ترمومتر میله ای | دماسنج دقیق

ترمومتر نفوذی به طور خاص برای اندازه گیری در مایعات و محیط های ویسکوپلاستیک (گوشت، ماهی، خمیر و غیره) طراحی شده اند.

به عنوان مثال، قرار دادن در بسته بندی ماست یا شیر باعث می شود دمای هسته واقعی محصول تعیین شود. این روش اندازه گیری بسیار دقیق و قابل اعتماد است و به همین دلیل روش خوبی برای اظهار نظر کاملاً مطمئن در مورد وضعیت دمای کالا است.

با این حال، عیب این است که محصولی که "سوراخ" شده است، دیگر نمی تواند فروخته شود و بنابراین یا باید در سریع ترین زمان ممکن پردازش شود یا دور انداخته شود.

پروب های چند منظوره

اما اگر زمان کافی برای تنظیم دمای هوا به ابزار اندازه گیری داده شود، می توان از این پروب ها برای اندازه گیری هوا نیز استفاده کرد.

عملی: پروب های نفوذ همیشه می توانند به عنوان پروب های غوطه وری نیز استفاده شوند. به این ترتیب دماسنج ورودی تبدیل به دماسنج غوطه وری می شود.

دماسنج دقیق

دماسنج های دقیق بسیار شبیه دماسنج ترموکوپل هستند اما به جای ترموکوپل از RTD یا SPRT استفاده می کنند. با استفاده از این سنسورهای دقیق تر ، دماسنج های دقیق قادر به اندازه گیری درجه حرارت با کیفیت مرجع هستند ، به این معنی که می توانند به عنوان استاندارد کالیبراسیون برای سایر تجهیزات سنجش دما مورد استفاده قرار گیرند.

RTD ها یا آشکارسازهای دمای مقاومت ، دستگاه های سنجش دما هستند که با همبستگی مقاومت یک رسانای بسیار خالص در برابر دما کار می کنند. آنها بر این اصل معروف کار می کنند که مقاومت هادی با افزایش دما افزایش می یابد و با کاهش دما کاهش می یابد.

در عمل ، یک جریان الکتریکی کوچک از یک هادی عبور می کند ، که به عنوان عنصر RTD عمل می کند. سپس مقاومت در برابر آن جریان الکتریکی بر اساس ویژگی های مقاومت شناخته شده ماده ای که عنصر RTD را تشکیل می دهد ، اندازه گیری می شود و با یک درجه حرارت خاص مرتبط می شود.

RTD ها عموماً جزء دقیق ترین سنسور دما در دسترس محسوب می شوند. علاوه بر ارائه دقت بسیار خوب ، ثبات و تکرارپذیری فوق العاده ای را نیز ارائه می دهند. اگرچه می توان از هادی های زیادی در ساخت RTD ها استفاده کرد ، اما پلاتین ماده ترجیحی است.

به عنوان یک فلز نجیب ، پلاتین با سایر مواد واکنش نشان نمی دهد و باعث می شود با یک مقاومت خطی و دمایی بسیار خطی و قابل تکرار در محدوده دمایی خود بسیار پایدار باشد.

RTD های پلاتینی اغلب PRT نامیده می شوند (دماسنج های مقاومت پلاتینیوم). SPRT ها (دماسنج های استاندارد مقاومت پلاتینی) دارای بالاترین دقت در بین تمام سنسورهای دما هستند و می توانند تا حداکثر 0.001 درجه سانتی گراد به دقت برسند.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

دماسنج ها

دماسنج ها دستگاه هایی هستند که دما یا گرادیان دما را با استفاده از انواع مختلف اصول مختلف اندازه گیری می کنند. دما فقط اندازه گیری عددی سرد و گرم است  که در طیف گسترده ای از کاربردها اهمیت زیادی دارد.

دما بر راحتی ما تأثیر می گذارد ، غذاهای ما را می پزد و در ساخت بسیاری از محصولاتی که به آنها تکیه می کنیم بسیار مهم است. با توجه به اهمیت فوق العاده دما در جنبه های مختلف زندگی مدرن ، دماسنج ها برای ما ابزاری آشنا هستند.

