• 1830
  • 971 مرتبه
معرفی پمپ محیطی

معرفی پمپ محیطی

پنج شنبه 18 اسفند 1401

پمپ آب محیطی چیست؟

در مصارف خانگی، تقویت فشار آب در مصارف کشاورزی، امور کارگاهی و ... برای انتقال سیال از انواع مختلف پمپ های گریز از مرکز استفاده می شود که پرکاربردترین آنها پمپ های آب خانگی هستند. در بین مجموعه پمپ های آب خانگی، پمپ آب محیطی، به دلیل فشار ایجاد فشار زیاد، در مصارف خانگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

تفاوت پمپ آب محیطی با سایر پمپ ها

دو ویژگی مهم شامل مکش بالا و ایجاد فشار زیاد با دبی نسبتا کم نسبت به پمپ بشقابی، پمپ آب محیطی را در زمره پمپ های پر مصرف قرار داده است.ساختار پمپ آب محیطی با ساختار پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی در قسمت پروانه، کلگی و اجزای داخلی در کلگی متفاوت است. در ساخت این پمپ ها از پره های توربین شکل، پروانه محوری با پره‌های فراوان (تفاوت پره پمپ سانتریفیوژ و پمپ محیطی را در تصویر مشاهده می کنید) استفاده شده است که با چرخش با سرعت بالا باعث افزایش تدریجی جریان آب شده به مقداری که فشار مورد نظر از خروجی پمپ تامین می گردد. بنابراین پمپ های آب محیطی می‌توانند هد مورد نظر برای ساختمان مرتفع را فراهم کنند.

تفاوت پروانه پمپ

کاربرد انواع پمپ های محیطی

  • برای تامین تک واحد در طبقات سوم تا ششم می توان از پمپ آب محیطی 1 اسب (مثلا Apm75 برند لئو، KPm100 برند الکتروژن یا PM80 پنتاکس).
  • برای طبقات ششم تا هشتم که پمپ در پایین نصب شود می‌توان پمپ آب 1.5 اسب محیطی استفاده کرد مثلا Apm110 برند لئو .
  • برای طبقات 1 و 2، نیم اسب محیطی مورد استفاده قرار می گیرد مثل Apm37 برند لئو، KPm50 برند الکتروژن یا PM45 پنتاکس.

تذکر : لازم به ذکر است پمپ آب محیطی نسبت به بشقابی صدای بیشتری دارد. 

پمپ آب محیطی ویژگی های مثبت هر دو نوع پمپ حجمی و گریز از مرکز را دارا می‌باشد. به طور مثال مانند پمپ حجمی برای بالا بردن هد در ساختمان مرتفع، قابل استفاده است و مانند پمپ سانتریفیوژ توان کار کردن در شرایطی که فشار آب کم است را نیز دارد.

پمپ محیطی لئو

ساختار پمپ محیطی

اگر بخواهیم پمپ محیطی را در دسته بندی پمپ ها قرار دهیم، با در نظر گرفتن اینکه پروانه های به کار رفته در این پمپ ها به جای پروانه محفظه دار از نوع پروانه های توربین شکل است، در اصل می توان آن را در گروه پمپ های گریز از مرکز قرار داد. این پره های توربین شکل ظاهرا محوری هستند که پره‌های فراوان اطراف این محور با زاویه مشخص قرار گرفته است. فشار آب با سرعت چرخش این پره ها افزایش می یابد. 

در پمپ آب محیطی برای پمپاژ سیال از روش افزایش نیروی گریز از مرکز استفاده شده است. طراحی این پمپ ها به گونه ای است که جریان سیال به طور پیوسته در حال افزایش یافتن است تا زمانی که بیشترین فشار خود را در زمان خروج داشته باشد.

در ساختار پمپ های سانتریفیوژ هر یک از پره ها مقدار مشخصی از سیال را جابجا می کنند به طوری که هر پره مقداری از آب را از ورودی (مکش) دریافت می کند و آن را تا رسیدن به خروجی (تخلیه) پمپ هدایت می کند.

در ساختار پمپ آب محیطی این پره ها به طور متفاوت عمل می کنند و آب به طور مداوم و پیوسته بین پره ها در جریان است و با عبور از هر پره فشار و سرعت آب افزایش پیدا می کند. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید فشار سیال تا رسیدن به خروجی چند برابر می شود.

ساختار پمپ سانتریفیوژ

مزایای پمپ آب محیطی

  1. در سرعت کم می تواند فشار بالا تولید کند.
  2. می تواند همانند پمپ های ساننریفیوژ بر روی یک شفت صلب شود.
  3. با شلنگ های فشار بالا قابل استفاده است.

کاربرد پمپ محیطی

پمپ محیطی می تواند مایعات تمیز با دمای بالا (به طور مثال روغن داغ) تا دمای 90 درجه سانتی گراد انتقال دهد. از این پمپ ها برای دیگ های بخار، پمپ کارواش برای شستشوی خودرو، صنایع شیمیایی و پمپ افزایش فشار نیز استفاده می شود. به عنوان مثال یکی از کاربردهای مهم پمپ محیطی استفاده در دستگاه های خشکشویی است.

ویژگی های پمپ محیطی

  1. پمپ آب محیطی می تواند فشار بسیار زیاد را در جریان پایین تحمل کند.
  2. از پمپ های محیطی می توان برای انتقال سیالاتی که دارای 20 درصد گاز باشند نیز استفاده کرد.
  3. پمپ های محیطی بر خلاف پمپ های سانتریفیوژ، توانایی کار کردن در شرایط خشک دارند زیرا محفظه آن ها در حالت خشک شدن پر از سیال خواهد ماند.
  4. آلودگی صوتی پمپ محیطی در زمان کار بالا است که دلیل وجود این صدا نوع عملکرد پمپ محیطی است، زمانیکه اختلاف فشار شدید بین جریان ورودی و خروجی ایجاد می شود باعث تولید صدای زیاد می‌گردد. اما سادگی پمپ محیطی باعث شده که قیمت آن بسیار ارزانتر از  پمپ های سانتریفیوژ باشد.

انواع پمپ محیطی

شرکت های مختلف مانند آبارا، ویلو، دیزلساز، الکتروژن،... انواع پمپ آب محیطی را با توجه به نیاز کاربر طراحی و تولید کرده اند. برای انتخاب پمپ محیطی مناسب خود می توانید از کمک مشاوران مجموعه بزرگ کالا صنعتی در ارتباط باشید.

انواع پمپ آب محیطی

انواع پمپ خانگی و محیطی برندهای مختلف

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.