نیز لوله‌ای که لانس و نازل به آن وصل می‌شود تا آب با فشار زیاد از آنها خارج شود.

نقشه لوله کشی پمپ کارواش

راه‌اندازی پمپ کارواش

برای راه اندازی پمپ کارواش رعایت نکات زیر لازم است:

  1. سطح روغن پمپ را بررسی نمایید. مقدار روغن باید طوری باشد که تا وسط شیشه نشانگر پمپ روغن داشته باشد.
  2. لوله‌های ورودی و خروجی کاملا آب بند باشد. هر گونه ورود هوا باعث آسیب به پمپ خواهد شد.
  3. صافی قبل از پمپ کاملا تمیز باشد و از وجود آب پشت پمپ کاملا اطمینان حاصل نمایید. خشک کار کردن پمپ باعث آسیب قطعی به پمپ خواهد شد.
  4. حدالامکان پمپ را با کوپلینگ و شاسی راه‌اندازی نمایید. اگر از تسمه و پولی استفاده کنید، بازدهی پمپ کمتر شده و به فشار مورد نظر نخواهد رسید.
  5. قبل از نصب تاسیسات کاهش قطر در خروجی مانند لانس، به مدت یک دقیقه پمپ را بدون فشار استارت نمایید تا کاملا آب‌بندی شود.
  6. حتما از باز بودن شیرآلات قبل و بعد از پمپ اطمینان حاصل نمایید.
  7. حتما یک مسیر بای پس برای پمپ قرار دهید، تا در صورت مسدود شدن مسیر خروجی، پمپ در مسیر بای پس به کار ادامه دهد. البته باید توجه داشت که پمپ پیستونی نباید بیش از پنج دقیقه در مسیر بای پس کار کند.
  8. دور مجاز برای پمپ بر روی پلاک آن درج شده است، باید توجه داشت که پمپ را با دور بیشتر راه‌اندازی نکنید.
  9. تمیزی فیلتر ورودی را به صورت دوره‌ای چک کنید.
  10. اگر با سیالی غیر از آب کار می‌کنید، حتما در زمان اتمام پمپاژ به مدت چند دقیقه پمپ را با آب تمیز ادامه دهید تا قطعات داخلی کاملا شسته شود.
  11. در جاهایی که امکان یخ‌زدگی آب وجود دارد، حتما پمپ را تخلیه کرده یا از ضد یخ استفاده نمایید.
  12. اگر پمپ کارواش مدتهاست که راه‌اندازی نشده، به هیچ عنوان به صورت خشک میلنگ را نچرخانید که باعث آسیب به پکینگ آب‌بندی نشود و همچنین با افزایش فشار ورودی به یک تا سه بار، جرم گرفتگی و چسبندگی احتمالی در سوپاپ‌ها را کاهش دهیم.

طریقه نصب برق کارواش تک فاز

پمپ کارواش با الکتروموتور کوپل می‌شود. منظور از کارواش تک فاز این است که الکتروموتوری که با پمپ کارواش کوپل می‌شود از نوع تک فاز است. طریقه نصب برق کارواش تک فاز به این صورت است که باید الکتروموتور تک فاز آن را نصب و راه اندازی کرد.

راه اندازی الکتروموتور تک فاز چندین روش دارد که یکی از رایج‌ترین آنها استفاده از خازن راه انداز است. جهت اطلاع بیشتر درباره الکتروموتور تک فاز و نحوه راه اندازی آن به صفحه الکتروموتور مراجعه کنید.

پلاک خوانی پمپ کارواش خانگی و صنعتی

پلاک خوانی پمپ یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل انتخاب و نصب پمپ کارواش است. به دلیل کار در فشار بالا اگر در انتخاب الکتروموتور مناسب پمپ اشتباه رخ دهد منجر به خراب‌شدن پمپ خواهد شد به همین دلیل اگر تجربه کافی در انتخاب پمپ کارواش ندارید حتما با کارشناسان فروش کالاصنعتی تماس حاصل فرمایید.

