چراغ سیگنال

چراغ سیگنال چیست؟

چراغ سیگنال نوعی از لامپ های LED یا رشته ای می باشد که در یک بدنه با پیچ و مهره قرار گرفته و کاربرد هشدار دهندگی دارند . وقوع برخی از خطاها و یا وجود یا عدم وجود برق در سیستم نقش حیاتی داشته و متخصصان باید سریعا از آن ها آگاه شوند.

چراغ سیگنال می تواند در یک نگاه وضعیت کلی سیستم را نمایش دهد . به همین دلیل کاربرد زیادی در بازار محصولات برقی دارد . چراغ های سیگنال در مدار با حرف H و با علامت زیر نمایش داده می شوند.

چراغ سیگنال

می توان حداکثر توجه اپراتور را برای اعلام هشدار و یا خطر به وسیله حالت چشمک زن جلب کرد.

کاربرد چراغ سیگنال

کاربرد های چراغ سیگنال 

  1. چراغ سیگنال یا لامپ سیگنال کاربرد های مختلفی در سیستم های برقی دارند.
  2. این چراغ می تواند روشن یا خاموش بودن کلید در سیستم برق را مشخص نماید. 
  3. توسط چراغ سیگنال می توان از وارد شدن خازن اطلاع حاصل نمود.
  4. در صورت بروز خطا در سیستم برق کشی ، توسط لامپ سیگنال می توان به سرعت مشکل را شناسایی و حل نمود.
  5. همچنین چراغ سیگنال ، تریپ و فالت را در سیستم برق کشی به اپراتور اطلاع می دهد.

با توجه به کاربرد های ذکر شده ، استفاده از چراغ سیگنال در تابلو برق ، تابلو توزیع ، شبکه و دستگاه های صنعتی رواج بسیاری دارد.

رنگ چراغ سیگنال

معمولا در تابلو برق سه عدد چراغ سیگنال با رنگ ها متفاوت وجود دارد که هرکدام مستقیما به یک فز متصل هستند.

در صورتی که هریک از فاز ها قطع شوند اپراتور سریعا متوجه می شود . به طور کلی می توان از چند چراغ سیگنال در مدار های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال در مدار های قدرت می توان سه چراغ سیگنال جهت نمایش وجود سه فاز نصب نمود.

همچنین از چراغ های سیگنال در مدار های فرمان جهت نمایش حالت های آماده به کار ، خطای ولتاژ ، خطای جریان ، زمان گیری ، تغییر سطح مایعات و ... استفاده می شود.

جهت اطلاع رسانی به کاربر از خاموش و یا روشن بودن سیستم ، در هر سیستم برقی از چراغ سیگنال استفاده می شود.

معمولا تغییر وضعیت چراغ سیگنال ( روشن شدن آن ) نشان دهنده علامت و اخطاری به اپراتور می باشد.

استاندارد رنگ چراغ سیگنال 

چراغ سیگنال سفید رنگ 

رنگ سفید در چراغ سیگنال جهت نمایش وضعیت جریان DC به کار برده می شود . زمانیکه تغذیه مدار فرمان فعال شد ، چراغ سیگنال سفید رنگ روشن می شود.

چراغ سیگنال سبز رنگ 

در صورت باز بودن یکی از کلیدهای سیستم برق چراغ سیگنال سبز روشن خواهد شد.

چراغ سیگنال آبی رنگ 

در هر کاربردی که رنگ های قرمز ، زرد ، سبز ، سفید را شامل نشود از چراغ سیگنال آبی رنگ استفاده می شود.

چراغ سیگنال قرمز رنگ 

در صورت بسته بودن یکی از کلید های سیستم برق چراغ سیگنال قرمز روشن خواهد شد.

چرغ سیگنال زرد رنگ 

اگر در سیستم برق کلیدی در حالت فالت یا خطا باشد چراغ سیگنال زرد رنگ روشن خواهد شد.