دما متداول ترین پارامتر اندازه گیری شده در محیط های تجاری و صنعتی است. صنایع متنوع مانند فرآوری مواد غذایی ، داروسازی ، سردخانه ، تولید کاغذ و سایر صنایع کاملاً متکی به دمای فرآیند در محدوده خاصی هستند.

گرچه بسیاری از گزینه های سنجش دما وجود دارد ، دماسنج ها انتخاب ارزان ، همه کاره و قابل اطمینان را ارائه می دهند.

ویژگی دماسنج ها

اگرچه برخی از دماسنج ها برای اندازه گیری دمای بدون تماس از فناوری پیچیده ای مانند سنجش مادون قرمز استفاده می کنند ، اما دماسنج ها برای اندازه گیری تماس آنهایی که در اینجا توضیح می دهیم بسیار ساده تر هستند و فقط بر دو عنصر مهم تکیه می کنند: سنسور دما و مقیاس.

سنسورهای دما از لامپ دماسنج جیوه تا RTD یا ترموکوپل برای دماسنج های پیشرفته تر متغیر است. به همین ترتیب ، مقیاس می تواند فقط یک سری علامت گذاری دقیق چاپ شده در کنار دماسنج جیوه یا یک بازخوانی دیجیتالی باشد که قادر به محاسبات پیشرفته یا ثبت اطلاعات است.

مقیاس

مقیاس دماسنج مهم است. مقیاس بیش از یک سری ارقام که در لبه دماسنج قرار گرفته اند ، مقداری بین المللی است که با دمای خاص مطابقت دارد.

اگرچه یک دماسنج جداگانه می تواند دما را اندازه گیری کند ، راهی برای مقایسه آن با قرائت دماسنج دیگر وجود ندارد مگر اینکه آنها با مقیاس توافق شده مطابقت داشته باشند.

مقیاس های دما بر اساس نقاط ثابتی مانند نقطه انجماد و جوش آب است. آخرین تلاش برای تعیین مقادیر مقیاس دما مقیاس بین المللی دما در سال 1990 (ITS-90) است. دامنه آن از 0.65 K (-272.5 درجه سانتی گراد ؛ -458.5 درجه فارنهایت) تا تقریباً 1.358 K (1.085 درجه سانتی گراد ؛ 1.985 درجه فارنهایت) گسترش می یابد.

مقیاس های دما به دو صورت متفاوت است:

  1. نقطه ای که به عنوان صفر درجه انتخاب شده است و بزرگی واحدهای افزایشی.
  2. درجه در مقیاس. مقیاس های معمول درجه حرارت شامل مقیاس درجه سانتی گراد (درجه سانتی گراد) است که نقطه انجماد آب را 0 درجه سانتی گراد انتخاب می کند و اندازه ی درجه را به گونه ای تعریف می کند که 100 درجه سانتی گراد نقطه جوش آب است. در ایالات متحده از مقیاس فارنهایت معمولاً استفاده می شود. مقیاس درجه حرارت رایج دیگر کلوین است که معمولاً در کاربردهای علمی استفاده می شود.

تنظیم

مانند اکثر دستگاه های اندازه گیری ، دماسنج ها برای حفظ دقت نیاز به کالیبره دوره ای دارند. کالیبراسیون اغلب شامل کالیبراسیون آنها با سایر دماسنج های کالیبره شده یا بررسی آنها بر اساس نقاط ثابت شناخته شده در مقیاس دما مانند نقاط انجماد یا جوش آب است.

از آنجا که سنسورهایی که معمولاً در دماسنج ها استفاده می شوند قابل تنظیم نیستند ، هر گونه تنظیمات بعد از کالیبراسیون باید در مقیاس انجام شود ، یا از طریق تنظیم دستی یا الکترونیکی بسته به نوع دماسنج.

مواردی که هنگام انتخاب دماسنج باید در نظر بگیرید

  • چه سطحی از دقت مورد نیاز است؟ در چه محدوده دمایی؟
  • کدام مقیاس ترجیح داده می شود؟
  • آیا در محل اندازه گیری می شود یا از راه دور؟
  • دماسنج در چه نوع محیطی کار می کند؟
  • آیا به چند کانال نیاز است؟
  • آیا دماسنج برای سرویس غذا استفاده می شود؟ آیا به تأییدیه های بهداشتی نیاز دارد؟
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...