این پلاک مربوط به پمپ برتولینی است که 200 بار فشار با دبی 15 لیتر در دقیقه در دور موتور 1450 دور بر دقیقه دارد. پمپ برتولینی سری TML یکی از محصولات پرطرفدار در بازار ایران است، که در ایتالیا تولید می‌شود. این پمپ با الکتروموتور 5.9 کیلووات یا 7.9 اسب و با دور موتور1450 کوپل می‌شود. همچنین در دور موتورهای 950 و 1725 نیز می‌تواند کار کند که مشخصات فشار و دبی آن را می‌توانید بر روی پلاک فوق مشاهده کنید.

پلاک خوانی پمپ کارواش خانگی و صنعتی

تعویض روغن پمپ کارواش

معمولا از روغن SAE 75W90 در پمپ‌های کارواش استفاده میشود. اولین تعویض روغن پمپ پیستونی باید حداکثر بعد از 50 ساعت کار باشد و در دفعات بعد می‌توان تا 500 ساعت کار پمپ پیستونی نیز روغن آن را تعویض کرد. البته باید توجه داشت که در صورت استفاده کمتر از پمپ، دوره تعویض روغن را سه ماه یکبار قرار دهید. اگر در زمان تعویض روغن اطراف پمپ روغن ریخته می‌شود آن را تمیز کنید تا نشتی‌های احتمالی را متوجه شوید.

جمع بندی

پمپ‌های کارواش از جمله انواع پمپ کاربردی در حوزه خانگی و صنعتی است که برای شستشوی اتومبیل گرفته تا در ماشین‌آلات شستشوی شهرداری و تجهیزات صنعتی بزرگتر در صنایع مختلف بکار می‌رود. اما پمپ کارواش نیز مانند پمپ آب و سایر پمپ‌های صنعتی نیاز به نصب دارد. با اینکه نصب پمپ کارواش کار پیچیده‌ای نیست اما دانستن نکات و جزئیات نحوه انجام آن اهمیت دارد و برای انجام آن نیاز به نقشه لوله‌کشی کارواش می‌باشد. در این مقاله کالا صنعتی به نصب پمپ کارواش پیستونی پرداخته شد. جهت مشاوره در زمینه پمپ‌های کارواش می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 3
    سلام وقت بخیر. ممنون میشم راهنمایی کنید. علت لرزش در لنسر چیه میتونه باشه؟خیلی ممنون
    • کاربر سایت

      1403/02/02 11:15:21
      • 0
      • 2

      سلام جناب فلاحت عزیز، وقت شما بخیر

      معمولا لرزش در خود پمپ کارواش اتفاق میوفتد. اگر منظورتون لرزش در لانس هست میتونه یکی از علت های اون سوراخ شدن شلنگ و ورود هوا به لانس باشد.

    • 1
    • 3
    سلام وقتتون بخیر بنده کارم برق صنعتی هست ‌مونتاژ نصب وراه اندازی انواع تابلو های برق کارواشی هم انجام میدم دوستان یا خودتون اگر کمکی خواستین بنده در خدمتم کشاورز 09305249365 تهران _کرج
    • کاربر سایت

      1403/02/02 11:14:25
      • 1
      • 2

      سلام جناب کشاورز عزیز، وقت شما هم بخیر

      متشکر بابت اعلام همکاری جنابعالی، در صورت نیاز حتما با شما تماس گرفته خواهد شد.

    • 0
    • 4
    سلام و عرض ادب، پمپ کارواش 200 بار برتولینی رو بهتره با تسمه و پولی راه اندازی کنیم یا کوپلینگ؟
    • کاربر سایت

      1402/10/16 14:21:58
      • 0
      • 5

      سلام آقای دارابیان

      راه اندازی تمام پمپ های کارواش به روش کوپلینگ و شاسی بهتر از تسمه و پولی است و آن هم به دلیل بازدهی بیشتر پمپ در این روش است.

