رله کنترل فاز

هر سیستم سه فاز باید توسط رله کنترل فاز نظارت شود. رله های نظارت فاز سیستم شما را تحت نظر دارند و از آن در برابر توالی فاز ، خرابی فاز و عدم تقارن محافظت می کنند.

رله کنترل فاز می توانند افت فاز ، توالی فاز و عدم تعادل فاز را در سیستم های سه فاز تشخیص دهند. برای تعیین وجود عدم تعادل فاز ، رله هر یک از مراحل را زیر نظر دارد تا تشخیص دهد که ولتاژ در هر فاز به میزان از پیش تعیین شده از میانگین هر سه فاز کاهش می یابد.

این تجهیز در نوع تک فاز هم وجود دارد که برای جلو گیری از دو فاز شدن استفاده می شود. بر روی رله های کنترل فاز تعدادی ترمینال و چراغ سیگنال قرار دارد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

رله کنترل فاز

اجزای رله کنترل فاز

تصویر بالا از یک رله کنترل فاز است. در سمت بالایی آن سه ترمینال L1,L2,L3 که سه فاز ورودی به این ترمینال ها وصل می شود و پس از وصل آن چراغ سیگنال POWER روشن می شود.

ترمینال 15 سر مشترک رله ها است که یک فاز وارد شده برای فرمان دهی به کنتاکتور و دیگر تجهیزات می باشد؛ با اتصال این سر و فعال شدن رله ها چراغ سیگنال RELAY روشن می شود.

در سمت پایین این رله سه ترمینال 16 و 18 وMP قرار داردند که MP برای اتصال نول و 16 و 18 به ترتیب سرهای نرمال باز و نرمال بسته اند. علاوه بر چراغ سیگنال های RELAY و POWER دو چراغ سیگنال دیگر با نام ها PHASE و RVRS وجود دارد.

چراغ PHASE هنگامی که قطعی فاز یا عدم تقارن فاز به وجود آید روشن شده و چراغ سیگنال RVRS زمانی که ولتاژ از حد مجاز بگذرد روشن می شود.

بر روی صفحه جلویی کنترل فاز دو ولوم قرار دارد که با نام های Delay Sec و %Asym مشخص شده اند.

ولوم Delay

ولوم Delay تاخیر در زمان قطع رله خروجی را بر حسب ثانیه مشخص می کند، در این رله کنترل فاز، این مقدار از صفر تا 15 ثانیه قابل تنظیم است ولوم %Asym درصد جریانی است که کنترل فاز می تواند از خود عبور دهد و تجهیزات صدمه نبینند.

باید به این نکنه توجه داشت که این درصد جریان در مدت زمانی که در ولوم Delay مشخص شده قابل عبور است و اگر از این مدت بیشتر شود کنترل فاز مدار قطع می کند حتی اگر مقدار جریان تغییری نکند.

رله کنترل فازرله کنترل فاز

مدل های دیگر از رله کنترل فاز

نحوه عملکرد

عملکرد و کارایی رله کنترل فاز بسیار دقیق تر و ایمن تر نسبت به بیمتال هاست. عملکرد این رله ها به این صورت است که در صورت تقارن و توالی فاز، قرار داشتن ولتاژ در حد مجاز و وصل بودن همه آن ها چراغ سیگنال RELAY روشن شده و تیغه ی رله از 16 (نرمالی بسته) به 18 (نرمالی باز) بعد از گذشت DELAY ثانیه تغییر وضعیت داده و مدار فرمان کنتاکتور برای عمل وصل می شود.

رله کنترل فاز

دیاگرام رله کنترل فاز




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
  • سوالات متداول
ایمیل(اختیاری):
کد مقابل را وارد کنید ...