• 1857
  • 1469 مرتبه
ست کنترل چیست؟

ست کنترل چیست؟

شنبه 23 اردیبهشت 1402

استفاده از پمپ آب خانگی علاوه بر اینکه می تواند مشکل بزرگ کمبود فشار آب واحدهای ساختمانی را برطرف کند اما خود می تواند مشکلاتی را برای سیستم پمپاژ آب ایجاد کند که یکی از آنها ایجاد نوسانات فشار و آسیب به لوله کشی، شیرآلات و حتی خود پمپ است. در اینجاست که دستگاهی به اسم ست کنترل بکار می آید و خرید ست کنترل توصیه می شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح دلیل و اهمیت استفاده از ست کنترل، انواع، اجزا، نحوه عملکرد ست کنترل و همچنین مزایا و معایب آن بپردازیم، پس با این مقاله کالاصنعتی همراه باشید.

ست کنترل چیست؟

ست کنترل که به نام کلید اتومات دیجیتال (Automatic Digital Switch) نیز معروف است، دستگاهی است که به منظور کنترل جریان آب و تنظیم روشن و خاموش کردن پمپ و فشار آب مورد استفاده قرار می گیرد. ست کنترل در واقع وسیله ای است که نصب آن در کنار پمپ آب ضروری است و در مواردی با تعداد طبقات تا 3 الی 4  طبقه استفاده می شود. ست کنترل جایگزین کلید اتومات و منبع انبساط در سیستم پمپاژ آب ساختمان های با طبقات کم است که استفاده از آن بسیار کارآمد است.

ست کنترل پنتاکس

اهمیت استفاده از ست کنترل

در صورت نبود ست کنترل، فشار آب خروجی پمپ نوسانات زیادی پیدا می کند و این اتفاق به مرور صدمات و آسیب هایی به دستگاه پمپ و سیستم لوله کشی ساختمان وارد می کند. استفاده از ست کنترل به دلیل کنترل تعداد دفعات قطع و وصل پمپ، راندمان سیستم پمپاژ آب را افزایش داده و همچنین طول عمر پمپ را افزایش می دهد. اما زمانی نتیجه دلخواه را خواهید گرفت که با نحوه نصب ست کنترل روی پمپ آشنا باشید. در ادامه به مزایا و معایب ست کنترل آشنا شوید.

مزایا ست کنترل

  1. نصب ساده و آسان
  2. ابعاد کوچک و اشغال فضای کم
  3. قیمت مناسب
  4. طول عمر بالا
  5. تنظیم راحت و سریع
  6. مناسب و کاربردی برای ساختمان ها با طبقات کم
  7. مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی مختلف (از لحاظ رطوبت)
  8. جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ
  9. عدم نیاز به منبع تحت فشار
  10. تنظیم کننده اتومات فشار آب

معایب ست کنترل

  1. در صورت نبود فشار آب ورودی غیرکاربردی هستند
  2. اکثر مدل های آن فقط در ساختمان های با تعداد طبقات کم مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. در کاربردهای پمپاژ آب چاه ها، استخرها که فشار آب ورودی آن کمتر از 0.5 بار است، مناسب نیست.

انواع ست کنترل

ست کنترل انواع مختلفی دارد  و بسته به کاربرد و نوع دستگاه یا سیستمی که قرار است کنترل شود، متفاوت هستند و باید با تنظیم ست کنترل آن آشنا باشید. مهمترین مدل‌ ست کنترل که در بازار ساخته شده اشاره می کنیم:

1) ست کنترل ساده

این ست کنترل قابلیت تنظیم فشار را ندارد و فقط در یک فشار ثابت و استاندارد تعیین شده کار می کنند. این ست کنترل برای تعداد طبقات کم و به همراه پمپ های تا توان 0.5 اسب می تواند استفاده شود.

2) ست کنترل با پیچ تنظیم

ست کنترل با پیچ تنظیم یا همان ست کنترل هیدروماتیک قابلیت تنظیم فشار در مقادیر مختلف را دارد. این ست کنترل همراه با پمپ های نوع بشقابی و جتی تا توان 1 اسب بکار می رود و برای تعداد طبقات بیشتر مناسب نیست؛ به دلیل اینکه با بیشترشدن طبقات تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ توسط این ست کنترل زیاد می شود و به مرور به پمپ آسیب و طول عمر آن را کم می کند.

3) ست کنترل با پیچ تنظیم و هیدروتانک

ست کنترل با هیدروتانک همانند نوع قبلی قابلیت تنظیم فشار را دارد و علاوه بر پیچ تنظیم فشار دارای یک منبع تحت فشار باد است. که این منبع به منظور جلوگیری از خاموش و روشن شدن زیاد پمپ و انتقال آب با فشار بیشتر به طبقات بالاتر ساختمان بکار می رود. به دلیل وجود منبع تحت فشار در ست کنترل هیدروتانک این ست کنترل در مواردی از پمپ های با توان بالاتر از 1.5 اسب و مواردی که تعداد شیرآلات خروجی زیاد است، مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزا ست کنترل

بطور کلی ست کنترل از اجزا و قطعات زیر تشکیل شده است که در شکل زیر نمای انفجاری از یک ست کنترل نمایش داده شده است.

