• 1649
  • 2120 مرتبه
معرفی مونو پمپ، اجزا، انواع و کاربرد

معرفی مونو پمپ، اجزا، انواع و کاربرد

سه شنبه 28 شهریور 1402

پمپ های مختلف توانایی انتقال سیالات با ویژگی های به خصوصی را دارند. برخی از پمپ ها قابلیت پمپاژ سیالات رقیق و برخی برای سیالات غلیظ تر مناسب هستند. همچنین نوع سیال از لحاظ مشخصات فیزیکی مثل اسیدی، بازی، خورنده و سمی بودن و همچنین خنثی بودن سیال مشابه آب نیز جز ویژگی هایی است که در انتخاب پمپ تاثیرگذار است. سیالات و مواد غلیظ زیادی چه در طبیعت و چه بصورت ساختگی وجود دارند. بسیاری از مواد غذایی مثل رب، سس، انواع روغن، مواد شوینده، مواد دارویی، مواد پتروشیمی، قیر و ... از جمله سیالاتی هستند که دارای غلظت و ویسکوزیته بالایی بوده و برای انتقال آنها باید از پمپ مناسب برای چنین خصوصیاتی استفاده کرد. مونو پمپ از دسته پمپ روتاری به دلیل ساختاری که دارد، توانایی پمپاژ سیالات غلیظ را داراست. در این مقاله کالاصنعتی به معرفی کامل مونو پمپ، اجزا، انواع و کاربرد آن پرداخته خواهد شد. برای خرید مونو پمپ یا پمپ تخلیه بشکه و سفارش مونوپمپی با جنس های مختلف پوسته آن شامل استیل 304 و استیل 316 می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

معرفی مونوپمپ

مونو پمپ چیست؟

مونو پمپ یکی از انواع پمپ رایج برای انتقال سیالات با غلظت بالا است و با نام های پمپ ماردونی و پمپ تک اسکرو نیز شناخته می شود. مونو پمپ در دسته پمپ جابجایی مثبت و روتاری قرار دارد. در این پمپ از یک میله مارپیچ که بصورت نامیزان درون استاتور دوران می کند، جهت به جریان انداختن سیال استفاده می شود. مونوپمپ تنها نوع پمپ روتاری است که جهت جریان سیال در آن بصورت محوری است و در سایر روتاری ها بصورت دایره ای است. برای آگاهی از آخرین قیمت پمپ و دریافت کاتالوگ با کارشناسان فروش در تماس باشید.

علکرد مونو پمپ

اجزا مونو پمپ

  1. دهانه خروجی مونو پمپ
  2. روتور
  3. استاتور
  4. محفظه مکش
  5. شفت محرک
  6. الکتروموتور
  7. پایه نگهدارنده
  8. میله کوپلینگ
  9. اتصال یونیورسال
  10. آب بند

اجزای مونو پمپ

اجزای اصلی تشکیل دهنده در مونو پمپ یا تک اسکرو در شکل فوق همراه با شماره گذاری نمایش داده شده است. مجموعه یکپارچه تمام اجزای مونوپمپ و انجام وظیفه تک تک آنها منجر به عملکرد صحیح مونو پمپ می شود. مهم ترین قطعه مونو پمپ، روتور آن است و در واقع قطعه ای چرخان و مارپیچی بوده که توسط میله کوپلینگ به شفت الکتروموتور متصل می شود. گام دنده ها یا مارپیچ های روتور می تواند بسته به کاربرد متفاوت باشد. همچنین جنس روتور نیز بسته به نوع سیالی که قرار است منتقل شود می تواند از استیل های مختلف و مواد پلیمری پوشش داده شود.

عملکرد مونو پمپ

همانطور که گفته شد، مونو پمپ از نوع روتاری بوده و از روتور مارپیچی برای به جریان انداختن سیال استفاده می کند. در مونوپمپ از نیروی موتور برای چرخش روتور استفاده می شود، به این صورت که روتور و شفت موتور به وسیله مجموعه اتصالات یونیورسال و میله کوپلینگ با یکدیگر کوپل شده و چرخش شفت منجر به چرخش روتور مارپیچ می شود. روتور داخل استاتور قرار گرفته است و بین مارپیچ های آن و دیواره استاتور فضای خالی وجود دارد که سیال بین آن قرار می گیرد.

زمانی که سیال از قسمت ورودی مونوپمپ وارد محفظه مکش می شود، با چرخش میله مارپیچ مکشی اتفاق افتاده و سیال وارد فضای بین روتور و استاتور می شود و با چرخش مداوم مارپیچ نیروی فشاری به سیال اعمال شده و سیال را بصورت محوری در راستای میله به جریان می اندازد. و در نهایت سیال از دهانه خروجی پمپ به مقصد هدایت می شود. در ویدئوی زیر می توانید نحوه عملکرد یک مونوپمپ را مشاهده کنید.

