• 1916
  • 509 مرتبه
یاتاقان لغزشی

یاتاقان لغزشی

سه شنبه 18 مهر 1402

یاتاقان ها یکی از قطعات جداناپذیر از صنعت امروزی می باشند که  تقریباً در هر دستگاه دواری به منظور جلوگیری از ایجاد اصطکاک استفاده می شوند. این قطعات به دو دسته کلی یاتاقان لغزشی و یاتاقان غلتشی تقسیم می شوند. یاتاقان های غلتشی همان بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشند که در صفحات و مقالات جداگانه به آن ها پرداخته ایم.

در این مقاله قرار است راجع به انواع یاتاقان های لغزشی صحبت کنیم. یاتاقان های لغزشی همانطور که از نام آن ها پیدا است ثابت هستند و از شفت پشتیبانی می کنند. با مطالعه این مقاله تمامی اطلاعات راجع به انواع یاتاقان های لغزشی را دریافت می کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع یاتاقان ها با کارشناسان فروش بلبرینگ کالا صنعتی در تماس باشید.

انواع یاتاقان لغزشی

در بازار ایران هنگامی که صحبت از یاتاقان می شود، کمتر کسی به بلبرینگ و رولبرینگ فکر می کنید و منظور اکثر صنعت گران از کلمه یاتاقان، یاتاقان لغزشی است. یاتاقان ها از یک پوسته و یک بلبرینگ یا رولبرینگ تشکیل شده است که از محور چرخشی یا شفت، پشتیبانی می کنند. نکته قابل ذکر در مورد یاتاقان لغزشی این است که این یاتاقان ها نیازی به ماشین کاری دقیق محفظه ندارند. یاتاقان های لغزشی دارای انواع متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی کامل آن ها پرداخته شده است.

  1. یاتاقان لغزشی بلبرینگی
  2. یاتاقان لغزشی رولبرینگی

یاتاقان لغزشی بلبرینگی

این یاتاقان لغزشی از یک پوسته یاتاقان و یک بلبرینگ تشکیل شده است. به دلیل تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن، یاتاقان های بلبرینگی در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان لغزشی بلبرینگی شامل یک بلبرینگ نصب شده در یک محفظه می باشد. یاتاقان های بلبرینگی می توانند ناهماهنگی اولیه متوسط را در خود جای دهند، اما معمولاً اجازه جا به جایی محوری را نمی دهند. در جدول زیر مزایا و کاربردهای یاتاقان لغزشی بلبرینگی آورده شده است.

مزایا کاربرد
نصب آسان
بلبرینگ های روانکاری شده با روانکار مناسب
بلبرینگ های آب بندی شده
تنوع زیاد در اشکال پوسته
مناسب برای سرعت های بالا و لرزش کم
کاربردهای کشاورزی 
ماشین آلات ساختمانی
بسته بندی و فراوری مواد غذایی
سیستم های نوار نقاله
سیستم های جا به جایی مواد
سیستم های بسته بندی
تجهیزات نساجی
ماشین آلات خاص، به عنوان مثال سیستم های کارواش، تجهیزات بدنسازی

یاتاقان لغزشی بلبرینگی

یاتاقان لغزشی رولبرینگی

یاتاقان لغزشی رولبرینگی از یک پوسته یاتاقان و یک رولبرینگ داخل پوسته تشکیل شده است. این یاتاقان لغزشی مستحکم هستند و نصب آسانی دارد و همچنین به منظور داشتن بیشترین طول عمر در کارخانه مونتاژ، روانکاری و آب بندی می شود. یاتاقان لغزشی رولبرینگی به دلیل داشتن رولبرینگ در ساختار خود دارای مزایای متعدد است و در کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که در جدول زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید.

مزایا کاربرد
نصب آسان
روانکاری (مقاله 628) از کارخانه
عمر طولانی با حداقل یا بدون نگهداری
تعویض آسان
سیستم های جا به جایی مواد
معدن، فراوری مواد معدنی و سیمان
سیستم های نوار نقاله
کاربردهای کشاورزی
مواد غذایی و آشامیدنی، فراوری و بسته بندی
میکسرها
اتوماسیون

یاتاقان لغزشی رولبرینگی

کد فنی یاتاقان لغزشی

یاتاقان های پر مصرف در بازار با توجه به شکل ظاهری و کاربردی که دارند به چند نوع تقسیم می شوند. یاتاقان لغزشی به شکل های چهار پیچ، دو پیچ و... تولید می شود. در ادامه به بررسی کد فنی یاتاقان های لغزشی و مهم ترین انواع این یاتاقان ها در بازار می پردازیم:

کد فنی یاتاقان لغزشی

شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کد فنی انواع بیرینگ ها به مقاله آموزش خواندن شماره بلبرینگ مراجعه کنید.

