کنترل ولو | FISHER

کنترل نهایی در سیستم‌های صنعتی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

کنترل ولو FISHER یکی از قطعاتی است که کنترل نهایی را انجام می‌دهد. این قطعه با انجام فرایندهای از قبل تعریف شده، میزان سیال عبوری از یک لوله را کنترل می‌کند.

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در مورد چگونگی کارکرد این کنترل و اجزای تشکیل‌دهنده آن با شما به اشتراک بگذاریم.

کنترل ولو فیشر

معرفی کنترل ولو FISHER

کنترل ولو FISHER را می‌توان یکی از مهم‌ترین تجهیزات زنجیره کنترل فرایندی دانست که با ارسال یک سیگنال، میزان جریان عبوری سیال از لوله را کنترل می‌کند و به میزان مد نظر تغییر می‌دهد.

این فرمان به اکچیویتری ارسال می‌شود که کنترل شیر جریان عبوری سیال را بر عهده دارد. این اکچیویتر با توجه ‌به فرمان دریافتی از کنترل‌کننده، میزان جریان را تغییر می‌دهد.

انواع کنترل ولو  FISHER

کنترل ولو FISHER انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها در بخشی از صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. از مهمترین این کنترل‌ها می‌توان به زیر اشاره کرد.

  1. شیر توپی
  2. شیر پروانه‌ای با عملکرد بالا
  3. شیر توپی مقطعی
  4. شیر سماور خارج از مرکز 

شیر توپی یا Ball Valves

این مدل شیر از یک دیسک توپی که حرکتی دورانی دارد، جهت کنترل میزان جریان سیال استفاده می‌کند. کاربرد اصلی این شیر در صنایع آب و فاضلاب و مصارف خانگی است.

شیر پروانه‌ای یا Butterfly Valves

شیر پروانه‌ای از دیسک گردانی که حرکت دورانی دارد، جهت کنترل جریان استفاده می‌کند. این شیر به دلیل نوع طراحی، بیشتر در محیط‌های لزج به کار گرفته می‌شود.

شیر توپی مقطعی یا Segmented Ball Valves

این شیر عملکردی مشابه شیر توپی ساده دارد، با این تفاوت که سطح مقطعی وی (V) شکل روی آن قرار گرفته است که موجب افزایش کارایی سیستم و طول عمر آب‌بندی می‌شود.

شیر سماوری خارج از مرکز یا Eccentric Plug Valves

شیر سماوری، دیسکی نیم مخروطی دارد که شیر به آن متصل می‌شود و حرکتش همانند شیر توپی بوده، با این تفاوت که این حرکت چرخشی، خارج از مرکز است. بیشترین کاربرد این شیر در صنایع کاغذ، نفت و معدن است.

کنترل ولو

بخش‌های تشکیل‌ دهنده کنترل ولو

کنترل ولو FISHER از پنج بخش بدنه، ساقه، محرک، واحد قدرت و پنوماتیک تشکیل شده است که هرکدام از این بخش‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

بدنه اصلی‌ترین قسمت کنترل ولو بوده که شامل اتصالات و مسیر جریان است و بیشترین فشار نیز بر آن وارد می‌شود. بخش بعدی، ساقه است که میله شیر در آن حرکت می‌کند و وظیفه هدایت میله شیر را بر عهده دارد.

این بخش می‌تواند به‌ صورت فلنجی، پیچی یا یکپارچه باشد. محرک، بخش بعدی شیر است که وظیفه انتقال نیرو به میله شیر و حرکت آن را بر عهده دارد. واحد قدرت بخش دیگری است که وظیفه تبدیل بخشی از انرژی جهت به حرکت درآوردن میله شیر را به عهده دارد.

آخرین بخش پنوماتیک بوده که کار آن تبدیل هوا به حرکت است.

نکات مهم در انتخاب کنترل ولو 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید با دقت کافی انجام شود، انتخاب کنترل ولو FISHER مناسبی است که بهترین عملکرد را در بخش مد نظر داشته باشد. ابتدا باید میزان عبور سیال درون کنترل ولو را مشخص کرد.

سپس باید تعیین کرد که سیالی که داخل شیر کنترل عبور می‌کند، خورندگی دارد یا خیر، غلظت آن چگونه است و چه محدوده دمایی دارد.

مرحله بعد، بررسی فشار و اختلاف فشار محیطی بوده که قرار است نصب کنترل ولو در آن انجام شود. بررسی این نکات کمک می‌کند تا بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

کلام آخر

کنترل ولو FISHER یکی از قطعات مهم در زنجیره کنترل فرآیند است که جریان سیال عبوری را کنترل و تغییر می‌دهد. انواع مختلفی از این قطعه در بازار موجود است که بسته به نوع کارایی خود در صنایع مختلفی استفاده میشوند.

در انتخاب بهترین نوع کنترل ولو باید میزان جریان سیال عبوری، اختلاف فشار محیط، دما، غلظت و جنس ماده سیال مشخص شود.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...