کابل های فرمان و ابزار دقیق

سیم و کابل کنترل و ابزار دقیق

کابل کنترل کابل های چند رسانایی هستند که در کاربردهای اتوماسیون و ابزار دقیق استفاده می شوند. کابل کنترلی می توانند انتقال پروسه های اتومات را اندازه گیری و تنظیم کنند. کابل کنترل اغلب دارای رتبه UL هستند. کابل های کنترل معمولاً با محافظ فویل ، محافظ بافت یا ترکیبی از این دو محافظت می شوند. این کابل ها مانند بقیه ی کابل ها از یک قسمت هادی ساخته شده اند که می توانند از جنس مس یا آلومینیوم باشند، عایق هادی که اغلب از جنس PVC است، شیلد فویل یا رشته ای، و روکش نهایی از جنس PVC تشکیل شده است. کابل کنترل می توانند به صورت شیلددار , آرموردار , افشان , نیمه افشان و مفتولی طراحی و تولید شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

کابل های فرمان و ابزار دقیق

مشخصات کابل کنترل

این کابل ها در سایز های مختلف از ۲ رشته تا ۶۱ رشته و سطح مقاطع پایین 0.25، 0.5، 0.75، 1، 1.5 و 2.5 میلی متر مربع تولید می گردد. این کابل ها با وجود شیلد در انتقال درست سیگنال و اطلاعات به کار می رود. شیلد کابل های فرمان در محیطی که دارا امواج و میدان مغناطیسی هست و باعث تداخل در سیگنال های فرمان شود محافظت می کند. کابل‌ کنترل معمولاً با سیگنال های کم قدرت و در نتیجه با ولتاژ و جریان پایین سر و کار دارند. برای بالا رفتن دقت عملکرد تجهیزات اندازه‌ گیری و کنترل باید میزان اعوجاج و اختلاف بین ورودی و خروجی کابل کنترل حداقل گردد.

انواع کابل کنترل و ابزار دقیق

بطورکلی کابل های کنترل و ابزار دقیق به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

1- کابل کنترل افشان بدون شیلد NYSLY

برای اتصال اجزاء دستگاه های مورد استفاده در خطوط تولید ، شامل ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی، کابل کنترل افشان بدون شیلد ، مناسب هستند. اتصال مستقیم این کابل ها به برق اصلی مجاز است. این کابل ها برای استفاده در داخل ساختمان و جایی که دمای محیط بین ۵+ تا ۴۰+ درجه سانتیگراد باشد طراحی شده اند.

2- کابل کنترل افشان شیلد دار NYSLCY , NYSLYC

برای اتصال اجزاء دستگاه های مورد استفاده در خطوط تولید ، شامل ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی، کابل کنترل افشان شیلد دار ، مناسب هستند .

تفاوت کابل برق و کنترل

کابل برق و کابل کنترل رایج ترین کابل های مصرفی هستند. از کابل های برق برای انتقال و توزیع انرژی الکتریکی استفاده می شود. در حالی که کابل های کنترل به طور خاص برای کنترل متمرکز تجهیزات الکتریکی و انواع کابل های مدار فرمان کنترل اتوماتیک و سیم طراحی شده اند!

کاربرد کابل کنترل

یکی از کاربرد های مهم کابل های کنترل در صنعت هوانوردی است که نشان از دقت و سرعت فرماندهی این سیم ها می دهد. این کابل ها بیشترین ارتباط را در سیستم های کنترل پرواز اولیه دارند. همچنین اتصال از این نوع کابل در کنترل موتور ، سیستم های اضطراری برای ادوات فرود و سیستم های مختلف دیگر در سراسر هواپیما استفاده می شود.

کاربرد کابل فرمان

کابل فرمان و کنترل برای استفاده در مکان هایی که نیاز به انتقال سیگنال و اطلاعات داریم مورد استفاده قرار می گیرند تابلوهای کنترلی از جمله این موارد هستند که نیاز است به داده های بخش کنترلی یک پروسه را بدون نویز و تداخل داشته باشد تا مقدار دقیق را پردازش و تصمیم گیری کند. از دیگر مواردی که از این کابل ها در آن استفاده می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل سیستم های تهویه هوا و سرمایشی گرمایش
  2. کنترل پروسه های تولید مواد غذایی
  3. انتقال مقادیر اندازه گیری شده سنسور های کمیت فیزیکی
  4. تابلو های کنترلی صنعتی 
  5. فرمان آسانسور ها
  6. نیروگاه ها و پست های فشار قوی
  7. خطوط مونتاژ
  8. دستگاه های CNC
  9. کنترل، اندازه گیری یا اتوماسیون فرایند

جمع بندی

کابل های کنترل برای اتصال ترانسفورماتور ابزار ، سیم پیچ های قطع کننده و کنتاکتور ، کلیدهای کنترل ، متر ، دستگاه های حفاظتی و سایر تجهیزات کنترل و نظارت استفاده می شود. کابل های کنترل دارای رساناهای مس ، عایق و غلاف بیرونی در PVC هستند و ممکن است تا 150 هسته داشته باشند. هر هسته با یک رنگ متفاوت یا با یک عدد مشخص شده روی عایق مشخص می شود. به منظور اجتناب از تداخل الکترومغناطیسی ناشی از کابل های برق ، کابل کنترل نزدیک می توانند محافظت شوند.




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...