یاتاقان UCP

این یاتاقان لغزشی با یک بلبرینگ شیار عمیق با رینگ خارجی کروی داخل یک پوسته که معمولاً از جنس چدن است تشکیل می شود. یاتاقان UCP به نام یاتاقان دو پیچ نیز شناخته می شوند. یاتاقان UCP همانطور که گفته شد از یک بلبرینگ به همراه یک پوسته تشکیل شده است. در کد فنی این یاتاقان لغزشی، UC به معنای بلبرینگ می باشد و P به معنای پوسته یاتاقان می باشد. برخی از کاربردهای این یاتاقان ها در ادامه آورده شده است:

  • کاربردهای کشاورزی
  • تسمه نقاله ها
  • سیستم های کارواش
  • ماشین آلات ساختمانی

یاتاقان ucp

یاتاقان UCF

یاتاقان UCF از یک بلبرینگ با یک پوسته چهار پیچ تشکیل شده اند. این یاتاقان لغزشی فلنج دار هستند و برای بارهای شعاعی بسیار بالا، کاربرد دارند. این یاتاقان ها معمولاً از چدن تشکیل شده اند و مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. همانطور که گفته شد، یاتاقان UCF به دلیل طراحی که دارند به نام یاتاقان های چهار پیچ شناخته می شوند. این یاتاقان ها از یک بلبرینگ UC و یک پوسته یاتاقان F تشکیل شده اند. برخی از کاربردهایی این یاتاقان لغزشی در ادامه آورده شده است:

  • نوار نقاله
  • هواکش
  • دمنده
  • مکنده

یاتاقان UCF

یاتاقان UCT

یاتاقان UCT از شیارهای باریک ماشین کاری شده در هر دو طرف تشکیل شده اند. این یاتاقان لغزشی معمولاً برای سیستم های کشش غلتکی مانند تسمه نقاله ها استفاده می شود. این یاتاقان لغزشی از یک بلبرینگ UC به همراه یک پوسته T تشکیل شده است. این یاتاقان ها می توانند ناهماهنگی ها زاویه ای را تا 2 درجه در خود جای دهند. یاتاقان UCT دارای استحکام و میرایی بالایی هستند و در ادامه به برخی از کاربردهای آن ها اشاره شده است:

  • ماشین آلات مواد غذایی
  • نوار نقاله
  • ماشین آلات دارویی
  • سیستم های انتقال

یاتاقان uct

یاتاقان UCFL

این یاتاقان لغزشی فلنج دار بیضی شکل می باشند. یاتاقان UCFL نیز به عنوان یاتاقان های دو پیچ شناخته می شوند. این یاتاقان از یک بلبرینگ UC در پوسته چدنی FL تشکیل شده است که می تواند ناهماهنگی های اولیه را در خود جای دهد. این یاتاقان لغزشی اجازه جا به جایی محوری را نمی دهند. برخی از کاربردهای یاتاقان UCFL در ادامه آورده شده است:

  • سیستم های آسانسور
  • بسته بندی مواد غذایی
  • سیستم های نوار نقاله
  • انتقال نیرو
  • ماشین آلات ساختمانی
  • ماشین آلات کشاورزی
  • سیستم های بسته بندی

یاتاقان UCFL

پوسته یاتاقان

پوسته یاتاقان ها از بلبرینگ و رولبرینگ ها پشتیبانی می کنند و از آن ها در برابر آلاینده ها محافظت می کنند. محفظه یاتاقان ها یا پوسته یاتاقان ها معمولاً با بلبرینگ خود تنظیم یا رولبرینگ کروی که کنیک هستند، استفاده می شوند. پوسته یاتاقان ها برای به حداکثر رساندن عملکرد، عمر مفید و ... مورد استفاده قرار می گیرند. کد فنی این پوسته یاتاقان ها در اکثر برندها یاتاقان SN می باشد، ولی در برخی از برندها مانند برند SKF با کد فنی SNL نیز دیده می شود.

پوسته یاتاقان

در این مقاله در مورد یاتاقان های لغزشی توضیحاتی ارائه کردیم. همانطور که گفته شد یاتاقان های لغزشی نوعی از یاتاقان ها می باشند که ثابت هستند و از یک پوسته به همراه یک بیرینگ در داخل پوسته تشکیل شده است. یاتاقان های لغزشی به دو صورت بلبرینگی و رولبرینگی تولید می شوند که از اصلی ترین این یاتاقان ها می توان به UCP، UCF، UCT، UCFL اشاره کرد که در این مقاله در مورد آن ها توضیحاتی ارائه شد. همچنین یک سری از پوسته یاتاقان ها هستند که به همراه بلبرینگ خودتنظیم یا رولبرینگ های کروی استفاده می شوند که کد فنی آن ها SN می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به همراه ارائه کاتالوگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. همچنین ما در کالا صنعتی انواع یاتاقان ها را در برندهای اروپایی، چینی و به ویژه یاتاقان ژاپنی با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم. برای ثبت سفارش با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.