انواع مونو پمپ

  • مونو پمپ لوله ای
  • مونو پمپ قیفی
  • مونو پمپ عمودی
  • مونو پمپ فوم بتن
  • مونو پمپ دوزینگ یا اندازه گیر

مونو پمپ لوله ای: این نوع مونوپمپ از پراستفاده ترین انواع آن است که به دلیل شکل لوله ای بودن ورودی آن به این نام شناخته می شود. مونوپمپ لوله ای برای انتقالا سیالات و مواد با ویسکوزیته بالا مثل رب، لبنیات، عسل، روغن های گیاهی و ... و همچنین سیالات حاوی ذرات جامد کاربردی است. یکی از مشخصات این نوع مونو پمپ مکش کم آن است و بنابراین لازم است تا سیال بالاتر از ورودی پمپ وارد محفظه شود تا عملیات پمپاژ سیال به خوبی انجام شود.

مونوپمپ لوله ای

مونو پمپ قیفی: این نوع مونو پمپ مشابه نوع لوله ای است با این تفاوت که قسمت ورودی آن شبیه قیف بوده و بنابراین برای سیالاتی که حاوی ذرات جامد بیشتر و بزرگتری هستند می تواند مناسب تر باشد. همچنین برای جابجایی موادی که شکل خمیری دارند مخصوصا در صنایع غذایی مثل انتقال میوه ها مثل گوجه فرنگی و سیب و .. و مواد شیمیایی خمیری مثل خمیر کاغذ و گلوتن کاربردی است.

مونوپمپ قیفی

مونو پمپ عمودی: با نام مونو پمپ بشکه کش یا تخلیه بشکه نیز شناخته می شود و همانطور که مشخص است عملکرد آن بصورت عمودی است. قسمت لوله ای و عمودی پمپ داخل بشکه قرار می گیرد و سیال پمپاژ شونده از لوله خروجی که بصورت بیرون زدگی در بالای پمپ مشخص شده، خارج می شود. پمپ عمودی توانایی پمپاژ طیف وسیعی از ویسکوزیته سیالات را دارد. برای خرید پمپ تخلیه بشکه بهلول بصورت سفارشی می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

مونوپمپ عمودی

مونو پمپ فوم بتن: این نوع مونو پمپ مشابه لوله ای است. فوم بتن تشکیل شده از سیمان، ماسه و فوم و آب نسبت به بتن معمولی سبک تر بوده و ویژگی های مقاوم بودن و عایق صوتی و حرارتی را نیز داراست. به دلیل مزیت هایی که این نوع بتن دارد، استفاده زیادی در صنعت ساختمان سازی داشته و بنابراین برای انتقال آن نیاز به مونوپمپ از نوع فوم بتن است.

مونوپمپ فوم بتن

مونو پمپ دوزینگ: مانند سایر دوزینگ پمپ ها این نوع پمپ نیز برای انتقال سیال با دوز مشخص استفاده می شود. مونوپمپ دوزینگ دارای ابعاد کوچک تری است و قابلیت انتقال مقدار مشخصی از سیالات با ویسکوزیته های مختلف و دارای ذرات جامد را با تغییر دور محرک ورودی و تنظیم دبی خروجی داراست. برای خرید مونو پمپ تزریق راشا پمپ از جنس های استیل 304 و 316 با کالاصنعتی تماس بگیرید.

مونوپمپ تزریق

کاربرد مونو پمپ

مونو پمپ برای جابجایی سیالات با ویسکوزیته زیاد کاربرد دارد و همانند پمپ دنده ای به آن پمپ غلیظ کش نیز می گویند. در ادامه کاربردهای متنوع مونو پمپ در بخش ها و صنایع مختلف ذکر خواهد شد:

  • صنایع غذایی: انواع لبنیات، خامه، عسل، شکلات مایع، سس، رب، روغن، کنسانتره، مربا، خمیر بیسکوئیت
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی: جابجایی انواع فرآورده های نفتی غلیظ، انتقال گل حفاری، رزین و مواد پلیمری، لجن های کف مخازن
  • صنایع کاغذسازی و چوب: انتقال مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنایع مثل کلسیم کربنات، چسب، رزین، رنگ و خمیر کاغذ
  • صنایع آرایشی و بهداشتی: برای پمپاژ و انتقال محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی مثل پماد، کرم، خمیر دندان، شامپو، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و مواد شوینده
  • صنایع آب و فاضلاب: انتقال پساب ها و لجن های صنعتی 
  • صنایع داروسازی: انتقال مواد و سیالات غلیظ دارویی با دوز مشخص 
  • و در بسیاری از صنایع دیگر مثل دریایی، کاشی و سرامیک، معدنی، لاستیک سازی، نساجی، نیروگاهی و ...

