شیر پروانه ای

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات شما را درباره یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات صنعتی تحت عنوان شیر پروانه ‌ای افزایش دهیم.

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه‌ای درواقع یک نوع شیر کنترل است که در مسیر سیستم‌های انتقال سیالات به کار گرفته می‌شود و معمولاً این شیر با چرخش ۹۰ درجه‌ای خود، باعث باز و بسته شدن مسیر جریان سیال می‌شود. گاهی این شیر نیز به‌عنوان وصل‌کننده و گاهی به‌ عنوان قطع کننده جریان سیالات در نظر گرفته می‌شود.

شیرهای پروانه‌ای انواع و اقسام مختلفی دارند که در ادامه می‌خواهیم به بررسی برخی از نمونه‌های پرکاربرد این محصول بپردازیم.

به‌طورکلی شیرهای پروانه‌ای باتوجه‌به اینکه نسبت به شیرهای کشویی فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند، طرفداران بیشتری دارند و قیمتشان نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

شیر پروانه ای

آشنایی با کلیاتی درباره شیرهای پروانه‌ای

اگر مشتاق هستید درباره چیستی شیرهای پروانه‌ای اطلاعات کسب کنید، باید خدمت شما ذکر کنیم که شیر پروانه ‌ای جزو پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین شیرآلات صنعتی به‌حساب می‌آید که طبق استاندارد api طراحی شده است.

معمولاً از این شیر برای مسدود‌سازی یا وصل جریان سیالات، در صنایع نفت و گاز یا دیگر صنایع استفاده می‌کنند. همچنین صنایع آب و فاضلاب یا صنایع دریایی و نیروگاه‌ها، جزو طرفداران پروپاقرص شیرهای پروانه‌ای هستند.

نام گذاری شیر پروانه ای

این نوع از شیرآلات، تحت عنوان شیرآلات ۴ زمانه نیز شناخته می‌شوند که چرخش آن‌ها به‌صورت ۹۰ درجه است و قادرند تا مسیر سیالات را به‌طور کامل باز یا بسته کنند.

علت نام‌گذاری این شیرها این است که ساختار حرکتی آن‌ها همانند حرکت پروانه است که دیسک‌های تعبیه‌شده در ساختار این محصول، مانند بال پروانه، باز و بسته می‌شوند. لازم به ذکر است که این شیرها در برابر تغییرات دمایی و سیالات خورنده فوق‌العاده مقاوم هستند.

بررسی انواع مدل‌های شیر پروانه ‌ای برحسب عملکرد

سازندگان شیرآلات پروانه‌ای، این محصولات را برحسب نوع عملکردی که دارد، در انواع و اقسام مختلفی طراحی می‌کنند.

انواع شیر پروانه ای از لحاظ عملکرد به عبارت زیر هستند:

  1. شیر دستی: به این نوع از شیرآلات، شیرآلات اهرمی نیز گفته می‌شود که ازلحاظ عملکردی، جزو ساده‌ترین نوع از شیرآلات پروانه‌ای به‌حساب می‌آیند. این شیر دارای یک دسته ساده و یک نازل متحرک است که با فشار دادن نازل متحرک به سمت پایین، به‌راحتی شیر تا زاویه ۹۰ درجه چرخش میکند.
  2. شیر گیربکسی: این دسته از شیرآلات گیربکس دار که جزو پرمصرف‌ترین انواع شیرها به‌حساب می‌آیند تا سایز ۸۸ اینچ طراحی می‌شوند و دارای یک چرخنده حلزون شکل هستند. در این شیر توسط این چرخنده، دیسک و شافت شیر پروانه‌ای، به یکدیگر متصل می‌شود و به‌راحتی چرخش ۹۰ درجهای در سیستم این شیر ایجاد می‌شود.
  3. شیر پنوماتیک: این دسته از شیرآلات سرعت بسیار بالایی در حین باز و بسته کردن مسیر سیالات دارند و از همین جهت فوق‌العاده محبوب هستند.
  4. شیر برقی: اصولاً این نوع از شیرها برای باز و بسته کردن مسیر سیالات به زمان بیشتری نسبت به شیرهای پنوماتیک احتیاج دارند. 

مدل های شیر آلات پروانه ای

نکات مهم برای خرید شیر پروانه ای

در پایان این مقاله لازم است به شما بگوییم که هدف از تمامی این مطالبی که ذکر شد، این بود که شما مشتریان عزیز دررابطه‌با این محصول صنعتی، اطلاعات بیشتری کسب کنید و با ویژگی‌های آن آشنا شوید تا بتوانید با دید بازتر و آگاهی کامل‌تر نسبت به خرید این محصول اقدام کنید.

قبل از خرید شیر پروانه ‌ای لازم است که به‌تناسب بین عملکرد این محصول و نوع کارایی‌تان توجه ویژه نشان دهید تا محصول برای شما عملکرد مطلوبی داشته باشد.

همچنین شما باید به برند سازنده‌ای که اقدام به تولید این محصول کرده است، توجه کنید و میزان اعتبار آن را در بازار موردسنجش قرار دهید.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...