    • 1
    • 2
    سلام ی کارواش داریم توی شرکت، میخاستیم به صورت اتومات روشن و خاموش بشه، ینی با فشار دادن شاسی نازل روشن و بعد از برداشته شدن دست خاموش بشه، پرشر سوییچ هم بستیم جواب نداده، به نظر شما چه راهی هست برای این کار ممنون میشم
    • 0
    • 5
    سلام وقت بخیر/ پمپ کارواش کوپل مستقیم با موتور با فشار 200 بار میخواستم. آیا همچین محصولی وجود داره و اگه هست چطور میتونم سفارش بدم. تشکر
    • کاربر سایت

      1402/09/21 13:21:00
      • 0
      • 5

      سلام جناب صبوری عزیز

      بله الکتروپمپ کارواش برتولینی کوپل مستقیم 200 بار وجود دارد ماکزیمم دبی 15 لیتر بر دقیقه دارد. برای سفارش این پمپ کارواش می توانید با کارشناس مربوطه به شماره 02191304300 داخلی 224 تماس بگیرید.

    • 0
    • 6
    سلام و عرض ادب؛ ما برای واحد کارگاهیمون نیا به پمپ کارواش داریم. اکثرا فروشنده ها، پمپ های کارواش رو بصورت جدا و به همون صورت که از کارخونه میاد می فروشند. مقالتون رو خوندم و متوجه شدم که پمپ کارواش نصب شده بر روی شاسی هم وجود داره ظاهرا. اگه قصد خرید کارواش با شاسی داشته باشیم، آیا این کار رو شما خودتون میتونید انجام بدید و برای ما ارسال کنید؟
    • کاربر سایت

      1402/09/15 13:52:55
      • 0
      • 5

      سلام خانم شهیدی بزرگوار

      بله درست می فرمائید اکثر فروشنده های پمپ کارواش، آن را بصورت بسته بندی کارخونه ای می فروشند. اما مجموعه کالاصنعتی مفتخر هست که در صورتی که مشتری نیاز به نصب پمپ کارواش بر روی شاسی داشته باشد بصورت سفارشی این کار را انجام دهد و برای مشتری ارسال کند. در صورت خرید پمپ کارواش شاسی شده با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را راهنمایی کنند. 02191304300

    • 0
    • 9
    سلام، سیال من غلظت بیشتری نسبت به آب داره و پمپ کارواش TML1520 دارم که میخوام با اون سیال رو به پمپ کنم. آیا این پمپ رو میشه با موتور دور پایین تر کوپل کرد؟
    • کاربر سایت

      1402/09/07 08:11:52
      • 0
      • 8

      سلام دوست عزیز

      سری TML پمپ های برند برتولینی فقط مناسب پمپاژ آب در فشار بالا (70 الی 1000 بار) هستند و برای دیگر سیال ها با توجه به نوع و غلظت سیال، میزان دبی و هد مورد نیاز میتوان پمپ های دیگری را انتخاب کرد.

    • 0
    • 2
    درود و دعای خیر..... آیا میتوان از موتور 4کیلووات روی پمپ 207 بار استفاده کرد اگر خیر چرا ؟ مگر جریان دائم کار مورد نیاز پمپ چند است ؟
    • 0
    • 3
    من کارواشم رو وصل کردم ۳فاز هست تق می‌کنه روشن نمیشه. مشکل از
    • فرخنده طوسی

      1402/05/11 09:30:33
      • 0
      • 4

      سلام جناب رحمان برق کشی پمپ کلاً اشتباه انجام شده است باید با یک نصاب و یک برقکار صنعتی صحبت کنید و دوباره برق کشی کنید.

    • 0
    • 4
    با سلام و خسته نباشید لطف می فرمایید نحوه اتصال بندی خروجی پمپ و نیز مسیر بای پس پمپ را ذکر بفرمایید
    • فرخنده طوسی

      1402/05/11 11:15:49
      • 0
      • 2

      برای دریافت توضیحات با کارشناسان ما در تماس باشید. 02191304300