ترموول

ترموول چیست؟

ترموول (Thermowellوسیله‌ای تیوبی شکل است که انتهای آن بسته است، و از آن برای حفاظت از سنسور دما در مقابل سیالات خورنده و تهاجمی استفاده می‌شود. این سنسور دما می‌تواند ترموکوپل، ترمومتر یا RTD باشد که داخل ترموول قرار می‌گیرد و به صورت پیچی بسته و در جای خود محکم می‌شود.

با قرار دادن ترموول در خط لوله، با عبور سیال، دمای ترموول با دمای سیال یکی شده، سپس حسگر با اندازه‌گیری دمای ترموول به دمای سیال می‌رسد.

اگرچه ترموول وسیله‌ای ساده به نظر می‌رسد، اما انتخاب مناسب آن به پارامترهای متعددی بستگی دارد، پارامترهایی که هر کدام باید با دقت ویژه‌ای انتخاب شوند تا تاثیرات نامطلوب در اندازه‌گیری و هزینه‌های تعمیرات و نگه داری به حداقل ممکن برسد. این پارامترها می تواند نوع ساخت، شکل ترموول، نحوه ی اتصال ترموول به پایپینگ، متریال استفاده شده در ساخت آن و غیره باشد.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

بررسی ترموول از نظر نوع ساخت و شکل آن

solid bore یا bar stock یا Drilled

این نوع ترموول‌ها را می‌توان به صورت ریخته‌گری ساخت، سپس محل ورود سنسور به ترموول را سوراخ کاری کرد، به همین علت به آن Drilled نیز گفته می‌شود. همچنین می‌توان با دستگاه‌هایی نظیر CNC ترموول یک پارچه‌ای ایجاد کرد.

Build up

این نوع ترموول، از یک فلنج و لوله (pipe) ساخته می‌شود. بدین صورت که با عبور دادن پایپ از فلنج و جوش کاری قسمت‌های بالایی و پایینی محل اتصال فلنج به پایپ، می‌توان ترموول مورد نظر را ساخت.

نکته حائز اهمیت در این نوع ترموول‌ها این است که باید پاس جوش قسمت بالا به پایین حتما رسیده باشد، به عبارتی، جوشکاری باید به صورت نفوذ کامل باشد. یا به اصلاح full penetration باشد.

باید توجه داشت برای استفاده از این نوع ترموول‌ها حتما تست‌هایی نظیر X-Ray یا رادیوگرافی، برای اطمینان از جوشکاری به صورت نفوذ کامل، انجام شود. به خاطر داشته باشید بهتر است از ترموول نوع solid bore استفاده شود، مگر در پروژه هایی که با نظر خود کارفرما نوع دوم مورد قبول باشد که در این صورت باید تست های فوق حتما اجرا شود.

شکل ساخت نام گذاری ترموول‌ها از نطر شکل ظاهری shank (ساق) آن‌ها، به سه دسته ی‌ پله‌ای، مخروطی و مستقیم تقسیم بندی می‌شود. که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما نمونه ی ‌مخروطی یا Tapered آن به مراتب نسبت به ترموول های پله ای و مستقیم کاربردی‌تر است.

در انتخاب نوع ترموول، باید به این نکته توجه داشت که در اطراف آن، با عبور سیال، جریان های گردابی (vortex) ایجاد می‌شود که این جریان در هر نوع از ترموول ها‌، با توجه به شکل ظاهری shank می‌تواند متفاوت باشد.

پله‌ای یا Stepped

در این نوع ترموول، shank آن به صورت پله‌ای است، قسمت باریک انتهایی shank آن، جریان های گردابی کمتری در اطراف آن ایجاد می‌کند که یکی از مزایای این نوع ترموول است. اما همین باریک بودن انتهای آن، موجب شکننده بودن آن است، که می‌توان به عنوان عیب ترموول پله‌ای نام برد.

مستقیم یا straight

این نوع ترموول بر خلاف دو مدل دیگر، shank یک پارچه‌ای دارد، به همین علت استحکام بیشتری دارد اما در اطراف آن جریان های گردابی زیادی با عبور سیال ایجاد می‌شود.

مخروطی یا Tapered

shank آن به صورت مخروطی شکل است. نه شکنندگی پله‌ای را دارد و نه در اطراف آن جریان های گردابی زیادی مانند ترموول مستقیم ایجاد می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت از این نوع ترموول به مراتب بیشتر استفاده می‌شود.

روش اتصال ترموول به خط

Thermowell که مستقیماً در سیستم های لوله کشی نصب می شود، از نظر نوع اتصال آن به لوله (pipe) می‌توان به سه روش جوشی، پیچی و فلنجی اشاره کرد. که روش اتصال، به نوع پایپینگ (piping: لوله کشی صنعتی) بستگی دارد. اندازه و نوع فلنج در فلنجی، نوع رزوه در پیچی و دیگر ویژگی‌ها، با توجه به نوع سنسور دما و دیگر ملزومات پروژه انتخاب می‌شود.

متریال مورد استفاده در ساخت ترموول

متریال مورد استفاده در ساخت ترموول، به ویژگی‌های سیال فرآیند، همچون دما، میزان خورندگی سیال، مقاومت در برابر میزان فشاری که از سمت سیال به ترموول وارد می‌شود، مقاوت متریال در برابر سایش و برخی دیگر از عوامل بستگی دارد.

به طور معمول از استیل های ضد زنگ (Stainless Steels) ss316 ، ss316L ، ss304

مونل (Monel) 400 و 500 ، برنج (Brass) ، هستلوی (Hastelloy C276 ) ، Grade 2 Titanium  استفاده می‌کنند. که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و متناسب با شرایط فرآیند می‌توان از این آلیاژها در ساخت ترموول استفاده کرد.

  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...