همچنین با توجه به استاندارد رعایت شده در سیستم برق کشی ، می توان از ترکیب رنگ های قرمز ، زرد و آبی ، یا قرمز ، زرد و سبز جهت شناسایی فاز ها استفاده نمود.

 چراغ سیگنال صنعتی

جهت انتخاب یک چراغ سیگنال ، مهم ترین عوامل ولتاژ ، رنگ ، شرایط محیطی و ابعاد می باشد.

ولتاژ

در بدنه چراغ های سیگنال می توان یک چراغ معمولی قرار داد که این چرغ می تواند LED و یا رشته ای باشد به همین دلیل ولتاژ چراغ های سیگنال از حدود 6 ولت تا 380 ولت ( 6 ، 12 ، 24 ، 36 ، 48 ، 110 ، 127 ، 220 ، 360 ، 380 ) است.

انتخاب ولتاژ چراغ سیگنال باید متناسب با ولتاژ مدار فرمان باشد . جهت تبدیل ولتاژ مدار فرمان به ولتاژ چراغ سیگنال در برخی از برند ها از انواع ترانسفورماتور استفاده می شود که این ترانسفورماتور ها دارای دو نوع داخلی و قابل اضافه کردن به چراغ سیگنال می باشند که در صورتی که این واحد وجود داشته باشد ، در دیاگرام الکتریکی چراغ سیگنال مشخصات ولتاژی آن ذکر می شود.

لامپ هایی که در مدار فرمان هستند ، یک چراغ کم قدرت ( تا 5 وات ) هستند که معمولا از ولتاژ های متفاوتی در بازه 24 تا 220 ولت استفاده می کنند.

ساخت لامپ های سیگنال با لامپ های رشته ای با توان مصرفی تا حدود 4 وات می باشد اما امروزه به دلیل مزایای بیشتری که سیگنال های LED دارند استفاده از لامپ های رشته ای در حال منسوخ شدن می باشد.

رنگ ها 

چراغ های سیگنال موجود دارای 7 رنگ قرمز ، آبی ، سبز ، زرد ، سفید ، صورتی و فسفری  می باشد که متداول ترین این رنگ ها سفید ، قرمز ، زرد ، سبز است . رنگ چراغ های سیگنال براساس حساسیت و مفهوم آن انتخاب می گردد.

شرایط محیطی 

میزان نور محیط ، تابش مستقیم خورشید ، ضربه ، لرزش ، نفوذ اجسام خارجی مانند گرد و غبار ، گاز ، مایعات و ... از جمله شرایط محیطی است که مد نظر می باشد . برای مثال وجود نور زیاد و یا تابش خورشید در تشخیص روشن و خاموش بودن تاثیر دارد.

همچنین میزان مقاومت بدنه در چنین شرایطی اهمیت دارد.

چراغ سیگنال از ابزار هایی است که حفاظت در برابر عوامل مضر محیط را انجام می نماید . برای مثال میزان مقاومت در برابر نفوذ اجسام خارجی توسط کد هایی بر روی بدنه سیگنال درج می شوند . اما مشکلاتی مانند دیده نشدن چراغ در نور زیاد ، توسط قاب و یا رفلکتور حل می گردد.

ابعاد و ساختار چراغ های سیگنال 

ساختار چراغ های سیگنال دارای قاب ، پیچ و مهره می باشد . چراغ های سیگنال در نوع صنعتی خود ، دارای قاب و بدنه رزوه شده است که به وسیله مهره بر روی بدنه تابلو برق محکم می شوند . همچنین هر چراغ سیگنال دارای پایه ( سرپیچ ) مخصوص خود بوده که براساس کاربرد می توان از انواع مختلف آن استفاده نمود و به آسانی بر روی دستگاه مدنظر نصب کرد.

ساخت چراغ سیگنال های تکی با مشخصه های ولتاژی متفاوت در دو نوع رشته ای و LED می باشد.

ساختار چراغ سیگنال




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...