  1. بدنه
  2. پنل بورد
  3. دیافراگم
  4. پیچ تنظیم فشار
  5. گیج فشار
  6. فنر

اجرای ست کنترل

نحوه عملکرد ست کنترل

در شکل زیر نمایی برش خورده از یک ست کنترل را می توانید مشاهده کنید. در ادامه مطابق با این شکل نحوه عملکرد ست کنترل شرح داده خواهد شد.

نحوه عملکرد ست کنترل

در قسمت پایینی شیر یک طرفه ورودی ست کنترل وجود دارد که در واقع فشار آب پمپاژ شده توسط پمپ، این شیر را باز کرده و آب وارد محفظه ست کنترل می شود. حال با توجه به فشار آب وارد شده به محفظه میانی ست کنترل فنر ارتجاعی جمع می شود و در نتیجه صفحه دیافراگم حرکت می کند. صفحه دیافراگم بر روی محور اصلی ست کنترل متصل است. و حرکت دیافراگم به بالا و پایین باعث جابجایی محور اصلی که میله ای مغناطیسی است، می شود.

در بورد مدار ست کنترل قطعه ای الکترونیکی به اسم ریدرله وجود دارد که بالا و پایین رفتن میله مغناطیسی و نزدیک و دور شدن میله به این قطعه باعث قطع و وصل شدن اتصال پایه های ریدرله می شود که این کار عامل فرمان روشن و خاموش شدن پمپ توسط بورد مدار است. در انتها و در خروجی نیز که حالت پیستونی دارد با پایین آمدن آن شیر باز شده و آب داخل محفظه خارج می شود. این شیر حالت آهنربایی دارد و فرمان باز و بسته شدن آن توسط ریدرله دومی که در مدار قرار گرفته انجام می شود. در شکل زیر بورد ست کنترل را به همراه محل قرارگیری ریدرله نشان داده شده است.

محل قرار گیری ریدرله در ست کنترل

ست کنترل های موجود در کالاصنعتی

شرکت کالاصنعتی عامل فروش انواع ست کنترل در برندهای مختلف ایرانی و خارجی است. جهت و شما میتوانید بهترین مارک ست کنترل پمپ آب را مشاهده کنید و در صورت نیاز مشاوره با کارشناسان فروش کالاصنعتی تماس حاصل فرمائید. در زیر برخی از ست کنترل های با کیفیت و از برندهای معتبر که در سایت کالاصنعتی موجود است را می توانید مشاهده کنید.

مدل ست کنترل ایرانی/ خارجی تصویر ست کنترل
ست کنترل پنتاکس هیدروماتیک H1 خارجی ست کنترل پنتاکس هیدروماتیک H2
ست کنترل پنتاکس هیدروماتیک H2 خارجی ست کنترل پنتاکس هیدروماتیک H2
ست کنترل استریم PC19 خارجی ست کنترل استریم PC19
ست کنترل پنتاکس هیدروتانک H1 خارجی ست کنترل پنتاکس هیدروتانک H1
ست کنترل استریم PC12 خارجی ست کنترل استریم PC12
ست کنترل یوسفی ایرانی ست کنترل یوسفی
ست کنترل استریم PC13 خارجی ست کنترل استریم PC13
ست کنترل لئو خارجی ست کنترل لئو
ست کنترل هیدروتانک استریم خارجی ست کنترل هیدروتانک استریم
ست کنترل BRIO TANK خارجی ست کنترل BRIO TANK

جمع بندی

در این مقاله ابتدا دستگاه ست کنترل تعریف شد و ضرورت استفاده از آن در نصب پمپ آب خانگی جهت بهبود عملکرد سیستم پمپاژ آب و کنترل فشار و خاموش و روشن شدن پمپ بیان شد. در ادامه مزایا و معایب ست کنترل و انواع آنها که شامل ست کنترل ساده، ست کنترل با پیچ تنظیم و ست کنترل هیدروتانک است توضیح داده شد و اجزای مختلف ست کنترل نیز نام برده شد. در انتها نحوه عملکرد ست کنترل و نقش هر کدام از اجزای داخلی آن شرح داده شد. زمانی شما میتوانید بیشترین استفاده را از ابزار داشته باشید که به خوبی با آن آشنا باشید. در صورتی که قصد خرید پمپ آب و دستگاه ست کنترل را دارید میتوانید با کالا صنعتی در تماس باشید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 1
    سلام روز بخیر. برای یک ساختمون 3 طبقه پمپ 1 اسب از قبل داشتم که اونو میخوام نصب کنم. چه ست کنترلی روش نصب کنم بهتره؟ مرسی
    • کاربر سایت

      1403/02/02 11:09:21
      • 0
      • 0

      سلام جناب درگاهی عزیز، روز شما هم بخیر

      نوع پمپ خود را ذکر نکردید، در ابتدا به این نکته توجه کنید که برای ساختمون 3 طبقه بهتره پمپ 1 اسب جتی نصب کنید. جهت خرید ست کنترل پیشنهاد می شود مقاله بهترین ست کنترل را مطالعه فرمائید.