مزایا مونوپمپ

مونو پمپ به دلیل مشخصات و ویژگی های ساختاری که دارد نسبت به سایر پمپ ها دارای مزایایی است:

  1. پمپاژ و انتقال محدوده وسیعی از سیالات با ویسکوزیته ها مختلف مخصوصا سیالات غلیظ
  2. قابلیت جابجایی سیالات حاوی ذرات جامد از ریز تا درشت
  3. توانایی یکی از انواع آن (مونوپمپ دوزینگ) جهت پمپاژ سیالات و مواد با دوز معین
  4. قابلیت کارکرد مداوم
  5. سر و صدای اندک
  6. تعمیر و نگهداری راحت
  7. مقدار NPSH پایین

جمع بندی

یکی از انواع پمپ پر کاربرد در صنایع مختلف که برای انتقال سیالات ویسکوز و با غلظت بالا مناسب است، مونو پمپ یا پمپ تک اسکرو است. مونوپمپ مانند پمپ دنده ای از ساختار و اجزایی بهره می برد که توانایی سیالات با غلظت بالا و حاوی ذرات جامد را داراست. عملکرد مونوپمپ ساده بوده و از یک میله مارپیچ برای به حرکت درآوردن سیال از ورودی به خروجی استفاده می کند. همانطور که در این مقاله به آن پرداخته شد، مونو پمپ کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف برای انتقال مواد گوناگونی دارد، از صنایع غذایی و دارویی گرفته تا صنایع پتروشیمی از این پمپ استفاده می شود. در این مقاله کالاصنعتی به معرفی مونو پمپ، اجزا، نحوه کارکرد، انواع و کاربردهای آن پرداخته شد. نکته ای که باید گفت این است که عموما مونو پمپ بصورت سفارشی و با توجه به مشخصاتی که مشتری نیاز دارد، طراحی و ساخته می شود. برای خرید مونو پمپ بصورت سفارشی می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و ضمن توضیح کامل درباره مونو پمپ مورد نیاز خود، مشاوره لازم در این زمینه را نیز از آنها بگیرید.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
    • 0
    • 1
    سلام برای پمپاژ ملات سیمان از این مدل پمپ ها میخواستم. آیا موجود دارید؟
    • کاربر سایت

      1402/12/26 07:50:07
      • 0
      • 0

      سلام جناب نریمانی عزیز، وقت شما بخیر

      برای انتقال موادی مثل ملات سیمان از مونو پمپ بتن تهیه کنید. برای سفارش محصول مدنظر خود با شماره 09358363111 تماس بگیرید.

    • 0
    • 5
    سلام مونو پمپ جدید قیفی قیمت چنده
    • کاربر سایت

      1402/12/13 09:30:26
      • 0
      • 3

      سلام جناب بهرامی عزیز، وقت شما بخیر

      مونو پمپ مدل ها و برندها مختلفی دارد. جهت دریافت دادن مشخصات مدنظر و قیمت مونو پمپ با شماره 09358363111 تماس بگیرید.

    • 0
    • 5
    سلام عرض ادب/ به تازگی تولیدی محصولات ارگانیک زدیم و قراره که ارده و عسل و مغزهای گردو و بادام رو بصورت پودر شده با هم ترکیب کنیم. ترکیبات داخل مخازن 50 لیتری هستند که دهانه اون ها بالاش هست مثل بشکه فرض کنین. حالا با چه پمپی میتونیم مخلوط رو داخل ظرف های کوچک تر بریزیم؟
    • کاربر سایت

      1402/12/02 12:12:29
      • 0
      • 4

      سلام جناب ستاری عزیز

      برای انتقال و پمپاژ ترکیبات غذایی غلیظی مثل ارده و عسل، مونو پمپ بهترین گزینه است. میتونید از مونوپمپ بشکه کش که عمودنصب است برای جابجایی مخلوط داخل مخزن خود استفاده کنین. جهت دادن اطلاع بیشتر و مشاوره در زمینه خرید مونوپمپ بشکه کش با کارشناس ما داخلی 221 شماره 02191304300 تماس بگیرید.

    • 0
    • 6
    بسیار خوب و عالی توضیح دادید، فقط یه سوال، من یه رپورتاژ توی اقتصاد آفرین خوندم درباره همین مونوپمپ ها، نوشته بود مونوپمپ های قیفی برای صنایع غذایی بیشتر استفاده میشن، خواستم بدونم علتش چیه؟
    • فرخنده طوسی

      1402/06/28 12:29:16
      • 0
      • 5

      با تشکر از شما و خوشحالیم که از محتوای این مقاله استفاده کردید.

      مونوپمپ قیفی همانطور که از شکلش میتونید مشاهده کنید در قسمت ورودی خود دهانه ای بزرگ به شکل قیف مانند دارد و همین عامل باعث شده تا بتواند برای جابجایی ذرات جامد بزرگ همراه با سیال مناسب باشند. به عنوان مثال برای انتقال میوه هایی مثل گوجه فرنگی و سیب در کارخانه های رب سازی و کمپوت سازی استفاده زیادی دارند.